Dapp47 Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 Hei, Jeg har et hus som er utleid, og dette ble utleid med en tidsbestemt kontrakt på 1 år grunnet leietakerenes årsstudium på stedet. Leietakerene skal nå slutte på skolen før forventet og ønsker å si opp kontrakten. Slik jeg leser det er ikke denne tidsbesteme kontrakten gyldig da den er på under 3 år, og jeg ikke hadde noen saklig grunn som salg eller lignende for at den skulle bli tidsbestemt. Kontrakt blir derfor tidsubestemt og de har 3 mnder oppsigelsestid. Hvis leieforholdet startet den 5 Januar og de sier opp den 8ende Mars, forstår jeg det riktig at siste dag i leieforholdet er 5 mai? (5 mars om de hadde sagt opp 3 dager tidligere?) Ønsker å gjøre alt så riktig som mulig, og tar selvfølgelig lærdom av feilen som ble gjort her. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 (endret) Sitat § 9-6.Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Om noen sier opp 8. mars er det 3 måneder fra 1.April som er "gjeldende" dato. Dvs de må fortsette å leie i April, Mai og Juni. Endret 16. september 2022 av Zepticon Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 16. september 2022 Forfatter Del Skrevet 16. september 2022 14 minutes ago, Zepticon said: Om noen sier opp 8. mars er det 3 måneder fra 1.April som er "gjeldende" dato. Dvs de må fortsette å leie i April, Mai og Juni. Selv hvis leieforholdet løper fra 5 januar, og betaling skjer den 5 hver mnd? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 Da må det være spesifisert i kontrakt. Som Zepticon siterer over er det hele kalendermåneder som gjelder som utgangspunkt. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 16. september 2022 Forfatter Del Skrevet 16. september 2022 1 minute ago, Llandari said: Da må det være spesifisert i kontrakt. Som Zepticon siterer over er det hele kalendermåneder som gjelder som utgangspunkt. Leieforholdet er i kontrakten spesifisert som tidsbestemt med oppstart og avsluttningsdato den 5. Husleie betales også den 5. Blir det da fortsatt som Zepticon siterer? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 Det er slik jeg har fått det forklart og praktisert, go tolker loven i ettertid Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 16. september 2022 Forfatter Del Skrevet 16. september 2022 2 minutes ago, Zepticon said: Det er slik jeg har fått det forklart og praktisert, go tolker loven i ettertid Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå