Gå til innhold

Hva gjør jeg med sparepengene?

Gjest f8e30...47d

Anbefalte innlegg

Gjest f8e30...47d

Jeg er havnet i en god situasjon der jeg har jobbet mye og spart endel penger og lurer på hva jeg burde gjøre.

Jeg bor alene og har ikke noe voldsomt forbruk. Det blir somregel en god del igjen når neste lønning kommer. 

Jeg ser litt smått etter ny bolig, men det kan fort ta noen år før dette blir en realitet. 

Jeg har idag en enebolig med ca 900.000,- i gjeld. Estimert verdi på 1.5/1.6mill.

2 biler uten lån med verdi på ca 800.000,-

Full BSU

Til slutt ca 1.1mill på sparekonto.

Samlet gjeld på ca 900.000,-

Jeg sparer 2.000,- i mnd i aksjefond som en liten pensjonssparing.  

Jeg kan ingenting om aksjer og tørr ikke å satse noe der som jeg ikke har kontroll på. Rentene på sparekonto er jo ikke det store på 1% fra 6. Oktober. 

Burde jeg betale ned lånet på boligen, selv om jeg er på jakt etter noe nytt/brukt? Eller er det like greit å bare ha pengene på konto itilfelle det skulle komme noe aktuelt på markedet? 

Eventuelt ta kontakt med rådgiver i banken for råd og tips?

Anonymous poster hash: f8e30...47d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine kommentarer:

1: 1% rente på sparekonto er lureri! Du får minst 2% - se her: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ 

2: Vær sånn passe skeptisk til hva rådgiver i banken sier. Rådgiver i bank = selger ...

3: Jeg ser ikke i utgangspunktet noen grunn for ikke å betale ned på eksisterende huslån. Renten her er antakelig høyere enn det du får ved bankinnskudd.

4: Ligg unna aksjer hvis du har bruk for disse pengene de nærmeste 5 til 10 årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...