Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kjøpte brukt pc, underpresterte, penger fra åpent kjøp fikk selger


Typisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Update: Etter å ikke få svar på mld fra hverken sønn eller mor, ringte jeg bedriften. De har ringt og forklart at pengene ble sendt feil. Har nå fått tilbud om å få heve kjøpet for kjøpssummen jeg betalte vedkommende. 

Beklager rotete innlegg, det har rett og slett tatt nattesøvnen fra meg. 

Før dere dømmer, det var en macbook 2020 pent brukt, så jeg visste ikke hva kvitteringen ville si. 


Brukt pc underpresterte, returnerte den på åpent kjøp til min konto,  utsalgssted mistenker kriminalitet, fikk ikke hente og de sendte han pengene. Siden jeg ikke fikk hente den ut eller få pengene, var jeg nødt til å ringe. Han skulle vippse meg pengene til nytt produkt så jeg sa til butikken at "om dere allerede har sendt det til han som dere sier, så kan dere sende han pengene. Han sa først han ikke hadde fått pengene. Nå svarer han svarer ikke, Har kontaktet moren. Moren sier det er bedriften sitt problem og ikke deres og typ "min sønn ville aldri gjort noe slikt."  Butikken sier "du ba oss sende de".

Jeg har bedt moren spørre sønnen på 21 år om han vær så snill kan høre med banken, som butikken skylder på. 

pr nå har jeg tapt 10.500kr, butikken noen hundrelapper og muligens en luring sitter igjen med 10.500 + 14.000kr. 

Hvem har rett på hva? Hvem har gjort feil og hvem har ansvaret, hvem skal ta tapet? 

Hvordan går jeg frem for å få pengene mine tilbakebetalt, evt at vedkommende kjøper pcen ut igjen?

kort historie: 

Fikk tilsendt finn link til pc av damen, visste ikke alder, stod bare macbook pro 13 2020 mydxxH/a , kjøpte den. Underpresterte, tok det opp med utsalgssted om det skal være slik, de spurte om modellnr, så jeg viste kvitteringen, da sa de at den kan enda returneres innen 4 dager om man ikke er fornøyd, åpent kjøp, til og med på mitt kort. Gikk hjem, hentet driten, returnerte den. null problem. De ringte meg en time etterpå og sa det ikke var mulig å sende penger til annet enn kjøpers betalingsmetode, til tross for hva chatten på nettsiden sa og personen i kassen i butikk.  Pengene måtte da sendes til ordinær kjøper, eller selges på finn. Sa jeg kommer og henter den og finner en løsning. På vei dit ringer bedriften opp og jeg fikk beskjed om at beklager men det går ikke, for pengene er allerede sendt, vi kan ikke utlevere pengene og produktet. Endte opp med å måtte ringe kjøper og forklarte situasjonen siden jeg plutselig ikke fikk lov å hente den heller. ganske sikker på at han har  har glemt å skru av find my macbook. Vi ble da enige om at pengene skulle bli sendt til han så vi slapp å stå igjen med en svært lite brukt pc til studier som må en måned på service og utgifter til ekstern disk. . Forrige eier sa det var null problem, det går helt fint og skulle si ifra når han fikk de og sende over så jeg kunne kjøpe en bedre modell på tilbud eller hva en vi ville. Han har ikke fått de etter 10 dager....

Selger sier: Hvilken penger?
Moren sier: Ikke min sønn. 

Butkken sier at han må kontakte banken og de er ute av verden, at de var nødt ved mistanke om kriminalitet til å kreditere kjøpskort, at de ikke kan trekke en kreditering som allerede er sendt.  De skylder på meg og sier "jeg bekreftet at det var greit". etter 24 timer,  når jeg ikke får hentet den eller gjort noe med pengene. De kunne jo ikke trekke den uansett, pengene var sendt til kreditering og regnskap hadde tatt helg. Det var ikke vits å ringe på mandag heller fordi de jobber med saken. 

 

Lang historie. 

Ville kjøpe studiepc i gave til kjæresten og kjøpte en macbook pro 13.  Vi brukte den i 5 dager men den skuffet. Vi fikk opp feilmeldinger og den var til tider treg og jeg ble usikker, selv om jeg sitter på en macbook til 38.000, om den skal være slik. Man kan kjøpe iCloud skylagring, men det koster en del i måneden og det er dumt å måtte laste ned bildene hver gang man tar de frem. En ekstern harddisk koster flesk for mac,  Å ha mange apper åpne fikk den også til å oppføre seg som en macbook air fra 2015(?). Vi la den derfor ut på finn til 11.000, samme som forrige eier annonserte den for. men fikk ikke solgt denne, muligens fordi de også hadde senket prisen på MacBooks, da den er på vei ut av sortiment fordi det er en gammel vare. Så vi beholdt den inntil videre. Den nye med m2 prosessor kostet 1000kr mer og denne ser ikke ut til å være til salgs lenger

Gikk innom butikken som ligger ved studiested og spurte om ikke pc med 2020 m1 teknologi skulle takle diverse oppgaver. Han spurte etter eksakt modell så vi så på kvitteringen, og mente at den hadde bare m1 prosessor og 8gb minne noe som er bra til mye men kan være noe begrensende men det ikke skulle være noe særlig merkbart selv om lagringsplass var full. Kanskje jeg er kresen da jeg har en toppmodell fra 2020, men jeg testet den opp mot en i klassen som har helt lik og merket forskjellen, men hadde brukt en del mindre av disk.  Det var ikke mulig å oppgradere og innbytte ville gi 5? tusen. men det var ikke for sent å angre kjøpet. Da kan vi kjøpe en bedre 2022 modell istedenfor da vi fant tilbud på en m2 utgave, ikke m1, som kostet 1000kr mer enn det vi ville få igjen for den ved retur. Tenkte at det er trist å sitte på en maskin som virker litt treg, samtidig som du vet det optimale er på tilbud,  å risikere å sende noe på service uten noe midlertidig når du kan få pengene og kjøpe en ny «på dagen.» så da tenkte vi å gjøre det slik. 

Jeg gikk da og reinstallerte pcen og gikk innom butikken. en med mer lagring var ikke på lager, jeg ba dermed om å få pengene inn på konto og spurte om det var greit at jeg ikke var ordinære kjøper men at jeg hadde kvittering og bevis på eierskap. Dette gikk fint så lenge jeg hadde kvittering. null stress. Ringte opp igjen på kvelden, enten måtte han få pengene eller så måtte jeg beholde den. Tenkte dette byr på problemer så vi tenkte å skippe det. Sa jeg kommer og henter den igjen og tar det derifra. Jeg fikk ikke hente den,  regnskap hadde tatt nevnt hvitvaskingsloven osv osv og jeg måtte avvente til over helgen.

Jeg ringte ydmykt og spørrende til selger og la meg langflat da det rett og slett er kleint. Jeg sa pcen underpresterte til tross for få sykluser og at den er ny, at det kom opp mangel på lagringsplass når vi oppgraderte OS og at den generelt virket treg om man har noe mer enn word og nettleser oppe.  Jeg fortalte hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, mangel på lagring og treghet, og sa jeg ble sett på som kriminell av utsalgsstedet som snakket om forhindring av hvitvasking og kriminelle handlinger.som screenshot til moren beskrev «… Vi får dessverre ikke refundert beløpet til et annet betalingsmiddel enn det som er brukt i ordren, da vi ønsker å være sikker på at betalingen kommer tilbake til eieren av ordren.».

Jeg sa at pcen fungerte til basics og at vi ønsket hjelp til å få hentet ut den gamle selv om det var mest ønskelig få få oppgradert. Jeg spurte om han tok av finn min MacBook av, han  var ikke sikker på det, noe som jeg tror betyr at han enda står som eier,  men jeg kom i alle fall ikke til å få ut pcen uten at han kontaktet de/motsatt. Han ble sjokkert og overrasket over bedriften, lo litt og forstod oss veldig godt. Han kunne være veldig behjelpelig og sende over pengene så jeg slapp å sitte igjen med samme maskin. 

 

Pengene ble ifølge utsalgssteds kontakt med payex sendt til ordinær kjøper den 6 september. Jeg har ringt han en gang om dagen siden den 6 men ikke giddet å ta tlf. Han nekter for å ha fått pengene. Vi har avtalt muntlig at at jeg skal kjøpe den som er trinnet over på lagring, så skal han få det som er over, noe som tilsvarer over 1000kr, men det eneste jeg har skriftlig er: jeg har ikke mottatt noen penger fra bedriften enda".. "jeg er midt oppi noe og kan ikke snakke, har ikke fått noe, hadde sagt ifra i så fall. Så jeg kontaktet moren:

Moren sa at ja men da har jo de sikkert sendt de til faren. Det er den andre macbooken han sitter på som han valgte å beholde. På kvitteringen står det betales med vipps ved henting og hans tlf nr, og han sa til moren da jeg kjøpte den at "det er ikke gaven fra dere jeg selger".

Moren spør deretter: 
Hvordan fant du nr mitt? Hva har jeg med dette å gjøre?, jeg kommer ikke til å cashe ut, det er en voldsom sum med penger", "dette høres ut som idioti fra alle 3  parter", "Hvor mye tjente du på det,", "Ja da skulle du tatt det på garanti", "dette er bedriften sin feil du må få pengene av de",  "da skal jeg ha bevis fra bedriften (sendt), sendte det på sekundet, "Jeg vet da ikke om han har fått pengene og har ikke tilgang til banken hans?", "faren",,,

Jeg fortalte jeg fant navn på postkassen da han aldri svarer, og at jeg ikke hadde noe annet valg enn å ringe på hos de hjemme noe de ikke var. og at google søket tok 20 sekunder og svarte på alle spørsmålene hennes. 

Moren skal prate med han. Lurer på hvordan vi kjenner hverandre, hvor lenge vi har kjent hverandre og om noen av oss skylder noen penger. 

Jeg hadde forventet at jeg kanskje ikke ville få "gevinsten", men at han tror han kan beholde hele driten er drøyt. 

Jeg ser hvor dette går hen, så velger å skrive innlegg her for å vite hva jeg skal gjøre med saken ila dagen. 

 

 

 

Endret av Typisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har kjøpt en PC fra A, du har gått til butikk B og reklamert på den, B har anbefalt deg (informert deg om muligheten til) å bruke åpent kjøp, og så har de refundert pengene til A? 

Hvis du har det skriftlig fra dem at de kunne refundere til annet betalingsmiddel enn det som opprinnelig ble brukt så har du en veldig enkel sak. 

Hvis du ikke har det skriftlig fra dem så har du en god sak. 

Så uansett hva de har sagt her så bør du vinne i forbrukerklageutvalget, og det er bare å gå til forbrukertilsynet for å starte den prosessen med en gang. At de har betalt penger til A er deg uvedkommende, du skal ha pengene tilbake fra B. 

Det følger av kjl § 84 at du etter å ha kjøpt tingen kan gjøre gjeldende krav mot tidligere salgsledd. De kan ikke fri seg fra den plikten ved å betale til A. At de valgte å møte din reklamasjon med henvisning til deres åpent kjøp-policy fritar ikke dem fra ansvar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Så butikken har betalt penger til første kjøper, når det er du som kommer med PCn.

Det er butikken som har gjort en feil.
Mistenker de kriminaltitet så skal de kontakte politiet og ikke automatisk betale ut PCn..

Problemet nå,  siden beløpet allerede var kreditert den 2, og jeg ikke fikk hentet pcen, samt å få slengt begreper som kriminalitet og hvitvasking i trynet, valgte jeg å ringte jeg de den 3 etter jeg snakket med han. Nå skylder de på meg fordi jeg godtok transaksjonen.

Jeg ringte han selger og fortalte jeg ikke fikk jeg ikke hentet den. Følte meg anklaget og spurte derfor om vi kunne prøve å kontakte de med en løsning så det ble mindre styr,  vi ble dermed enige om at han tar pengene og vippser over siden blant annet pengene allerede var sendt, jeg måtte ha ventet til mandag for svar og det ikke var vits å kontakte de. Det ville ta dager å få returnert penger og enda lengre tid når de skal ta en avgjørelse og se hva de får til og jeg ville ikke være innblandet i hva enn som kommer opp på hans historikk. 

 

 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (32 minutter siden):

Så du har kjøpt en PC fra A, du har gått til butikk B og reklamert på den, B har anbefalt deg (informert deg om muligheten til) å bruke åpent kjøp, og så har de refundert pengene til A? 

Hvis du har det skriftlig fra dem at de kunne refundere til annet betalingsmiddel enn det som opprinnelig ble brukt så har du en veldig enkel sak. 

Hvis du ikke har det skriftlig fra dem så har du en god sak. 

Så uansett hva de har sagt her så bør du vinne i forbrukerklageutvalget, og det er bare å gå til forbrukertilsynet for å starte den prosessen med en gang. At de har betalt penger til A er deg uvedkommende, du skal ha pengene tilbake fra B. 

Det følger av kjl § 84 at du etter å ha kjøpt tingen kan gjøre gjeldende krav mot tidligere salgsledd. De kan ikke fri seg fra den plikten ved å betale til A. At de valgte å møte din reklamasjon med henvisning til deres åpent kjøp-policy fritar ikke dem fra ansvar. 

 

Jeg returnerte den på åpent kjøp. Ikke garanti eller reklamasjon, da jeg dagen før var informert om at pcer kan bli litt treg ved masse oppgaver og full ssd. 

Butikken har gitt meg følgende svar nedenfor idag,  bedriften har ringt til personen de har kreditert.  Fikk da forslag fra moren 15:00, kjøpssummen tilbake igjen om pengene dukker opp om ting kommer på plass. 

