Gå til innhold

Superledere er løsningen på utslippsfrie fly


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Kilde

Jeg mener å ha lest at den samme Kymco-motoren sitter i noen Vespa-modeller, men har ikke funnet tilbake til kilden så jeg velger å trekke påstanden inntil jeg eventuelt finner tilbake til kilden.

Når det kommer til krampeaktige begreps-begrensninger i definisjonen av PHEV så melder jeg meg ut av den diskusjonen. Jeg finner det bare utrolig lite konstruktivt å diskutere. Jeg bruker ordet på min måte. Andre får bruke det på sin måte.

BMW heter ikke Bayerische Motoren Werke uten en grunn. De har alltid designet sine motorer selv (untatt Dixie) og en turbofan sammen med Rolls-Royce. Også denne motoren er designet av BMW:

"Powering both models is a DOHC twin cylinder engine with 647cc displacement that is designed by BMW, but with the manufacturing outsourced to Kymco. Kymco has a history of building engine’s for BMW and it’s purely a manufacturing arrangement, so these motors won’t be popping up in Kymco’s MyRoad Maxiscooter".

Se: https://www.motorscooterguide.net/bmw-c-sport-gt/ 

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Jeg går ikke i mot at i3 eller ES-30 er hybrider, så her har du nok misforstått!

BMW i3 Rex er så klart en hybridbil. Til og med flyet ES-30 betegner jeg som en hybrid! Jeg skrev til Simen1 tidlig "En kan strekke det til at  det (ES-30) er et hybridfly". Jeg protesterte på at han kalte flyet en plugin hybrid. At et batterifly er ladbart (plugges inn) er en selvfølge og en bruker vanligvis ikke betegnelsen plugin på en BEV eller et batterifly.

At du er så opphengt i diskusjonen mellom Simen1 og meg er litt rart. Simen1 nøyer seg med å konkludere at han holder seg til egne betegnelser.

Sitat fra samme innlegg (Snowleopard):

"Til opplysning, du villeder og feilinformerer, ikke opplyser du heller. Det du bedriver her, er desinformasjon. Den er villedende og feilaktig. 100 %".

Det var da voldsomt! Når du kommer med slik voldsomme og ekstreme påstander, vil jeg forslå at du konkretiserer det hele og dokumenterer hver eneste ting som du mener jeg fremstiller feil, altså alt jeg har skrevet i denne tråden!

 

 

Hele innlegget inneholder konret og dokumentert grunnlag for påstanden. At du ikke tar det fra det jeg har skrevet, er en koblingsfeil fra deg. Jeg orker ikke fortsette en diskusjon der du virker å blokkere deg fra å ta til deg det som står skrevet.

Det er ikke ofte jeg er enig med @uname -i, men det siste innlegget han har skrevet her, oppsummerer egentlig samtalen med deg, og derfor jeg stopper med dette innlegget. Dette er som å snakke med den berømmelige veggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oceana said:

Hva er det disse superytelsene fra 10.000 fot skal brukes til egentlig? Snakker vi nå HPC i SKYEN? 

Jeg sliter med å forstå hvordan dette innlegget i det hele tatt oppstod i første omgang. 

 

Jeg er også litt forundret over tilnærmingen.

  • Elektriske motorer er allerede uten kryokjøling ganske effektive. Hva skal de få ut av det utover noen få prosent mer virkningsgrad?
  • Alle passasjerfly trenger vel oppvarming av kabinen som i dag hentes fra varmetapet til motorene. Regner med at selv varmen fra en ikke-superledende motor holder ikke til å varme opp kabinen.

Om dette er riktig - har ikke noe spesiell kompetanse på passasjerfly - så virker det mer nyttig å utstyre til og med hydrogenfly med et tilleggsaggregat som produserer (nød-/reserve-/tilleggs-)fremdrift OG som tap varme til kabinen.

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
trikola skrev (27 minutter siden):

Jeg er også litt forundret over tilnærmingen.

  • Elektriske motorer er allerede uten kryokjøling ganske effektive. Hva skal de få ut av det utover noen få prosent mer virkningsgrad?
  • Alle passasjerfly trenger vel oppvarming av kabinen som i dag hentes fra varmetapet til motorene. Regner med at selv varmen fra en ikke-superledende motor holder ikke til å varme opp kabinen.

Om dette er riktig - har ikke noe spesiell kompetanse på passasjerfly - så virker det mer nyttig å utstyre til og med hydrogenfly med et tilleggsaggregat som produserer (nød-/reserve-/tilleggs-)fremdrift OG som tap varme til kabinen.

 

Superledere er vel og bra,. Alle monner drar, men at det skal være avgjørende for utslippsfrie fly er mer enn tvilsomt. 

De eksperimentflyene vi ser i dag er hovedsaklig mikrofly uten nevneverdig lastekapasitet og vekt. Superledende elmotorer for kommersielle markeder er fortsatt i det blå….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Superledere er vel og bra,. Alle monner drar, men at det skal være avgjørende for utslippsfrie fly er mer enn tvilsomt. 

De eksperimentflyene vi ser i dag er hovedsaklig mikrofly uten nevneverdig lastekapasitet og vekt. Superledende elmotorer for kommersielle markeder er fortsatt i det blå….

På tide for deg å følge med på det som skjer! Se på Lilium, Joby Aviation, Eviation Aircraft, Heart Aerospace (Sverige), Weflywright.com og mange andre. Du kan også se på Harbour Air Seplanes som har bygd om sine (de Havilland) Otter og Twin-Otter til el. De vil bygge om sine 33 fly til batterifly for å fly korte strekk inn i Canada (6 til 19 passasjerer). De fløy første gang 10. desember 2019.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...