geir__hk Skrevet 26. desember 2023 Del Skrevet 26. desember 2023 On 12/21/2023 at 5:48 PM, Mr.M said: vet ikke om det er Mint-problem eller Google Chrome Er det kun Chrome nettleseren som er berørt av dette problemet? Du kunne jo ha forsøkt å slette alle brukerdata tilhørende Chrome for å se om dette fungerer (husk backup av favoritter etc. først)? Nå bruker jeg ikke Chrome selv, men gjør et nettsøk på chrome reset all settings for å finne fremgangsmåte. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. desember 2023 Del Skrevet 27. desember 2023 geir__hk skrev (23 timer siden): Nå bruker jeg ikke Chrome selv, men gjør et nettsøk på chrome reset all settings for å finne fremgangsmåte. kan gjøre et forsøk, men ikke her og nå på stående fot, for endte med jeg tok frem en annen pc som jeg hadde pakket vekk. btw, et annet symptom (i tillegg til det andre) er at på sider med mye bilder, så laster de inn, men syns bare et øyeblikk før de (fleste) forsvinner brått igjen og blir bare hvitt felt der. (å tømme temp. og cache-filer hjalp ikke) Har forsåvidt Mint & Chrome på denne pc'n bruker nå også, (og alle oppdateringer) men ikke merket lignende her. skal bli interessant å prøve "all settings" greia. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. desember 2023 Del Skrevet 30. desember 2023 (endret) geir__hk skrev (På 26.12.2023 den 11:51 PM): gjør et nettsøk på chrome reset all settings for å finne fremgangsmåte. fikk jeg gjort det, men like gæernt fortsatt. (på denne maskin) fenomenet opptrer på denne websiden https://cnswatchbands.com/collections/sale de tre-fire første radene med bilder forsvinner (men kan komme tilbake/fordufte hvis scroller opp og ned), andre er "halve bildet", mens øvrige vises slik de skal. Endret 30. desember 2023 av Mr.M Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar (endret) Hvis man oppretter en annen bruker og tester med denne, så kjører man vel med alle chrome-innstillinger re-satt, uten å påvirke de man bruker når man kommer til seg selv. Ellers uten å kjenne til noe særlig om hardware i bildet her, eller mint for den saks skyld, prøv å bytte mellom propritære og åpne grafikkdrivere, og mellom Wayland og XOrg (hvis mint bruker Wayland). Endret 4. januar av quantum 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. januar Del Skrevet 5. januar (endret) quantum skrev (På 4.1.2024 den 6:07 PM): Ellers uten å kjenne til noe særlig om hardware i bildet her, eller mint for den saks skyld, prøv å bytte mellom propritære og åpne grafikkdrivere, og mellom Wayland og XOrg (hvis mint bruker Wayland). det er eldgammel hardware, jeg har lurt litt på evt. skjermkort-issues, evt. cpu, men har ikke energi til å gå dypere inn i det. I og med at jeg har annen brukbar pc til hånds, så ender det nok med at jeg bare formaterer denne og prøver LMDE MATE eller XFCE versjon. så får vi se. Endret 5. januar av Mr.M Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 31. mai Del Skrevet 31. mai Har ikke kjørt Linux Mint siden 2015 og vurderer å heller gå for Mint istedet for Ubuntu. Bruker dere vanlig Ubuntu Mint eller Debian Mint? Regner med Mint kommer med ny LTS i slutten av juni, begynnelsen av juli. Basert på Ubuntu 24.04 Eller bare installere Ubuntu 24.04 🤔 Akkurat nå bruker jeg Nobara, en Fedora spin. Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet 31. mai Del Skrevet 31. mai 1 hour ago, Kenhten said: Har ikke kjørt Linux Mint siden 2015 og vurderer å heller gå for Mint istedet for Ubuntu. Bruker dere vanlig Ubuntu Mint eller Debian Mint? Regner med Mint kommer med ny LTS i slutten av juni, begynnelsen av juli. Basert på Ubuntu 24.04 Eller bare installere Ubuntu 24.04 🤔 Akkurat nå bruker jeg Nobara, en Fedora spin. Kommer vel mest ann på om du er interessert i å bruke snap eller flatpak? Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 31. mai Del Skrevet 31. mai Spiller ingen rolle. Jeg installerer Flatpak og gdebi på Ubuntu uansett. Skal kjøre begge på en gammel Thinkpad før jeg bestemmer meg. 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Kenhten skrev (11 timer siden): Har ikke kjørt Linux Mint siden 2015 og vurderer å heller gå for Mint istedet for Ubuntu. Bruker dere vanlig Ubuntu Mint eller Debian Mint? Regner med Mint kommer med ny LTS i slutten av juni, begynnelsen av juli. Basert på Ubuntu 24.04 Eller bare installere Ubuntu 24.04 🤔 Akkurat nå bruker jeg Nobara, en Fedora spin. Jeg bruker Mint 21.3 fordi det er en veldig uproblematisk Linux distribusjon der det meste fungerer uten å måtte installere eller konfigurere noe ekstra. At det ikke er Snap som standard synes jeg er bra, Flatpak passer meg mye bedre da det er større utvalg av programmet for vanlige brukere der. Har brukt Ubuntu før, men i tillegg til Snap måtte jeg da også bruke Flatpak fordi jeg ikke fant alle programmene jeg trengte på Snap. Det blir unødvendig å måtte bruke begge deler så da passer det meg bedre å bruke en distribusjon som ikke har Snap installert. Og til slutt så vil jeg nevne at Cinnamon bruker mindre ressurser og minne enn Gnome så det synes jeg også er bra. Trenger man å installere Mint på en svak maskin med lite minne så kan man gå for XFCE utgaven. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. juni Forfatter Del Skrevet 1. juni (endret) Kenhten skrev (12 timer siden): Har ikke kjørt Linux Mint siden 2015 og vurderer å heller gå for Mint istedet for Ubuntu. Bruker dere vanlig Ubuntu Mint eller Debian Mint? Regner med Mint kommer med ny LTS i slutten av juni, begynnelsen av juli. Basert på Ubuntu 24.04 Eller bare installere Ubuntu 24.04 🤔 Akkurat nå bruker jeg Nobara, en Fedora spin. Debian Mint har jeg ikke prøvd, og jeg føler at det ikke er noe en velger om en ikke har en spesiell grunn til det. Ellers så har Mint 3 flavours: Cinnamon, MATE, Xfce. Det er Cinnamon som er hovedvarianten til Mint. Tilsvarende så har også Ubuntu forskjellige flavours: Ubuntu (Gnome), Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Cinnamon og noen flere. Det er Ubuntu (Gnome) som er hovedvarianten til Ubuntu. De bruker da bare Ubuntu som navn. Ellers så tror jeg både Linux Mint variantene og Ubuntu variantene virker greit. Så det er litt hvilken flavour du liker best. Linux Mint kommer litt senere ut enn Ubuntu variantene siden de bygges ut fra disse. Linux Mint kommer med Flatpak opplegg, mens Ubuntu kommer med Snap. En kan bruke både Flatpak og Snap på begge om en vil. Selv bruker jeg mest Kubuntu, men har også en gammel laptop med Linux Mint (Cinnamon). Endret 1. juni av Svein M Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Så dere bruker vanlig Ubuntu basert Mint? Dere har ikke prøvd LMDE? Får teste de ut da. Har allerede Ubuntu 24.04 på den ene Thinkpad'en min. Har jeg hatt tid skulle jeg ha gått for Arch eller NixOS. Evt. Debian, har en Debian VM på Proxmox serveren. Må bare boote den opp så jeg får installert flere distro'er for testing. Bryr meg ikke om hva slags desktop det er. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Kenhten skrev (11 timer siden): Så dere bruker vanlig Ubuntu basert Mint? Dere har ikke prøvd LMDE? Får teste de ut da. Har allerede Ubuntu 24.04 på den ene Thinkpad'en min. Har jeg hatt tid skulle jeg ha gått for Arch eller NixOS. Evt. Debian, har en Debian VM på Proxmox serveren. Må bare boote den opp så jeg får installert flere distro'er for testing. Bryr meg ikke om hva slags desktop det er. Jeg har prøvd LMDE og den fungerer veldig bra, litt mere jobb med å installerer NVIDIA drivere enn i LM 21, den har kernel 6.1 som ikke er så ny så hvis du har ny hardware så er det bedre med LM. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni (endret) Nvidia 🤣 Fått sett litt på LM Cinnamon. Jeg misliker ikke LM. Føles kjapp på den gamle Thinkpad'en. Ser bedre ut nå. Noe som er en selvfølge siden det er 9 år siden sist jeg brukte LM. Har aldri prøvd Warpinator før nå. Snedig lite program. Sendte over debian iso fila og det fungerte utmerket og kjapt. F3 fungerte i Nemo 👍 Håper de bytter ut Neofetch med Fastfetch. Får se hvordan LM fungerer på hovedPCen. Trur jeg kommer til å vente litt siden Mint 22 er snart rundt hjørnet. Endret 1. juni av Kenhten Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Du trenger vel ikke vente til Linux Mint 22 kommer. Det er jo bare og installere versjon 21 eller hva det no enn er man installerer også oppgraderer man bare når den nye versjonen kommer? Skulle tro at du får den nyeste versjonen hvis man kjører apt update && apt upgrade når den nye versjonen kommer, så gjør vel resten seg selv. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni Sant. Foretrekker en clean install men jeg skal installere. Fant denne: https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/upgrade-to-mint-21.html De har gjort det lett å oppgradere. Da er det avgjort. Jeg dropper Ubuntu og går for Mint. Teamet bak Mint ser ut til å være en bra gjeng. Alle kan se hvem som donerer og støtter Mint. Jeg har tidligere brukt Ubuntu MATE, var innom forumet, donerte penger fast hver måned eller større beløp ved nye release. Måtte prøve og det var instant 😆 https://www.linuxmint.com/donors.php 1 2 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) Da er jeg i gang. Tatt viktige back-up. Starter med PCen til eldste guttungen. Linux Mint Cinnamon. Oppdaterte BIOS først. (Kan bruke AMD 5000-serie med nyeste BIOS. Nå er det en AMD R5 3500X i PCen. Kan oppgradere til 5600G hvis jeg vil ha noe bedre.) Klarte å boote opp med LMDE. Nå har funnet fram riktig USB pinne. Nå blir det en framtid uten Fortnite, COD etc. Kun FOSS og Proton vennlige spill. Jeg er en grusom Pappa, blir sikkert meldt til barnevernet 😆 Edit: Installasjon gikk smertefritt. Prøvde å "leke" helt grønn på Linux. Terminalen er ikke brukt. Har installert Steam og fått installert diverse spill. Yngstemann klarte ikke å vente til hans maskin ble ferdig så nå sitter han å spiller Peter Quill i Lego format 😆 Man trenger ikke å være kjent med Linux men man må være kjent med Steam. Vi er en del av Steam Family Beta. Så det er litt oppsett som må til. Installerte ProtonUp-Qt. Lastet ned nyeste Proton-GE. Denne blir brukt i Steam og neste program. Installerte Heroic Games Launcher. Fikk logget guttungen inn og hentet ukens to gratis spill. Lastet ned Fall Guys og et annet. Spillene ble lagt til Steam automatisk. Lastet ned Minecraft Launcher fra Minecraft.net Siden Mint er Debian/Ubuntu så er DEB fila den riktige. Null problemer. Må bare vente til alle mods og texturepacks har oppdatert seg. Lastet også ned Minecraft Bedrock Launcher. Denne logger deg inn på Google og man spiller Pocket Edition. Siden jeg har Googles Family Link så fikk jeg ikke kjørt opp denne. Det er noe autorisasjons problemer. Har denne på min egen PC. Funker bra. Minecraft Java er best men hvis man ønsker å spille sammen med andre med Bedrock Edition på telefon, konsoll eller Windows PC så er det mulig på Linux. Lastet ned diverse software bare for å prøve. Kdenlive, openshot, Gimp osv. Koblet til BT hodetelefoner. Eneste rare jeg opplevde var at Steam gjenkjenner 8bitdo kontrolleren som Nintendo Pro kontroller. Normal har denne blitt gjenkjent som xbox kontroller. Endret 15. juni av Kenhten 1 1 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli LM 22 Beta er ute https://blog.linuxmint.com/ Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 26. juli Del Skrevet 26. juli LM 22 "Wilma" Kernel 6.8 LTS versjon. Support fram til 2029 Og mye, mye mer.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6x3szi Skrevet 4. august Del Skrevet 4. august Bruker Fedora med KDE selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå