Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

Snakker med stadig fler som ser ut til å ha fått "long covid" eller "covid syndrome" etter enten mRNA vaksinene og/eller post-covid.

Både aktive, spreke oo mindre spreke individer i alle aldre men fleste 35-60. Dette er ting ingen av de slet med pre-covid/vaksine og livsstil og rutiner har ikke endret seg.

Det som er felles for alle er følgende som ingen av de hadde før.

- hjernetåke

- dårlig hukommelse

- høyt blodtrykk

- høyt kolesterol 

- leter etter ord de aldri har hatt problemer med før.

- store fordøyelses problemer

- ulike problemer med synet.

- svimmelhet og kvalme

- tidvis angina eller hjerterytme forstyrrelser. Kan ha sjeldne perioder som varer i mange timer med puls over 140 (ikke angst relatert). EKG er likevel "normal" selv om den bekrefter den løpske pulsen.

- Fått type IBS ol. samt problemer med mange typer mat de fint tålte før.

- Ofte hodepine (daglig utover arbeidsdagen)

- Slapp, trøtt, sluggish uansett hva man gjør

- ufrivillig vektøkning eller vekttap.

- angst og depresjon.

- ulike hudproblemer

- Fått allergier de aldri har hatt før.

 

Samt flere ting. Fellestrekk er at de aldri har slitt med disse tingene før og nå har vesentlig redusert livskvalitet. Noen av de sliter med å fungere i hverdagen og i jobb.

Leger finner ingenting galt med dem men medisinerer basert på blodtrykk og noen av symptomene. Alle sliter med å bli trodd, noe som forverrer depresjonen. Noen blir latterliggjort hos legen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.helsenorge.no/koronavirus/senfolger-etter-covid-19/

Sitat

Du kan ha noe høyere risiko for å ha langvarige plager dersom du:

Noen få personer trenger behandling for langvarige plager etter mild eller moderat covid-19. Dette gjelder også for barn.

Er long covid helt normalt, en ny sykdom eller massehysteri?

Sitat

KOMMENTAR: Noen forskere leter i blod og celler, andre mener long covid er en psykisk og sosial sykdom. Fortsatt mangler vi svar. 

Sitater i utvalg

Sitat

La meg slå fast med en gang: Forskere og leger er enige om at de med long covid ikke er friske. Symptomene er reelle. Mange sliter lenge etter covid 19-infeksjon...

Det rammer fra 10 til 30 prosent av de som har hatt covid...

Det er helt vanlig at noen bruker lang tid på å komme seg etter infeksjoner. Det gjelder alle typer infeksjoner, ikke bare covid-19...

Noen forskere mener at long covid og ME ligner så mye på hverandre, at senfølgene  etter covid-19 egentlig er ME. De ser etter betennelser i kroppen skapt av et aktivert immunforsvar og hvordan cellene produserer energi...

I flere studier har deltakere med long covid blitt testet, og det viste seg at de aldri har hatt covid-infeksjon. Det styrker argumentet om at det sosiale spiller inn...

Hjernen spiller en viktig rolle. Den går i beredskap når vi blir syke. Den tolker det som skjer i kroppen og det som kan skje videre. Men hjernen har ikke alltid rett. Likevel kan den aktivisere immunforsvaret, hormoner og nerver og pådra deg ulike symptomer...

Long covid-pasienter verden over har fortalt om opptil 200 ulike symptomer...

To canadiske forskere gikk gjennom en rekke studier av long covid og konkluderte: Long covid er en psykosomatisk sykdom, altså reelle fysiske plager som ikke har medisinsk årsak. Long covid kommer av nocebo-effekten og overdreven fokus på symptomer og senfølger, mener de...

Navforskere plasserer long covid inn under "trøtthet/slapphet".

Høyt sykefravær etter pandemien skyldes psykiske plager og luftveissykdommer

Sitat

Det er tre hovedårsaker til at sykefraværet fremdeles er så høyt flere år etter pandemien:

  • Fravær med psykiske lidelser står for 43 prosent av økningen i sykefraværet. Økningen er særlig stor blant personer under 40 år
  • Vi er fremdeles mer syke med luftveissykdommer som korona og influensa. Økningen i luftveislidelser står for 33 prosent av økningen i sykefraværet
  • Det en betydelig økning i sykefravær med diagnosen «trøtthet/slapphet», som forklarer 15 prosent av den totale økningen i sykefraværet. Dette er den vanligste av diagnosene som settes ved «long covid».

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 timer siden):

Snakker med stadig fler som ser ut til å ha fått "long covid" eller "covid syndrome" etter enten mRNA vaksinene og/eller post-covid.

Både aktive, spreke oo mindre spreke individer i alle aldre men fleste 35-60. Dette er ting ingen av de slet med pre-covid/vaksine og livsstil og rutiner har ikke endret seg.

Det som er felles for alle er følgende som ingen av de hadde før.

- hjernetåke

- dårlig hukommelse

- høyt blodtrykk

- høyt kolesterol 

- leter etter ord de aldri har hatt problemer med før.

- store fordøyelses problemer

- ulike problemer med synet.

- svimmelhet og kvalme

- tidvis angina eller hjerterytme forstyrrelser. Kan ha sjeldne perioder som varer i mange timer med puls over 140 (ikke angst relatert). EKG er likevel "normal" selv om den bekrefter den løpske pulsen.

- Fått type IBS ol. samt problemer med mange typer mat de fint tålte før.

- Ofte hodepine (daglig utover arbeidsdagen)

- Slapp, trøtt, sluggish uansett hva man gjør

- ufrivillig vektøkning eller vekttap.

- angst og depresjon.

- ulike hudproblemer

- Fått allergier de aldri har hatt før.

 

 

Jeg hører om dette jeg også og jeg vet ikke hva jeg skal tro om hva som er årsaken. Når du nevner IBS dog er vel det i all hovedsak en psykosomatisk sykdom og kan behandles med selvhjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legene har innsett at psykosomatisk også havner på legekontoret, selv om de kroppslige symptomene antas å stamme fra psykologiske forhold.

IBS tas på alvor på grunn av hjerneforskning? Hypokonderi avslås på helsenorge.

Sitat

Det er få organer som er koblet med så mange nerver til hjernen som tarmen. Signalene fra hjernen gir derfor helt reelle symptomer fra tarmen.

https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm/

Sitat

Hjernen spiller en viktig rolle. Den går i beredskap når vi blir syke. Den tolker det som skjer i kroppen og det som kan skje videre. Men hjernen har ikke alltid rett. Likevel kan den aktivisere immunforsvaret, hormoner og nerver og pådra deg ulike symptomer.

https://www.forskning.no/covid19-epidemier-influensa/er-long-covid-helt-normalt-en-ny-sykdom-eller-massehysteri/2311561

Hvis hjernen tolker smertesignalene som farlige og med alvorlige konsekvenser for deg, forsterkes smerteopplevelsen. Motsatt dempes de hvis hjernen ikke oppfatter dem som viktige eller farlige, ja faktisk kan hjernen ignorere signalene helt.

Men at man kan tenke seg smertefri... Si det til de kroniske smertepasientene. Spent på om de finner ut om ME er en fysisk sykdom, som vil føre til mindre stigmatisering. Og ikke minst at de finner en medisin som hjelper.

 

Når det kommer til vaksiner og farlige virus, stoler jeg på vitenskapen og fagpersoner.

Jeg er mer redd for at legen skal ta feil vaksine ut av skapet, på grunn av for høyt arbeidspress og nattevakter, enn innholdet i den. Når man vaksinerer seg, forhindrer man også at smitte utvikler seg. Det synes jeg er positivt. Mens Omikron gjorde som den ville. Og ja takk, til en mildere utgave av en hver sykdom.

Det som var spesielt med korona var at vaksinen ble til midt i pandemien, og at den var redningen og løsningen. Så det var ingen tid å miste. Men mRNA teknolgi er heldigvis rask.

Sitat

Ved å lage fullsyntetiske mRNA-vaksiner, kan man nå målet svært mye raskere, noe Pfizer/BioNTech og Moderna nå har vist i praksis.

Teknologi fra vaksiner skal lure kreften Hvis de får det til, vil vaksineskeptikere også ta i mot flere sprøytestikk? Man har allerede oppnådd mye med HPV-vaksinen.

Sitat

Me har høyrt skrekkhistoriene, og mange av dei har enda i svært tragiske utfall. Unge kvinner i Noreg som døyr av livmorhalskreft.

Men i fjor kom ei god nyheit. Då vart det kjent at HPV-vaksinen har hatt god effekt. For i 2022 var det ingen tilfelle av livmorhalskreft blant norske 25-åringar.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

IBS brukes også ofte som samlebegrep for ymse fordøyelsesplager.

Eks. Har det eksplodert med SIBO plager som går under fordøyelsesplager. Crohns og lignende (IBD). Det samme med autoimmun relatert helseproblematikk.

Å kalle dette hypokonderi eller avfeie dette til å være relatert til psykiske plager blir litt middelaldersk. Psykosomatisk blir ofte misbrukt om ganske så relle fysiske plager som ikke har noen mental bakenliggende årsak. Gjerne for å stigmatisere den det gjelde.

Psykosomatisk er selvsagt inkludert i mange kroppslige problemer både innenfor muskel/skjelett og mage. Men man skal vite hva man snakker om der.

Det minner meg litt om tiden i Norge hvor de som ble alvorlig syke av flått relaterte infeksjoner fikk beskjed om at det satt i hodet. 

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Denne forskningsartikkelen tar for seg hvordan man kan oppdage at en Covid injeksjonsdose har ført til Kronisk utmattelse/ME, og denne tilstanden blir kalt "post-acute COVID-19 vaccination syndrome (PACVS)"

Omlag 0.02% prosent av personer som har mottat en dose kan få denne tilstanden sier artikkelen. Dette utgjør 40000 Tyskere i seg selv.

Og det nevnes også i artikkelen at det kan være en tendens til å avfeie personer som får en slik tilstand etter en dose (fet skrift nedenfor)

"The fraction of vaccinated persons suffering from PACVS is unknown. Current estimates assume an incidence of 0.02%, amounting to 40,000 affected persons in Germany alone. These patients are currently not treated appropriately for several reasons: (i) The number of unreported cases is high because diagnostic criteria are not established. It is not even generally accepted that the syndrome exists. (ii) The number of false-positive cases is high because PACVS is similar to various diseases and syndromes unrelated to vaccination. Moreover, sequelae of undetected SARS-CoV-2 infections could be erroneously blamed on SARS-CoV-2 vaccination. Due to these factors, PACVS is currently not/rarely diagnosed in terms of a somatic disease. Instead, PACVS cases tend to be classified as psychosomatic or discarded as irrelevant or imaginary."

 

ME tilegnet fra injeksjonspreparater kan se ut til å være noe som har eksistert lenge før 2021, fordi denne siden som tilbyr opplysninger for personer som lider av ME, der snakkes det om en rekke ulike preparater som dessverre muligens kan ha ME som bivirkning, og om hvordan man kan søke om erstatning hvis dette er tilfellet.

"We have heard from a number of people with ME/CFS who have reported a prolonged and sometimes serious reaction to one of the Covid-19 vaccines. We also know that a wide range of vaccines can occasionally trigger the onset of ME/CFS and, more commonly, can cause a relapse or exacerbation of ME/CFS symptoms."

Her er en forskningsartikkel som ser på injeksjonspreparater og ME. Med ett ekstra fokus på Aluminiums basert adjuvans.

Jeg er ikke lege, og dette er bare mine kommentarer. Ikke noe som helst råd.

Endret av Selfuniverse
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 20.6.2024 den 11:39 PM):

I linken står det jo også i klartekst at mange av symptomene forekommer hos pasienter som aldri har fått påvist covid-19 hvilket indikerer "sosial smitte" gjennom angst fremmet av media. Jeg påstår ikke at symptomer er innbilte, men nå er det nå en gang slik at angst og stess stresser muskler i kroppen som dermed skaper reelle symptomer. Det ville også vært interessant å se om slike symptomer er ekstra fremtredende hos de som er mer enn gjennomsnittet redd for covid samt mer enn gjennomsnittet redd for bivirkninger fra vaksinene. Jeg vil tippe med veldig høy sannsynelighet at svaret på det er ja. I diskusjonsgrupper både med de som fortsatt mener covid-19 er livsfarlig samt de som angrer på at de tok vaksinen virker det som om et overveldende flertall av deltakerne påståt at de har blitt syke. Når man snakker om hypokondri så er det nå en gang slik at jo mer man snakker om en sykdom jo flere symptomer på den sykdommen får man.

Igjen: min synsing. Jeg har ikke autoritet over leger.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med folk som er disponert for ME er at hva som helst kan utløse det. Feks en forkjølelse…

De var allerede disponert, eller hadde symptomer og så fikk de ME utbrudd etter en vaksine. Overskrifter og bilde med rullestol…

Men det hadde ikke vært overskrift materiale om de uansett ville fått det under/etter en liten forkjølelse?

 

Når hele befolkningen skal vaksineres får man slike funn.

Men om man vet nok om ME så lar man ikke seg lure av drama med vaksine og seng eller rullestol.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 21.6.2024 den 9:39 PM):

Legene har innsett at psykosomatisk også havner på legekontoret, selv om de kroppslige symptomene antas å stamme fra psykologiske forhold.

IBS tas på alvor på grunn av hjerneforskning? Hypokonderi avslås på helsenorge.

Hvis hjernen tolker smertesignalene som farlige og med alvorlige konsekvenser for deg, forsterkes smerteopplevelsen. Motsatt dempes de hvis hjernen ikke oppfatter dem som viktige eller farlige, ja faktisk kan hjernen ignorere signalene helt.

 

Joda, nå uttaler jeg meg som lekperson. Men som det står så er det snakk om signaler fra hjernen som påvirker bevegelser i tarmen. Og slikt kan jo også henge sammen med angst. Angst og nervøsistet henger også sammen. Jeg har jo ikke påstått at det er innbilning; det er reelt men angst, uro og nervøsitet hører vel sammen i denne sammenhengen. Det er jo en grunn til at man har uttrykket(sorry om det låter vulgært) "jeg var så nervøs at jeg dr*it i buksa". Dette er jo reelle ting som jeg vil anta henger sammen med helseangst. Poenget er likevel; hvordan kan dette ha sammenheng med long covid eller vaksineskader med mindre det faktisk er slik at disse faktisk fører til endringer i hjernen?

 

Subara skrev (På 21.6.2024 den 9:39 PM):

 

Det som var spesielt med korona var at vaksinen ble til midt i pandemien, og at den var redningen og løsningen. Så det var ingen tid å miste. Men mRNA teknolgi er heldigvis rask.

 

Jeg vil nå si at det var omicron som ble redningen. Etter det ble det meningsløst å være i alarmberedskap for noe covid-relatert; selv om det virker som om all mediavinklingen har fått noen til å glemme det. Utrolig nok og skuffende nok også REKTOREN på UIO som for et år siden eller noe presterte å komme med "uten vaksinen ville vi fortsatt vært sperret inne i våre egne hjem". At rektoren for Norges største utdanneslsesinstitusjon kan lire av seg noe såpass inni natta dumt og tabloid er til å rystes av spør du meg. Jeg hører nesten ikke om noen som tar coronavaksiner lenger - fordi pandemien er over. Visuet er ingen trussel mot befolkningen i sin helhet uansett om de har tatt vaksinen eller ikke, eller "bare" to stikk eller 6 boostere(er det dit vi har kommet nå; jeg har mistet tellingen).

 

Subara skrev (På 21.6.2024 den 9:39 PM):

 

Det som var spesielt med korona var at vaksinen ble til midt i pandemien, og at den var redningen og løsningen. Så det var ingen tid å miste. Men mRNA teknolgi er heldigvis rask.

Teknologi fra vaksiner skal lure kreften Hvis de får det til, vil vaksineskeptikere også ta i mot flere sprøytestikk? 

Vel, mRNA-vaksiner forhindret jo ikke smitte fra covid som de lovte så derfor er ikke jeg optimistisk med slike lovnader om at det skal bli løsningen på kreftgåten. Vi har hørt i tiår nå at kuren mot kreft er rett rundt hjørnet men fortsatt dør millioner av kreft, hele tiden, hver dag. Jeg hadde vært kjempeglad om det var tilfelle; men med flere nære som gikk tapt til kreften og viten om at mRNA ikke en gang stopper et virus klarer jeg ikke å dele denne optimismen. Fordi jeg har hørt det før. Om det store kreftgjennombruddet som aldri kom.

 

Subara skrev (På 21.6.2024 den 9:39 PM):

Man har allerede oppnådd mye med HPV-vaksinen.

Det er noe annet. HPV-vaksinen er ikke mRNA. Dessuten er det begrenset om krefttyper som skyldes HPV-viruset. Og det er fantastisk for de det gjelder, men en mager trøst for de med andre krefttyper som ikke skyldes HPV-viruset.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 8.9.2022 den 3:12 PM):

Jeg har brukt mye tid på å oversette en video. I videoen er det ingen teorier. Det er doktorer, leger, patologer, immunologer, eksperter, som utreder sine undersøkelser.

----------

Her er spørsmål jeg vil stille:

-Fikk vi nok nødvendig informasjon om risikoene av å ta disse vaksinene? Fikk dere noe informasjon før stikket?

-Bør ikke de som tenker å vaksinere seg få informasjon om mulig livsforandrende alvorlige bivirkninger, inkludert død?

-Har vi noen garanti for at alle som har blitt skadet av korona vaksiner eller er død som følge av dem er registrert her i Norge? Jeg vet at det er ett stort 4 sifret antall som er registrert som alvorlige bivirkninger. Men er det alle?

-Jeg har lært at hundretusenvis av barn har fått korona vaksine i Norge og at flere har fått alvorlige bivirkninger av det. Men hvor mange flere har fått mindre skader på hjertet eller lungene for resten av livet? Skal vi virkelig tillate å presse disse vaksinene på barn som ikke har like mye mulighet selv til å gjøre ett informativt valg? Kan vi vennligst gjøre disse ulovlig for alle under 18 år?

Det er en gjennomgående svikt i argumentasjonen til vaksinemotstandere ved at den ensidig fokuserer på enkelttilfeller hvor noen antas å ha blitt syk p.g.a. vaksinen og bruke disse tilfellene som begrunnelse mot å vaksine oss. Denne innfallsvinkelen er feil fordi man kan ikke vekte nytteverdien av vaksineringen ene og alene opp mot hvilke negative helseeffekter den har. Man må også trekke inn og vekte de helsemessige konsekvensene av å ikke vaksinere seg vil gi.

Jeg vil anbefale alle å ta en tur i operaen neste gang Puccinis La Boheme settes opp. Ikke bare er dette noe av operaverdens nydeligste musikk, man får også en problematisering av hvilken pest og en plage tæringen (tuberkolose) var for folk i deres daglige liv mot slutten av  1800-tallet. Den gangen var tuberkolose en av de valigste dødsårsaker, hele 1 av 7 i USA og Europa døde av denne  sykdommen:  https://www.cdc.gov/tb/worldtbday/history.htm

Men når Dr. Robert Koch i 1882 fant hvilken bakterie som ga denne sykdommen kunne man lage en vaksine. Denne vaksinen har så godt som utryddet denne sykdommen i land som har gjennomført massevaksinasjon. Nå er det knapt noen som dør av tuberkolose i disse landene. 

Denne og en rekke andre suksesshistorier hvor vaksinasjonsprogram har utryddet eller sterkt desimert sykdommer som var enn sann pest og plage for våre forfedre gjør at jeg er sterkt for vaksinering. At vaksiner ikke alltid er 100 % trygge er selvsagt uheldig, men alternativet tatt i betraktining har jeg aldri betenkt meg på å ta vaksiner selv eller la mine barn ta de.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Tronhjem said:

 https://www.cdc.gov/tb/worldtbday/history.htm

Men når Dr. Robert Koch i 1882 fant hvilken bakterie som ga denne sykdommen kunne man lage en vaksine. Denne vaksinen har så godt som utryddet denne sykdommen i land som har gjennomført massevaksinasjon.

Dette blir misinformasjon. Ifølge din egen link, og også andre kilder, (ink. denne videoen jeg så nylig), så er ikke tuberkolosevaksinen særlig effektiv.

Gjennombruddet var antibiotika og flere medikamenter.

"Antibiotics were a major breakthrough in TB treatment. In 1943, Selman Waksman, Elizabeth Bugie, and Albert Schatz developed streptomycin. Waksman later received the 1952 Nobel Prize for Physiology and Medicine for this discovery.

Today, four drugs are used to treat TB disease: isoniazid (1951), pyrazinamide (1952), ethambutol (1961), and rifampin (1966). This 4-drug cocktail is still the most common treatment for drug-susceptible TB."

8 hours ago, Tronhjem said:

Denne og en rekke andre suksesshistorier hvor vaksinasjonsprogram har utryddet eller sterkt desimert sykdommer

Rent vann, bra mat, god hygiene, og gode kloakksystemer/sanitering er hovedfaktorene for å bremse opp sykdommer. Det har jeg blitt fortalt av eksperter. Unicef og WHO og CDC er også enig i at dette er veldig viktig. En rekke andre autoritetskilder forklarer også om hvor viktig dette er.

9 hours ago, Tronhjem said:

jeg er sterkt for vaksinering. At vaksiner ikke alltid er 100 % trygge er selvsagt uheldig, men alternativet tatt i betraktining har jeg aldri betenkt meg på å ta vaksiner selv eller la mine barn ta de.

Vi ble alle foret med TV program gjennom oppveksten om hvor mirakuløse vaksiner er mot sykdom, (jeg var hellig overbevist også i min ungdom). Vi ble derimot ikke informert så mye om alle de andre faktorene som vesten har fokusert mye på gjennom noen århundrer nå for å stoppe sykdommer. Og de som har undersøkt historien nå som vi har mye mer informasjon tilgjengelig finner ofte ut at bildet ikke er så mirakuløst som vi ble fortalt.

Det er ditt valg. Og mitt valg. Mine barn har ikke blitt sprøytet med noe, og har ingen nevrologiske sykdommer eller allergier. Jeg har ikke latt meg bli sprøytet med noe siden militæret. Det var når jeg ikke hadde tilstrekkelig informasjon.

Men denne tråden er ikke ment for å handle om vaksiner generelt. Det ble en del rot når vi blandet dem inn her i tråden før for lenge siden. Og jeg aksepterer at det er mange forskjellige meninger rundt vaksiner.

Gentransfusjonspreparatet mRNA som vi ble gitt gratis fra 2021, og tradisjonelle vaksiner er også ganske forskjellige. Folk blir også eksplisitt informert om at mRNA behandlingen ikke har noe aluminium i seg. Som tyder på at det er klarhet rundt kontroversen om aluminiumsblandinger i tradisjonelle vaksiner.

Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 11.3.2024 den 7:25 PM):

Tok en tur innom Dødsårsaksregisteret (utdrag for 2018-2022) for å se hvordan de aldersvise dødstallene for 2022 avvek fra gjennomsnittet av 2018 og 2019. Mine utledete tall er på gul bakgrunn:

image.png.50e69358a9b6e9b03e7d6a24d3f30a35.png

Som man ser er et knekkpunkt rundt 40 år og et rundt 70 år. "Ungdommen" under 40 år greide seg helt fint i 2022. Tallene for 2023 blir ikke publisert i registeret før om rundt 3 måneder, da blir det interessant å se på utviklingen.

Ellers er det et par interessante aspekter ved registrerte dødsfall knyttet til Covid-19-sykdom og til bivirkninger etter Covid-19-vaksine:

  1. De Covid-registrerte dødstallene er ikke store nok til å forklare direkte mer enn rundt halve økningen i totale dødsfall. Delvis kan dette skyldes at der Covid-19 har fremskyndet dødsfall tilknyttet en annen tilstand/hendelse, så er det den andre tilstanden/hendelsen som blir registrert registrert som dødsårsak? Delvis vil det selvsagt skyldes økning i andre sykdommer/tilstander.
  2. Fra 2021 sluttet man publisere dødsfall knyttet til Covid-19-sykdom og til bivirkninger etter Covid-19-vaksine fordelt på alder, man får kun totalen for alle aldersgrupper. Jeg antar at dette begrunnes med personvernhensyn. Det pussige er at en del andre dødsårsaker som feks selvmord, som jeg ville trodd det kunne ligge strengere personvernhensyn knyttet til, faktisk blir presentert fordelt på aldersgrupper.

Oppdatert versjon av tabellen jeg tok ut i mars, som nå inkluderer 2023-tall fra DAR:
image.png.97834af9da4598a8ce15320ea077059f.png

Aldersgruppen 30-39 skiller seg ut med uventet høy %-avvik når 2023 sammenliknes med 2018-2019. I absolutte tall er det imidlertid bare noen titalls dødsfall som gir dette %-avviket. Aldersgruppen 70-79 var høye i 2022 og var fortsatt høye i 2023, målt mot 2018-2019.

Ser at det er mindre endringer i tallene siden i mars, som sikkert kan forklares med endringer som følge av korrigeringer etter ny informasjon eller nye føringsregler. Jeg er likevel forundret over at de 414 dødsfallene knyttet til Covid-19-sykdom i 2020 som fantes i mars-versjonen av denne tabellen, nå er borte vekk. Forsvunnet. Noen som vet årsaken? 

2023-tallene diskuteres for øvrig i denne artikkelen: NRK: Flere unge døde av sykdom - Forskere slår alarm. Synes kommentarene fra FHI virker edruelige (men sikkert såpass kjedelige at de ikke reflekteres i overskriften).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 22.6.2024 den 1:19 PM):

IBS brukes også ofte som samlebegrep for ymse fordøyelsesplager.

Eks. Har det eksplodert med SIBO plager som går under fordøyelsesplager. Crohns og lignende (IBD). Det samme med autoimmun relatert helseproblematikk.

Å kalle dette hypokonderi eller avfeie dette til å være relatert til psykiske plager blir litt middelaldersk. Psykosomatisk blir ofte misbrukt om ganske så relle fysiske plager som ikke har noen mental bakenliggende årsak. Gjerne for å stigmatisere den det gjelde.

Psykosomatisk er selvsagt inkludert i mange kroppslige problemer både innenfor muskel/skjelett og mage. Men man skal vite hva man snakker om der.

Det minner meg litt om tiden i Norge hvor de som ble alvorlig syke av flått relaterte infeksjoner fikk beskjed om at det satt i hodet. 

Etter at Lars Monsen fikk borreliose ble flåttbitt mer "anerkjent". Og nå står TBE-vaksine på listen over anbefalte vaksiner til voksne. https://www.fhi.no/va/voksenvaksinasjon/oversikt-anbefalte-vaksiner-for-voksne/

Videre har vi muskelsmerter som fysioterapeuten ikke finner ut av: Fibromyalgi. Muskel- og skjelett plager uten bevis fra skjermbilde er en stor årsak til uførhet i befolkningen.

https://www.fysionett.no/fibromyalgi/

Sitat

Nyere forskning peker i retning av at fibromyalgi kan være en autoimmun sykdom.

Og da blir det straks mer alvorlig enn bare å komme i fra hodet.

Forhåpentligvis er leger blitt flinkere til å ta "bare psykisk" på alvor og å tenke helhetlig om helse. Her hvordan psykosomatisk deles inn i tre grupper, så det er ganske komplekst. Da lærte jeg noe nytt i dag: https://sml.snl.no/psykosomatisk

Sitat

 

1) Psykosomatisk brukes som en overordnet betegnelse for hvordan psykologiske forhold påvirker normale biologiske prosesser (biologisk psykologi), og eventuelt hvordan psykologiske forhold påvirker sykdomsprosesser eller utløser sykdom (psykobiologi). Kroppens reaksjoner på psykologiske belastninger (stressteori, aktivering) og samvariasjon mellom ulike personlighetstrekk og biologisk funksjon (fysiologi) er sentrale elementer.

2) Psykosomatisk brukes om lidelser hvor kroppslige symptomer dominerer pasientens plager uten at det kan påvises noen velavgrenset fysisk sykdom i tradisjonell forstand. Slike lidelser kalles somatoforme lidelser. Heri inngår somatiseringslidelser, hypokondri og visse smertetilstander. Kommunikasjonsmønstre, personlighet, årsakstilskrivelse, sykdomsatferd og sosialantropologiske forhold er sentrale elementer i forståelsen av somatoforme lidelser.

3) Psykosomatisk brukes også om psykiske lidelser som viser seg som en tilsynelatende somatisk sykdom. Legemlige symptomer kan av og til fullstendig dominere plagene til personer med psykiske lidelser, for eksempel bipolar lidelse, dissosiative lidelser, depresjon og panikklidelse. Psykiske lidelser som spiseforstyrrelser og seksuelle forstyrrelser inngår også ofte i begrepet psykosomatisk medisin. Personlighetsforstyrrelser så vel som biologisk psykiatri og nevropsykiatri er viktige elementer i denne delen av psykosomatisk medisin.

 

Angående longcovid tenker jeg, at det er så nytt at det fortsatt blir forsket på.(Det forrige innlegget ditt) Og man håper at det blir minst mulig av det.

Når det kommer til sykemelding, er det hvor mye man orker som teller, ikke hva som feiler en. Men psykosomatisk har lavere status en påvist fysisk sykdom- eller hva det kalles på legespråket. Det fører til at de som har IBS, ME, Fibromyalgi m.m. vil bli møtt med fordommer, både i helsevesenet og blant folk ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 28.6.2024 den 7:38 AM):

Joda, nå uttaler jeg meg som lekperson. Men som det står så er det snakk om signaler fra hjernen som påvirker bevegelser i tarmen. Og slikt kan jo også henge sammen med angst. Angst og nervøsistet henger også sammen. Jeg har jo ikke påstått at det er innbilning; det er reelt men angst, uro og nervøsitet hører vel sammen i denne sammenhengen. Det er jo en grunn til at man har uttrykket(sorry om det låter vulgært) "jeg var så nervøs at jeg dr*it i buksa". Dette er jo reelle ting som jeg vil anta henger sammen med helseangst. Poenget er likevel; hvordan kan dette ha sammenheng med long covid eller vaksineskader med mindre det faktisk er slik at disse faktisk fører til endringer i hjernen?

Lege Ingvard Wilhelmsen driver/drev den første hypokonderklinikken i Norge. Han sier at helseangst handler om angsten for livet. Folk må slippe kontrollen og slutte å bekymre seg.
Diffuse plager kan komme av anspenthet og traumer fra barndom, hva som skjer en i livet og at kroppen ikke takler påkjenningen. Helseangst trigges hvis man ikke finner årsaken til plagene. Fibromyalgi  - smerte i musklene - gir feks. navn på plager som man ellers ville lurt på hva er, når legene eller fysioterapeutene ikke kan påvise sykdom eller skade.

