Gå til innhold

Tesla bygger lager i Tyskland. Har ikke lenger tro på «just-in-time»

Anbefalte innlegg

Sitat

men i løpet av sommeren skal det ha blitt produsert rundt 1000 biler i uken der. Kapasiteten skal være 10.000 biler i uken, 

Hva mener man med dette?

Har fabrikken en overkapasitet på 10-gangern og de produserer ikke mer fordi det er ikke er kjøpere nok?
Eller har Tesla et "mål" om å nå 10 000 per uke, men får ikke til mer enn 1000 nå?

Jeg tror det er det siste og da blir ordet "kapasitet" brukt feil. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, DrAlban3000 said:

Er vel sikkert noen Tesla eiere her med Android tim tross for at disse hang noen år etter. Personlig har jeg alltid sett på Android som gamlis-telefoner.

Ja, ja. Men Tesla er nok blitt en gamlis bil også. Både Tesla og Androids software bygger på Linux, og mannen bak, Linus Torvalds har passert 50.  Vi gamliser liker enkel software med enkle skjermer og enkle menyer, slik vi er vant til fra lap-topen. Det er greit å slippe en masse rare knapper og apper. Får vi opp en google browser så er vi fornøyd.  Vi kan bare plugge i ladekabelen og se på NRK 1 lineært mens vi lader. Enkelt og greit.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Elon Musk etterhvert har skjønt det mange  har hevdet hele tiden, nemlig at denne Europa-fabrikken var en tabbe. For det første så teller miljø og arbeidsrettigheter i Tyskland og ikke som i Kina hvor det nærmest er slavearbeid.(Under COVID så var arbeiderne nødt til å bo på fabrikken.)

Men det største problemet er overkapasitet. Den billigste Tesla-modellen i Tyskland koster over 50 000 Euro og elbilsubsidiene er halvert. Med strømkrise og resesjonsfrykt så vil etterspørselen gå ned.

Kina-fabrikken er nå nede i én uke leveringstid på samtlige modeller. Den fabrikken kan uten problem fortsette å dekke det som er av etterspørsel i Europa. Se frem til kraftige priskutt.

Tesla further cuts wait times in China, all models start at one week

Edit: Priskuttene har allerede begynt.

image.png.fe91dd9cdd85a7471c995f677655ebdf.png

Endret av uname -i
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Jeg tror nok Elon Musk etterhvert har skjønt det mange  har hevdet hele tiden, nemlig at denne Europa-fabrikken var en tabbe. For det første så teller miljø og arbeidsrettigheter i Tyskland og ikke som i Kina hvor det nærmest er slavearbeid.(Under COVID så var arbeiderne nødt til å bo på fabrikken.)

Men det største problemet er overkapasitet. Den billigste Tesla-modellen i Tyskland koster over 50 000 Euro og elbilsubsidiene er halvert. Med strømkrise og resesjonsfrykt så vil etterspørselen gå ned.

Kina-fabrikken er nå nede i én uke leveringstid på samtlige modeller. Den fabrikken kan uten problem fortsette å dekke det som er av etterspørsel i Europa. Se frem til kraftige priskutt.

Tesla further cuts wait times in China, all models start at one week

Edit: Priskuttene har allerede begynt.

image.png.fe91dd9cdd85a7471c995f677655ebdf.png

Du er kanskje i overkant raskt og feller din dom? Jeg avventer til 2023 tallene er klare fra Berlin. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, uname -i said:

Helt i orden det. Snakkes i 2024.

Berlin burde vel ha sjansen til ett års drift i full produksjon før en feller dom? 
Det ser jo ut til at det Berlin kanskje ikke blir helt so de fleste tenkte. Virker so produksjonsutstyret for 4680 celler fra Berlin blir skrudd ned og shippet til USA. Kanskje pga støttepakken der borte for batteriproduksjon? Eller at kina cellene er overraskende poppis? 

Lenke til kommentar
10 hours ago, uname -i said:

Jeg tror nok Elon Musk etterhvert har skjønt det mange  har hevdet hele tiden, nemlig at denne Europa-fabrikken var en tabbe. 

Flyplassen noen km unna ble nesten 10 år forsinket. Det burde kanskje vært et varselsignal. Dette er i tidligere Øst-Tyskland. Og noe henger nok igjen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...