Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykt barn dag for far. Mor i mammaperm


Regenburg

Anbefalte innlegg

Vi har 2 barn. Ett på 1 mnd og ett på 3. 

Jeg jobber kommunalt. Mora statlig, hun er i mammaperm.

Den nyfødte har hareskår og får ikke sugd pupp som vanlig. Mora helt opptatt av ham.

Jeg har derfor tatt 2 dager sykt barn på treåringen. 

Nå mener arbeidsgiveren at jeg ikke har rett til disse 10 dagene sykt barn på 3 åringen, dersom mor er i mammaperm.

I såfall må mors sykdom, eller at barnet er handicappet dokumenteres.

Kan dette stemme? Jeg mener folketrygdloven sier noe annet enn det arbeidsgiver påstår.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Kjapt Google søk tilsier at du har rett, og arbeidsgiver feil.

Fremfor at du skal skaffe mer dokumentasjon, så be arbeidsgiveren din om å dokumentere sin påstand. Skriftlig.

https://compendia24.no/rett-til-omsorgspenger-nar-mor-er-hjemme/

Takk. Har sendt en epost og bedt dem dokumentere påstanden. På en ålreit måte. Ser ingen grunn til å bli sinnamann enda.

Lenke til kommentar

Man har rett til omsorgspenger (fri med lønn) fra arbeidsgiver når man har fravær på grunn av "nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn". NAV skriver eksplisitt i rundskrivet til folketrygdloven § 9-5 at "det kan også innvilges omsorgspenger når den andre omsorgspersonen er forhindret fra å ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger". 

Spørsmålet, rent rettslig sett, er om det er "nødvendig tilsyn" som utløser fraværet. Hvis den andre forelderen fører tilsyn med barnet er det ikke nødvendig. Men hvis den andre forelderen ikke har kapasitet til å føre tilsyn med begge barna, så er det nødvendig at begge foreldre er hjemme samtidig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...