Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Markiii said:

Jeg ha fulgt med i debatten, og ser at "kritikerne" stort sett farer med løgn.

Vi ser også at de gjerne spør om dokumentasjon, og så nekter å godta det man kommer med, uansett hva det er.

Jeg er hverken for eller i mot, men jeg har sett disse tendensene av forkjemperne innimellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett i nåtidens lys er det klart at alle over en viss alder burde blitt tvunget til å ta vaksinen- jo mindre de har tatt en gentesting som avkrefter at de potensielt kan ha risiko for innleggelse. Da kunne vi holdt samfunnet mye mer åpent. Det hadde gitt folk langt mer frihet. Alternativt måtte vi bygget ut helsevesenet i langt større grad. Det finnes ingen andre alternativer enn de to. Punktum.

Når det kommer til unge og betennelser i hjerteområdet er det langt mindre farlig enn alternativet. Husk at svært mange mennesker dør av demens hvert år. Mange av demenstilfellene skyldes tidligere virusutbrudd. Influensavaksine reduserer risikoen for demens med ganske mye. Da er det vek naturlig å tenke at et virus som covid som kan trenge inn i kroppens organer og kan påvirke hjernen. Det er også dyrt for samfunnet om flere utvikler demens.

 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (27 minutter siden):

Jeg ha fulgt med i debatten, og ser at "kritikerne" stort sett farer med løgn.

Vi ser også at de gjerne spør om dokumentasjon, og så nekter å godta det man kommer med, uansett hva det er.

Nå har vel ikke du for vane å komme med noe som helst annet enn brønnpissing, så antar at det er tilfellet i denne tråden også?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå som det er jul og pandemien er over for lengst burde man vel i høytidens tegn legge krangling og beskyldninger fra coronatiden bak seg slik godt over 90% av samfunnet har gjort for lengst? Norge er dessuten ikke USA hvor polariseringen rundt covid gikk alt for langt og det er ingen bitter og dyp splittelse over dette noe som helst sted i det norske samfunnet. Kanskje på nettet, men i så fall kun der.

majer skrev (1 time siden):

Sett i nåtidens lys er det klart at alle over en viss alder burde blitt tvunget til å ta vaksinen- jo mindre de har tatt en gentesting som avkrefter at de potensielt kan ha risiko for innleggelse.

 

Det er brudd på grunnleggende medisinsk etikk. Det er ikke lov å tvangsmedisinere mennesker mot deres vilje. Det er like uetisk som å tvinge kreftpasienter til å ta cellegift.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Nå som det er jul og pandemien er over for lengst burde man vel i høytidens tegn legge krangling og beskyldninger fra coronatiden bak seg slik godt over 90% av samfunnet har gjort for lengst? Norge er dessuten ikke USA hvor polariseringen rundt covid gikk alt for langt og det er ingen bitter og dyp splittelse over dette noe som helst sted i det norske samfunnet. Kanskje på nettet, men i så fall kun der.

Det er brudd på grunnleggende medisinsk etikk. Det er ikke lov å tvangsmedisinere mennesker mot deres vilje. Det er like uetisk som å tvinge kreftpasienter til å ta cellegift.

Kranglingen pågår i helsevesenet. Der så vi tydelig konsekvensene av at uvaksinerte eksisterte, både da de gispet etter luft og da vi så de økonomiske konsekvensene. Jeg vil heller sammenligne det å la være å ta vaksinen med å sitte og se på at et lite barn drukner istedenfor å redde det. Det kan ikke forsvares. 

En uvaksinert som havner i respirator tar ressurser som kunne hjulpet en haug av mennesker, men jeg er jo enig i at det ikke er noen vits å vaksinere nå som de aller fleste har gjennomgått infeksjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (6 timer siden):

Kranglingen pågår i helsevesenet.

Gjør den? Nå i slutten av desember 2023, en uke unna 2024 krangler de i helsevesenet om hva? Er det et utbredt ønske i helsevesenet på å gjenninnføre coronatiltak fra begynnelsen av dette tiåret som vi nå er midt ute i? Er det et ønske i helsevesenet om å innføre tvangsvaksinering nå som pandemien er over for lengst? Det har ikke jeg fått med meg og jeg kjenner nå noen ansatte i helsevesenet; ikke så mange men corona er nå et tilbakelagt stadium av hva man er opptatt av på den fronten for å si det sånn. De som fortsatt er på det nivået er vel helst fringe-aktivister som Gunhilld Nyborg og lignende; men de er jo kontrære og alt annet enn mainstream.

majer skrev (6 timer siden):

Jeg vil heller sammenligne det å la være å ta vaksinen med å sitte og se på at et lite barn drukner istedenfor å redde det. Det kan ikke forsvares. 

 

Hvorfor det? Vaksinen gir bare beskyttelse til en selv mot symptomer; det forhindrer hverken smittespredning og smitte. Det er i mine øyne et ganske ekstremt og ytterliggående standpunkt du forfekter her og veldig langt fra hva både regjering og helsemyndigheter i Norge står for.

majer skrev (6 timer siden):

 

En uvaksinert som havner i respirator tar ressurser som kunne hjulpet en haug av mennesker

 

Det argumentet kan brukes om hva som helst. Det er ingen tvang å ta hverken medisiner eller vaksiner i Norge og slik skal det også være. Beveger seg man ut i på det nivået der kan man bruke det om hva som helst; at man må forby fet mat, godteri og alkohol på grunn av at det leder til diabetes og livsstilsykdommer som fører til flere innleggelser, og det er mange tilfeller hvor medisiner kan forhindre innleggelser. Bruk av cellegift kan redde liv til kreftpasienter eller eventuelt forlenge det, men det er ikke noe argument for at kreftpasienter skal tvinges til å ta det. Dine standpunkter er langt fra hva som er akseptert innen grunnleggende medisinsk etikk og jeg er veldig glad for at det ikke er du som bestemmer dette.

Men jeg registrerer jo nå at det er de som fortsatt insisiterer på at absolutt alt eller det meste som ble gjort i perioden 2020-2022 eller at de ikke gikk enda lenger eller skulle fortsatt med det som nå er de mest kontrære; da resten av samfunnet har gått videre for lengst og det samme har regjering og helsemyndigheter. Ellers vil jeg ønske god jul til deg og dine og mitt håp er at 2024 er et år fritt for konflikter i samfunnet vårt og mindre amerikanisering av samfunnsdebatten. God jul og godt nytt år.

 

majer skrev (6 timer siden):

men jeg er jo enig i at det ikke er noen vits å vaksinere nå som de aller fleste har gjennomgått infeksjon

 

Ja, det også samt at covid-19 ikke lenger er en allmenfarlig sykdom fordi det i november 2021 muterte til en langt mindre alvorlig variant som hovedsaklig setter seg i øvre og ikke nedre luftveier slik at det er lite sannsynlig at man gisper etter luft når det ikke angriper lungene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske vi fikk avlivet vranglæren og myten om at covid vaksine hindrer smitte. Det har vi sett i 3 år nå at den ikke gjør.

Jeg skulle også ønsket meg mer folkeopplysning for almuen men jeg er nok redd dette er ønsketenkning. Fordi "folk flest" er ikke interessert i å sette seg dypere inn i samfunnsspørsmål. De kan gjerne mye om de nyeste bilmodellene og hvem som er med i Maskorama, men samfunnsspørsmål om ting i samfunnet rundt oss har de stort sett overfladiske kunnskaper om. Med strømpriskrisen som med covid. Folk fikk med seg det mest basiske som de måtte få med seg, men kun det og ikke hvordan og hvorfor. Som dette med antibac f.eks; jeg er sikker på at jeg hørte "hvordan kunne jeg få corona jeg som alltid hadde på meg antibac før jeg gikk inn i butikken" og lignende. Den største nettavisen i Norge er VG og da skjønner man jo. Vi må bare innse at det moderne mennesket rett og slett ikke gidder å sette seg dypere inn i ting. Det er brød og sirkus som selger og folk har "attention span" som gullfisker.

Så slik blir det også når man tror såpass mye på gamle myter at de til slutt blir til sannhet; som at coronavaksinene forhindret at man fikk covid. Politikere som ofte bedrev mer politikk enn vitenskap bærer nok mye av ansvaret her; spesielt de som aggresivt pushet meningsløse coronapass lenge etter at det ble kjent at vaksinene overhodet ikke hindret smittespredning. Det ligger jo klipp der ute av Joe Biden som sier "if you get the vaccine you wont get covid"; noe vi som følger med vet er 100% feil. Men myten har nok slått alt for sterkt rot hos de fleste.

Ellers er ikke mitt intrykk at folk flest fortsetter å ta coroadoser. Man er visst nå på den femte, og om et år kommer sjettedosen. Hva kaller man forresten en med 6 doser? Med 5 er man kvintrippelvaksinert, hva er man med 6? De eneste jeg kjenner som har tatt femtedosen er eldre folk over 70; eller som jeg vet om; jeg hører ikke noen andre som sier at de har tatt den femte, men det er uansett ikke det store samtaleemnet i våre dager slik det var i 2021. Men jeg regner med at de fleste som tar femtedosen er eldre mennesker 70+ samt yngre og middelaldrende mennesker som er mer enn gjennomsnittet bekymret for corona.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

At folk tar årlige covidvaksiner er jo i og for seg ikke noe annerledes enn årlig influensavaksine. Så får de som latterliggjør "antall doser" bare gjøre det. 

Hadde det vært lettere å få ordnet covidvaksine kan det godt hende jeg hadde tatt en ny oppkvikker. Samtidig så kan man få influensavaksine på hvilket som helst apotek, og jeg tok ikke den, så jeg skal ikke være for skråsikker. I stedet fikk jeg  antistoffer for begge sykdommene på den harde måten i år. Kan vel i grunnen ikke anbefale det. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (55 minutter siden):

At folk tar årlige covidvaksiner er jo i og for seg ikke noe annerledes enn årlig influensavaksine. Så får de som latterliggjør "antall doser" bare gjøre det. 

 

Ingen som latterliggjør det å ta coronaboostere. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; at dersom man føler at det er det riktige å gjøre for seg selv så respekterer jeg deres valgt om å ta disse dosene. Men minner igjen om at det er en illusjon at dette skal beskytte noen fra å bli smittet av covid-19; en slik vaksine finnes ikke og jeg tviler på at det noensinne kommer til å dukke opp en slik vaksine. However.....

:utakt skrev (55 minutter siden):

 

Hadde det vært lettere å få ordnet covidvaksine kan det godt hende jeg hadde tatt en ny oppkvikker. Samtidig så kan man få influensavaksine på hvilket som helst apotek, og jeg tok ikke den, så jeg skal ikke være for skråsikker. I stedet fikk jeg  antistoffer for begge sykdommene på den harde måten i år. Kan vel i grunnen ikke anbefale det. 

Å få lutveisviruser på "den harde måten" er nå bare en del av den virkeligheten man lever i. Så lenge man lever i samfunnet er må man bare regne med å før eller siden bli smittet av endemiske luftveisviruser med mindre man velger å isolere seg fra resten av samfunnet for alltid. Ingen som synes det er kult å bli syk på noen som helst måte; men igjen; det er en del av virkelighetens verden og covid-19 og forkjølelse går det ikke an å vaksinere seg fra å få. Det går an å ta normale og fornuftige forhåndsregler for å minimiere risikoen; som å unngå nærkontakt med mennesker man vet er syke; men det er ikke like lett å unngå nærkontakt med hensynsløse fremmede på transportmidler og kjøpesentre. Nå fikk jeg covid-19 i fjor en gang og kanskje også i år(aner ikke for jeg gadd ikke å teste meg), men livet er nå en gang slik at luftveisviruser som dette er midt i blant oss og kommet for å bli. Man kan ikke "anbefale" noen å ikke bli syk når det er noe man har ganske lite kontroll på selv med mindre, som jeg har sagt før; man beslutter å isolere seg fra resten av menneskeheten for alltid. Og det kommer jeg ikke til å gjøre. Ha en fortsatt god julehøytid for deg og dine forresten og måtte den bli virusfri, for ingen vil bli syke i jula men som jeg sa er det alltid en viss sunn fornuft og forholdsregler som minimerer sjansen for dette. God jul og godt nytt år.

Forøvrig overrasket over at du sier det er vanskelig å få tak i boostere. Det er jo så mange doser som kastes fordi stadig færre vil ha de så jeg skulle tro at det var veldig lett å få tak i om man spør hos fastlegen eller apoteket.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Jeg tror de fleste har fått med seg nå at vaksinene ikke beskytter mot smitte. Men om man kan gi seg selv bedre odds for et mildere sykdomsforløp om uhellet først er ute, så er det jo egentlig bare tåpelig å ikke gjøre det. 

Vel, jeg lurer nå hvor mye mildere det kan bli. Det jeg hadde i fjor og kanskje i år med "bare" to doser var ikke akkurat noe jeg følte meg dødssyk av. Kun feber, svette, lett hodepine og trøtthet. Jeg har hatt bakrus som var verre. Så hvor mye friskere man blir av 5 doser stiller jeg meg tvilende til. Tror nok slikt er veldig individuelt. Nå anbefales uansett ikke boostere for yngre mennesker så det er neppe noen bred konsensus rundt din påstand om at det er "tåpelig" å ikke ta boostere når man ikke er i noen risikogruppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlige anekdoter er bare det, anekdoter. Covid har herjet vilt i vinter, og jeg vet om mange som har vært skikkelig dårlige. Ikke innlagt på sykehus-dårlige, men såpass at det trengtes en drøy uke sykmelding pga. pusteproblemer, høy feber og generelt drittform. Ikke spesielt gamle folk heller, under 50 alle sammen. Noen under 40. Normalt friske folk. 

Så har du sånne som deg, og meg, som opplevde covid helt udramatisk. Influensa var hundre ganger verre for min del. 

Men tydeligvis vet man ikke hvordan det slår ut på den enkelte. Det virker å være helt bingo. Da holder jeg fast ved at det lureste valget er å forberede seg med vaksine. 

At vi ikke alltid tar de lureste valgene er en annen sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

At folk tar årlige covidvaksiner er jo i og for seg ikke noe annerledes enn årlig influensavaksine. Så får de som latterliggjør "antall doser" bare gjøre det. 

Hadde det vært lettere å få ordnet covidvaksine kan det godt hende jeg hadde tatt en ny oppkvikker. Samtidig så kan man få influensavaksine på hvilket som helst apotek, og jeg tok ikke den, så jeg skal ikke være for skråsikker. I stedet fikk jeg  antistoffer for begge sykdommene på den harde måten i år. Kan vel i grunnen ikke anbefale det. 

Den eneste grunnen til at jeg ikke har tatt en ny oppfriskningsdose er at jeg blir utslått av feber og hodepine dagen etterpå. Isteden fikk jeg selvfølgelig Covid akkurat nå midt i jula. :wallbash:


Det som er sikkert er iallfall at jeg så snart som mulig etter jul skal ta influensavaksinen. Gidder ikke å være syk mer enn nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Personlige anekdoter er bare det, anekdoter. Covid har herjet vilt i vinter, og jeg vet om mange som har vært skikkelig dårlige. Ikke innlagt på sykehus-dårlige, men såpass at det trengtes en drøy uke sykmelding pga. pusteproblemer, høy feber og generelt drittform. Ikke spesielt gamle folk heller, under 50 alle sammen. Noen under 40. Normalt friske folk. 

 

Ja, det er som sagt individuelt. Men så er det jo også mange som har tatt alle de optil nå 5 dosene og likevel blir veldig dårlige. Og så er det de med 0 doser som takler det fint. Som sagt - individuelt. Noe som gjør at man stiller seg spørsmålet om vaksinene har noen særlig virkning mot de covidvariantene som eksisterer nå i det hele tatt; man hører jo om leger som stiller det samme spørsmålet. Vaksinene ble jo laget for den opprinnelige og nå utdøde varianten fra Wuhan som VAR langt mer alvorlig, men dog mye mindre smittsom enn de nåværende variantene.

Igjen - fornuftige forholdsregler for ikke å bli sjuk i jul og nyttår som er DEN definitive høysesongen for lutfeisviruser finnes jo. Som nulltoleranse mot å ha gjester eller gjeste folk man vet er sjuke. Slik er det med meg og "det er jo jul" er ingen unnskyldning eller argument for meg. Så "fordi det er jul" skal jeg bare ta sjansen på å bli sjuk i jula? Nope; alle som har covid, forkjølelse eller influensa er person non grata i mitt hjem til de er blitt friske igjen. Det gjør jeg klart for alle og det er ikke noen untak. Jul og nyttår ingen untak. Og jeg besøker ikke dem heller. Ellers bør alle som er sjuke og vet at de er det utøve normal folkeskikk og vise hensyn om de MÅ i butikken med å holde avstand om de kan, ikke kline seg inn i trynet på folk, hoste i armhulen og JA - gjerne bruke munnbind. Desverre er det en veldig stor del av befolkningen som ikke er opplært i slik grunnleggende folkeskikk når de er syke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 timer siden):

Gjør den? Nå i slutten av desember 2023, en uke unna 2024 krangler de i helsevesenet om hva? Er det et utbredt ønske i helsevesenet på å gjenninnføre coronatiltak fra begynnelsen av dette tiåret som vi nå er midt ute i? Er det et ønske i helsevesenet om å innføre tvangsvaksinering nå som pandemien er over for lengst? Det har ikke jeg fått med meg og jeg kjenner nå noen ansatte i helsevesenet; ikke så mange men corona er nå et tilbakelagt stadium av hva man er opptatt av på den fronten for å si det sånn. De som fortsatt er på det nivået er vel helst fringe-aktivister som Gunhilld Nyborg og lignende; men de er jo kontrære og alt annet enn mainstream.

Hvorfor det? Vaksinen gir bare beskyttelse til en selv mot symptomer; det forhindrer hverken smittespredning og smitte. Det er i mine øyne et ganske ekstremt og ytterliggående standpunkt du forfekter her og veldig langt fra hva både regjering og helsemyndigheter i Norge står for.

 

Det argumentet kan brukes om hva som helst. Det er ingen tvang å ta hverken medisiner eller vaksiner i Norge og slik skal det også være. Beveger seg man ut i på det nivået der kan man bruke det om hva som helst; at man må forby fet mat, godteri og alkohol på grunn av at det leder til diabetes og livsstilsykdommer som fører til flere innleggelser, og det er mange tilfeller hvor medisiner kan forhindre innleggelser. Bruk av cellegift kan redde liv til kreftpasienter eller eventuelt forlenge det, men det er ikke noe argument for at kreftpasienter skal tvinges til å ta det. Dine standpunkter er langt fra hva som er akseptert innen grunnleggende medisinsk etikk og jeg er veldig glad for at det ikke er du som bestemmer dette.

Men jeg registrerer jo nå at det er de som fortsatt insisiterer på at absolutt alt eller det meste som ble gjort i perioden 2020-2022 eller at de ikke gikk enda lenger eller skulle fortsatt med det som nå er de mest kontrære; da resten av samfunnet har gått videre for lengst og det samme har regjering og helsemyndigheter. Ellers vil jeg ønske god jul til deg og dine og mitt håp er at 2024 er et år fritt for konflikter i samfunnet vårt og mindre amerikanisering av samfunnsdebatten. God jul og godt nytt år.

 

 

Ja, det også samt at covid-19 ikke lenger er en allmenfarlig sykdom fordi det i november 2021 muterte til en langt mindre alvorlig variant som hovedsaklig setter seg i øvre og ikke nedre luftveier slik at det er lite sannsynlig at man gisper etter luft når det ikke angriper lungene.

Jo svakere infeksjon jo mindre er sjansen for varige endringer. La oss si at g20 ikke er vaksinert og j20 er vaksinert. Så får begge viruset, men det fører til varige endringer kun hos g20. Når g20 blir 80 får vedkommende demens, blir innlagt, krever masse ressurser og dør av covidviruset han fikk da han var 20.

Jeg forstår ikke hva som er galt med å tvinge folk til å ta vaksine. Jeg blir feks tvunget til å ikke ta over huset til den gamle naboen selv om vedkommende har altfor god plass. Jeg blir også tvunget til å betale mange ganger så mye for en bolig som noen som kjøpte for 10 år siden. 

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (35 minutter siden):

Jo svakere infeksjon jo mindre er sjansen for varige endringer. La oss si at g20 ikke er vaksinert og j20 er vaksinert. Så får begge viruset, men det fører til varige endringer kun hos g20. Når g20 blir 80 får vedkommende demens, blir innlagt, krever masse ressurser og dør av covidviruset han fikk da han var 20.

 

Blir vel ganske spekulativt å anta hva et virus som kun har eksistert noen få år hypotetisk og ut i fra et worst case scenario vil føre til om 60 år.

majer skrev (36 minutter siden):

Jo svakere infeksjon jo mindre er sjansen for varige endringer. La oss si at g20 ikke er vaksinert og j20 er vaksinert. Så får begge viruset, men det fører til varige endringer kun hos g20. Når g20 blir 80 får vedkommende demens, blir innlagt, krever masse ressurser og dør av covidviruset han fikk da han var 20.

Jeg forstår ikke hva som er galt med å tvinge folk til å ta vaksine. Jeg blir feks tvunget til å ikke ta over huset til den gamle naboen selv om vedkommende har altfor god plass. Jeg blir også tvunget til å betale mange ganger så mye for en bolig som noen som kjøpte for 10 år siden. 

Det kan ikke sammenlignes med tvangsmedisinering. Ja, jeg skjønner at du mener tvangsmedisinering ikke er noe problem, men jeg synes det og det er bred enighet om at det er uetisk. Det får du eventuelt ta opp med legenes etiske råd eller noe slikt. Man tvangsmedisinerer ikke mennesker i Norge og ikke skal vi gjøre det i fremtiden heller. Så får du og jeg bare være enige om å være uenige. Jeg kommer ikke til å endre mening om dette.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Noe som gjør at man stiller seg spørsmålet om vaksinene har noen særlig virkning mot de covidvariantene som eksisterer nå i det hele tatt; man hører jo om leger som stiller det samme spørsmålet.

Offentlige helsemyndigheter verden over sier fortsatt at vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom. Jeg ser ingen grunn til å tvile på det. 

(det de kaller "alvorlig" er nok enda noen knepp opp fra det vi vanlige folk kaller for "veldig dårlig"...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Blir vel ganske spekulativt å anta hva et virus som kun har eksistert noen få år hypotetisk og ut i fra et worst case scenario vil føre til om 60 år.

Det kan ikke sammenlignes med tvangsmedisinering. Ja, jeg skjønner at du mener tvangsmedisinering ikke er noe problem, men jeg synes det og det er bred enighet om at det er uetisk. Det får du eventuelt ta opp med legenes etiske råd eller noe slikt. Man tvangsmedisinerer ikke mennesker i Norge og ikke skal vi gjøre det i fremtiden heller. Så får du og jeg bare være enige om å være uenige. Jeg kommer ikke til å endre mening om dette.

Trenger ikke tvangsmedisinere, men ha strengere restriksjoner for de som ikke tar vaksine

Det jeg synes er mest spesielt er at antivaxere ilegger "vanlige mennesker" meninger de ikke har. De eneste jeg hører snakke om at vaksine ikke hindrer smitte er antivaxere. Det er som om de tror vi "vanlige folk" ikke forstår det. Jeg tenker folk som tror de vet bedre enn yrkesgrupper som jobber med x og y er dumme. Det har ikke noe å si om det dreier seg om vaksiner eller flat jord. Dumme mennesker tror de er smartere enn de er. Bedre å overlate ekspertisen til ekspertene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Blir vel ganske spekulativt å anta hva et virus som kun har eksistert noen få år hypotetisk og ut i fra et worst case scenario vil føre til om 60 år.

Det kan ikke sammenlignes med tvangsmedisinering. Ja, jeg skjønner at du mener tvangsmedisinering ikke er noe problem, men jeg synes det og det er bred enighet om at det er uetisk. Det får du eventuelt ta opp med legenes etiske råd eller noe slikt. Man tvangsmedisinerer ikke mennesker i Norge og ikke skal vi gjøre det i fremtiden heller. Så får du og jeg bare være enige om å være uenige. Jeg kommer ikke til å endre mening om dette.

Selvfølgelig må vi tenke på eventuelle langsiktige konsekvenser. Viktig å planlegge. Som sagt så tar herpesviruset langt flere liv her i vesten enn hiv. Hvorfor skulle ikke covid som kan trenge seg inn i organer gjøre det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...