Gå til innhold

Utbedring av ulykkestunnelen kan stå i fare: – Skjønner ikke at de tør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Roger Dyrøy said:

Ja, det er lenge siden Arbeiderpartiet var dem som bygget landet. Nå er det utarming og rasering som gjelder. Mon tro hvorfor folk vil ha det slik? 

Det er liten forskjell på de seriøse partiene på disse tingene. Det er fordi dagens politikk på infrastruktur er gjennomtenkt, selv om alle skulle ønske seg mer for mindre.

Det eneste "avvikende" på infrastruktur er de partiene som ønsker å satse på superdyre superveier få steder, på bekostning av oppgradering av store mengder mindre og billigere veier. Dersom vi godtar lavere hastighet på de største veiene, så vil det være vesentlig mer penger til oppgradering/vedlikehold utenfor europaveiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit at et tulleløp til skrotes.

Se å få bygget bro i stedet med firefelts motorvei samt gang og sykkelvei. Gang og sykkelveien kan anlegges under kjørebanen. Da er de skjermet for veistøy fra bilene og har overbygget trasé som er gunstig på viner og dager med regn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, O.A.G. said:

Helt greit at et tulleløp til skrotes.

Se å få bygget bro i stedet med firefelts motorvei samt gang og sykkelvei. Gang og sykkelveien kan anlegges under kjørebanen. Da er de skjermet for veistøy fra bilene og har overbygget trasé som er gunstig på viner og dager med regn.

Det er visst mange utfordringer med å bygge tunnel, også på Vestlandet. Her får vi ny bro parallelt med den gamle Sotrabroen, sannsynligvis på grunn av at det er her verdiene genereres. Det er salvsagt smør på flesk, når man kunne utbedret og oppgradert veien (med høy standard) for en tidendedel av prisen.  

Lenke til kommentar
O.A.G. skrev (44 minutter siden):

Helt greit at et tulleløp til skrotes.

Se å få bygget bro i stedet med firefelts motorvei samt gang og sykkelvei. Gang og sykkelveien kan anlegges under kjørebanen. Da er de skjermet for veistøy fra bilene og har overbygget trasé som er gunstig på viner og dager med regn.

Helt crazy med bro. Sykkelvei blir nesten ikke brukt grunnet lange avstander så det er en dødfødt ide.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fluor1 said:

Helt crazy med bro. Sykkelvei blir nesten ikke brukt grunnet lange avstander så det er en dødfødt ide.

Seilingsløpet mellom Småskjær og Drøbakgrunnen er bare 330m, så det må jo være rimelig enkelt å bygge en bro der. Hvis det er ønskelig å komme ned til havnivå inne ved land, er det bare å bygge S svinger eller  360 grader sløyfer på hver side av hovedspennet. 

En moderne bro vil alltid bli planlagt med gang- og sykkelvei. Selv den planlagte 5km lange Hordfast-broen har det. En bro og en tunnel er en bra kombinasjon. En tunnel sikrer forbindelse i ekstreme værforhold, mens en bro tillatter gang- og sykkeltrafikk, og er sikrere for spesialtransport. Det er slik sett merkelig at det blir to broer til Sotra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet for å bygge enda en tunnel som er for bratt må vel være rømningsmulighet til det andre når ulykker skjer? Rotårsaken til ulykkene blir det jo ingen løsning på med to løp.

Her er det eneste fornuftige å bygge bro, gjerne i to nivå med plass for dobbeltspor på undergurten/kassen. Eller dobbeltspor og bred tofelts og sykkel/moped/kjerrefelt på hver side under vingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Vi har ett begrenset økonomiske handlerom i norsk økonomi nå pga krigen i Europa,etterdønninger av pandemien osv..» Det er rart å lese hvordan norske politikere kan vri på virkeligheten og på den måten prøve å få 5,5 millioner borgere til å være naive. Sannheten er jo at norsk økonomi aldri har vært sterkere og staten har aldri før tjent så mye penger og hatt ett så stort overskudd pga gigantiske økte olje og gasspriser og overskudd på kraftsalg noengang i historien som i år. Bare økningen i inntekter til staten i 2022 blir jo langt over ett statsbudsjett. Vi kunne jo bygget ut alle veier og tuneller i heile landet og fortsatt hatt mye penger til overs. Det som er virkeligheten er at alt som kommer av overskudd fra både olje og gass føres rett inn på oljefondet for kjøp av aksjer og eiendommer. Slik som tiden er nå skulle overskuddet fra energisalg blitt brukt til å bygge opp landet og støtte bedrifter i tillegg til å støtte Ukraina,pga at det i 2022 blir tilført oljefondet opp mot 2000 milliarder,men bare tatt ut 322 milliarder. Derfor når Norge nå har så vanvittig god økonomi og overskudd,så burde det vært brukt til direkte samfunnsnytte og og ikke vært plassert på børser rundt om i verden. Vi ser jo dessuten at oljefondet i år har tapt 1500 milliarder kroner,slik at fondet i år bare er ett tapssluk og ikke til noe samfunnsnytte. Hvis det fortsetter vil alt overskudd vi tjener på energi være kastet på havet. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
1 minute ago, Svein M said:

Kan begynne med å sette ned fartsgrensen til 60km/t i denne tunellen.

Varmeutvikling/brann forårsaket av bremsing av tunge kjøretøy med dårlige bremser er et av hodeproblemene. Fri fart kunne derfor nesten vært bedre.. 

Det finnes dog teknologi som kan nekte kjøretøy med varme bremser å entre tunellen. De må da vente til bremsene er kalde før de kan fortsette. Det koster litt, men er langt billigere enn ulykker/stengt tunell.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Varmeutvikling/brann forårsaket av bremsing av tunge kjøretøy med dårlige bremser er et av hodeproblemene. Fri fart kunne derfor nesten vært bedre.. 

Det finnes dog teknologi som kan nekte kjøretøy med varme bremser å entre tunellen. De må da vente til bremsene er kalde før de kan fortsette. Det koster litt, men er langt billigere enn ulykker/stengt tunell.

De pleier å ha det litt etter hver gang det brenner, så fjerner de det igjen. Underlig hvordan de prioriterer her i Norge, kun når mediene er på at de bryr seg.

Så ett par videoer på Youtube fra ett fjell, hvor det er ikke er tungtransport, men kun folk som kjører på opp til toppen av fjellet for å kikke og nyte naturen. Der har de folk som står på vei ned og tar temperaturen på bremsene, og sier om de kjørende kan kjøre videre, eller må stoppe på parkeringsplassen for å vente til bremsene er nedkjølt.

Det er viljen til å bruke penger på det som er problemet.

Nå ligger jo USA langt etter på mange områder, slik som at de mange steder fortsatt har folk som står i bomstasjonene og tar imot penger, samme i parkeringsanlegg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Varmeutvikling/brann forårsaket av bremsing av tunge kjøretøy med dårlige bremser er et av hodeproblemene. Fri fart kunne derfor nesten vært bedre.. 

Det finnes dog teknologi som kan nekte kjøretøy med varme bremser å entre tunellen. De må da vente til bremsene er kalde før de kan fortsette. Det koster litt, men er langt billigere enn ulykker/stengt tunell.

Å sjekke om bremsene er varme før de kjører inn i tunnelen har liten hensikt tror jeg. Tunge kjøretøy skal ha alternative bremsesystemer (motorbrems + evt retarder), som gjør det mulig å kjøre i nedoverbakke uten at bremsene går varme. Den potensielle energien må jo uansett omsettes til varme (edit - kan også lade batteri, trykkluftbeholdere mm.) men med lavere hastighet blir det mindre varme pr. tidsenhet å bli kvitt. 

Slike kjøretøy som skal kjøre i bratte bakker burde vært forhåndskontrollert og godkjent for dette mhp bremseløsninger og motorkjøling, Før kritiske strekninger bør de så kjøre gjennom en automatisk bomstasjon, slik at de kan avvises basert på registreringsnummer, + høyde eller vekt. De bør da bli ledet inn i en vendesløyfe. 

Endret av J-Å
batteri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...