Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (6 timer siden):

Jeg fikk beskjed om at det måtte gå en uke mellom. Rekkefølgen tror jeg ikke betyr noe, men da jeg skulle ta koronaboosteren, ble jeg spurt om jeg hadde fått noen andre vaksiner i løpet av de foregående 7 dagene. I mitt tilfelle var svaret nei, så jeg fikk ikke funnet ut om det ville ha gått an å gjøre det "på eget ansvar".

Over en uke siden jeg fikk begge deler samtidig nå og jeg er fremdeles i live og har ikke en gang endret mening om Donald Trump 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nebrewfoz skrev (På 6.11.2023 den 13.24):

Jeg fikk beskjed om at det måtte gå en uke mellom. Rekkefølgen tror jeg ikke betyr noe, men da jeg skulle ta koronaboosteren, ble jeg spurt om jeg hadde fått noen andre vaksiner i løpet av de foregående 7 dagene. I mitt tilfelle var svaret nei, så jeg fikk ikke funnet ut om det ville ha gått an å gjøre det "på eget ansvar".

Det gjelder for andre vaksiner enn influensa.

Sitat

Koronavaksine kan gis samtidig med vanlig influensavaksine. For øvrige vaksiner anbefales det at disse ikke gis samtidig med koronavaksine, men at det bør gå minst 1 uke mellom vaksinasjonene. Dersom det er et sterkt behov for å ta flere vaksiner på en gang bør man rådføre seg med lege.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronavaksine/

Unntakene her:Skjermbilde2023-11-07kl_21_28_35.thumb.jpg.e12099e2ec752964c53aa612df38cf92.jpg

https://www.lorenskog.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Gammelt nytt, men likevel veldig viktig i disse tider.

Naturlig immunitet fra gjennomgått covid er betydelig mye bedre enn mRNA behandlingsdoser, og mRNA dosene gir ingen ekstra effekt hvis naturlig immunitet er oppnådd. Her er kilder:

En studie. Dagbladet 1. Dagbladet 2. Forskning.no. VG. dr-overbye.no.

Det er statistikk for alfa, beta, og delta dette gjelder. Noen utdrag:

"Og forskjellene er store. Ifølge forskerne dreier det seg om seks til tretten ganger så stor risiko for å bli smittet med deltavarianten hvis man er vaksinert og tidligere usmittet enn hvis man har hatt covid-19."

"Denne studien viser at naturlig immunitet gir en mer langvarig og sterkere beskyttelse mot infeksjon, sykdomssymptomer og innlegging på sykehus mot deltavarianten av SARS-CoV-2, skriver forskerne på Medrxiv."

"95.2% beskyttelse med naturens vaksine"

 

FHI sier dette om naturlig immunitet i sin 2023 høst anbefaling:

Quote

Immunitet etter infeksjon, med eller uten én dose vaksine, kan også gi god beskyttelse mot ny infeksjon hos barn og unge. Gjennomgått infeksjon reduserer derfor behov for antall vaksinedoser.

Det er bra at de ihvertfall inkluderte det. Men hadde vært bedre hvis de skrev "Gjennomgått infeksjon gir veldig god beskyttelse, og ikke bare for barn og unge."

Sankt Olavs sykehus har skrevet dette til sine ansatte: (Sist oppdatert 13.12.2022. understrekning av meg)

Quote

Blir immuniteten bedre hvis jeg tar vaksinen enn hvis jeg har gjennomgått covid-19?

Du får like beskyttende immunitet av vaksine som ved å gjennomgå en naturlig sykdom, men du slipper å bli potensielt veldig syk. 

