Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

Selfuniverse skrev (7 timer siden):

Kanskje Nukleosid kan gi oss legitime kilder til denne påstanden, for å avhjelpe forvirringen.

Søkte litt selv og fant denne: https://www.vg.no/spesial/corona/#arkivert-norge-vaksinestatus, vis "Vaksinestatus, siste halvår 2021"

Hvis dette er kilden, så er min skissering og eksemplifisering ovenfor ikke korrekt - her er referansen alle som enten er uvaksinert eller fullvaksinert uavhengig av om de er smittet eller ikke. Da vil høy smitteandel, ikke bare høy andel alvorlige syke blant smittede, også være en driver for høye relative innleggelsestall. Ergo har du et poeng med grafikken likevel :)

Men det har også @Nukleosid her:

Nukleosid skrev (9 timer siden):

Hvis vi tar utgangspunkt i grafen, så ser du at antallet innleggelser av alle tre typer innvandrere gikk kraftig opp i bølgen våren 2021, sammenlignet med bølgen våren 2020. Men ser du på grafen for de uten innvandrerbakgrunn, så gikk den ned. Altså gikk antall innleggelser ned for den gruppen som har høyest vaksinedekning, og opp for de med lavere vaksinedekning. I mine øyne er det et godt tegn på at vaksinen faktisk hadde noe for seg.

Og for å kunne se ting i sammenheng, mekket jeg litt på grafikken:

figur-1-del-3-MODIFISERT.thumb.png.6d9fa015db6a6286d883c02fcc3af2b8.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (9 timer siden):

Snart tid for flått-vaksine, den er desverre ikke gratis og koster 400kr dosen. Neste vinter blir det nok påfyll av influensa vaksine og Covid om det tilrådes av lege..

Det var samme sist vinter fikk vaksine for begge deler.

Vaksiner som er godkjent er ikke farlig, men de har bivirkninger som alle andre medisiner.

Allergisk reaksjon mot bestandel i vaksine (noe de iallefall i Sverige undersøkte ved at alle måtte vente i 15 minutter) samt hjertebetennelse blant noen promille unge gutter, (som forøvrig er en bieffekt av vanlig covid for samme unggutter om de ikke tok vaksinen og ble dausjuke).

Det virker som du er godt vaksinert. Men har du husket påfyll av barnevaksinen: difteri, stivkrampe, kikhoste og polio? Det er hvert 10. år.

https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/oppfriskningsvaksine/

Lenke til kommentar
2 hours ago, a_aa said:

uvaksinert eller fullvaksinert

Der og andre steder blir dette skillet brukt. Så hvordan er man 'fullvaksinert', og når går man 'over streken' til å bli 'uvaksinert'? Eller er det ett stort tomrom imellom også, der mange ikke blir regnet med fordi de har bare en dose f.eks? Hvor kan jeg få vite om detaljene på dette? Jeg ser at VG skriver "Kilde: FHI (BeredtC19, MSIS, SYSVAK)." Og jeg har prøvd å finne linker fra VG til dataene, og gått til kildene for å prøve å finne noe der, men kanskje dette er data som har blitt overlevert til VG fra disse kildene som krever en del arbeid for å få tilgang på... Eller er det fritt tilgjengelig? Kanskje det er enkelt men bare jeg som ikke vet hvordan jeg finner dem.

Jeg fant VG artikler jeg også, men tenkte at det ble litt overilt å bruke dem som legitim kilde.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (10 minutter siden):

Så hvordan er man 'fullvaksinert', og når går man 'over streken' til å bli 'uvaksinert'? Eller er det ett stort tomrom imellom også, der mange ikke blir regnet med fordi de har bare en dose f.eks?

Slik jeg tolker det, er personer med 1 vaksinedose i 2. halvår 2021 ikke medtatt i sammenstillingen som viser "14-ganger-effekten" av fullvaksinasjon mot nullvaksinasjon.

Jeg tolker det altså som at man i den perioden var fullvaksinert om man hadde minst 2 vaksinedoser, og man var uvaksinert om man hadde 0 vaksinedoser (duh...). Hadde man 3 doser, var man fortsatt fullvaksinert, men med booster.

Fra VG igjen, med tall for start og slutt på 2. halvår 2021:

image.png.90cc6a8a9e8be88d37b7310f2ef9c970.png

image.png.0a172384f8d0b4c5029ff04ef329438a.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, a_aa said:

Slik jeg tolker det, er personer med 1 vaksinedose i 2. halvår 2021 ikke medtatt i sammenstillingen som viser "14-ganger-effekten" av fullvaksinasjon mot nullvaksinasjon.

Jeg tolker det altså som at man i den perioden var fullvaksinert om man hadde minst 2 vaksinedoser, og man var uvaksinert om man hadde 0 vaksinedoser (duh...). Hadde man 3 doser, var man fortsatt fullvaksinert, men med booster.

Utifra disse tolkningene kan vi lage 2 stereotyper.

En 50 årig mann som er livredd for grupperinger av folk og å komme for nærme noen i butikken, og holder seg stort sett hjemme der han ikke tar imot besøk. Og som også etter nyttårskiftet til 2021 aksepterer alle doser han blir sterkt oppfordret om fra media.

Og en 50 årig mann som ikke er født i Norge, som ikke ser på norsk media, og har regelmessig kontakt og besøk av hele familien og slekten, som i sin tur også har regelmessig kontakt med og besøker mange andre. I tillegg har denne 50 årige mannen som ikke er født i Norge ett helt annet bilde av hva myndigheter og andre elementer er i stand til, og også innehar andre meninger, som vil gjøre at mannen har ett annet perspektiv på samfunnet forøvrig. Dette gjør at han fra nyttårskiftet 2021 ikke aksepterer sprøyter.

 

Den sistnevnte mannen vil bli smittet meget mye oftere, og derfor blir flere alvorlig syk både i 2020 før nødinjeksjonene kom på banen, og i 2021.

Vitamin D er også viktig. Fargede får mindre av dette om vinteren her i nord. De som er født i Afrika er mest innlagt.

 

VG viser disse to ekstremene i en grafikk opp mot hverandre. (hvis din tolkning er rett)

FHI har en mer detaljert statistikk av dosedekning av de født i og utenfor Norge, sammenlignet med innleggelser. Den er ikke så dramatisk som VG sin utforming.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Kanskje Nukleosid kan gi oss legitime kilder til denne påstanden, for å avhjelpe forvirringen.

Det sto ganske mye om dette i avisene på den tiden, jeg tenkte at du som er så oppdatert på vaksinen husket det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/disse-fhi-tallene-tar-av-pa-sosiale-medier-hvem-ble-innlagt-siste-uke/s/12-95-3424205808

Her ser man at av uvaksinerte, blir 12 av 100.000 innlagt med covid-19.
Av vaksinerte, blir 1,5 av 100.000 innlagt med covid-19.

Hvis man i tillegg ser på medianalderen for de innlagte, så er den 47 år for de uvaksinerte, og 78 år for de vaksinerte. Husker ikke hvor jeg så det, men noen regnet ut at dette totalt sett betød 14 ganger større sjanse for at man ble innlagt med covid-19 som uvaksinert, vs vaksinert.

 

Legger også merke til at du krever svar og kilder av meg for et tidligere innlegg, i stedet for å svare på mitt innlegg der jeg utfordret poenget i grafikken du la ut.

Endret av Nukleosid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Utifra disse tolkningene kan vi lage 2 stereotyper.

... og der går du fra tall og statistiske betraktninger til anektodisk tankegang og fantasi uten solid fundament. Hvorfor?

Selfuniverse skrev (6 timer siden):

VG viser disse to ekstremene i en grafikk opp mot hverandre. (hvis din tolkning er rett)

Nå er jeg usikker på hvilke av VGs grafikker du viser til, er det den som viser antall satte vaksinasjonsdoser på hele befolkningen i 2021 og 2022, eller er det den som viser andel innlagte uvaksinerte mot andel innlagte fullvaksinerte? Hvorfor er noen av disse ekstreme på noe vis? Er statistikk ekstrem? I mine øyne er det ganske enkelt visualisering av fakta der, med relativt store datamengder i bunn.

Derimot synes jeg at dine fantasibaserte stereotypier er ekstreme, i den forstand at de neppe på noe vis representerer flertallet i kategorien "fullvaksinert" eller kategorien "uvaksinert". For eksempel utgjør innvandrere med sine barn ca 1/5 av Norges befolkning, mens "norskingene" utgjør 4/5. Dette betyr at 6,5% uvaksinerte "norskinger" utgjorde så i si samme antall som 27,4% uvaksinerte innvandrere med sine barn - fra samtlige landbakgrunner slått sammen. Den mest typiske uvaksinerte var altså en "norsking". Mulig du kan finne "uvaksinert-stereotypien" i et speil? ;) 

Selfuniverse skrev (7 timer siden):

FHI har en mer detaljert statistikk av dosedekning av de født i og utenfor Norge, sammenlignet med innleggelser. Den er ikke så dramatisk som VG sin utforming.

Kanskje fordi den slett ikke viser samme tema som VG?

Igjen: VGs statistikk viser andel innlagte uvaksinerte mot andel innlagte fullvaksinerte, og gjør det uten å si et kvekk om innvandrerbakgrunn. Det er du som gjerne vil knytte den statistikken - som altså viser at uvaksinerte mye mye oftere ble alvorlig syke - til innvandrerbakgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, a_aa said:

Det er du som gjerne vil knytte den statistikken - som altså viser at uvaksinerte mye mye oftere ble alvorlig syke - til innvandrerbakgrunn.

Du sa at jeg forsåvidt hadde ett poeng i en tidligere post. Men du har ombestemt deg nå?

Jeg lagde stereotypene bare for å illustrere ett eksempel på de 2 ytre kantene av handlingsmønster folk kunne ha gjennom de årene. Det var derfor jeg kalte det stereotyper. Jeg prøvde ikke å lage ett fantasiland. Du ser ut til å ha sett det i verste mening. Jeg tar selvkritikk for å ikke være mer tydelig.

 

Jeg har stadfestet mitt poeng veldig greit nå over flere poster. Så da kan jeg prøve en annen innfalsvinkel. Og se hvordan det går.

Det store flertallet innleggelser var født i ett annet land. Dette har jeg linket til og er vist flere ganger. Så jeg antar det er ubestridelig.

Vi kan bruke samme enkle binære og tilfeldigvis sammenfallende logikk uten videre undersøkelser som VG og en del mener at vi skal bruke, på andre måter også. Bare se her:

Hvis man ikke er født i Norge, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. Jeg trenger ikke å undersøke dypere i detaljer eller forsøke å finne ut hvorfor det er slik. Dette er grunnen til at folk blir innlagt oftere enn andre. Og media skulle advart alle som var født i ett annet land om å være ekstra forsiktig fordi de er mye mer utsatt for å bli alvorlig syk av Covid.

Men det stopper ikke der... Binærlogikken kan brukes på mange andre måter.

Hvis man har ett annet morsmål enn Norsk, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. Jeg trenger ikke å undersøke dypere i detaljer eller forsøke å finne ut hvorfor det er slik. Dette er grunnen til at folk blir innlagt oftere enn andre. Og media skulle advart alle som hadde ett annet morsmål enn norsk om å være ekstra forsiktig fordi de er mye mer utsatt for å bli alvorlig syk av Covid.

Hvis man har slekt som har en kultur fra ett annet land, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. --- ---

Hvis man ser mer på utenlandske medier enn på norske medier, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. --- ---

Hvis man drar mer på utenlandsreiser og oppholder seg der i lengre tid, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. --- ---

Hvis man bor i mer sentrale strøk, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. --- ---

Hvis man er mindre kjent med Luthersk protestantisk kristendom enn med andre religioner, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. --- ---

 

 

Vi kan også lage noe helt absurd lørdagskveld underholdning, men det er binær og tilfeldigvis sammenfallende logikk, som noen verdsetter høyt.

Hvis man generelt aldri kjøper eller bruker solkrem om sommeren, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. Media burde ha oppfordret alle til å kjøpe og bruke mer solkrem om sommeren for å minimere sjansene for å bli alvorlig syk av covid.

Hvis man ikke vet hvem Marve Fleksnes er, så har man en svært mye større sjanse for å bli alvorlig syk av Covid. Media skulle ha oppfordret folk til å se minst en episode av Fleksnes fataliteter for å lette trykket på helsevesenet.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar

Det handler ikke bare om hudfarge, VitaminD status eller slikt, visse innvandrergrupper har betydelig høyere risiko for diabetes, som vi så var en sterk risikofaktor.  

Og vaksinestatus. Jeg vet om en avdeling der alle pasientene unntatt 1 hadde fått første vaksinedose, 3/4 av pasientene ble smittet, 1 døde. Gjett hvem?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (16 minutter siden):

Det store flertallet innleggelser var født i ett annet land. Dette har jeg linket til og er vist flere ganger. Så jeg antar det er ubestridelig.

Javel? Mener du feks denne, som du linket til nettopp?:

image.png.d538ea96ccdd7f4ca5770794b7b54fad.png

De tallene er innleggelser pr 100 000 personer i gruppene med angitt bakgrunn i Norge. Og dersom du da sammenlikner de to mest interessante søylene - de helt til venstre - må du for å få absolutte tall multiplisere med antall 100 000 som faktisk finnes. Og da blir det viktig at Norges befolkning består av ca 4/5 "norskinger" (stor gruppe) og ca 1/5 innvandrere (liten gruppe). I praksis betyr det at søylen med "Uten innvandrerbakgrunn" må multipliseres med ca 4 derom du skal sammenlikne den med søylen "Med innvandrerbakgrunn". Påstanden om at det store flertallet av innleggelser var født i et annet land er dermed slett ikke ubestridelig, den er mest sannsynlig ukorrekt (jeg har ikke sett tallene for hele perioden fra start til nå, tar forbehold om det).

Og resten av forslagene oppfatter jeg er til dels useriøse med utroverdig kausalitet, sett i forhold til 14-ganger-effekten av fullvaksinering vs nullvaksinering. Intet er i nærheten engang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, a_aa said:

må du for å få absolutte tall

Du tok meg der. Jeg sa det store flertallet, som blir feil ja. Beklager det. Jeg prøvde å følge anvisninger fra en hyggelig bruker her som ville at jeg bare skulle forholde meg til statistiske tall. Men det greide jeg ikke. Beklager igjen.

Jeg prøver alltid å forbedre meg, så takk for at du sier ifra og får meg på rett kjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5.7.2024 at 6:25 PM, Nukleosid said:

Det som er viktig, er hvor grundig den er testet. På grunn av viktigheten av å få denne vaksinen på plass, ble det avsatt store midler til testing som gjorde at den ble like grundig testet som andre vaksiner, bare i løpet av et kortere tidsrom.

Og mRNA som vaksineteknologi, har det vært forsket på, utviklet, forbedret og testet siden 1970-tallet. Covid-19 vaksinen er en variant av denne.

Det ironiske i så måte, er at AstraZeneca-vaksinen, som ble trukket fra markedet på grunn av bivirkninger, er basert på den "gode, gamle, trygge" vaksineteknologien. Den er også et bevis på at utrygge vaksiner trekkes fra markedet, og at det ikke bare skyggelegges som mange vaksineskeptikere hevder.

Okay, sist jeg så var den testet på 40000, da vaksinen kom? Alle tok den uten å tenke på bivirkningene.

Hva skjedde med fuglevaksinen, hurtig vaksiner har jeg ikke tro på. sorry

Så ikke tatt dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6.7.2024 at 12:02 PM, Gouldfan said:

Stivkrampe skal jeg nok få tatt.

Nope, Skal ikke vaksinene vare livet ut? Hvorfor skal vi ta vaksiner når de ikke beskytter deg livet ut?

Hva tror du skjer om en kanin biter deg og du går til legen?

Må ta vaksinen får å være sikker?

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Nope, Skal ikke vaksinene vare livet ut? Hvorfor skal vi ta vaksiner når de ikke beskytter deg livet ut?

Hva tror du skjer om en kanin biter deg og du går til legen?

Må ta vaksinen får å være sikker?

Du kan jo ta sjansen med stivkrampe og se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Heisann. Har ikke kapasitet til å studere grunnlagene for argumentene over akkurat nå, men jeg vil anbefale alle å bruke noen få minutter på å lytte til denne veldig gode oppsummeringen av hva som faktisk skjer, eller kan skje, når mRNA-sprøytene entrer kroppen. Jeg kaller den veldig god fordi det er en konsis oppsummering som burde være lett å forstå for de aller fleste, inkludert alle dem som ikke har noen særlige kunnskaper om biologi.

Det er fortsatt nødvendig å fjerne alle mRNA-baserte injeksjoner fra lagrene, verden over, og å destruere dem, og å forby denne teknologien her i Norge, det er nå min mening. Igjen: Dette er ikke vaksiner i tradisjonell forstand, siden de ikke har en sammensetning og en virkemåte som er i tråd med den tradisjonelle definisjonen av en vaksine. Det at nesten alle likevel godtok å kalle dem vaksiner, alt da de ble lansert, er ikke annet enn et tegn på kunnskapsmangel og hjernevask.

Når det gjelder dette med hvor mange som blir alvorlig syke og/eller omkommer av SARS-CoV-2, som begynte å sirkulere i 2019, og ikke i 2020, og som i henhold til FHIs egne tall for 2020, dvs. fra månedene før mRNA-injeksjonene for alvor ble tatt i bruk, tok livet av langt færre norske innbyggere enn det antallet som omkommer i løpet av en vanlig influensasesong, av sesonginfluensa, så er mitt klare inntrykk, basert på både en mengde anekdotisk materiale og statitikk jeg har sett fra ulike land, at korona-"vaksinene" øker faren for å bli alvorlig syk, og at de slett ikke beskytter mot infeksjon i en slik grad at "vaksinerte" kan regnes som ufarlige hva smitterisiko angår -- og husk at nettopp det at "vaksinene" skulle eliminere smittefare var en av påstandene som ble brukt til å piske opp massehysteriet vi var vitne til i 2021 og godt inn i 2022, og til å argumentere for innføring av den orwelliske "vaksine-pass"-teknologien, som ville ha liknet veldig på det systemet som alt er innført for social credit rating i diktaturer som Kina.

Jeg skal se om jeg kan finne noe vitenskapelig pålitelig materiale å legge ut vedr. dette. Når det gjelder anekdoter som at "jeg kjenner ingen vaksinerte som er blitt alvorlige syke", eller at "jeg hørte om en avdeling hvor den ene personen som døde, ikke var vaksinert", etc., så ville det ikke være vanskelig å drukne denne tråden i anekdoter av helt motsatt natur, fra både inn- og utland.

Jeg kan for eksempel, med hånden på hjertet, fortelle at en nær slektning av meg, som ukritisk fulgte alle oppfordringer fra myndighetene i landet han bor i, et sted her i Nord-Europa, ble svært syk av "korona", på et tidspunkt hvor han var helt "oppdatert", og brukte ca. et halvt år på å komme til hektene igjen (etter nesten å ha omkommet). Videre kjenner jeg en familie her i Norge som ikke har tatt en eneste "vaksine"-dose, som sjelden eller aldri brukte munnbind under "krisen", og som ikke lever spesielt sunt. De hadde noe de mente var "korona" vinteren 2021/22. Det artet seg omtrent som en vanlig influensa, og et par--tre uker etter utbruddet, var de helt ok igjen. De har heller ikke opplevd noen senvirkninger. De kjenner derimot flere "vaksinerte" som har vært alvorlig "korona"-syke.

Selv brukte jeg ikke munnbind i 2020, og har ikke tatt en eneste mRNA-dose. Jeg har vært forsiktig, men ikke ekstremt forsiktig, og over fire år etter at "korona" offisielt begynte å sirkulere, har jeg ennå ikke vært alvorlig syk av noe som helst en eneste gang, og har aldri følt meg bedre ;-)

 

 

Endret av Dikedis
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dikedis said:

Det er fortsatt nødvendig å fjerne alle mRNA-baserte injeksjoner fra lagrene, verden over, og å destruere dem, og å forby denne teknologien her i Norge, det er nå min mening. Igjen: Dette er ikke vaksiner i tradisjonell forstand, siden de ikke har en sammensetning og en virkemåte som er i tråd med den tradisjonelle definisjonen av en vaksine. Det at nesten alle likevel godtok å kalle dem vaksiner, alt da de ble lansert, er ikke annet enn et tegn på kunnskapsmangel og hjernevask.

Dette er jo non sequitur. At du meiner det ikkje er vaksiner er ikkje relevant for å forby det. Det relevante for å forby det er om det er farleg. Viare så er ikkje definisjoner statiske. Transportmiddel anno 1850 var tog, hest eller føtter. Gjer det at bil ikkje er eit transportmiddel? Viare, om vi ser på Wikipedia sin definisjon av vaksine frå juni 2020, er den følgjande:

Quote

A vaccine is a biological preparation that provides active acquired immunity to a particular infectious disease. A vaccine typically contains an agent that resembles a disease-causing microorganism and is often made from weakened or killed forms of the microbe, its toxins, or one of its surface proteins. The agent stimulates the body's immune system to recognize the agent as a threat, destroy it, and to further recognize and destroy any of the microorganisms associated with that agent that it may encounter in the future. Vaccines can be prophylactic (to prevent or ameliorate the effects of a future infection by a natural or "wild" pathogen), or therapeutic (to fight a disease that has already occurred, such as cancer).

Det stemmer vel rimeleg greit med mRNA-vaksiner?

9 minutes ago, Dikedis said:

ok livet av langt færre norske innbyggere enn det antallet som omkommer i løpet av en vanlig influensasesong, av sesonginfluensa

Fordi ... vi stengte ned samfunnet. Det gjer vi ikkje for sesonginfluensa.

10 minutes ago, Dikedis said:

så er mitt klare inntrykk, basert på både en mengde anekdotisk materiale og statitikk jeg har sett fra ulike land, at korona-"vaksinene" øker faren for å bli alvorlig syk, og at de slett ikke beskytter mot infeksjon i en slik grad at "vaksinerte" kan regnes som ufarlige hva smitterisiko angår

Kan du underbygge det? Påstander er billige.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...