Redaksjonen. Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Den danske fergens batteri var utslitt etter få år: Nå er det erstattet med verdens største Lenke til kommentar
Henning Hansen Ogna Skrevet 10. september 2022 Del Skrevet 10. september 2022 Det hadde vært meget interessant å lære hva som blir gjort med det «gamle» batteriet, hvordan og hvor mye som gjenvinnes og hva som blir søppel. Altså miljøregnskapet for slike type batteripakker. 5 Lenke til kommentar
Vanligmannigata Skrevet 10. september 2022 Del Skrevet 10. september 2022 Hysj.. 2 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. september 2022 Del Skrevet 10. september 2022 (endret) For "Tycho Brahe" er det såvidt jeg forstår slik at de fikk et batterisystem fra PBES Norway AS i 2018. Dette selskapet gikk senere konkurs. Så har Corvus levert en ny batteripakke i 2021-2022. For "Aurora" er det litt uklart. Det ser ut til at den fikk samme batteriløsning som "Tycho Brahe" opprinnelig, men så står det at den fikk et nytt "tilsvarende" batteri noen måneder senere - etter at begge fartøy var tilbake på diesel i 2019. Det må da ha blitt levert en batteripakke i 2019 eller 2020, men det er lite å finne om dette batteribyttet. Kan det være en sammenheng med konkursen i PBES? Quote Sammen med fergen Aurora fikk Tycho Brahe batteridrift i 2018, men allerede i 2019 var begge tilbake på diesel.Aurora fikk et nytt, tilsvarende batteri noen måneder senere, men Tycho Brahe seiler fortsatt på diesel inntil det nye, større batteriet er installert. De to utskiftningene har kostet et uspesifisert tosifret millionbeløp, forklarer Kristian Durhuus, som er administrerende direktør i rederiet ForSea. Quote Forsea sustainability report 2020: ...Most importantly we have rectified the situation regarding the battery-powered operation of Aurora. Work to identify and remedy all of the flaws has necessitated heroic efforts on behalf of the many employees involved in the project. Since resuming battery-powered operation in the summer Aurora’s CO2 emissions have once again plummeted... Endret 10. september 2022 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2022 Del Skrevet 10. september 2022 Henning Hansen Ogna skrev (5 timer siden): Det hadde vært meget interessant å lære hva som blir gjort med det «gamle» batteriet, hvordan og hvor mye som gjenvinnes og hva som blir søppel. Altså miljøregnskapet for slike type batteripakker. Kunne vært like interessant og vite hele livssyklusen, helt fra batteriproduksjon m/metalforedling, drift-tid, gjenvinningkostnader/utslipp, etc. 5 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. september 2022 Del Skrevet 10. september 2022 https://batteriretur.no/fremtiden-er-elektrisk/ Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. september 2022 Del Skrevet 11. september 2022 "...nå installert programvare for å unngå akselerasjon i så stor grad som mulig" Skal vel godt gjøres å unngå akselerasjon på et kjøretøy som må stoppe og plukke opp passasjerer av og til? Men hva vet vel jeg om hva de har klart å gjøre med Newtons lover... 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. september 2022 Del Skrevet 11. september 2022 8 hours ago, ozone said: "...nå installert programvare for å unngå akselerasjon i så stor grad som mulig" Det er vel bare en effektbegrensning tenker jeg. "Chill mode" heter det hos Tesla. De får få seg noen superkondensatorer, slik endel lokomotiver har, for korte akselerasjonsboost. 2 Lenke til kommentar
janoy Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 "Det nye batteriet skal fortsatt forsynes med 100 prosent grønn kraft fra vindturbiner, solceller og vannkraft." Er det riktig å omtale strøm/kraft på denne måten? Er det ikke i den store sammenhengen slik at den stømmen man til en hver tid bruker enten er den mest forurensende eller dyreste (å produsere) avhengig av om det er miljø eller kostnad som gjør at den strømmen ikke ville blitt produsert om man ikke brukte den? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 (endret) janoy skrev (33 minutter siden): "Det nye batteriet skal fortsatt forsynes med 100 prosent grønn kraft fra vindturbiner, solceller og vannkraft." Er det riktig å omtale strøm/kraft på denne måten? Er det ikke i den store sammenhengen slik at den stømmen man til en hver tid bruker enten er den mest forurensende eller dyreste (å produsere) avhengig av om det er miljø eller kostnad som gjør at den strømmen ikke ville blitt produsert om man ikke brukte den? Man kjøper seg avlatsbrev og dermed er man 100% grønn. Spoiler Dette utviklet seg i seinmiddelalderen til misbruk og etter hvert handel med avlatsbrev, det vil si skriftlige dokumenter som beviste at vedkommende hadde kjøpt seg fri fra den evige straff for syndene sine. Dette var særlig utbredt i Tyskland, der den mest kjente avlatshandleren var Johann Tetzel Endret 12. september 2022 av Nautica 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 1 minute ago, Nautica said: Man kjøper seg avlatsbrev og dermed er man 100% grønn. Ja, med mindre man produserer sin egen strøm(el. energi) lokalt. Men de gjør neppe det. Ihvertfall ikke vannkraft. Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 13. september 2022 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) Meget interessant artikkel. Mon tro hvor stor den reelle verdien er med 10% effekttap i overføringskabler, ustabil vindkraft osv. I Norge har man jo endel fosinkelser og slik på grunn av venting på lading og ulike driftsstopp. Og hvordan er det med de nye elbilene som har hengerfeste, blir det noe av den samme påvirkningen der også? Endret 13. september 2022 av Roger Dyrøy Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 13. september 2022 Del Skrevet 13. september 2022 Lurer på kjemien på gamle batteriet, tipper det var nmc. Hadde kanskje vært bedre å gått for lfp da det tåler mer juling og siden man er på en båt så er det jo sikrere mot brann. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 13. september 2022 Del Skrevet 13. september 2022 Så reell kapasitet er maksimalt 66% av den "nominelle". Lurer på hvor lavt man kan gå når det gjelder utladning? (kanskje 33% slik at den reelle lagringskapasiteten bare er 33% av det man betaler for?) 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 13. september 2022 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) 9 hours ago, onkel_jon said: Lurer på kjemien på gamle batteriet, tipper det var nmc. Hadde kanskje vært bedre å gått for lfp da det tåler mer juling og siden man er på en båt så er det jo sikrere mot brann. Ja, PBES som leverte det første batteriet brukte mye NMC celler fra XALT Energy in USA.NMen det ser ut til at det nye batteriet også er NMC. Det er Corvus Dolphin. Corvus er omhyggelig med å ikke nevne batterikjemi og antall ladesykler i sin dokumentasjon, men i lenken under kommer det fram at Dolphin batteriene er NMC . Corvus Orca, som er solgt til mange skip er også NMC. Corvus leverer et produkt som heter Corvus Blue Whale, der bruker de LFP. For meg er det litt overraskende at ikke det ble valgt på "Tycho Brahe": https://www.marinelink.com/news/energy-storage-systems-continue-expand-484556 https://manualzz.com/doc/34343809/pbes-specification-sheet https://corvusenergy.com/products/energy-storage-solutions/ https://corvusenergy.com/projects/tycho-brahe/ Endret 13. september 2022 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå