Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

Vi trengte vaksiner, i Land som ikke hadde bra vaksine, feks Russland, Cuba og Kina så gikk det til Dundas med samfunnet.

Cuba slet inntil nylig tror sist jul og vår med Covid lockdown og opptøyer som gjorde at jeg fikk litt problemer med å ordne jule sigarene.

Kina også slet lenge med harde lockdowns, lenge etter at vi gikk i butikken på restaurant, fotballkamp eller kino..

Litt før det jeg nevnte om Cuba så var det store opptøyer i Kina også pga lockdown, lenge etter at vi hadde åpnet opp som normalt.

Om noen har lest nyheter så har de sikkert fått med seg dette. De hadde en russisk eller kina vaksine, som på langt nær var like trygg og testet som våre vaksiner....

Noe som gjorde at folk vegrer seg for å ta vaksinen, muligens med god grunn....

Og det var Sputnik vaksine og Kina vaksine som så vidt jeg husker var en såkalt tradisjonell vaksine.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/7/2024 at 7:19 PM, barfoo said:

Nei, på linje med at setebelte i bil ikkje er garantert å berge livet ditt i ein kollisjon. Du er fortsatt idiot om du ikkje bruker det.

 

Nei, det er farlig å leve, du dør av det.😁

Men setebeltet? Enormt mye sikkerhet i bilene i dag

Så ja, føler meg trygg i min nx 22.

De har jeg kontroll på. kan ikke si det samme om det du vet:hmm:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var omicron, ikke vaksinene som ble slutten på pandemien. Fra det øyeblikket Delta var borte og Omicron hadde tatt over var pandemien slutt og WHO var langt på etterskudd da de erklærte faren over våren 2023. At Kina videreførte sine psykotiske psyko-lockdowns helt til januar 2023 handler utelukkende om terrorisering og undertrykkelse av egne innbyggere. Alle andre land gikk tilbake til normalen da omicron hadde tatt helt over i februar 2022 for aldri å snu seg tilbake, mens Kina, hvor det hele startet fortsatte med jordklodens mest brutale lockdowns hvor de murte igjen husene til folk, nektet folk å gå å handle slik at mennesker faktisk SULTET ihjel, plasserte smittede i konsentrasjonsleire, patruljerte gatene med covid-stormtropper iført romdrakter(VILT!)og forårsaket også en branntragedie hvor mennesker brant inne fordi de var nektet å forlate hjemmene. Alt for å kontrollere et virus som overhodet ikke lenger var å anse som en almenfarlig sykdom. Aldri i livet om denne brutale dystopiske undertrykkelsen handlet om SMITTEVERN. Kina er ikke og har aldri vært kjent som noe land som har vært kjent for sterke hygieniske tiltak. Noen som har vært der og sett de offentlige toalettene(æsj, der mistet jeg matlysten bare ved å tenke på det burgh....). Ja, og så var det smittede som ble hengt ut offentlig på torgene også. Sykt. Nei, Kinas "zero-covid"-nazisme handlet ikke om smittevern; det handlet dels om undertrykkelse og å holde befolkningen på plass, og delvis var det propaganda og fake news for å skremme opinionen i omverdenen. Som fake news veldig tidlig i pandemien om folk som falt døde om på gata i Wuhan. Eller viruser som fløy oppover lufteventiler i blokker. Og hurtigbygde sykehus bygd i en fei(sikkert pappkulisser, var noen utenlandske repportere inne i disse?). Kina driver lignende propganda med sine tiltak i "det grønne skiftet" som å male fjell grønne og lignende. Helt etter Maos oppskrift.

Ja, vi levde normalt mens Kina fortsatt murte mennesker mennesker inne i hjemmene og lot de sulte ihjel og omkomme i brann. Hvorfor forskjellen? Fordi vi er et normalt og humant samfunn(fortsatt)mens Kina er alt annet. Derfor. Og det måtte demonstrasjoner til for at Kina til slutt droppet det hele og gjorde som resten av verden. Jeg stoler ikke på noe som helst av helsesstatistikk eller rerportasjer fra offentlige kinesiske kilder og det burde ikke andre her heller. Hva skjedde egentlig med dette mycoplasma(?)-utbruddet i Kina sist vinter? Var det fake news? Ikke godt å si, men skulle ikke forundre meg et nanosekund. Kina har også faktisk VURDERT å ha slike lockdowns for å stanse influensautbrudd, men det var demonstrasjoner som faktisk forhindret det. Så der har du det kinesiske diktaturet. Ingen grunn til å sammenligne de med noe som helst med situasjoner i Norge og tro at vi har noe felles og at Kina "må" gjøre det annerledes. Det handler om undertrykkelse, IKKE smittevern og ihvertfall ikke hygiene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (16 timer siden):

Om noen har lest nyheter så har de sikkert fått med seg dette. De hadde en russisk eller kina vaksine, som på langt nær var like trygg og testet som våre vaksiner....

Noe som gjorde at folk vegrer seg for å ta vaksinen, muligens med god grunn....

Og det var Sputnik vaksine og Kina vaksine som så vidt jeg husker var en såkalt tradisjonell vaksine.

Ja, det stemmer. Den var ikke like effektiv. I hvert fall kineserne måtte nok vaksinere seg uavhengig om de ville eller ikke.

Det siste av nyheter om Covid-19 i fra Kina, var kø for å få brent likene etter for rask gjenåpning. I tillegg til lavere vaksinedekning blant eldre står det her: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l3Md6M/corona-boom-i-kina-krematorier-jobber-paa-spreng

Det var ikke bare, bare å organisere vaksinering av nesten 1,5 milliard mennesker.

Sikkert bra for oss at Russland og Kina valgte å produsere sine egne vaksiner, ellers ville det ikke blitt nok til oss.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Det var omicron, ikke vaksinene som ble slutten på pandemien. Fra det øyeblikket Delta var borte og Omicron hadde tatt over var pandemien slutt og WHO var langt på etterskudd da de erklærte faren over våren 2023. At Kina videreførte sine psykotiske psyko-lockdowns helt til januar 2023 handler utelukkende om terrorisering og undertrykkelse av egne innbyggere. Alle andre land gikk tilbake til normalen da omicron hadde tatt helt over i februar 2022 for aldri å snu seg tilbake, mens Kina, hvor det hele startet fortsatte med jordklodens mest brutale lockdowns hvor de murte igjen husene til folk, nektet folk å gå å handle slik at mennesker faktisk SULTET ihjel, plasserte smittede i konsentrasjonsleire, patruljerte gatene med covid-stormtropper iført romdrakter(VILT!)og forårsaket også en branntragedie hvor mennesker brant inne fordi de var nektet å forlate hjemmene. Alt for å kontrollere et virus som overhodet ikke lenger var å anse som en almenfarlig sykdom. Aldri i livet om denne brutale dystopiske undertrykkelsen handlet om SMITTEVERN. Kina er ikke og har aldri vært kjent som noe land som har vært kjent for sterke hygieniske tiltak. Noen som har vært der og sett de offentlige toalettene(æsj, der mistet jeg matlysten bare ved å tenke på det burgh....). Ja, og så var det smittede som ble hengt ut offentlig på torgene også. Sykt. Nei, Kinas "zero-covid"-nazisme handlet ikke om smittevern; det handlet dels om undertrykkelse og å holde befolkningen på plass, og delvis var det propaganda og fake news for å skremme opinionen i omverdenen. Som fake news veldig tidlig i pandemien om folk som falt døde om på gata i Wuhan. Eller viruser som fløy oppover lufteventiler i blokker. Og hurtigbygde sykehus bygd i en fei(sikkert pappkulisser, var noen utenlandske repportere inne i disse?). Kina driver lignende propganda med sine tiltak i "det grønne skiftet" som å male fjell grønne og lignende. Helt etter Maos oppskrift.

Ja, vi levde normalt mens Kina fortsatt murte mennesker mennesker inne i hjemmene og lot de sulte ihjel og omkomme i brann. Hvorfor forskjellen? Fordi vi er et normalt og humant samfunn(fortsatt)mens Kina er alt annet. Derfor. Og det måtte demonstrasjoner til for at Kina til slutt droppet det hele og gjorde som resten av verden. Jeg stoler ikke på noe som helst av helsesstatistikk eller rerportasjer fra offentlige kinesiske kilder og det burde ikke andre her heller. Hva skjedde egentlig med dette mycoplasma(?)-utbruddet i Kina sist vinter? Var det fake news? Ikke godt å si, men skulle ikke forundre meg et nanosekund. Kina har også faktisk VURDERT å ha slike lockdowns for å stanse influensautbrudd, men det var demonstrasjoner som faktisk forhindret det. Så der har du det kinesiske diktaturet. Ingen grunn til å sammenligne de med noe som helst med situasjoner i Norge og tro at vi har noe felles og at Kina "må" gjøre det annerledes. Det handler om undertrykkelse, IKKE smittevern og ihvertfall ikke hygiene.

Ja endel har du rett i, Kina er strengere og et ensrettet parti styre.

Men det er dyrt å ha lockdowns også i et diktatur..

Det er ikke demonstrasjoner som stoppet Kina, Demonstranter får bare hjernevask fengsel i mange år.

Årsaken til lockdowns er at de er tett befolket, dvs mange folk på samme areal, samt at de hadde mindre effektive vaksiner.

I Norge der vi er glest befolket så gjorde lockdowns at vi tilogmed slapp influensa et år.

I Norge så tok vi litt vel hardt i, med unødvendig lockdown som vi tok fordi storebror Danmark gjorde det, tiltakene kom helt samtidig med Danmark.

I etterkant så var kanskje Sverige sin strategi mer vellykket.

Men dette er Captain Hindsight. Er ikke lett å bestemme i kriser, youre damned if you do and your damned if you dont.

Btw jeg mistet en venn min kamerats far i midten av 60 åra og min grandonkel til Omicron. 

De var begge veldig spreke og friske og aktive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Det var omicron, ikke vaksinene som ble slutten på pandemien. Fra det øyeblikket Delta var borte og Omicron hadde tatt over var pandemien slutt og WHO var langt på etterskudd da de erklærte faren over våren 2023. At Kina videreførte sine psykotiske psyko-lockdowns helt til januar 2023 handler utelukkende om terrorisering og undertrykkelse av egne innbyggere. Alle andre land gikk tilbake til normalen da omicron hadde tatt helt over i februar 2022 for aldri å snu seg tilbake, mens Kina, hvor det hele startet fortsatte med jordklodens mest brutale lockdowns hvor de murte igjen husene til folk, nektet folk å gå å handle slik at mennesker faktisk SULTET ihjel, plasserte smittede i konsentrasjonsleire, patruljerte gatene med covid-stormtropper iført romdrakter(VILT!)og forårsaket også en branntragedie hvor mennesker brant inne fordi de var nektet å forlate hjemmene. Alt for å kontrollere et virus som overhodet ikke lenger var å anse som en almenfarlig sykdom. Aldri i livet om denne brutale dystopiske undertrykkelsen handlet om SMITTEVERN. Kina er ikke og har aldri vært kjent som noe land som har vært kjent for sterke hygieniske tiltak. Noen som har vært der og sett de offentlige toalettene(æsj, der mistet jeg matlysten bare ved å tenke på det burgh....). Ja, og så var det smittede som ble hengt ut offentlig på torgene også. Sykt. Nei, Kinas "zero-covid"-nazisme handlet ikke om smittevern; det handlet dels om undertrykkelse og å holde befolkningen på plass, og delvis var det propaganda og fake news for å skremme opinionen i omverdenen. Som fake news veldig tidlig i pandemien om folk som falt døde om på gata i Wuhan. Eller viruser som fløy oppover lufteventiler i blokker. Og hurtigbygde sykehus bygd i en fei(sikkert pappkulisser, var noen utenlandske repportere inne i disse?). Kina driver lignende propganda med sine tiltak i "det grønne skiftet" som å male fjell grønne og lignende. Helt etter Maos oppskrift.

Ja, vi levde normalt mens Kina fortsatt murte mennesker mennesker inne i hjemmene og lot de sulte ihjel og omkomme i brann. Hvorfor forskjellen? Fordi vi er et normalt og humant samfunn(fortsatt)mens Kina er alt annet. Derfor. Og det måtte demonstrasjoner til for at Kina til slutt droppet det hele og gjorde som resten av verden. Jeg stoler ikke på noe som helst av helsesstatistikk eller rerportasjer fra offentlige kinesiske kilder og det burde ikke andre her heller. Hva skjedde egentlig med dette mycoplasma(?)-utbruddet i Kina sist vinter? Var det fake news? Ikke godt å si, men skulle ikke forundre meg et nanosekund. Kina har også faktisk VURDERT å ha slike lockdowns for å stanse influensautbrudd, men det var demonstrasjoner som faktisk forhindret det. Så der har du det kinesiske diktaturet. Ingen grunn til å sammenligne de med noe som helst med situasjoner i Norge og tro at vi har noe felles og at Kina "må" gjøre det annerledes. Det handler om undertrykkelse, IKKE smittevern og ihvertfall ikke hygiene.

Ettpartistat kombinert med smittevern er ideelt, da folk lystrer, for å si det med glimt i øyet. Er ellers takknemlig for at jeg bor i Norge, der det var anbefalinger som gjaldt og ikke tvang. Hovedårsaken til strengt smittevern og lockdown i Kina var nok den høye befolkningstettheten. Det kunne ha blitt veldig stygt ellers.

Det var mange rare idéer på Maos tid, men utdanningsnivået er mye høyere i befolkningen i dag. Husk også på at selv om Kina har levd isolert og gjør ting på sin egen måte, har de tilgang til ekspertise verden over på grunn 10,7 millioner kinesere som bor i utlandet. Harvard klinger godt i deres ører.

Den andre årsaken til strengt smittevern, kan ha vært å ville være best i verden på det, eller i hvert fall bedre enn USA.

Jeg tror ikke at demonstrasjoner i Kina stoppet lockdown. De demonstrasjonene som var ble nok raskt avviklet, sensurert og aldri nevnt i statskanalen.

Enig når det kommer til hygiene. Den ble bedre under OL i Beijing 2008, blant annet ble det innført spytteforbud, og den er sikkert enda bedre nå etter Covid-19.

Vi måtte også læres opp/oppdras, bla. til bedre hoste- og nysehygiene. Det er merkbart at flere tar hensyn nå enn før når de er forkjølet.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Subara said:

Ettpartistat kombinert med smittevern er ideelt, da folk lystrer, for å si det med glimt i øyet

Problemet er at dei lystrer når dei får beskjed om å feie ting under teppet også. Kina har eit regime som er villige til å gjere det meste for å holde fasaden fin. Hadde dei reagert kjappare på tampen av 2019 kan det godt tenkast veldig mykje hadde skjedd på andre måter.

Så ja, Kina var gode på smittevern - men holdt igjen lenge og lot som ingenting ei god stund og. Totalitær stat har fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Problemet er at dei lystrer når dei får beskjed om å feie ting under teppet også. Kina har eit regime som er villige til å gjere det meste for å holde fasaden fin. Hadde dei reagert kjappare på tampen av 2019 kan det godt tenkast veldig mykje hadde skjedd på andre måter.

Så ja, Kina var gode på smittevern - men holdt igjen lenge og lot som ingenting ei god stund og. Totalitær stat har fordeler og ulemper.

Enig i det.

Jeg er ingen politisk ekspert, men regimet bruker kontroll og disiplin for å unngå kaos og uro i befolkningen. Et befolkningsantall som ligner på 17. mai i gatene hver dag hele året. Men jeg ser ingen fordeler av å bli kuet, og å feie ting under teppet.

Det samme skjedde i Sovjetunionen under Tsjernobyl-ulykken. Dysfunksjonell behandling av krisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (21 timer siden):

Ja, det stemmer. Den var ikke like effektiv. I hvert fall kineserne måtte nok vaksinere seg uavhengig om de ville eller ikke.

Det siste av nyheter om Covid-19 i fra Kina, var kø for å få brent likene etter for rask gjenåpning. I tillegg til lavere vaksinedekning blant eldre står det her: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l3Md6M/corona-boom-i-kina-krematorier-jobber-paa-spreng

 

For rask gjenåpning? Rask? De holdt på med dette i TRE ÅR! Og et år etter at resten av verden for lengst hadde gått tilbake til normalen fordi det ikke ga mening å holde på slikt i det evige og uendelige med omcicron som fpr det første ikke er så allmenfarlig for folkehelsen og som for det andre trenger seg gjennom alle menneskeskapte "brannmurer".

Forøvrig skal man ta ALT som kommer fra Kina med store mengder salt, kanskje noen digre tønner salt. Her har vi blanding både av regelrett løgn, propaganda samt løgner for å dekke over andre løgner. Kall det gjerne konspirasjonsteorier men Kina er en gedigen konspirasjon i seg selv - en konspirasjon mot egne innbyggere. De lyver for sine egne innbyggere og de lyver for omverdenen.

Om artikkelen. 20 lik om dagen et eller annet sted i Beijing. Er det unormalt? Vi snakker om en by med flere millioner innbyggere. Og døde de av covid? Det var noen greier før jul om et utbrudd av mycoplasma-bakterie i Kina husker jeg om det var det det var. Om det var en oppgang i dødsfall rett etter at Kina avsluttet sin langvarige unntakstilstand kan det kanskje tenkes at det var andre sykdommer på gang som man ikke har snakket mye om. Muligens man holdt på med slike ekstreme Orwell-lockdowns så lenge de gjorde for å dekke over utbrudd av bakterielle epidemier. 

 

Subara skrev (18 timer siden):

Ettpartistat kombinert med smittevern er ideelt, da folk lystrer, for å si det med glimt i øyet. Er ellers takknemlig for at jeg bor i Norge, der det var anbefalinger som gjaldt og ikke tvang. Hovedårsaken til strengt smittevern og lockdown i Kina var nok den høye befolkningstettheten. Det kunne ha blitt veldig stygt ellers.

 

Verdens mest overbefolkede land er India, ikke Kina. Og jo da; det ble stygt der da Delta dukket opp i 2021. Men de opplevde ikke noen massedød med omicron. Ingen land gjorde vel det. Heller ikke Kina. Om det blir påstått tror jeg ikke på det. Fordi man ikke kan stole på informasjon fra Kina.

Subara skrev (19 timer siden):

 

Den andre årsaken til strengt smittevern, kan ha vært å ville være best i verden på det, eller i hvert fall bedre enn USA.

 

Tviler jeg på. Kina var de første i verden til å utføre viruslockdown og gjorde dette to måneder før resten av verden. Sannsynligvis var det for å dekke over at man hadde holdt informasjon om viruset tilbake, muligens også for å dekke over manglende initiativ i å stanse den meget sannsynlige laboratorielekkasjen som skjedde muligens i oktober 2019 eller rundt der. I den delen av verden er det å "redde ansikt" grunnleggende og kombinert med verdens nest mest totalitære maktapparat utenfor Nord-Korea så har man redskapene på plass for å vise makt. Og det var viktig av dem å redde ansikt, ikke bare for omverdenen men mest av alt for egne innbyggere. Å dumme seg ut og miste legitimiteten kan ikke et totalitært regime gjøre, derfor iverksatte de også en gedigen propagandakampanje som nok ikke var myntet på oss men på kinesiske innbyggere med fake news om folk som falt døde om på gata som jeg har nevnt og andre ting.

Og det var garantert dette med å redde ansikt som gjorde at de opprettholdt denne zero-covid-politikken lenge etter at resten av verden var tilbake til normalen. Mens vi gikk rundt og var mest opptatt av sommer, krig i Ukraina og strømpriser patruljerte stormtropper kledd i hazmat-drakter gatene i Shanghai og sprayet gatene(!!)for å drepe viruset. Jepp, SPRAYET gatene. Hvorfor? Selvfølgelig visste også kineserne våren 2022 at dette bare var tull. Så hvorfor? Propganda så klart. For å skremme livs*iten ut av innbyggerne til å tro at en dødelig trussel var konstant nærværende. Xi Jinping kunne selvfølgelig aldri proklamere ovenfor Kinas innbyggere at "vi overdrev, det var ikke nødvendig å gå så langt". Forøvrig mistenker jeg at det sikkert var parties i det kinesiske presidentpalasset hvor man ikke var så opptatt av smittevern(som vi hadde i Vesten også)men DET vil selvfølgelig ikke lekke ut til noen medier.

 

Subara skrev (19 timer siden):

 

Det var mange rare idéer på Maos tid, men utdanningsnivået er mye høyere i befolkningen i dag. Husk også på at selv om Kina har levd isolert og gjør ting på sin egen måte, har de tilgang til ekspertise verden over på grunn 10,7 millioner kinesere som bor i utlandet. Harvard klinger godt i deres ører.

 

Forskjellen er at de ikke lærer seg kritisk tenkning som er grunnsteinen i et demokrati og fritt samfunn. Eventuelt blir det frarådet og sett på som usunne vestlige verdier.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (19 timer siden):

Problemet er at dei lystrer når dei får beskjed om å feie ting under teppet også. Kina har eit regime som er villige til å gjere det meste for å holde fasaden fin. Hadde dei reagert kjappare på tampen av 2019 kan det godt tenkast veldig mykje hadde skjedd på andre måter.

 

Ja, om de hadde stanset labblekkasjen og isolert de smittede fra labben før de fikk spre viruset. Og kanskje hadde det hele blitt dysset ned og verden ikke fått vite om det. Sannsynligvis. Ikke godt å vite om slikt faktisk også har skjedd flere ganger.

 

barfoo skrev (19 timer siden):

 

Så ja, Kina var gode på smittevern - men holdt igjen lenge og lot som ingenting ei god stund og. Totalitær stat har fordeler og ulemper.

Dette undertrykkende smittevernet fungerte nok på den første varianten av viruset, men ikke på omicron som trenger gjennom alle "brannmurer".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (På 9.7.2024 den 7:59 PM):

Men setebeltet? Enormt mye sikkerhet i bilene i dag

Så ja, føler meg trygg i min nx 22.

De har jeg kontroll på. kan ikke si det samme om det du vet:hmm:

Du har ikke så god kontroll på sikkerhetsbeltet som du tror. Du vet at enkelte dødsulykker er forårsaket av sikkerhetsbeltet? At den som døde hadde overlevd om de ikke hadde brukt det?

Så hvorfor bruker du sikkerhetsbeltet? Jo, fordi det redder langt flere liv enn det tar.

Det er det samme med covid-19 vaksinen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nukleosid said:

Du har ikke så god kontroll på sikkerhetsbeltet som du tror. Du vet at enkelte dødsulykker er forårsaket av sikkerhetsbeltet? At den som døde hadde overlevd om de ikke hadde brukt det?

Så hvorfor bruker du sikkerhetsbeltet? Jo, fordi det redder langt flere liv enn det tar.

Det er det samme med covid-19 vaksinen.

Sikkerhetsbeltet?

Jeg sa at jeg føler meg trygg i min lexus nx 22.

Er barfoo som tar opp det?

Har noe som heter auto brake + mye annet sikkerhet..

Billig forsikring med alt sikkerhet jeg har i bilen. ca 700kr pr md?

 

 

 

 

 

 

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Sikkerhetsbeltet?

Jeg sa at jeg føler meg trygg i min lexus nx 22.

Er barfoo som tar opp det?

Har noe som heter auto brake + mye annet sikkerhet..

Billig forsikring med alt sikkerhet jeg har i bilen. ca 700kr pr md?

Ja, nye biler er veldig sikre. Men du bruker fortsatt sikkerhetsbeltet, ikke sant? Og hvorfor gjør du det, når det forårsaker dødsfall?

Jo, fordi det redder flere liv enn det tar. Så mitt poeng står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 timer siden):

For rask gjenåpning? Rask? De holdt på med dette i TRE ÅR! Og et år etter at resten av verden for lengst hadde gått tilbake til normalen fordi det ikke ga mening å holde på slikt i det evige og uendelige med omcicron som fpr det første ikke er så allmenfarlig for folkehelsen og som for det andre trenger seg gjennom alle menneskeskapte "brannmurer".

Forøvrig skal man ta ALT som kommer fra Kina med store mengder salt, kanskje noen digre tønner salt. Her har vi blanding både av regelrett løgn, propaganda samt løgner for å dekke over andre løgner. Kall det gjerne konspirasjonsteorier men Kina er en gedigen konspirasjon i seg selv - en konspirasjon mot egne innbyggere. De lyver for sine egne innbyggere og de lyver for omverdenen.

Om artikkelen. 20 lik om dagen et eller annet sted i Beijing. Er det unormalt? Vi snakker om en by med flere millioner innbyggere. Og døde de av covid? Det var noen greier før jul om et utbrudd av mycoplasma-bakterie i Kina husker jeg om det var det det var. Om det var en oppgang i dødsfall rett etter at Kina avsluttet sin langvarige unntakstilstand kan det kanskje tenkes at det var andre sykdommer på gang som man ikke har snakket mye om. Muligens man holdt på med slike ekstreme Orwell-lockdowns så lenge de gjorde for å dekke over utbrudd av bakterielle epidemier.

 

Verdens mest overbefolkede land er India, ikke Kina. Og jo da; det ble stygt der da Delta dukket opp i 2021. Men de opplevde ikke noen massedød med omicron. Ingen land gjorde vel det. Heller ikke Kina. Om det blir påstått tror jeg ikke på det. Fordi man ikke kan stole på informasjon fra Kina.

 

Tviler jeg på. Kina var de første i verden til å utføre viruslockdown og gjorde dette to måneder før resten av verden. Sannsynligvis var det for å dekke over at man hadde holdt informasjon om viruset tilbake, muligens også for å dekke over manglende initiativ i å stanse den meget sannsynlige laboratorielekkasjen som skjedde muligens i oktober 2019 eller rundt der. I den delen av verden er det å "redde ansikt" grunnleggende og kombinert med verdens nest mest totalitære maktapparat utenfor Nord-Korea så har man redskapene på plass for å vise makt. Og det var viktig av dem å redde ansikt, ikke bare for omverdenen men mest av alt for egne innbyggere. Å dumme seg ut og miste legitimiteten kan ikke et totalitært regime gjøre, derfor iverksatte de også en gedigen propagandakampanje som nok ikke var myntet på oss men på kinesiske innbyggere med fake news om folk som falt døde om på gata som jeg har nevnt og andre ting.

Og det var garantert dette med å redde ansikt som gjorde at de opprettholdt denne zero-covid-politikken lenge etter at resten av verden var tilbake til normalen. Mens vi gikk rundt og var mest opptatt av sommer, krig i Ukraina og strømpriser patruljerte stormtropper kledd i hazmat-drakter gatene i Shanghai og sprayet gatene(!!)for å drepe viruset. Jepp, SPRAYET gatene. Hvorfor? Selvfølgelig visste også kineserne våren 2022 at dette bare var tull. Så hvorfor? Propganda så klart. For å skremme livs*iten ut av innbyggerne til å tro at en dødelig trussel var konstant nærværende. Xi Jinping kunne selvfølgelig aldri proklamere ovenfor Kinas innbyggere at "vi overdrev, det var ikke nødvendig å gå så langt". Forøvrig mistenker jeg at det sikkert var parties i det kinesiske presidentpalasset hvor man ikke var så opptatt av smittevern(som vi hadde i Vesten også)men DET vil selvfølgelig ikke lekke ut til noen medier.

 

Forskjellen er at de ikke lærer seg kritisk tenkning som er grunnsteinen i et demokrati og fritt samfunn. Eventuelt blir det frarådet og sett på som usunne vestlige verdier.

For rask gjenåpning i motsetning til å fjerne restriksjonene litt av gangen for å se om det utgjorde noen forskjell. Tenker at det hastet på grunn av økonomiske nedgangstider.

Det var Reuters som stod for artikkelen om lengere køer enn normalt for å få kremasjon. Jeg regner med at journalistene deres undersøker ordentlig før de skriver noe. Særlig når de vet at kinesisk media driver med sensur. Kina hadde også en utfordring med mange eldre i befolkningen som ikke var vaksinert, og et høyt antall med diabetes.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Beklageligvis er jeg like dum som de fleste her i landet, noe som betyr at jeg tok tre sånne uten videre tvang.
Hadde jeg ant at det kunne medføre sånne problemer som alt for mange opplevde så hadde jeg stått over selvsagt, men er lettlurt til det motsatte i dette tilfellet ble bevist. Og vi VET ikke fasit på dette ENDA! Verst er det for de som har mulig mange år igjen av livet samt de som vurderer å sette unger til verden. Der har ingen forsking fått minimum spalteplass eller omtale i vårt land enda selv om enkelte andre land har gitt ut noen resultater.. 
Jeg tror nok jeg har sluppet 'billig' unna DENNE gangen, men har jo lært LITT av denne historia så lang!
Noe som bekymrer meg er at Norge er alt for lettlurt i forbindelse med WHO og det sølet de kommer med nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Beklageligvis er jeg like dum som de fleste her i landet, noe som betyr at jeg tok tre sånne uten videre tvang.
Hadde jeg ant at det kunne medføre sånne problemer som alt for mange opplevde så hadde jeg stått over selvsagt, men er lettlurt til det motsatte i dette tilfellet ble bevist. Og vi VET ikke fasit på dette ENDA! Verst er det for de som har mulig mange år igjen av livet samt de som vurderer å sette unger til verden. Der har ingen forsking fått minimum spalteplass eller omtale i vårt land enda selv om enkelte andre land har gitt ut noen resultater.. 
Jeg tror nok jeg har sluppet 'billig' unna DENNE gangen, men har jo lært LITT av denne historia så lang!
Noe som bekymrer meg er at Norge er alt for lettlurt i forbindelse med WHO og det sølet de kommer med nå. 

Jeg tror ikke det er sunt å bekymre seg så mye.

Alle jeg kjenner (familie, venner, kollegaer, bekjente, venners venner...), har også sluppet "billig unna". Fra personer som ikke er vaksinekritiske, hører jeg det samme. Så jeg tror det heller er slik at de som opplever alvorlige bivirkninger er blant de veldig få, og ikke motsatt. Så du kan slappe av. Ikke tenk deg syk, som jeg tror mange som bekymrer seg over at de er vaksinert ofte blir. For det virker som de vaksinekritiske oftere får alvorlige sykdommer eller plager i etterkant av vaksinering, og da har de også større tro på at det kommer av vaksinen enn naturlige årsaker på grunn av deres overbevisning. Når du leter etter informasjon om vaksinen, er både hjernen din og Google nå innstilt på de nettsidene som er vaksinekritiske i utgangspunktet, og der kravene til seriøs dokumentasjon og forskning er litt så-som så. Jeg mener ikke det på en nedsettende måte, det er den naturlige måten hjernen vår fungerer på.

Overdødeligheten de første årene etter pandemien, kommer av at en del dødsfall som ville blitt utløst av vanlig influensa og andre smittsomme sykdommer, ble "utsatt" fordi det var mindre smitte i samfunnet som en følge av nedstenging. Når samfunnet åpner opp igjen, og smitten igjen begynner å "flyte fritt", så er det flere utsatte og eldre som i utgangspunktet er svake som blir utsatt for den. Noen har også dårligere immunforsvar på grunn av at de har vært utsatt for mindre smitte enn normalt de siste årene. Det har ikke noe med vaksinen i gjøre, men man kan kanskje kritisere nedstengingen for akkurat det siste. Ser man til Sverige, så fikk de toppen med dødsfall i starten av pandemien, mens vi fikk den senere. Sverige stengte ikke ned på samme måte som oss, men har vel vaksinert som i Norge.

At antallet bivirkninger er så høyt, er fordi alle innrapporterte bivirkninger ble regnet som bivirkninger, selv om det kun var litt hodepine, vondt rundt stikkstedet eller lett feber. Alvorlige bivirkninger er et ekstremt lavt tall i forhold til antall doser som er satt.

Antallet vaksinerte som har dødd, har blitt slått stort opp av litt mer tvilsomme nettsider. Det de har "glemt" å poengtere, er at det er de som har dødd med vaksinen, ikke av vaksinen. Det er normalt at et større antall personer dør i løpet av et år. Dette har selvsagt blitt misforstått, og tolket på alternative måter i visse miljøer.

Det du og alle andre som leser om vaksinen, covid-19 og relevante temaer må huske, er at det er noe som heter kontekst. Tatt ut av kontekst, kan ting se helt annerledes ut enn virkeligheten. En annen ting er at statistikk ofte kan tolkes på mange måter, så man må ha en viss innsikt i hvordan statistikken er utformet. Fra visse miljøer ble det ropt høyt opp om at antallet vaksinerte som ble lagt inn på sykehus med covid-19 etter hvert var høyere enn antall uvaksinerte som ble lagt inn. Det som ikke ble rapportert i de samme miljøene, var at det ikke er unormalt når 90% av befolkningen er vaksinert. Har man ikke den informasjonen, så har man ikke riktig kontekst til å tolke statistikken.

Når det er sagt, så er ingen vaksiner helt uten potensielt alvorlige bivirkninger, men mRNA er en tryggere vaksineteknologi enn den gamle som de aller fleste av oss har fått en del av gjennom livet. Og som sagt så trekker jeg paralleller til bilbelte; bilbeltet kan medføre eller øke sannsynligheten for dødsfall i en trafikkulykke, men det sparer mange flere liv enn det tar.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
4 hours ago, Nukleosid said:

Ikke tenk deg syk, som jeg tror mange som bekymrer seg over at de er vaksinert ofte blir. For det virker som de vaksinekritiske oftere får alvorlige sykdommer eller plager i etterkant av vaksinering, og da har de også større tro på at det kommer av vaksinen enn naturlige årsaker på grunn av deres overbevisning.

Tidsmessig/temporalt så er det som regel bivirkninger eller skader som får en ukritisk person til å bli kritisk. (flere som er linket til i denne tråden). Fordi hvis en person er kritisk til å begynne med, så er sjansen liten for å akseptere ett preparat. Derfor er det ofte noen som har akseptert preparatet i veldig god tro, som får helt andre meninger når de blir skadet.

Jeg sa i forskjellige ordelag til min far i 2021 at det kan være greit å ta det med ro og ikke forhaste seg med å godta ett preparat. Jeg hadde cirka ingen informasjon om preparatene når de ble tilgjengelig. Jeg var uansett opptatt med andre ting, og tenkte bare at det kan være greit å vente å se hvordan det ble med disse preparatene. Han mente da i forskjellige ordelag at jeg kanskje ikke var helt bra i pappen som kunne mene noe slikt med dette skremmende viruset på ferde.

Etter 2. dose med preparatet fikk min far en kronisk tilstand fra dag en, som plager ham den dag i dag. Heldigvis ikke alvorlig, men nok til å forringe livskvaliteten en del. Jeg grillet ham på om det virkelig kunne være fra preparatet cirka 2 måneder siden, fordi jeg hadde noen andre forslag som kunne være kilden til tilstanden. Han hadde ingen tvil om at det var fra preparatet. "Det begynte rett etterpå" la han til. Han har nå for tiden ganske motsatt mening enn han hadde før preparatet ble tilgjengelig. Og jeg spurte om hvis han hadde en tidsmaskin for å gå tilbake for å gjøre om på sitt valg, så var det selvfølgelig noe annet han ville ha valgt.

Han fortalte legen sin i etterkant. Legen ville ikke overveie det eller høre på ham om det.

Dette er ikke medisinsk råd. Bare mine kommentarer.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc

uformell tankefeil der det antas en årsakssammenheng når to hendelser oppstår etter hverandre

Sitat

Dersom en hendelse forekommer etter en tidligere hendelse, så må den første hendelsen være den kausale årsaken til den andre hendelsen.

"Natten kommer etter dagen, derfor er dagen årsaken til natten" 

"Helseproblem oppsto etter vaksinering mot covid 19, derfor må vaksinen være årsaken til helseproblemet" 

 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...