Dette kan klassifiseres som misinformasjon som gjør at ansatte ved sykehuset gjør valg basert på feil informasjon. Håper de oppdaterer det snarest. Er det noen som vet om lignende utspill andre steder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 7.11.2023 den 6:58 AM):

Der ser du. Det er vaksinen som holder det gående sånn at man ikke endrer mening ;)

Jeg har nå tatt to doser og jeg har endret mening om mange ting i løpet av de to årene som har gått. Men kanskje det er fordi jeg ikke tok boosterne at den virkningen ikke har slått inn på meg;)? Politikere er stjerneeksempler på mennesker om aldri forandrer mening om noen verdens ting, uansett hvor håpløst prosjektet deres blir. Antar derfor at politikerne har tatt langt flere doser enn alle andre;)-

Subara skrev (12 timer siden):

I begge linkene hevdes det at vaksinene kan gi beskyttelse mot det å bli smittet og forhindre smittespredning i samfunnet. Dette er jo nå i 2023 beviselig feil; de forhindrer ikke smittespredning i det hele tatt. Dette må jo være utdatert informasjon fra tidlig i 2021 som ikke har blitt oppdatert. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

I begge linkene hevdes det at vaksinene kan gi beskyttelse mot det å bli smittet og forhindre smittespredning i samfunnet. Dette er jo nå i 2023 beviselig feil; de forhindrer ikke smittespredning i det hele tatt. Dette må jo være utdatert informasjon fra tidlig i 2021 som ikke har blitt oppdatert. 

Hvis du leser "forhindrer smittespredning" som "gjør det umulig å spre smitten", så har du rett, men hvis du leser det som "reduserer smittespredning", så tar du feil. Det stopper ikke smittespredningen, men bremser den opp. (Akkurat som andre smittereduserende tiltak, inkl. munnbind.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (16 timer siden):

Gammelt nytt, men likevel veldig viktig i disse tider.

Naturlig immunitet fra gjennomgått covid er betydelig mye bedre enn mRNA behandlingsdoser, og mRNA dosene gir ingen ekstra effekt hvis naturlig immunitet er oppnådd. Her er kilder:

En studie. Dagbladet 1. Dagbladet 2. Forskning.no. VG. dr-overbye.no.

 

Det er et eksempel på informasjon som blir fort glemt selv om det er snakk om anerkjente studier. Men likevel var det påkrevd at selv de som hadde gjennomgått coronasykdom skulle ta vaksinen for å ha gyldig coronasertfikat; og det er jo påfallende at all denne kunnskapen var tilstede da flere land gikk til de mest aggresive og dystopiske steg; som Østerrike som planla regelrett tvangsvaksinering av befolkningen i slutten av 2021 og de første ukene av 2022 før de plutselig over natten droppet det hele i februar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Hvis du leser "forhindrer smittespredning" som "gjør det umulig å spre smitten", så har du rett, men hvis du leser det som "reduserer smittespredning", så tar du feil. Det stopper ikke smittespredningen, men bremser den opp. (Akkurat som andre smittereduserende tiltak, inkl. munnbind.)

Bremser vaksinene smitte coronavariantene som eksisterer nå? Forhindrer de at enkelte blir smittet?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Bremser vaksinene smitte coronavariantene som eksisterer nå? Forhindrer de at enkelte blir smittet?

Vaksinene gjør at at færre blir syke. Selv om du fortsatt kan få viruset i deg, så vil vaksinen "forhindre" at viruset blir masseprodusert i kroppens celler, og dermed er det færre virus man evt kan overføre til andre. (Den vaksinen jeg fikk er oppdatert for den virusvarianten som ble "oppdaget" tidligere i år og som er den mest utbredte. Viruset endrer seg jo stadig, så det blir etter hvert større "avstand" mellom virus og vaksine. Men det gjelder jo også for de som er "immune" pga koronasykdom.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, jeg har skjønt at vaksinenene er symptomdempende, men smitten eksploderte jo i fjor selv om rundt 90% av befolkningen hadde tatt vaksinene; samtidig ser vi at de som har tatt boosterene også blir smittet så jeg lurer på om det finnes noen studier som viser at vaksinene i det hele tatt forhindrer smittespredning i det hele tatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Morromann said:

Joda, jeg har skjønt at vaksinenene er symptomdempende, men smitten eksploderte jo i fjor selv om rundt 90% av befolkningen hadde tatt vaksinene; samtidig ser vi at de som har tatt boosterene også blir smittet så jeg lurer på om det finnes noen studier som viser at vaksinene i det hele tatt forhindrer smittespredning i det hele tatt.

