Gå til innhold

Butikker og utsalg kan fint redusere strømforbruket en del


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10 grader krever da ikke vinterdress...

Blir man syk av 10 grader må man takke seg selv. Da har man valgt å kle seg i t-trøye. Folk/ansatte er jo ulike på behovet for å kle seg i en viss temperatur. 

Ta butikker som Jula, Biltema osv Det er jo tullete å holde 19 grader der. Å kreve at man skal gå sommerkledd på jobben hele året bør revurderes. Makan til energisløsing. 

Vintilasjon, lys, inneklima (uten fokus på 10-22 grader) og annet HMS er fortsatt svært viktig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

10 grader krever da ikke vinterdress...

Blir man syk av 10 grader må man takke seg selv. Da har man valgt å kle seg i t-trøye. 

Ta butikker som Jula, Biltema osv Det er jo tullete å holde 19 grader der. Å kreve at man skal gå sommerkledd på jobben hele året bør revurderes. Makan til energisløsing. 

Men snu det på hodet:

 

 

Dokumenter dette da:

 

1) Arbeidstakere kan fint jobbe 8 timer dagen i 10 grader + 

2) Det har ingen innvirkning på dem

3) Det øker ikke risikoen for skader på bygg etc

 

La oss starte der, så slipper vi mer av synsingen din hvor du tilsidesetter fagmyndigheter fordi du har en mening...

 

 

og

 

Quote

Vintilasjon, lys, inneklima (uten fokus på 10-22 grader) og annet HMS er fortsatt svært viktig. 

Nå påvirker riktignok temperaturen inneklima da, så du kan ikke bare velge vekk temperaturen og så late som vi kan en diskusjon når elementet betyr noe for hvordan luften oppleves for -kroppen-

Endret av Christian86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (4 minutter siden):

Men snu det på hodet:

 

 

Dokumenter dette da:

 

1) Arbeidstakere kan fint jobbe 8 timer dagen i 10 grader + 

2) Det har ingen innvirkning på dem

3) Det øker ikke risikoen for skader på bygg etc

 

La oss starte der, så slipper vi mer av synsingen din hvor du tilsidesetter fagmyndigheter fordi du har en mening...

Spennende. Kan prøve å grave litt de nærmeste dagene.

Vi snakker ikke om stillesittende kontorjobber her. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (13 minutter siden):

Start med Arbeidstilsynet du...de har ikke tatt anbefalingen sin ut av løse luften mistenker jeg, siden du så absolutt er villig å ofre ansatte for å spare energi..

Kjenner selvsagt til arbeidstilsynet. 

Det er så mye som gjør en arbeidsplass givende, med fokus på HR, støtte ansatte, veilede, gi økt mestring, utvikling med mere.

For mindre butikker kan det å senke temperaturen godt ned være balansen på permittering eller ikke. 

Dette gjelder selvsagt strømsituasjonen i sør Norge nå... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 minute ago, plankeby said:

Kjenner selvsagt til arbeidstilsynet. 

Det er så mye som gjør en arbeidsplass givende, med fokus på HR med mere.

For mindre butikker kan det å senke temperaturen godt ned være balansen på permittering eller ikke. 

Nå må du bestemme deg

Quote

Kjøpesenter og butikker trenger ikke å holde 18 grader og mer på vinteren. Kundene kommer jo i vinterklær. 10 grader  vil være helt greit. Mer en varmt nok på vinter. 

Mens så er det plutselig over på dommedag med:

Quote

For mindre butikker kan det å senke temperaturen godt ned være balansen på permittering eller ikke. 

Hvorfor ikke heller gi dem strømrefusjon? 

 

Når det gjelder:

Quote

Det er så mye som gjør en arbeidsplass givende, med fokus på HR med mere.

Dette er hva Arbeidstilsynet sier er konsekvenser ved dårlig inneklima: Inneklima og luftkvalitet på arbeidsplassen (arbeidstilsynet.no)

Da hjelper det ikke at du har fredagspils...om du snart kan begynne å komme med -dokumentasjon- som underbygger påstandene og hvorfor arbeidstilsynet tar feil er det fint. 

 

 

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (9 timer siden):

Nå må du bestemme deg

Mens så er det plutselig over på dommedag med:

Hvorfor ikke heller gi dem strømrefusjon? 

 

Når det gjelder:

Dette er hva Arbeidstilsynet sier er konsekvenser ved dårlig inneklima: Inneklima og luftkvalitet på arbeidsplassen (arbeidstilsynet.no)

Da hjelper det ikke at du har fredagspils...om du snart kan begynne å komme med -dokumentasjon- som underbygger påstandene og hvorfor arbeidstilsynet tar feil er det fint. 

Forstår ikke dine ulike innspill. Som "nå må du bestemme deg". Mitt innspill er hva som kan gjøres, ikke bable om hva regjeringen må gjøre. Jeg tar utgangspunkt i den reelle situasjonen nå. 

Vi snakker om temperatur, ikke de andre forhold om inneklima. Riktig inneklima er meget viktig, uten å kun tenke celsius. Man kan ha  19 grader og bedritent inneklima. 

Flere butikker varsler jo det du kaller dommedag. Noen har allerede begynt med å redusere åpningstid og skal stenge for vinteren med permittering av ansatte. Butikker har ikke strømstøtte, så det er ikke en faktor jeg spekulerer i her. Jeg kan ikke dele ut strømstøtte...

Pauserom og steder man skal sitte mer passivt holder man selvsagt en ok varme på.

Det er studier som viser flere fordeler for både hjerne og forbrenning i kjøligere klima. Ansatte skal selvsagt ikke fryse på jobb, da er det å gi veiledning om egnet kledsel viktig. 

Hvor tar du det fra et jeg er imot arbeidstilsynet? De har ikke en krav mal om lik temperatur på alle typer arbeidsplasser. Det vil være galskap. Kontorplasser er noe annet. 

Skal utforske litt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis en butikk har 10 grader så velger jeg en annen butikk. Hvis alle butikkene har 10 grader så bestiller jeg på internett. 

Her i byen så er alle større bygg inkludert kjøpesentre varmet opp av et fjernvarmeanlegg som brenner søppel. Hva de betaler pr. kWh aner jeg ikke, men det bør være billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Arbeidsmiljø er viktig og ansatte skal bli tatt vare på, uansett hvilken jobb da har.

Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i yngre dager, tenkte ikke så mye på temperatur og inneklima den gang.

Jobber nå mye på kontor, men også en del aktivitet. Ja, temperatur under 18 er uutholdelige, spesielt stillesittende.

Likevel. Hvordan regulere temperatur for håndtverkere som jobber ute i -20 om vinteren og +20 innendørs om sommeren?

Er vi (meg selv inkludert) blitt for bortskjemte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
O3K skrev (3 minutter siden):

Skal man skru temperaturen helt ned til 10 grader så er jeg sikker på at samtlige pauserom kommer til å være varmere enn en badstu, og sannsynligivs utgjøre en brannfare uten like.

Ansatte i byggebransjen jobber ute med grader langt under 0 i vintertid.

Rart at ikke deres brakker tar fyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Dubious skrev (7 minutter siden):

Utifra det jeg finner ut så bruker ikke butikker så mye strøm på varme.

Kjølediskene avgir så mye varme at de muligens må kjøle ned butikken.

"Coop skal leverer 25 GWh spillvarme fra logistikksenter"

Utrolig.... En innedel og en utedel, hvor vanskelig kan det være?

Kjør varmen inn når det er kaldt og varmen ut når det er varmt.

Dette burde alle med behov for kjøling forstå.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (17 minutter siden):

Å problemet med å bruke klær til egnet temperatur er?

Og hva er egnet klær innendørs i 10 grader? Genser, raggsokker og stillongs som tillegg til eksisterende arbeidstøy? Da blir man sikkert god og svett kan jeg tenke meg iløpet av åtte timer. Sikkert ikke like problematisk for de som arbeider utendørs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
O3K skrev (2 minutter siden):

Og hva er egnet klær innendørs i 10 grader? Genser, raggsokker og stillongs som tillegg til eksisterende arbeidstøy? Da blir man sikkert god og svett kan jeg tenke meg iløpet av åtte timer. Sikkert ikke like problematisk for de som arbeider utendørs.

Skjønner ikke argumentet ditt.

Håndtverkere jobber i temperaturer variert mellom 30+ innendørs og -30 utendørs året rundt.

Du kan spørre de hvordan de fortsatt kan jobbe under temperaturer innendørs i 10 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...