Gå til innhold

Betydelig investering i elbilindustrien trengs om vi skal klare nullutslipp i 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (2 timer siden):

Det er også verd å merke seg at om hele bilparken blir elektrifisert så er det knapt merkbart på energiforbruket

Det stemmer ikke. Vi vet allerede i dag at det er mangel på effekt flere steder i landet. Dette hindrer at bedrifter får etablert seg. Og nå som man i tillegg skal elektrifisere sokkelen vil det bli enda trangere plass om strømmen.

The Very End skrev (2 timer siden):

Avslutningsvis burde folks helse veie tyngre enn at folk tenker ut fra sin fantasi at lokale utslipp er "tull", derav behovet for å "detaljstyre" folk og samfunn over på grønnere alternativ. Vi ser allerede i dag at luftkvaliteten i byer med stort antall elbiler er merkbart bedre enn de uten. Og når vi vet at mennesker rundtomkring får sine liv ødelagt og forkortet av utslipp, ja da burde saken være klar.

Det er utrolig hvor langt utviklingen av bensin og dieselbiler har kommet. En bensinbil slipper i dag ut mye mindre utslipp enn for 50 år siden. Det er dessuten ingen menneskerett å bo i byene. Liker man ikke forurensing, kan man bosette seg på landet.

Nå som det er mangel på strøm og metaller som går til batterier, er det galskap å ha som mål at flest mulig skal kjøpe elbiler. Målet bør være å sikre at det er en god forsyningssikkerhet og at prisene er lavest mulig. Dermed bør det være mulig for alle å velge mellom bensin, diesel, el og hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Nullutslipp bør ikke være et mål i seg selv. Det bør være opp til folk å selv bestemme hvilke kjøretøy de ønsker å kjøpe, ikke politikere og byråkrater som er sultne på å detaljstyre folks liv. Neste VW Amarok pick up kommer bare med dieselmotor fordi det bare er det som duger i den klassen biler og nyttekjøretøy. Nullutslipp er urealistisk og tåpelig nå som det også er mangel på nok kraft og effekt i strømnettet/strømmarkedet.

Snakk om å svartmale situasjonen. Har du stått opp på feil fot og tenkt «nei vil ikke»? Mye tyder på at vi er i rute for 2025 målet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 12.9.2022 den 15.03):

 

Det er utrolig hvor langt utviklingen av bensin og dieselbiler har kommet. En bensinbil slipper i dag ut mye mindre utslipp enn for 50 år siden. 

 

Sorry å måtte skuffe deg, men diesel og bensinmotorer nådde toppen for noen år siden. De siste 10-15 årene har dieselbilens utvikling gjort den dyrere, mindre driftssikker, dårligere kjøredynamisk, og med kortere levetid. Det samme kan man si om de fleste bensinmotorer de siste 5 årene. Man kan i dag kjøre hvilken som helst elbil,  og etter turen vil ingen ny bensinbil til under millionen imponere. Dieselbilen vil ikke imponere uansett pris. Den har alltid vært et teknologisk bommskudd i personbil.

Kort sagt. Det ikke et salgsorbud som kommer til å ta livet av dieselmotoren, men det faktum at elmotoren er bedre på de aller fleste områder.

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å kutte forbruk? 

Skattelegge og import-toll på tekstiler og klær? 

Momsfri reparasjon? 

Begrense byggeaktivitet og materialforbruk? Må man absolutt rive ned og bygge opp nye "Signalbygg"? Hva med å ansette en vaktmester til å bytte noen vinduer før bygget råtner og alt må rives?

Tror man at vi redder kloden ved å pirke litt borti de 10% av utslippskildene som bilparken representerer? Er ett gigantisk paradoks når det i disse dager fyres kullkraftverk for fult. En elbil ladet med kullkraft er ikke særlig miljøvennlig. Men er god business for (bil)industrien, da. 

Kloden skal/kan kun reddes dersom man kan tjene penger på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (På 13.9.2022 den 16.09):

Hva med å kutte forbruk? 

Skattelegge og import-toll på tekstiler og klær? 

Momsfri reparasjon? 

Begrense byggeaktivitet og materialforbruk? Må man absolutt rive ned og bygge opp nye "Signalbygg"? Hva med å ansette en vaktmester til å bytte noen vinduer før bygget råtner og alt må rives?

Tror man at vi redder kloden ved å pirke litt borti de 10% av utslippskildene som bilparken representerer? Er ett gigantisk paradoks når det i disse dager fyres kullkraftverk for fult. En elbil ladet med kullkraft er ikke særlig miljøvennlig. Men er god business for (bil)industrien, da. 

Kloden skal/kan kun reddes dersom man kan tjene penger på det. 

Du er absolutt inne på noe, det er et paradoks uten sidestykke - vi skal redusere forbruket til bilparken ved å hurtig og uten kontroll produsere ekstremt mange elbiler. Dette skjer samtidig som verden koker og privatbilisme er en "dead-end".

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, DrAlban3000 said:

Du er absolutt inne på noe, det er et paradoks uten sidestykke - vi skal redusere forbruket til bilparken ved å hurtig og uten kontroll produsere ekstremt mange elbiler. Dette skjer samtidig som verden koker og privatbilisme er en "dead-end".

Innerst inne har man vel innsett at bilbruken (ikke bare privatbilismen) neppe kan reduseres mye uten alvorlige samfunnsproblemer - selv folk i de tettest befolkede strøk har biler og det er mer varebiler og andre yrkesbiler underveis enn man tror. Og uten stor reduksjon er det lite å spare på infrastrukturen.

Da er det bedre å gjøre noe med bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...