Vi har vel ikke sett noe som ligner på de scenene som utspilte seg i Wuhan, Nord-Italia eller New York i starten av pandemien, den gangen det ikke fantes vaksiner. Det viktigste en slik vaksine kan bidra med er å bremse smittespredningen så mye at ikke helsevesenet blir overveldet.

Jeg vet ikke om det finnes noen vaksiner som gir 100% garanti for at man aldri får sykdommen man er vaksinert mot, men det er tydeligvis store forskjeller mellom sykdommer her. Mye avhenger av hvor hurtig virus/bakterier muterer, og her er vel de vanlige luftveissykdommene "i toppen".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Vi har vel ikke sett noe som ligner på de scenene som utspilte seg i Wuhan, Nord-Italia eller New York i starten av pandemien, den gangen det ikke fantes vaksiner.

Noe jeg vil påstå først og fremst er takket være omicron som var den store game changeren.

nebrewfoz skrev (2 timer siden):

 

Jeg vet ikke om det finnes noen vaksiner som gir 100% garanti for at man aldri får sykdommen man er vaksinert mot

Rabies-vaksinen?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

Rabies-vaksinen?

Pre-exposure rabies vaccine

Prior exposure to rabies usually requires three doses of vaccine. The first injection, a second injection seven days later and a third injection 28 days after the first injection. The vaccine is very effective - almost 100%. That is, it will stop nearly everybody who has had it getting rabies if they are bitten by an animal with rabies.

Almost 100%. (Jeg hadde tatt den.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (7 minutter siden):

Pre-exposure rabies vaccine

Prior exposure to rabies usually requires three doses of vaccine. The first injection, a second injection seven days later and a third injection 28 days after the first injection. The vaccine is very effective - almost 100%. That is, it will stop nearly everybody who has had it getting rabies if they are bitten by an animal with rabies.

Almost 100%. (Jeg hadde tatt den.)

Jeg også. Om det er en vasksine som er en gave til menneskeheten så er det rabiesvaksinen. Å ikke ta rabiesvaksine etter å ha blitt bitt av en løshund i den tredje verden er å spille russisk rulett med eget liv.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg også. Om det er en vasksine som er en gave til menneskeheten så er det rabiesvaksinen. Å ikke ta rabiesvaksine etter å ha blitt bitt av en løshund i den tredje verden er å spille russisk rulett med eget liv.

Det finnes jo eksempler på andre vaksiner som faktisk har virket også. Kopper, Polio, Meslinger, HIV osv.

Dette er imidlertid sykdommer som mange av dagens konspirasjonsdistributører aldri har hørt om, nettopp pga. vaksinene, så inntil de leser seg opp på temaet er det best å bare jatte med 😉 

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (7 minutter siden):

Det finnes jo eksempler på andre vaksiner som faktisk har virket også. Kopper, Polio, Meslinger, HIV osv.

Dette er imidlertid sykdommer som mange av dagens konspirasjonsdistributører aldri har hørt om, nettopp pga. vaksinene, så inntil de leser seg opp på temaet er det best å bare jatte med 😉 

Joda, de har hørt om dem, men de mener at bedre hygiene/sanitærforhold har æren for at sykdommene ikke lenger er noe problem. 

At forekomsten av sykdommene droppet markant og ble omtrent borte etter at vaksinene ble innført, og da ved ulike år for de ulike vaksinene, det er nok bare tilfeldig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Joda, de har hørt om dem, men de mener at bedre hygiene/sanitærforhold har æren for at sykdommene ikke lenger er noe problem. 

At forekomsten av sykdommene droppet markant og ble omtrent borte etter at vaksinene ble innført, og da ved ulike år for de ulike vaksinene, det er nok bare tilfeldig. 

Eller så er det bare viktigere for noen å lufte sine desillusjoner enn å diskutere fakta? Det finnes et skrikende behov for oppmerksomhet i dag som man bare oppnår f.eks. ved å påstå at jorden er flat! 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...