Redaksjonen. Skrevet 14. september 2022 Del Skrevet 14. september 2022 Private har brukt 15 prosent mindre strøm hittil i år Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. september 2022 Del Skrevet 14. september 2022 Å slå av varmekablene på badet er ubehagelig nå, og blir ennå mer ubehagelig på vinteren. 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 15. september 2022 Del Skrevet 15. september 2022 Frobe skrev (17 timer siden): Å slå av varmekablene på badet er ubehagelig nå, og blir ennå mer ubehagelig på vinteren. Men å ha nattsenking på er ikke så dumt. Man kan utnytte magasineringseffekten av varmen i betonggulvet til å bruke strømmen når den er billigst i de tilfellene det ikke er mulig å bruke mindre strøm. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. september 2022 Del Skrevet 15. september 2022 10 minutes ago, >generisk navn> said: Men å ha nattsenking på er ikke så dumt. Motsatt isåfall Nattøkning kan gi mening. 2 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. september 2022 Del Skrevet 15. september 2022 Det utgjør en del forskjell å stille varmekablene ned fra "varmt" til "ikke ubehagelig kaldt". Jo lavere de er stilt, jo mer av oppvarmingen vil dekkes av annen oppvarming. Og for min del er i hvert fall det varmepumpe og vedfyring. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 (endret) Frobe skrev (På 14.9.2022 den 18.15): Å slå av varmekablene på badet er ubehagelig nå, og blir ennå mer ubehagelig på vinteren. Støpte badegulv magasinerer ganske mye varme. Stiller du termostaten ned 2°C så slår varmekablene seg av i mange timer. Stiller du opp 2°C så slår de seg på i mange timer. Sjekk priskurven for å time det godt. Jeg gjør dette jevnlig selv, når jeg er hjemme og har mulighet, fordi jeg sjekker priskurvene. Som eksempel kan jeg ta i går da jeg brukte bare 1 kWh den timen det var dyrest strøm og 7 kWh den timen det var billigst. Temperaturen på mine fire gulv med varmekabler var helt ok siden det er så mye termisk treghet. Første bud er å følge med på strømprisen. Andre er å justere forbruket etter det. Alt for mange driter i det og lar det bare stå til. Da blir regninga dyr og det blir for dumt å bare skylde på eksterne faktorer for at den ble det. Folk er selv medskyldige i å bare la det stå til. Egentlig burde vi ha en liten konkurranse her på forumet om å få størst mulig differanse mellom matematisk gjennomsnittspris og sin egen pris. Selv tror jeg at jeg havner i hvert fall 20% under mitt prisområdes matematiske gjennomsnittspris denne måneden. I Sør-Norge er laveste pris i dag 37 øre (spot) kl 16 og 4 kr kl 21. Følger man mitt tips om varmekabler kan man få betalt for å bruke strøm i dag (pga strømstøtten). Endret 17. september 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå