Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (På 8.11.2023 den 10.29):

I begge linkene hevdes det at vaksinene kan gi beskyttelse mot det å bli smittet og forhindre smittespredning i samfunnet. Dette er jo nå i 2023 beviselig feil; de forhindrer ikke smittespredning i det hele tatt. Dette må jo være utdatert informasjon fra tidlig i 2021 som ikke har blitt oppdatert. 

FHI snakker om kortvarig effekt mot smitte, så noe er det fortsatt.

Sitat

Koronavaksine - veileder for helsepersonell

Oppdatert 24.10.2023

-------

Helsepersonell som tilhører en risikogruppe anbefales vaksine.  For helsepersonell for øvrig er det ingen anbefaling om en ny oppfriskningsdose koronavaksine. Bakgrunnen er at det individuelle behovet for ellers friske under 65 år er lavt i nåværende situasjon og nytten av å vaksinere helsepersonell for å beskytte pasientene er foreløpig usikker siden effekten mot smitte antas være kortvarig.

https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/?term=

Kommunene og helsedirektoratet er opptatt av at det er for få som vaksinerer seg i risikogruppen nå. Selv om det er usikkert hvor mye den forhindrer å bli smittet og å smitte andre, er det ikke utelukket. Men hovedbudskapet er at vaksinen hjelper mot alvorlig sykdom. For mennesker med skral helse betyr vaksinering å gjøre det beste ut av situasjonen og at de kan føle seg litt tryggere i hverdagen. Det kan bety forskjell på liv og død og i hvert fall livskvalitet. Det hjelper ikke dem og et presset helsevesenet å fokusere på at vaksinen ikke er god nok.

Eller at det spres informasjon om at vaksinen er farlig, eller at den er unødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

For mennesker med skral helse betyr vaksinering å gjøre det beste ut av situasjonen og at de kan føle seg litt tryggere i hverdagen. Det kan bety forskjell på liv og død og i hvert fall livskvalitet. Det hjelper ikke dem og et presset helsevesenet å fokusere på at vaksinen ikke er god nok.

Eller at det spres informasjon om at vaksinen er farlig, eller at den er unødvendig.

Enig. Jeg har forsåvidt trolig ikke skral helse lengre, men jeg hadde alvorlig sykdom i fjor og det er derfor veldig viktig at jeg vaksinerer meg mot korona. Legen min forteller at flere som meg er skeptiske til å ta vaksinen fordi de har lest at den er farlig på internett - noe overraskende mange tror på. Å spre løgner og desinformasjon om vaksinen kan få store, kanskje også fatale konsekvenser for andre.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 9.11.2023 den 5.43):

Hva er en konspirasjonsdistributør?

Et ord jeg fant opp selv som jeg syntes var veldig smart og ikke så vanskelig å forstå, trodde jeg?

Men for å ta et eksempel:
Man ser en video på YT hvor en eller flere påstår at alle myndigheter i hele verden, forskere, ingeniører og 95 prosent av hele verdens befolkning lyver om noe, f.eks. at vi har vært månen, at jorden er flat, og at alle forsøker å ta livet av oss med vaksiner...

Dersom man uten å tenke selv sprer disse ideene er man i mitt hode en "konspirasjonsdistributør".
Kunne kanskje ha skrevet "konsipirasjonsTEORIdistributør" men det ble så langt.

Min eneste unnskyldning er som Ole Brum sier: "Det var klokt når det var inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut !" 😉

Endret av trn100
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 8.11.2023 at 8:55 PM, :utakt said:

 

At forekomsten av sykdommene droppet markant og ble omtrent borte etter at vaksinene ble innført, og da ved ulike år for de ulike vaksinene, det er nok bare tilfeldig. 

Hvordan vil du da forklare at polio er tilbake i USA etter å ha vært utryddet i flere tiår? 

Spoiler

På grunn av vaksinemotstandere :sick:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

Hvordan vil du da forklare at polio er tilbake i USA etter å ha vært utryddet i flere tiår? 

  Vis skjult innhold

På grunn av vaksinemotstandere :sick:

 

Nå var ikke det spørsmålet til meg, men én forklaring kan kanskje være at mange har sluttet å vaksinere seg?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 9.11.2023 den 1:47 PM):

FHI snakker om kortvarig effekt mot smitte, så noe er det fortsatt.

https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/?term=

Kommunene og helsedirektoratet er opptatt av at det er for få som vaksinerer seg i risikogruppen nå. Selv om det er usikkert hvor mye den forhindrer å bli smittet og å smitte andre, er det ikke utelukket. Men hovedbudskapet er at vaksinen hjelper mot alvorlig sykdom. For mennesker med skral helse betyr vaksinering å gjøre det beste ut av situasjonen og at de kan føle seg litt tryggere i hverdagen. Det kan bety forskjell på liv og død og i hvert fall livskvalitet. Det hjelper ikke dem og et presset helsevesenet å fokusere på at vaksinen ikke er god nok.

Eller at det spres informasjon om at vaksinen er farlig, eller at den er unødvendig.

