Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpesum i « Overføring av hjemmel til andel i borettslag»

Holo

Anbefalte innlegg

Hei, faren min skal selge en andelsleilighet til meg, men vi er noe usikre på hva kjøpesum i «Overføring av hjemmel til andel i borettslag» skal være.

Leiligheten har et felleslån på 1.000.000, og faren min skal selge den til meg for 1.500.000 (og jeg skal ta over felleslånet). Vil kjøpesum da være 1.500.000 (bare salgssummen) eller 2.500.00 (salgssummen + felleslån)?

Endret av Holo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Holo said:

Hei, faren min skal selge en andelsleilighet til meg, men vi er noe usikre på hva kjøpesum i «Overføring av hjemmel til andel i borettslag» skal være.

Leiligheten har et felleslån på 1.000.000, og faren min skal selge den til meg for 1.500.000 (og jeg skal ta over felleslånet). Vil kjøpesum da være 1.500.000 (bare salgssummen) eller 2.500.00 (salgssummen + felleslån)?

Felleslånet følger leiligheten, så kjøpesummen er 1.500.000

• Liker 1
Lenke til kommentar

Holo skrev (15 timer siden):

Kjøpesummen er 2.500.000 men du betaler 1.500.000 i "cash".

Lenke til kommentar

Kjøpesummen er summen av de forpliktelsene du påtar deg overfor selger (og fritar selger for). Plikten til å betale felleskostnader etter overtakelse er ikke noe du fritar selger for. Fellesgjeld som betjenes gjennom felleskostnader er heller ikke en forpliktelse du fritar selger for. 

Hvis du skal betale din far 1,5mio er dette utgangspunktet for kjøpesummen. For at kjøpesummen skal være 2,5mio må dette lånet være et lån du overtar personlig ansvar for fra din far. Hvis det er borettslagets fellesgjeld så er det ikke en del av kjøpesummen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...