Det går signaler til hjernen når man opplever smerte. Og ett eller annet med at når man har hatt smerter i mange år, vil man tåle det mindre, lav smertestyrke vil kjennes som høy smertestyrke. Hva som skjer ved longcovid aner jeg ikke, på en måte mer konkret enne feks ME?, da man kan få det etter å ha hatt Covid-19. Og Longcovid er nyere. Forskere sier forskjellig om det, et ubehagelig tema.

Kan virke som at de psykosomatiske diagnosene ligner en del på hverandre og er sammensatte. Men merker jeg er på tynn is her når jeg ikke er noen fagperson.

Man begynte å snakke om longcovid tidlig,  allerede etter at noen av de første covidsyke som var innlagt på sykehus brukte lang tid på å komme seg, noe som også er vanlig etter annen alvorlig sykdom.

Noen fikk bivirkninger av koronavaksinen, men de fleste ikke, og det som er til hjelp for det store flertallet er viktigere enn å ta hensyn til at noen få får bivirkninger. Astrazeneca-vaksinen er et kapittel for seg. Man kan registrere symptomer/bivirkninger av medisiner på helsenorge.no.

Morromann skrev (På 28.6.2024 den 7:38 AM):

Jeg vil nå si at det var omicron som ble redningen. Etter det ble det meningsløst å være i alarmberedskap for noe covid-relatert; selv om det virker som om all mediavinklingen har fått noen til å glemme det. Utrolig nok og skuffende nok også REKTOREN på UIO som for et år siden eller noe presterte å komme med "uten vaksinen ville vi fortsatt vært sperret inne i våre egne hjem". At rektoren for Norges største utdanneslsesinstitusjon kan lire av seg noe såpass inni natta dumt og tabloid er til å rystes av spør du meg. Jeg hører nesten ikke om noen som tar coronavaksiner lenger - fordi pandemien er over. Visuet er ingen trussel mot befolkningen i sin helhet uansett om de har tatt vaksinen eller ikke, eller "bare" to stikk eller 6 boostere(er det dit vi har kommet nå; jeg har mistet tellingen).

Saken var at vaksinering gjorde at man fikk en mildere utgave av sykdommen. Noe som reduserte sykehusinnleggelser og sykemeldinger, og vi beholdt infrastruktur under pandemien. Viruset ble heldigvis også mildere etter hvert.

Jeg har tatt alle dosene. Hvis man anbefaler Covid-vaksine på linje med influensavaksine, tar jeg den i år også.

Morromann skrev (På 28.6.2024 den 7:38 AM):

Vel, mRNA-vaksiner forhindret jo ikke smitte fra covid som de lovte så derfor er ikke jeg optimistisk med slike lovnader om at det skal bli løsningen på kreftgåten. Vi har hørt i tiår nå at kuren mot kreft er rett rundt hjørnet men fortsatt dør millioner av kreft, hele tiden, hver dag. Jeg hadde vært kjempeglad om det var tilfelle; men med flere nære som gikk tapt til kreften og viten om at mRNA ikke en gang stopper et virus klarer jeg ikke å dele denne optimismen. Fordi jeg har hørt det før. Om det store kreftgjennombruddet som aldri kom.

Det er noe annet. HPV-vaksinen er ikke mRNA. Dessuten er det begrenset om krefttyper som skyldes HPV-viruset. Og det er fantastisk for de det gjelder, men en mager trøst for de med andre krefttyper som ikke skyldes HPV-viruset.

MRNA-vaksinene forhindret alvorlig sykdom, men hvordan det påvirket utviklingen av Covid-19 viruset har jeg ikke kunnskap om.

Hvis HPV-vaksinen viser seg å utrydde en krefftype, er det vel og bra. Men enig i at løsningen på kreftgåten lar vente på seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke å snakke om vaksinene. De reddet utrolig mange menneskeliv og som med alle medisiner så hadde de noen bivirkninger som rammet et fåtall mennesker.

Ikke noe mystisk med det, Paracet er lovlig samt Ibux men det er mye farligere enn vaksiner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (15 minutter siden):

Sikker på det? Hvor lenge var c19 vaksinen på test før du fikk den i armen din?

 

 

Sikker? All vitenskapelig teori viser at det hadde vært ødeleggende for verden uten en vaksine.

Jeg er glad vi ikke finner det ut, men det finnes datamaskiner som kan regne ut sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...