Vel, nå er det ganske klart at covid-19 nå ikke er farlig for unge mennesker som ikke er i noen risikogruppe. Og det står på linkene dine at myokarditt er en bivirkning som i hovedsak rammer unge menn; sjeldent; ja; men likevel så er risikoen for å få det slik jeg ser det for stor for at unge mennesker bør utsette seg for den risikoen i et koste/nytte-perspektiv, så selv om det er et par % sjanse synes jeg det bør være nok til å fraråde unge menn uten noen underliggende sykdommer å ta covid-vaksiner. Myokarditt fremstår som mer skremmende enn covid-19 spør du meg.

Krig og fred skrev (1 time siden):

Ja, det er det som er grunnen. 

Det er jo i USA, hvor de sprøeste teoriene har florert i tiår nå. Polio er en alvorlig sykdom og poliovaksinen er en trygg, god og anerkjent vaksine som man absolutt bør ta. Og i motsetning til covid-19 er polio i aller høyeste grad farlig for barn.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Det er jo i USA, hvor de sprøeste teoriene har florert i tiår nå. Polio er en alvorlig sykdom og poliovaksinen er en trygg, god og anerkjent vaksine som man absolutt bør ta. Og i motsetning til covid-19 er polio i aller høyeste grad farlig for barn.

Hvor mange barn synes du er akseptabelt? Det er ikke så mange nei, men i forhold til hvor mange som har dødd av vaksinen?

image.png.d78dd95c283c16e03c58569f2f9118bf.png

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det får du spørre norske helsemyndigheter om som ikke anbefaler covid-19 vaksine for barn*

*De anbefaler dog for barn med alvorlige underluiggende sykdommer.

Forøvrig er det irrelevant å bringe inn statisikk som er laget FØR omicron og fra den tiden vi fortsatt hadde en pandemi, altså fra FØR vinteren 2022. En annen ting er at USA og Norge på ingen måte er sammenlignbart hva folkehelse gjelder. Samt at man tidlig i pandemien ikke rapportert dødsfall pga. covid-19 helt korekt, da man ikke alltid skilte mellom de som hadde død AV og de som hadde død MED covid. Det var et tilfelle fra Canada f.eks hvor et barn med terminal hjernekreft ble listet opp som død av covid-19.

Forøvrig vil jeg på det sterkeste ha meg frabedt stråmenn om at jeg synes døsfall hos barn er "akesptabelt". Jeg tror ikke jeg kan komme på med ord hvor avskyelig en slik beskyldning er mot et annet menneske.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Det får du spørre norske helsemyndigheter om som ikke anbefaler covid-19 vaksine for barn*

*De anbefaler dog for barn med alvorlige underluiggende sykdommer.

Forøvrig er det irrelevant å bringe inn statisikk som er laget FØR omicron og fra den tiden vi fortsatt hadde en pandemi, altså fra FØR vinteren 2022. En annen ting er at USA og Norge på ingen måte er sammenlignbart hva folkehelse gjelder. Samt at man tidlig i pandemien ikke rapportert dødsfall pga. covid-19 helt korekt, da man ikke alltid skilte mellom de som hadde død AV og de som hadde død MED covid. Det var et tilfelle fra Canada f.eks hvor et barn med terminal hjernekreft ble listet opp som død av covid-19.

Forøvrig vil jeg på det sterkeste ha meg frabedt stråmenn om at jeg synes døsfall hos barn er "akesptabelt". Jeg tror ikke jeg kan komme på med ord hvor avskyelig en slik beskyldning er mot et annet menneske.

Hvis jeg ikke tar feil var det du som brakte barn inn i debatten? Og statistikken sier 2023, men jeg kan ikke garantere at det er riktig.

Ellers var det vel vaksinen som sådann tråden handlet og ikke forskjellen på USA og Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Vel, nå er det ganske klart at covid-19 nå ikke er farlig for unge mennesker som ikke er i noen risikogruppe. 

Dette garanterer du altså?

 

Morromann skrev (1 time siden):

Myokarditt fremstår som mer skremmende enn covid-19 spør du meg.

Så du kan få det av vaksinen men ikke selve sykdommen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Kanskje du skal stille spørsmålet du stiller meg til Gundveiug Grødeland?

https://www.dagbladet.no/nyheter/burde-vaert-fraradet/77840411

Hvis hun kommer hit diskuterer jeg gjerne med henne også, men hun er sikkert for opptatt?

Her svarer jeg på det som dukker opp her, men jeg tror du har misforstått meg litt...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (Akkurat nå):

artikkelen der er straks årsgammel, antar Grødeland har noen nye synspunkter å komme med siden da.

Skulle bare mangle! Man lærer så lenge man lever 😉

Angående tråden "Vi trenger å snakke om korona vaksinene!" er jeg dog fremdeles usikker på hvorfor, og det gjør det litt vanskelig å svare på enkeltinnlegg som sikkert ikke alltid høres like trådelig ut 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, trn100 said:

Angående tråden "Vi trenger å snakke om korona vaksinene!" er jeg dog fremdeles usikker på hvorfor, og det gjør det litt vanskelig å svare på enkeltinnlegg som sikkert ikke alltid høres like trådelig ut 😉

si det. Pandemien kom og gikk. vi gjorde det beste ut av det med vaksiner, masker, hjemmekontor og whatnot.

så langt ser det ut til at covid blir en slags årlig influensa, men om den skifter kurs til noe skumlere igjen så vet vi hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...