Gå til innhold

Butikker og utsalg kan fint redusere strømforbruket en del


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Dubious skrev (4 minutter siden):

Ikke alle butikker som er moderne. 

Mange har fortsatt åpne kjøleløsninger. 

Ser den. Men investeringer i et moderne kjøleanlegg burde vært en selvfølge i Norge, med så lange vintre.  Vi har ikke akkurat problemer med kjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (8 timer siden):

Ikke alle butikker som er moderne. 

Mange har fortsatt åpne kjøleløsninger. 

Jeg har sett en kjøledisk eller to noen steder, men åpne kjøleløsninger er vel ganske historie nå.

Matbutikker er en ting, nå har vi jo andre butikker også.

Nå vil jo uansett spisesteder bli hardest rammet, da det forventes en behagelig innetemperatur der.

Vi ser jo allede butikker/utsalg som har redusert åpningstid eller har vedtatt å stenge ned for vinterperioden med påfølgende permittering.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Kjører jeg til butikken så kommer jeg i t-skjorte, kanskje genser.

Om kjølediskene fungere nokså likt som kjøleskap, så bør det være 16+ i butikken.

10 grader er uansett for kaldt. 

De kan spare strøm med lukkede kjøle- og frysedisker.
Øl trenger ikke holdes kjølig, men det øker salget. 

Enig; innetemperaturen trenger ikke å være høyere enn 18 varmegrader - som tross alt er behagelige temperatur for oss, og det er veldig mye belysning, spesielt i kjølediskene som kan slås av. Mange kunder liker nemlig ikke intern belysning fordi det skape dugg på innsiden av de innpakkede matvarene, spesielt ost og kjøtt - og er sterkt unødvendig, dessuten koster det fordi utstyret ødelegges hele tiden. Det er mulig å redusere belysningsintensiteten, på mange butikker og annet er det for sterk lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 timer siden):

Ansatte klarer fint å kle på seg litt. 

10 grader er ikke så kaldt at det påvirker HMS eller annet.

Nå vet jeg ikke hva du jobber med/hvor. Men da regner jeg med at du mener dette også gjelder kontorbygg og andre bedrifter enn kun butikker? Det finnes kontorlandskap som er langt større enn butikker, som sikkert kan spare mye mer strøm enn Rema'en i underetasjen.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (16 timer siden):

Skjønner ikke argumentet ditt.

Håndtverkere jobber i temperaturer variert mellom 30+ innendørs og -30 utendørs året rundt.

Du kan spørre de hvordan de fortsatt kan jobbe under temperaturer innendørs i 10 grader.

Fordi de kler seg varmt.

Og det kan selvsagt en som jobber innendørs i 10 grader også gjøre.

Men i en butikk så varierer arbeidstempoet fra å sitte stille i en kasse og scanne varer, til å tømme en container med tunge kasser. Skal man skifte klær hver gang man skal endre arbeidsoppgave? Som er ganske mange ganger i løpet av en dag i en butikk.

En annen ting er at håndverkere er i bevegelse hele tiden. Selv om man kler seg godt, kan 10 grader føles kaldt om man sitter stille. Nese, hender/fingre (selv med hansker), ører, føtter/tær... blir fort kalde.

Forslaget til trådstarter er litt lite gjennomtenkt, antakeligvis bare et innfall hen hadde.

Til info kan jeg nevne at jeg jobbet i en butikk før (ikke matbutikk riktignok), og en dag på vinteren var varmeanlegget defekt. Temperaturen i butikken var i overkant av 10 grader så vi gikk med yttertøy hele dagen (det er jo snakk om 8 timer). Da jeg kom hjem, sto jeg i dusjen i en halvtime med over normalt varmt vann for å få varme i kroppen igjen. Så der forsvant den strømmen som butikken sparte på at varmeanlegget ikke funket. Hadde ikke orket det hver dag.

