Gå til innhold

Oppfordrer til skjerpet sikkerhet etter eksperimenter med ekstrembølger under vann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Redaksjonen. skrev (9 timer siden):

Kanskje en burde droppe målsetning om å gjøre flere strekninger fergefrie. Ferge er da et utmerket transportmiddel. Kost/nytte er heller tvilsom mange steder. Analyser heller hva som er de største ankepunktene mot ferge, og se deretter på hva som kan gjøres av forbedringer.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eller så kan de bare droppe å krysse Sulafjorden og heller ta kryssingen lenger inne med bru (Storfjordsambandet). At E39 skal ut til ytre før det går videre sørover er galskap. Ferjefri E39 skal forkorte reisestrekningen mellom Trondheim og Kristiansand. Da må man unngå lange omveier som Hafast (Sulafjorden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (5 minutter siden):

Eller så kan de bare droppe å krysse Sulafjorden og heller ta kryssingen lenger inne med bru (Storfjordsambandet). At E39 skal ut til ytre før det går videre sørover er galskap. Ferjefri E39 skal forkorte reisestrekningen mellom Trondheim og Kristiansand. Da må man unngå lange omveier som Hafast (Sulafjorden).

Enig. Hvorfor og hvordan noen har kommet fram til at avkrokene på de ytterste nøkne øyer skal "stikkes innom" på vei mellom Trondheim og Bergen fatter jeg ikke. For vi kan alle se på kartet at det er en solid omvei. Og disse omveiene har allerede nylig bompengefinasierte tunneller som binder dem aldeles utmerket til stamveien!
Å gå "ut mot havet" på vei nordover er en GEDIGEN tabbe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, ozone said:

Enig. Hvorfor og hvordan noen har kommet fram til at avkrokene på de ytterste nøkne øyer skal "stikkes innom" på vei mellom Trondheim og Bergen fatter jeg ikke. For vi kan alle se på kartet at det er en solid omvei. Og disse omveiene har allerede nylig bompengefinasierte tunneller som binder dem aldeles utmerket til stamveien!
Å gå "ut mot havet" på vei nordover er en GEDIGEN tabbe.

Du har ikke kjørt langs Vartdalsstranda (for å ta ferga Festøy-Solevåg) mye hvis du tror alternativet er en solid omvei. Kjøre via ytre (ferge Hareid-Sulesund) er ca 5km lengre men føles kortere selv i dag. Tror også det er vanskelig å si at ytre er utkanten i dette tilfellet sammenlignet med f. eks Ørsta. I faktiske tall er de to fergesambandene det er snakk om her så og si like store i trafikktall, selv om det er Festøy-Solevåg som er offisiell E39-ferge i dag.

Når det er sagt tror jeg heller ikke det er mye poeng lenger med fergefri strekning her, hvis en kan få til fergeavganger med batteriferger (gjerne autonome) med 15 minutts avganger. Blir sannsynligvis billigere også.

Poenget i artikkelen der grunner er problematiske blir litt irrelevant her tror jeg, siden det er snakk om rørtunneller her fordi fjorden er brådyp i hele området. I slik grad at de dumpet ammunisjon etter krigen akkurat der ferga går i dag.

Lenke til kommentar
olemars skrev (3 minutter siden):

Du har ikke kjørt langs Vartdalsstranda (for å ta ferga Festøy-Solevåg) mye hvis du tror alternativet er en solid omvei.

Men så er det jo ikke Vartdalstranda med eksisterende vei som er alternativet til å kjøre ut på Hareidlandet heller da. 
Noe helt nytt og med en mer direkte retning mot målet (Trondheim) ville selvsagt blitt bygget.
Men forsåvidt enig i ferge-poenget ditt: Nå skjer det så mye på batteri og selvkjørings-siden, at vi burde vente med mange slike gigantproskjekt.
Spesielt de som involverer dype undersjøiske tunneller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...