 

Kundebehandler 1: ca 12:00: 

Jeg forstår. Når ordren har blitt kreditert, så har den blitt kreditert tilbake til *****.  Vi må nødvendigvis ta kontakt med **** for å ham til å overføre videre til deg. Det har skjedd en intern feil hos oss, og det ble ikke fanget opp av regnskapsavdelingen at retur skulle til et annet kontonummer enn som det ble betalt fra.

Meg: Det ble jo klart fanget opp når regnskapsavdelingen skal forhindre kriminell handling og snakker om hvitvasking? At den må hentes? Så får jeg ikke hente den? De beklaget og skal ta det opp, og skulle ringe. 

De har ringt vedkommende for å klarne opp i situasjonen. 

Kundebehandler 2: ca 14:00. 
"Da har jeg blitt litt oppdatert på hvordan denne saken har oppstått. 

Det er slik at beløpet rundt denne ordren som er returnert tilbake til oss, er tilbakebetaling mot det betalingsmiddelet som er brukt gjennom vår nettbutikk.

Det vil si at  **** har mottatt tilbake kjøpsbeløpet på det betalingsmiddelet han valgte ved kjøpet.

Vi kan ikke reversere denne krediteringen, så min anbefaling blir å løse eventuelle betalinger eller overføring internt mellom deg og **** dersom det er du som skal ha beløpet tilbake. Vi får ikke gjort stort mye mer i denne situasjonen, og beklager så mye for dette.
 


Pengene er kreditert fra oss 06. September til betalingsmiddelet han valget ved kjøp, og vi har ikke lengre pengene hos oss.
Hvis han ikke har mottatt pengene, så anbefaler jeg at vedkommende tar kontakt med banken for mer informasjon rundt dette.

Det er ikke mye mer vi kan gjøre i dette, da pengene er ikke hos oss og varen er returnert. Vi kan ikke utføre noe mer krediteringer, da vi allerede har kreditert beløpet 06. September."

Meg: 

Jeg spurte om hvorfor jeg fikk den behandlingen jeg fikk og hvorfor det måtte skje slik, og hvorfor kundebehandler 1 sier noe annet. (egentlig lurer jeg på hvorfor alle sier forskjellig. 

Hvorfor det gikk helt fint å returnere den, hvorfor butikkansatt meg opp under en time etterpå, sier det ikke gikk likevel, spør om jeg vil hente eller sende pengene til ordinær kjøper, sier jeg vil hente den. må da ringe meg opp igjen, det var ikke mulig for pengene var sendt og regnskap hadde tatt helg. hvorfor ansatte garanterte pengene på min konto, når det ikke var mulig grunnet hvitvasking/forhindre kriminalitet og at den må hentes eller selges, når det ikke stemmer noen av delene. 

Leder skal kontakte meg imorgen. 

 

Endret av Typisk
Lenke til kommentar

De innrømmer jo feil. Det er ikke ditt problem at de har gjort feil. 

Du gjør dette unødvendig komplisert. Du trenger ikke svarene på de spørsmålene du stiller. De har tatt imot en vare og lovet deg pengene tilbake. Om de også betaler penger til noen andre så får de ta konsekvensene av det. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Herr Brun said:

De innrømmer jo feil. Det er ikke ditt problem at de har gjort feil. 

Du gjør dette unødvendig komplisert. Du trenger ikke svarene på de spørsmålene du stiller. De har tatt imot en vare og lovet deg pengene tilbake. Om de også betaler penger til noen andre så får de ta konsekvensene av det. 

Som Herr Brun sier over.

Om de ikke vil, så send en epost til forbrukerrådet, de svarte meg innen en uke nå nettopp :)

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

De innrømmer jo feil. Det er ikke ditt problem at de har gjort feil. 

Du gjør dette unødvendig komplisert. Du trenger ikke svarene på de spørsmålene du stiller. De har tatt imot en vare og lovet deg pengene tilbake. Om de også betaler penger til noen andre så får de ta konsekvensene av det. 

Bare redd for hva leder finner på og si imorgen. 

Ja de har jo innrømmet feil, men krediteringsdato er etter den 2, altså den 6, noe som tilsier at pengene ikke var sendt, men samtidig var det jo umulig å sende til andre enn meg. Jeg "godtok" jo det at det måtte skje slik.  for noen dager siden sa de jo at  "jeg bekreftet at det var greit ". etter 24 timer,  når jeg ikke får hentet den eller gjort noe med pengene. De kunne jo ikke trekke den uansett, pengene var sendt til kreditering og regnskap hadde tatt helg. Det var ikke vits å ringe på mandag heller fordi de jobber med saken og jeg ville ikke være i den posisjonen de satt meg i så vi får se. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...