TomasK Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Noen som har erfaringer med Sigma sin 50mm f/2.8 Macro linse? Er på utkikk etter en macro og denne klarer 1:1, mens Canon sin tilsvarende klarer 1:2 (må ha lifesize converter for å klare 1:1). Canon sin er faktisk billigere også, og da får jeg litt grøsninger.. Lenke til kommentar
Euroboy_bgo Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Ta en titt på denne "lenken".... Sigmas glassbit får en bedre " rating " enn tilsvarende fra Canon. Kanskje ikke så dumt valg du gjør da.... http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Perfekt, takk skal du ha! Ser ut som et godt valg ja.. Lenke til kommentar
[space] Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Et annet spørsmål angående dette objektivet: Ser at det har 18.8 cm nærgrense. hva blir da ca anstand mellom objektiv og det en skal ta bilde av? Har et canon eos300d. Objektivet er jo 6.4 cm langt. Synes jeg kan gå rimelig nære med objektivet som fulgte med kameraet også, og syntes ikke 18.8cm hørtes så fantastisk bra ut. Om jeg stiller objektivet mitt på 50mm og går ca det som vil tillsvare 19 cm fra blomsten (eller hva det skulle være) til bildebrikka, så vil vel det tilsvare det jeg vil fange opp med en 50mm makro, bortsett fra at standardobjektivet mitt muligens ikke vil klare å fokusere så nære? [space] Endret 26. april 2004 av [space] Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 .... Sigmas glassbit får en bedre " rating " enn tilsvarende fra Canon. Hvis du kikker på disse linkene så er det stikk motsatt, samt noen flere som har avlagt sin vurdering: Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro Sigma 50mm f/2.8 EX Macro Lens Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 .... Sigmas glassbit får en bedre " rating " enn tilsvarende fra Canon. Hvis du kikker på disse linkene så er det stikk motsatt, samt noen flere som har avlagt sin vurdering: Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro Sigma 50mm f/2.8 EX Macro Lens Du kan ikke seriøst mene at en utifra de to linkene skal komme frem til at Canons 50mm macro får bedre rating? Det er brukere som har gitt poeng, og de har absolutt egne meninger om hva man skal trekke poeng for. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro Sigma 50mm f/2.8 EX Macro Lens Du kan ikke seriøst mene at en utifra de to linkene skal komme frem til at Canons 50mm macro får bedre rating? Det er brukere som har gitt poeng, og de har absolutt egne meninger om hva man skal trekke poeng for. Nei, det har jeg heller ikke ment. Om dette resultatet er like seriøst eller useriøst som Photozone.de's "Lens Test Guide" vet jeg ikke. Med kun 4 vurderinger pr. linse hos Photozone.de så er det litt tynt å si at dette gjenspeiler kvalitetene. REF: The Lens Test Guide provides averaged lens ratings based on formal lens test results from various EXTERNAL SOURCES......So please take these values as a tendency ONLY! Det samme gjør jeg med Photographyreview.com, men der kan jeg i allefall lese hva folk mener Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Nja.. Jeg kan ta feil, men jeg har forstått det sånn at Photozone's kilder er resultater fra forskjellige (mer eller mindre) seriøse tester. Sakset fra forumet deres: "Lens Test Guide" = averaged (real world) magazine lab test results Ratingen til Photographyreview.com er baser på hva vanlige folk mener. Etter min mening går ikke det så greit, siden folk flest er idioter ( )... For å komme meg litt mer on-topic..: Noen som har erfaringer med Sigma sin 50mm f/2.8 Macro linse? Er på utkikk etter en macro og denne klarer 1:1, mens Canon sin tilsvarende klarer 1:2 (må ha lifesize converter for å klare 1:1). Canon sin er faktisk billigere også, og da får jeg litt grøsninger.. Jeg skal ikke uttale meg om hvilket av dem som er best, begge får gode kritikker. Prismessig ligger vel begge på ca. 2500,-, men som du sier må man ha lifesize converter for å få 1:1 på Canons objektiv, og det koster vel nye 2500,-. Så hvis du vil ha 1:1 vil det med Canon lønne seg å kjøpe 100mm macroobjektivet i stedet. Ser at det har 18.8 cm nærgrense. hva blir da ca anstand mellom objektiv og det en skal ta bilde av? Har et canon eos300d. Objektivet er jo 6.4 cm langt. Vet ikke nøyaktig hvor langt bak objektivet filmplanet ligger, men hvis det er et par-tre cm, så skulle det vel bli 8-10 cm mellom frontlinsa og det du tar bilde av.. Synes jeg kan gå rimelig nære med objektivet som fulgte med kameraet også, og syntes ikke 18.8cm hørtes så fantastisk bra ut. Om jeg stiller objektivet mitt på 50mm og går ca det som vil tillsvare 19 cm fra blomsten (eller hva det skulle være) til bildebrikka, så vil vel det tilsvare det jeg vil fange opp med en 50mm makro, bortsett fra at standardobjektivet mitt muligens ikke vil klare å fokusere så nære? I følge Canon er nærgrensa til 18-55mm objektivet 28cm, så det mangler en del på fokus ved 19cm... Endret 27. april 2004 av medi8or Lenke til kommentar
terjed Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Testen av 50mm her på Akam har vel bekreftet at Canon sitt 50mm Makro tegner utrolig skarpt og ser ut til å være knallbra til makrofotografering? Selv om det ikke klarer mer enn 1:2. Har også sett tester av Sigma sitt hvor det får toppscore, så forstørrelsen og hjertet må vel nesten avgjøre? Endret 6. mai 2004 av terjed Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) Jeg har nettopp kjøpt med en Sigma EX 50mm. Førsteinntrykket er bra, både bildekvalitet og mekanisk. Jeg kan si litt mer når jeg har testet objektivet en periode. Når det gjelder avstand frontelementet i objektivet og motiv ved 1:1 makro, er denne kun noen få cm. Objektivet er ca 11 cm når det fokuserer så nær som mulig (ca 7cm med fokus på uendelig), og i tillegg er det ca 5cm fra brikken i kameraet til bajonetten. Det skulle tilsi at man har ca 3 cm arbeidsavstand. Dette kan selvfølgelig bli et problem i noen tilfeller. Vil man betale mer, kan man jo selvfølgelig få lenger arbeidsavstand, som med Tamron 90mm med nærgrense 29cm (men dette objektivet er jo noen cm lenger også..). Endret 11. mai 2004 av kai_frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå