ITtraktor Skrevet 11. september 2022 Del Skrevet 11. september 2022 (endret) Driver litt med utleie av bolig og ser til stadighet at aktuelle leieboere ser ut til å tro at leieforholdet ikke er inngått før de har signert kontrakten. Det går typisk sånn her. De kommer på visning og jeg informerer om alle vesentlige detaljer og ber de kontakte meg dersom de ønsker å leie og har fått tenkt seg om litt. Jeg presser aldri på for at de må bestemme seg der og da. De kontakter meg og jeg sjekker referanse og sender de en sms med tilbud om å leie rommet hvor jeg inkluderer det vesentlige, slik som leie, bindingstid dato for innflytting osv. Skriver også at jeg må ha et bindene svar innen dagen er omme. De svarer ja, og jeg anser da selvfølgelig rommet som utleid. Så er det mange som begynner å dra veldig på å signere kontrakten. Var akkurat borti ei som etter en hel uka sa at hun ikke ønsker rommet likevel fordi det blir for lite. Jeg sier da at vi har en bindende avtale. Hun blir da fly forbanna og sier jeg driver med utpressing. Nå er det en annen person som plutselig skal begynne å forhandle om dette med bindingstid ETTER at hun har takket ja til tilbudet om å leie hvor jeg spesifiserte nettopp dette med bindingstid, noe jeg også forklarte på visning. Altså hva feiler det folk? Er det jeg som er urimelig her? Føler jeg opptrer svært ryddig og prøver absolutt ikke å lure noen. Hva ville de sagt dersom jeg plutselig bare ga rommet til noen andre etter at de hadde takket ja? Generelt virker det som om folk tar veldig lett på avtaler i dag. Endret 11. september 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 11. september 2022 Del Skrevet 11. september 2022 (endret) Sånn generelt sett virker det ikke som om du er urimelig. Kanskje litt ineffektiv med å få signatur på leieavtalen kanskje. En muntlig avtale er også bindende. Men kan hende det er ulønnsomt å lage eksempler av de som har vært hos deg hvis det er snakk om lave summer. Når folk har takket ja til å leie etter visning må du sende over en leieavtale til de med en gang som må signeres for eksempel før kl 12 dagen etter. Hvis ikke regner du avtalen som brutt. Jeg har selv avblåst en leieavtale etter jeg ble enig med utleier om leie, men før kontrakten ble signert. For når jeg skulle dra dit for å signere kontrakt ser vi at hybelen var full av mugg i vinduene, noe vi ikke la merke til ved første visning. Endret 11. september 2022 av Sydvest Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. september 2022 Forfatter Del Skrevet 11. september 2022 Ja, vurderer å bare sende over kontrakt med en gang, med en rimelig frist for signering, det løser nok mye av vegringen mange ser ut til å få. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. september 2022 Forfatter Del Skrevet 11. september 2022 Sydvest skrev (9 minutter siden): Jeg har selv avblåst en leieavtale etter jeg ble enig med utleier om leie, men før kontrakten ble signert. For når jeg skulle dra dit for å signere kontrakt ser vi at hybelen var full av mugg i vinduene, noe vi ikke la merke til ved første visning. Det er selvfølgelig fair. Men her er alt det tekniske i topp stand. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. september 2022 Del Skrevet 11. september 2022 Folk prøver vel å finne noe bedre etter "at de har sikret seg", så det lønner seg nok å få en rask signatur for å sikre sine egne interesser og å forhindre krangling. En avtale er en avtale, spesielt når man opptrer ryddig mot folk. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. september 2022 Forfatter Del Skrevet 11. september 2022 (endret) vidor skrev (6 minutter siden): Folk prøver vel å finne noe bedre etter "at de har sikret seg", så det lønner seg nok å få en rask signatur for å sikre sine egne interesser og å forhindre krangling. En avtale er en avtale, spesielt når man opptrer ryddig mot folk. Ja, sitter egentlig igjen med samme følelse. Jeg burde nok begynne å være litt mer på ballen. Men ønsker heller ikke å være sleip og utnytte enkelte folks desperasjon etter å finne et sted å bo. Ofte er det faktisk jeg som bremser litt når folk på stående fot sier de ønsker å leie. Og det er jo nettopp for å unngå at de skal få kalde føtter i ettertid. Endret 11. september 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 Hvorfor skal du i det hele tatt skrive kontrakt hvis leieforholdet allerede er inngått? Hvis man forventer en signatur for å bekrefte leieforholdet så er min mening at leieforholdet bekreftes med signatur. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 12. september 2022 Forfatter Del Skrevet 12. september 2022 (endret) HW1 skrev (30 minutter siden): Hvorfor skal du i det hele tatt skrive kontrakt hvis leieforholdet allerede er inngått? Hvis man forventer en signatur for å bekrefte leieforholdet så er min mening at leieforholdet bekreftes med signatur. Strengt talt ikke nødvendig med kontrakt, men jeg vil tro de fleste ønsker det. Mye ryddigere for både utleier og leietaker. Du kan sammenligne det med boligkjøp. Kjøpet er bindende når bud aksepteres, ikke først ved signering av kontrakt. Men heretter blir jeg nok å presse på med krav om signering av kontrakt samme dag som tilbudet gis, med BankID. Når man har andre som også ønsker rommet må man ha bindende svar innen rimelig tid. Synd for de som ikke kan møte fysisk eller ikke har BankID. Endret 12. september 2022 av ITtraktor 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 HW1 skrev (6 timer siden): Hvorfor skal du i det hele tatt skrive kontrakt hvis leieforholdet allerede er inngått? Hvis man forventer en signatur for å bekrefte leieforholdet så er min mening at leieforholdet bekreftes med signatur. Det er ganske vanlig at avtale inngås muntlig og så skriftliggjøres. Det gjelder både husleieavtaler og ymse andre avtaler. Husleieloven har for eksempel følgende regulering, som har sin bakgrunn i at verden er mye enklere om man har en skriftlig avtale, uten at det betyr at avtalen først er bindende når den er skriftlig. § 1-4.Avtaleform Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 Har du sendt SMS om at de må bekrefte om at de tar boligen og svarer via sms, så er det mer enn skriftlig nok i forhold til norsk rett. Det blir som kjøp av bil, du avviser andre budgivere når du allerede har avtalt kjøp og henting. Ved bilkjøp er det derfor vanlig å ta forbehold om kjøp frem til man har sett og prøvekjørt, men skriver de "jeg tarn", så kan de reelt sett bare gå fra dette om du som selger har feilinformert om gjenstanden. Her har "kjøper", altså leietaker allerede sett leiligheten, og burde kontrollert. Man skal selvsagt godkjenne overtagelsen, men det er for å se at det er vasket, ryddet og rengjort tilstrekkelig, og ikke oppstått feil siden man var på visning. Da kan man i tilfelle kreve utbedring før man flytter inn, og dekning av kostnader om det ikke lar seg gjøre. På den annen side må de innbetale depositum på konto i bank, som du skal dekke kostnad for opprettelse av. Og misligholder leietaker sine plikter her, før du trenger å utlevere nøkler etc, men i så tilfelle kan du da kreve de for kostnadene med å finne ny leietaker og tapt leieinntekt for perioden fra dato for ovetakelse. Men mye kan, som er nevnt i tråden allerede, unngås problemer med dersom du sender kontrakten og sier at de må returnere signert avtale innen en rimelig frist som du gir de. Ellers så forbeholder du deg friheten til å leie det ut til noen andre. For profesjonelle utleiere er det gjerne en oppfattelse at bindende avtale ikke er gitt, før kontrakt er skrevet, og da skal normalt sett depositum være innbetalt allerede. Men helt enig, folk må lese OG forstå hva de sier ja til, ellers kan de få seg en lei smell om utleier velger å sende krav når leietager misligholder sine plikter som de har akseptert. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 ITtraktor skrev (På 11.9.2022 den 16.33): Nå er det en annen person som plutselig skal begynne å forhandle om dette med bindingstid ETTER at hun har takket ja til tilbudet om å leie hvor jeg spesifiserte nettopp dette med bindingstid, noe jeg også forklarte på visning. Dette er ein litt håplaus taktikk. Dersom det er inngått munnleg avtale utan at detaljar som bindingstid er avtalt så vil avtalen følge bestemmelsane i husleigelova, altså tidsubestemt med tre månadars oppseiingstid. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 12. september 2022 Forfatter Del Skrevet 12. september 2022 (endret) The Avatar skrev (7 minutter siden): Dette er ein litt håplaus taktikk. Dersom det er inngått munnleg avtale utan at detaljar som bindingstid er avtalt så vil avtalen følge bestemmelsane i husleigelova, altså tidsubestemt med tre månadars oppseiingstid. Avtalen er inngått via sms, inkludert detaljer om bindingstid. Endret 12. september 2022 av ITtraktor 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2022 Del Skrevet 19. september 2022 Det er ikke gitt at det ene eller det andre standpunktet er riktig i alle tilfeller. SMS er ikke en veldig formell kommunikasjonsmåte, og den har vesentlige kapasitetsbegrensninger. Salg og utleie av fast eiendom er nokså betydelige transaksjoner, og dette øker risikoen for at domstolene vil underkjenne en "SMS-avtale" fordi det etter objektive holdepunkter ikke var tilstrekkelig god nok grunn til å tro at partene mente å binde seg - selvsagt avhengig av hva som ble sagt og hvilken tone man holdt. Dette er ikke å si at avtalene ikke kan være bindende, men at måten du beskriver at du gjør dette på øker risikoen din for rettslig etterspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå