Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Hehe, håper jeg slipper det.

Men poenget, du er ikke garantert å være immune uansett vaksine du tar?

De som lager vaksinene leker ikke butikk?

Altså, vaksinene varer bare så lenge som det aktuelle viruset stimulerer immunforsvaret. Det vil si at noen vaksiner  arer hele livet, noen i ti år, noen må du ta 3-4 ganger så varer de livet ut. 

Noen virus klarer man ikke lage vaksine mot. 

Det handler om to ting, immunforsvaret hukommelse for den aktuelle mikroben,og mikrobenes evne til å lure immunforsvaret forsvaret ved å endre seg. 

Det er likevel svært liten tvil om at vaksiner er en svært billig måte å redde utallige menneskeliv på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kjetil Lura said:

Men poenget, du er ikke garantert å være immune uansett vaksine du tar?

Nei, på linje med at setebelte i bil ikkje er garantert å berge livet ditt i ein kollisjon. Du er fortsatt idiot om du ikkje bruker det.

4 minutes ago, Kjetil Lura said:

De som lager vaksinene leker ikke butikk?

Nei, og så da? Dei må fortsatt demonstrere at produktet fungerer. Det er for all del masse å kritisere medisinbransjen for, men det er ganske omfattande dokumentasjon på nytteverdien av vitenskapsbasert medisin, herunder vaksiner.

Di totale avvisning av moderne vitenskapsbasert medisin gjer strengt tatt at diskusjon er totalt uinteressant, for det er så fullstendig åpenbart at du mangler forutsetningene for diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (39 minutter siden):

Nope, Skal ikke vaksinene vare livet ut? Hvorfor skal vi ta vaksiner når de ikke beskytter deg livet ut?

Hva tror du skjer om en kanin biter deg og du går til legen?

Må ta vaksinen får å være sikker?

! ? Tar de jeg blir rådet til av legen.

Flått vaksine vil jeg gjerne ta da jeg ferdes i skoger og på øyer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

! ? Tar de jeg blir rådet til av legen.

Flått vaksine vil jeg gjerne ta da jeg ferdes i skoger og på øyer.

Jepp, ditt valg og ingen problemer med det:

Vi kan velge hva vill ta av vaksiner, jeg har tatt en vaksine(jeg måtte, tvang) var14/15år. Nå snart 59..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har jeg sakt at vaksinene ikke virker?

Jeg sier du er ikke er immune om du ikke tar dem?

Ikke alle vaksinene du får gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, gir beskyttelse livet ut. Folkehelseinstituttet anbefaler derfor påfyll av enkelte vaksiner i voksen alder for å opprettholde beskyttelse mot sykdommene.

Logger inn nå:  Her er svaret,  Det er ikke registrert vaksinasjonsdata på deg i Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dikedis skrev (2 timer siden):

Dette er ikke vaksiner i tradisjonell forstand, siden de ikke har en sammensetning og en virkemåte som er i tråd med den tradisjonelle definisjonen av en vaksine. Det at nesten alle likevel godtok å kalle dem vaksiner, alt da de ble lansert, er ikke annet enn et tegn på kunnskapsmangel og hjernevask.

Må en vaksine være laget på gamlemåten for å kunne kalles vaksine? I likhet med gamlemåten, så lærer vaksinene med ny teknologi (mRNA) opp immunforsvaret til å kjenne igjen et virus, og sette i gang et motangrep.

De fleste Covid-19 vaksinene er laget med mRNA-teknologi. Disse er ansett som sikre å bruke. Derimot ble en av vaksinene med "tradisjonell" teknologi ansett som så farlig at den ble trukket fra markedet og forbudt i bruke i flere land.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

Når det gjelder dette med hvor mange som blir alvorlig syke og/eller omkommer av SARS-CoV-2, som begynte å sirkulere i 2019, og ikke i 2020, og som i henhold til FHIs egne tall for 2020, dvs. fra månedene før mRNA-injeksjonene for alvor ble tatt i bruk, tok livet av langt færre norske innbyggere enn det antallet som omkommer i løpet av en vanlig influensasesong, av sesonginfluensa,

Dette er noe som mange vaksinemotstandere brukte som argument, men det er lenge siden. Husk at store deler av landet ble stengt ned på denne tiden. Sosiale arrangementer ble forbudt, flere typer tjenester ble stengt, folk ble rådet til å holde seg inne/hjemme, ha hjemmekontor i stedet for å dra på jobb, unngå å gå i butikker, holde god avstand til andre mennesker osv... Hvor mange som hadde omkommet i løpet av denne tiden, er det ingen som vet, og det er derfor ikke noe som kan brukes som argument for hvor farlig/ufarlig dette viruset var.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

så er mitt klare inntrykk, basert på både en mengde anekdotisk materiale og statitikk jeg har sett fra ulike land, at korona-"vaksinene" øker faren for å bli alvorlig syk

Statistikk fra troverdige kilder viser det motsatte. Som jeg har vist til tidligere i tråden, var det mye større sjanse for å bli lagt inn på sykehus av Covid-19 som uvaksinert, enn om man var vaksinert.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

og at de slett ikke beskytter mot infeksjon i en slik grad at "vaksinerte" kan regnes som ufarlige hva smitterisiko angår -- og husk at nettopp det at "vaksinene" skulle eliminere smittefare var en av påstandene som ble brukt til å piske opp massehysteriet vi var vitne til i 2021 og godt inn i 2022,

Man blir verken immun mot smitte, eller "ufarlig" med tanke på å smitte andre. Det er hva man håpte at vaksinen skulle gjøre, men som ikke fungerte så bra som man håpte, det er sant. Det er imidlertid tall som viser at den hadde en viss effekt, folk ble raskere friske (og smittefarlige i en kortere periode), og beskytter mot et alvorlig sykdomsforløp.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

og til å argumentere for innføring av den orwelliske "vaksine-pass"-teknologien, som ville ha liknet veldig på det systemet som alt er innført for social credit rating i diktaturer som Kina.

Nå husker jeg ikke hvor mye vaksinepasset ble tatt i bruk i Norge. Men jeg kan ikke huske at jeg noen gang måtte vise frem dette for å komme inn på steder/arrangementer. Selvsagt er dette et virkemiddel som skal brukes med omhu da jeg er mot vaksinetvang.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

Når det gjelder anekdoter som at "jeg kjenner ingen vaksinerte som er blitt alvorlige syke", eller at "jeg hørte om en avdeling hvor den ene personen som døde, ikke var vaksinert", etc., så ville det ikke være vanskelig å drukne denne tråden i anekdoter av helt motsatt natur, fra både inn- og utland.

Det er nettopp det som skjer i mange vaksinediskusjoner. De som er mest kritiske til vaksiner, kjenner et titalls personer som har mistet livet av Covid-19 vaksinen. Akkurat det synes jeg er litt spesielt (dette skjer stort sett i litt mindre seriøse diskusjoner enn denne da, for eksempel på Facebook).

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

Jeg kan for eksempel, med hånden på hjertet, fortelle at en nær slektning av meg, som ukritisk fulgte alle oppfordringer fra myndighetene i landet han bor i, et sted her i Nord-Europa, ble svært syk av "korona", på et tidspunkt hvor han var helt "oppdatert",

Dette er jo en anekdote.
Men for å svare på denne, som sagt er ikke vaksinen en garanti mot å bli syk. Den gir imidlertid god beskyttelse mot å bli alvorlig syk i de fleste tilfeller. Hvor syk din slektning hadde blitt om han ikke hadde tatt vaksinen, eller om han i det hele tatt hadde vært i live lenger, kan ingen svare på. Kanskje hadde den ingen virkning, kanskje hadde han fått et mer alvorlig sykdomsforløp... ja kanskje hadde han til og med blitt mindre syk uten vaksinen. Det blir bare spekulasjon, og dermed ikke et brukbart eksempel for verken den ene eller den andre siden av diskusjonen.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

Videre kjenner jeg en familie her i Norge som ikke har tatt en eneste "vaksine"-dose, som sjelden eller aldri brukte munnbind under "krisen", og som ikke lever spesielt sunt. De hadde noe de mente var "korona" vinteren 2021/22. Det artet seg omtrent som en vanlig influensa, og et par--tre uker etter utbruddet, var de helt ok igjen.

Også en anekdote.
De hadde noe de "mente var korona". Testet de seg? Ettersom den artet seg som en vanlig influensa, hvorfor mente de at det var korona? (For ordens skyld, så aner jeg meg at de mente det var covid-19, for korona er en samlebetegnelse på en gruppe virus som kan forårsake blant annet forkjølelse, og også covid-19).

Influensa og vanlig forkjølelse eksisterte også, side om side med Covid-19, i 2021/22. Det kan ha vært det de hadde. Jeg var ganske syk en gang høsten 2021, og testet meg. Men den var negativ, så det var nok influensa eller kraftig forkjølelse. Så det var mulig å få et korona-virus på denne tiden, uten at det var Covid-19, eller influensa. Og når vi kom til 21/22, så hadde Covid-19 viruset mistet litt av "futten", for å kalle det det. For de fleste som fikk det, var det helt ufarlig og fremsto som en kraftig forkjølelse eller influensa. Det kunne imidlertid fortsatt være farlig for personer med underliggende sykdommer eller eldre, så at man fortsatt vaksinerte seg, var i stor grad for å beskytte disse.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

De har heller ikke opplevd noen senvirkninger.

Ikke alle får senvirkninger av covid-19.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

De kjenner derimot flere "vaksinerte" som har vært alvorlig "korona"-syke.

Igjen, anekdoter. Covid-19 oppleves som villt forskjellig fra person til person. Det kan være de kjenner flere vaksinerte som enten ikke har blitt smittet (kanskje på grunn av vaksinen), eller så lite syke at de ikke har tatt seg bryet med å fortelle det. Eller at de vet om de, men ikke har lagt seg det på minnet. Det er noe som heter "confirmation bias", og som er ganske interessant. Det gjelder imidlertid begge sider i en diskusjon. Søk det gjerne opp på Google om du ikke vet hva det er.

 

Dikedis skrev (2 timer siden):

Selv brukte jeg ikke munnbind i 2020, og har ikke tatt en eneste mRNA-dose. Jeg har vært forsiktig, men ikke ekstremt forsiktig, og over fire år etter at "korona" offisielt begynte å sirkulere, har jeg ennå ikke vært alvorlig syk av noe som helst en eneste gang, og har aldri følt meg bedre 😉

Helt supert at du aldri har følt deg bedre, alle fortjener å føle seg bra. Men det er nok en anekdote, og kan ikke brukes som bevis på noe som helst. Men jeg tar det som et eksempel, og det er interessant å høre om andres, direkte erfaring om seg selv.

For å komme med mitt eget eksempel, så er jeg vaksinert med tre doser. På tross av at jeg de årene jobbet i en butikk hvor vi er nødt til å være nært på kundene (nytter ikke med noe pleksiglass og å prøve å holde avstand der nei) så har jeg styrt unna Covid-19. Er det på grunn av vaksinen? Kanskje, kanskje ikke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å komme med mitt eget eksempel, så er jeg vaksinert med tre doser. På tross av at jeg de årene jobbet i en butikk hvor vi er nødt til å være nært på kundene (nytter ikke med noe pleksiglass og å prøve å holde avstand der nei) så har jeg styrt unna Covid-19. Er det på grunn av vaksinen? Kanskje, kanskje ikke.

 

Jepp, jeg og jobber i butikk og 0 vaksiner. Slipper vi å få c19 med eller uten vaksinen.Nope

Endret av Kjetil Lura
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 7.7.2024 den 7:35 PM):

Du har vært heldig... vaksiner har reddet 150 millioner barneliv de siste 50 årene

https://ourworldindata.org/vaccines-children-saved

 

Men nå snakker vi om coronavaksiner her da, og covid-19 har aldri vært farlig for barn med unntak av alvorlig syke barn selvfølgelig.

 

Nukleosid skrev (På 7.7.2024 den 10:29 PM):

Må en vaksine være laget på gamlemåten for å kunne kalles vaksine? I likhet med gamlemåten, så lærer vaksinene med ny teknologi (mRNA) opp immunforsvaret til å kjenne igjen et virus, og sette i gang et motangrep.

 

Det er uansett åpenbart et veldig svakt motangrep da motangrepet uansett ikke hindrer sykdommen fra å utvikle seg. Så er covid et virus som er for "smart" for vaksinen eller er det vaksinene som er for dårlige? Gode vaksiner forhindrer jo sykdom fra å utvikle seg.

 

Nukleosid skrev (På 7.7.2024 den 10:29 PM):

Derimot ble en av vaksinene med "tradisjonell" teknologi ansett som så farlig at den ble trukket fra markedet og forbudt i bruke i flere land.

Det stemmer det. AZ ER en farlig vaksine, selv om jeg har sett noen nekte for dette i en annen tråd her og det ganske nylig.

 

Nukleosid skrev (På 7.7.2024 den 10:29 PM):

 

 

Dette er noe som mange vaksinemotstandere brukte som argument, men det er lenge siden. Husk at store deler av landet ble stengt ned på denne tiden. Sosiale arrangementer ble forbudt, flere typer tjenester ble stengt, folk ble rådet til å holde seg inne/hjemme, ha hjemmekontor i stedet for å dra på jobb, unngå å gå i butikker, holde god avstand til andre mennesker osv... Hvor mange som hadde omkommet i løpet av denne tiden, er det ingen som vet, og det er derfor ikke noe som kan brukes som argument for hvor farlig/ufarlig dette viruset var.

 

 

Ja, vi husker at den vanlige influensaen faktisk forsvant helt under den første lockdown. Noe som viser at om lockdown ikke virker mot covid, så virker den og virker enda bedre....mot influensa. Håper ikke det ga noen ideer.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Det er uansett åpenbart et veldig svakt motangrep da motangrepet uansett ikke hindrer sykdommen fra å utvikle seg. Så er covid et virus som er for "smart" for vaksinen eller er det vaksinene som er for dårlige? Gode vaksiner forhindrer jo sykdom fra å utvikle seg.

Ingen vaksiner er 100% effektive.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 7.7.2024 den 10:29 PM):

 

 

Nå husker jeg ikke hvor mye vaksinepasset ble tatt i bruk i Norge. Men jeg kan ikke huske at jeg noen gang måtte vise frem dette for å komme inn på steder/arrangementer. Selvsagt er dette et virkemiddel som skal brukes med omhu da jeg er mot vaksinetvang.

 

Man innførte ikke slik medisinsk forskjellsbehandling i Norge og det skal vi være veldig glade for selv om det var krefter som pushet på for det og det var inflamatorisk retorikk hos skribenter i media som krevde det på plass:

https://www.advokatbladet.no/korona/mer-fornuftig-med-malrettede-tiltak-overfor-uvaksinerte-fremfor-at-det-store-flertallet-skal-rammes-av-restriksjoner/171955

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Bjvlm0/vi-blir-holdt-som-gisler-av-en-minoritet

Disse ekstreme utbruddene ble skrevet så sent som i desember 2021(!)da omicron hadde overtatt og man VISSTE at vaksinene ikke forhindret smittespredning. Det er sikkert noe som har gått ned i hukommelseshullet til mange nå fordi det var en såpass ekstrem og hysterisk stemning som vi ikke har sett mye av i moderne tid og jeg regner med at en del angrer på hva de sa og skrev. Så vi skal være veldig glade for at man til en viss grad holdt tunga i munnen og ikke gikk så langt som Østerrike som faktisk vedtok VAKSINETVANG, noe som ble stoppet i 12. time. Og HVORFOR ville de innføre vaksinetvang og vaksinepass på et tidspunkt da det var godt kjent at vaksinene ikke hindret smittespredning i det hele tatt?

Jeg mener:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvis-vi-skal-vente-pa-alle-vaksinenekterne-blir-ikke-norge-apnet-pa-mange-maneder/o/5-95-362088

De snakket, I FULLT ALVOR, i desember 2021 å nekte å "gjenåpne" før ALLE hadde tatt TREDJEDOSEN! Tredjedosen altså. Nå ble aldri dette noe av og vi vet jo at plutselig, i løpet av et par dager eller noe i begynnelsen av februar 2022 eller noe ble plutselig temperaturen i lockdown-galskapen skrudd dramatisk ned og så skrudd helt av og alt ble helt glemt og gjemt bort i skyggen av Ukraina-krigen som brøt ut. Da var det som om de to siste månedene aldri hadde eksistert, eller de to siste årene også. Ikke noe mer snakk om vaksinepass eller vaksinepass eller nedstenging eller munnbind. Var nok noen som innså at de hadde gått alt for langt og snek seg sakte ut døra for å late som om ingenting hadde hendt.

 

Nukleosid skrev (På 7.7.2024 den 10:29 PM):

 

For å komme med mitt eget eksempel, så er jeg vaksinert med tre doser. På tross av at jeg de årene jobbet i en butikk hvor vi er nødt til å være nært på kundene (nytter ikke med noe pleksiglass og å prøve å holde avstand der nei) så har jeg styrt unna Covid-19. Er det på grunn av vaksinen? Kanskje, kanskje ikke.

Noen mennesker er rett og slett bare naturlig immune mot diverse typer virus. Hvorfor har ikke jeg noen kompetanse i å uttale meg om. Genene kanskje?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Det er uansett åpenbart et veldig svakt motangrep da motangrepet uansett ikke hindrer sykdommen fra å utvikle seg. Så er covid et virus som er for "smart" for vaksinen eller er det vaksinene som er for dårlige? Gode vaksiner forhindrer jo sykdom fra å utvikle seg.

Som jeg skrev tidligere, virus har ulike egenskaper, det er f eks ingen vaksine mot norovirus, fordi man oppnår ikke immunitet mer enn ca 3 mnd, det gjør man heller ikke etter smitte. Mye tyder på at corona har samme egenskaper.

En MRNA-vaksine mot polio eller Røde Hunder f eks vil trolig være like effektiv som de eksisterende vaksinene

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Ja, vi husker at den vanlige influensaen faktisk forsvant helt under den første lockdown. Noe som viser at om lockdown ikke virker mot covid, så virker den og virker enda bedre....mot influensa. Håper ikke det ga noen ideer.

Nå var (og er?) covid-19 mer smittsom enn vanlig influensa, så at influensasesongen uteble under lockdown mens det ikke tok helt knekken på covid-19, er ikke så rart. Det vil si, det var tilfeller av influensa i 2020/21 også, men for lavt antall til å kunne kalle det et utbrudd av influensa.

I tillegg eksisterte det vaksine mot den typen influensa som var forventet det året, og en del, spesielt eldre og utsatte, har for vane å ta denne. Det var også et betydelig høyere antall som vaksinerte seg mot influensa i denne perioden enn vanlig, av frykt for å få influensa samtidig med covid-19, som kan være en svært ubehagelig kombinasjon. Det kan også ha vært med på å redusere spredning av influensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Det er uansett åpenbart et veldig svakt motangrep da motangrepet uansett ikke hindrer sykdommen fra å utvikle seg. Så er covid et virus som er for "smart" for vaksinen eller er det vaksinene som er for dårlige? Gode vaksiner forhindrer jo sykdom fra å utvikle seg.

En ting som er synd med covid-19 vaksinen, er at den ble utviklet for den første varianten av covid. Utvikling, testing og produksjon til en stor del av verdens befolkning tar imidlertid tid. Så når den var klar og de to (tre?) første dosene ble rullet ut på markedet, så var det en mutasjon av den originale covid-19 som var i omløp. Likevel redusere den faren for alvorlig sykdom betraktelig, og hadde på den måten en stor verdi. Så på tross av at den var mindre effektiv mot smittespredning, så kan den ha reddet et stort antall menneskeliv, også i Norge.

Nyere vaksiner er justert for å fungere bedre mot nyere varianter. Men covid-19 muterer så fort, og i så mange forskjellige retninger, at det er vanskelig å henge med i svingene. Heldigvis blir viruset mindre farlig for hver mutasjon, selv om de har potensiale for å bli mer smittsomme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7.7.2024 at 7:19 PM, barfoo said:

Di totale avvisning av moderne vitenskapsbasert medisin gjer strengt tatt at diskusjon er totalt uinteressant, for det er så fullstendig åpenbart at du mangler forutsetningene for diskusjonen.

Hva sier dette deg: jeg har hjelpet medisin forskingen i snart 20år via dette: Folding@home

Så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...