En annen ting jeg kom på, var at jeg noen somre hadde sommerjobb på et lokale der vi produserte mat som måtte holdes kaldt. Temperaturen i produksjonslokalet var 8 grader, og vi gikk med varmedresser og var i bevegelse hele tiden. Likevel var det et krav om 5 minutter pause i et godt, varmt pauserom hver time. Alternativt gå ut hvis det var varmt ute (og det var det jo, midt på sommeren).

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En interessant debatt blir kanskje litt ødelagt av at trådstarter foreslår 10 grader, som hverken er nødvendig eller lurt.

Man kan spare store mengder strøm i en del bygg ved å senke innetemperaturen bare én eller kanskje to grader. Eventuelt mer i soner hvor det ikke er nødvendig med romtemperatur. En del steder vil det kanskje ikke merkes noe særlig heller. 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (17 timer siden):

Skjønner ikke argumentet ditt.

Håndtverkere jobber i temperaturer variert mellom 30+ innendørs og -30 utendørs året rundt.

Du kan spørre de hvordan de fortsatt kan jobbe under temperaturer innendørs i 10 grader.

Her er det ikke snakk om hva som er fysisk mulig eller ikke, men komfort. De som jobber ute i bitende kulde er sikkert gjennomvåt av svette etter en hard arbeidsdag, og i tillegg til at det ikke er komfortabelt å jobbe med klær som er våte av svette så lukter de sikkert ikke så godt heller. En ting er det å kle seg ekstra på vinteren når man er hjemme og holder seg i ro. En annen ting er det å løpe rundt og arbeide samtidig. Varmere klær begrenser varmetapet, men det betyr ikke at man er like komfortabel som med mindre klær når det er varmere. Enhver person som må måkke snø på vinteren vet såpass.

En annen grunn til at håndtverker-argumentet ditt er svakt er fordi håndtverkerne også har sans for komfort. Naturen kan vi ikke kontrollere, men her er det snakk om å bevisst senke temperaturen innendørs, og følgelig komforten. Hvis vi hadde kunnet skru opp temperaturen utendørs, så hadde de sikkert foretrukket plussgrader fremfor minusgrader de også. Du kan jo spørre et par håndtverkere om de foretrekker visse temperaturer fremfor andre når de må jobbe utendørs, eller om de er helt likegyldige til om det er 20, 10 eller -20 grader.

Lenke til kommentar

Jeg forstår 10 grader er litt radikalt, men syntes det er bedre enn å permittere ansatte. Redusere lønn, eller redusere arbeidstimer.

Enkelte næringsbygg har stort varmetap og med stor takhøyde.

Tror det er litt fordommer her mot hvordan det er å arbeide i 10 grader. En temperatur som finnes på noen arbeidsplasser, lagerbygg, store trevarelager osv. Der jobber ansatte både sittende (kjøre truck, ta telefoner, hjelpe kunder) og i bevegelse. Å varme opp flere hundre kvm (kubikk er vel mer riktig grunnet stor takhøyde) for 2-8 ansatte, er ikke hensiktsmessig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
plankeby skrev (26 minutter siden):

Jeg forstår 10 grader er litt radikalt, men syntes det er bedre enn å permittere ansatte. Redusere lønn, eller redusere arbeidstimer.

Enkelte næringsbygg har stort varmetap og med stor takhøyde.

Tror det er litt fordommer her mot hvordan det er å arbeide i 10 grader. En temperatur som finnes på noen arbeidsplasser, lagerbygg, store trevarelager osv. Der jobber ansatte både sittende (kjøre truck, ta telefoner, hjelpe kunder) og i bevegelse. Å varme opp flere hundre kvm (kubikk er vel mer riktig grunnet stor takhøyde) for 2-8 ansatte, er ikke hensiktsmessig. 

MANGE næringsbygg har kjøle- og fryserom som spyr ut varme til kråkene, og samtidig varmer de opp byggene uten å utnytte denne varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...