Gå til innhold

Gi tegn i rundkjøringer eller i lyskryss?


Vinterro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kjører folk som halshugde høns i rundkjøringer. Tegn er så-som-så. De fleste blinker ut, men de blinker så sent at de like godt kunne latt være. Der har også høy fart og fullstendig gal plassering. Gjerne til venstre når de skal rett frem eller til høyre. Man kan ikke stole på noen og må kun kjøre inn i rundkjøringer når det er helt klart.

Arendal+Grimstad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rundkjøring er egentlig en genial oppfinnelse, da det forhindrer ulykker som lett skjer i kryss. Det at folk ikke forstår plassering (som er veldig logisk å forstå, egentlig) og at en kun skal blinke seg ut av en rundkjøring (til riktig tid) roter jo ting til en del, men summa summarum er det fremdeles tålelig bra om enn noe irriterende og plagsomt.

Lenke til kommentar

Det kan være bra å blinke inn i rundkjøring også. F.eks når det er to kjørefelt inn i rundkjøringen, så kan de som skal til høyre se at de ikke kommer i konflikt med deg som skal rundt.
Men det er problematisk at så mange blinker venstre inn i rundkjøringen når de egentlig skal rett fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (16 minutter siden):

Det kan være bra å blinke inn i rundkjøring også. F.eks når det er to kjørefelt inn i rundkjøringen, så kan de som skal til høyre se at de ikke kommer i konflikt med deg som skal rundt.
Men det er problematisk at så mange blinker venstre inn i rundkjøringen når de egentlig skal rett fram. 

Det er alltid bra å blinke inn i rundkjøring om man skal til høyre eller helt til venstre. De som skal ut skal ikke blinke høyre før de har passert siste arm hvor de ikke skal ut. Men som du sier så gjør mange feil/bruker ikke blinklys, så aldri stol på noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, vidor said:

Rundkjøring er egentlig en genial oppfinnelse, da det forhindrer ulykker som lett skjer i kryss. Det at folk ikke forstår plassering (som er veldig logisk å forstå, egentlig) og at en kun skal blinke seg ut av en rundkjøring (til riktig tid) roter jo ting til en del, men summa summarum er det fremdeles tålelig bra om enn noe irriterende og plagsomt.

Det hadde vært kjekt om folk blinket på vei inn. Hver dag må jeg bremse helt uten grunn i det en bil i rundkjøringen svinge ut rett før meg. Helt meningsløst! Kun fordi folk gir faen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært kjekt om folk blinket på vei inn. Hver dag må jeg bremse helt uten grunn i det en bil i rundkjøringen svinge ut rett før meg. Helt meningsløst! Kun fordi folk gir faen.

Jeg synes det er mest irriterende når de ikke blinker seg ut av rundkjøringen. Jeg må vente på folk uten grunn og det er irriterende det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil si at å blinke inn kan være vel så nyttig som å blinke ut, spesielt i de "små" rundkjøringene som det er en del av på Nord-Jæren, dersom en faktisk skal ut første/til høyre eller ut (typisk) tredje/til venstre.
Derimot i "store" rundkjøringer (som f.eks. den ved Jåttå) er det kun blinke til høyre ved utkjøring som er nødvendig vil jeg si.
Og det å blinke til venstre bare fordi en skal kjøre inn i en rundkjøring, og ikke fordi en faktisk skal til venstre er håpløst (har lurt på hva tankegangen bak er der).

Lenke til kommentar

Jeg følger loven, som sier at du skal gi signal ved feltskifte når det gagner noen. 

Sitat

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Loven sier tydelig at om det ikke er andre trafikanter i nærheten så trenger du ikke gi tegn. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, HawP said:

Og det å blinke til venstre bare fordi en skal kjøre inn i en rundkjøring, og ikke fordi en faktisk skal til venstre er håpløst (har lurt på hva tankegangen bak er der).

Blinke motsatt av hva man skal er en klassiker her i tillegg til det der.

hvordan i helvete sånne har fått lappen og faktisk klarer å fungere som mennesker ellers er for meg et mysterium.

Jo nærmere oslo man kommer, jo mer ræva blir sjåførene. Bor i Viken.

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (2 timer siden):

 

Jo nærmere oslo man kommer, jo mer ræva blir sjåførene. Bor i Viken.

Da har vi litt forskjellig inntrykk. Jeg bor og kjører i Oslo daglig og synes generelt at det er god kjøring i Oslo.

Det som irriterer meg mest i Oslo er folk som konstant ligger i venstrefila på motorvei og køsniking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

[...] fullstendig gal plassering. Gjerne til venstre når de skal rett frem eller til høyre.

