Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter etter avsluttet arbeidsforhold før prøvetid går ut

Borger___

Anbefalte innlegg

Var i en jobb i ca. et halvt år. Det har vært mye som ikke har vært bra i jobben, og jeg har ved flere anledninger tatt opp ting som ikke har fungert. Jeg satt til slutt å ventet på at jeg skulle bli innkalt til en prat før prøvetiden gikk ut, slik at vi kunne prate om at dette var et arbeidsforhold som ikke fungerte. Det skjedde ikke. Jeg sendte da en mail like før prøvetiden gikk ut, og varslet om at jeg ikke ser for meg at dette blir å fungere i fremtiden, og at jeg ønsket en avvikling (jeg tenkte da en form for avvikling der begge parter er enige om at dette ikke fungerer og at vi skiller lag med en god tone). Men jeg fikk aldri noe skriv på dette. 

Er det ikke normalt at en arbeidsgiver skal inkalle til et slikt møte før prøvetiden går ut? Og hvis man ikke har fysisk møte men tar det over mail/telefon, har arbeidsgiver noen form for plikt til å skrive et referat over de tingene vi har snakket om? (at arbeidsforholdet ikke fungerte og vi er da enige om å avslutte før prøvetiden går ut). 

Det som har skjedd nå er at dette sees på som en ren oppsigelse fra min side, og jeg risikerer nå å ikke ha krav på dagpenger på 4,5 mnd (endret fra 2mnd slik det var før). Jeg har ingen planer om å gå arbeidsledig over tid, og er godt i gang i jakten på ny jobb, men man vet jo aldri. Min tanke var å komme meg ut av arbeidsforholdet på en god måte, slik at jeg fortsatt kunne ha min nærmeste leder som en (god) referanse mtp. fremtidig jobbsøk, og det har jeg lyktes med. Men det plager meg at de verken innkalte til møte, eller ville gi meg noe referat eller skriv på de tingene vi har snakket om når det kommer til arbeidsforholdet og at det ikke fungerte. 

Innspill mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver plikter å innkalle til drøftelsesmøte før arbeidsgiver går til oppsigelse (aml. § 15-1), også i prøvetiden, men har ingen generell plikt til å innkalle til noe møte før prøvetiden går ut. Generelt sett har man ingen plikt til å skrive referat eller oppbevare dokumentasjon, men det at man ikke gjør det kan telle negativt i en rekke sammenhenger. Det kan derfor være en indirekte plikt, men det er ikke mulig å si helt generelt når det vil gjelde og ikke. 

Det du beskriver er en "ren oppsigelse fra [din] side". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/8/2022 at 8:04 AM, Borger___ said:

Er det ikke normalt at en arbeidsgiver skal inkalle til et slikt møte før prøvetiden går ut?

Nei. Du overdriver den formelle siden av prøvetiden. Når man er ansatt så er man ansatt, det skjer ikke noe ny vurdering ved utløpet av prøvetiden om man skal fortsette arbeidsforholdet eller ikke.

Det viktigste poenget med prøvetiden er at man har en kortere oppsigelsestid. Arbeidsgiver bør egentlig vurdere deg fortløpende og tilpasse opplæringen din i prøveperioden. Siden du er ansatt og har et stillingsvern så kan ikke arbeidsgiver plutselig etter seks måneder eller hvor lang prøveperioden er, bare si deg opp uten videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ein dyktig arbeidsgivar bør ha eit eller fleire oppfølgingsmøter undervegs i prøvetida, men dette er ikkje eit krav.
Når arbeidsgivar har prøvetid så er det viktig å bruke prøvetida effektivt slik at ein kan evaluere og eventuelt korrigere arbeidstakaren undervegs. Det å kalle inn til eit møte før prøvetida går ut som ei siste vurdering (og siste sjans) for ein rask og ryddig avslutting av arbeidsforholdet vil være til arbeidsgivars store fordel. Det er dyrt å feiltilsette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...