Et spørsmål der. Hva er korrekt plassering og signalbruk når man skal rett frem?

Jeg har hørt så mye rart om plassering og signalgivning i rundkjøringer, og selv etter mange år bak rattet så er jeg usikker på hvordan gjøre det korrekt når jeg skal rett frem.

De lokale rundkjøringene er ganske små, type 1,5 felt og ca. 14 meter inngang-utgang, og jeg blinker til venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen fordi jeg har måttet bråstoppe midt i den fordi noen tror jeg skal ut til første høyre og kjører inn foran meg hvis jeg ikke blinker i det hele tatt.

Det idelle i mitt hode er å blinke til venstre inn i rundkjøringen, men holde til høyre, og blinke til høyre midtveis. Problemet er at de lokale rundkjøringene er så små at man i praksis må velge mellom ratting for korrekt plassering ELLER korrekt signalgivning.

Så jeg gjør et kompromiss ved å blinke til venstre, holde til venstre, og blinke til høyre igjen så snart jeg har hele bilen inne i rundkjøringen.

Tynset.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Et spørsmål der. Hva er korrekt plassering og signalbruk når man skal rett frem?

Jeg har hørt så mye rart om plassering og signalgivning i rundkjøringer, og selv etter mange år bak rattet så er jeg usikker på hvordan gjøre det korrekt når jeg skal rett frem.

 

Da jeg tok førerkort for 8 år siden så lærte sjåførlæreren meg at det kommer an på rundkjøringen. Er det piler på bakken som forteller deg, så er det jo ganske enkelt.

Er det ikke det så sa han at du skal legge deg til høyre om rundkjøringen har en utgang til venstre, og hvis det ikke er en utgang til venstre så skal man plassere seg til venstre. 

Dette kan man også planlegge før man kommer inn i rundkjøringen med å se på skiltet før og se om det er en pil til venstre eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

 

Det idelle i mitt hode er å blinke til venstre inn i rundkjøringen, men holde til høyre, og blinke til høyre midtveis. Problemet er at de lokale rundkjøringene er så små at man i praksis må velge mellom ratting for korrekt plassering ELLER korrekt signalgivning.

 

Dette er i mitt hode veldig forvirrende om du skal rett frem. Om jeg ser en bil komme inn i rundkjøringen og blinke til venstre så tenker jeg at den skal til venstre eller helt rundt. 

Det mer korrekte vil vel være å ikke ha på blinklys inn i rundkjøringen, men skru de på til høyre så fort du har passert første utgang og da kjøre ut rett frem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cocola skrev (14 minutter siden):

Det mer korrekte vil vel være å ikke ha på blinklys inn i rundkjøringen, men skru de på til høyre så fort du har passert første utgang og da kjøre ut rett frem.

Det var det jeg gjorde i starten, men etter flere nesten-kollisjoner i samme rundkjøring av folk som bare kjører ut i rundkjøringen fordi jeg ikke bruker blinklys og de tror jeg skal til høyre der de kommer fra - spesielt hvis jeg i tillegg holder til høyre, som er korrekt plassering - så har jeg begynt å blinke til venstre istedet idet jeg kommer inn i rundkjøringen.

En eventuell reparasjon av bilen vil riktignok bli dekket av motparten "som trodde jeg skulle til høyre" og brøt vikeplikten, men jeg bilnker heller teknisk sett feil hvis det kan hindre et sammenstøt.

Rundkjøringen det er snakk om her er rett og slett for liten til å kjøre korrekt. Alternativet er å gire ned til første og holde halv fart av trafikkflyten for å kunne plassere seg og indikere riktig.

Gule Sider flyfoto av rundkjøringen. Er 60 Km grense og ganske bratt opp fra togundergangen.
https://kart.gulesider.no/m/yZct0

Lenke til kommentar

Venstre blinking er kun nyttig der det er høy hastighet i rundkjøringene, og da de skal til venstre.

Oslo, og spesielt i Ski, så står venstre blinkingen på hos enkelte samme hvor de skal og blinker ikke ut. Så har man de som er enda verre som blinker til høyre, ligger i høyre fil men fortsetter rundt. Rundkjøringen ved Ski Storsenter så skjer det alt for ofte på enkelte som skal inn til senteret.

Det som irriterer mest i rundtkjøringer er de som i to felts rundkjøringen og skal rett frem, faktisk kjører rett frem, og ikke gjør plass til de i innerste feltet. Var utrolig mange ganger jeg irriterte meg for at jeg bremset når jeg hadde sliten varebil, og de hadde meget dyr bil.

Samt de som stopper altfor langt inn i rundtkjøringene, gjerne hele bilen over vikeplikts linjen, og halvveis ut i det ene feltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...