Gå til innhold

Dual Opteron 244

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt system og har kommet fram til at dette burde være en boks som kan vare i 2-3-4 år kanskje....

Dual Opteron 244 Prosessorer 8136,-

MSI K8T Master2FAR Hovedkort 2130,-

2 WD Raptor i Raid 0 (Systemdisk) 999,- (Har en fra før av)

2 WD 250Gig SE HDD (Lagring) 3876,- (S-ATA)

2 WD 120Gig SE HDD (Har fra tidligere maskin) (P-ATA)

Enermax 550 Silent plus PSU (Fra tidligere maskin)

Radeon 9700 PRO (Fra tidligere maskin)

Corsair XMS3200LL ECC-REG 512Mb x 2 2654,-

Plextor PX-116A (DVDRom) 342,-

Plextor PX-708A (DVDBrenner) 1751,-

S-ATA Silicon Image 2 channel (Fra tidligere maskin)

Coolermaster Wavemaster Aluminium Tower. 1423,-

Audigy 2 Lydkort (Fra tidligere maskin)

Samsung 191T 19" LCD (Fra tidligere Maskin)

Klipsch PROMedia 2.1 Høytalersystem (Fra tidligere maskin)

Alt i alt kommer det til og koste meg 21311,- Er dette verd "Investeringen"

Boksen skal brukes til ALT...

Svar mottas med takk.... (har vurdert single AMD 64, men siden jeg har penger tenkte jeg at en dual boks må være tingen)

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem du fort vil støte på her er at kortet i utgangspunktet støtter 2 S-ATA-enheter og 4 P-ATA-enheter. Etter en rask opptelling kom jeg til 6 P-ATA-enheter, det betyr at du i tillegg trenger en PCI-ATA-kontroller.

Forøvrig lurer jeg på hva du skal med en DVD-ROM når du kjøper en DVD-brenner...

Ellers så blir dette en knallmaskin. Å håpe at den holder i 4 år er kanskje optimistisk, men det kommer selvsagt ann på hvor høye krav man har.

Lenke til kommentar
Bruker du mange programmer som har stor nytte av 2 CPUer? En A64 3400+ vil være raskere i spill og mange "vanlige" programmer. For ikke å snakke om hvor mye billigere det blir...

En A64 3000+ vil være omtrent like rask i spill. Husk at Dual Opteron ikke er like dårlig i spill som Athlon MP.

Forøvrig så er det ikke bare hastigheten på ett program som er tingen når man har dual, det er multitaskingsytelsen....

Edit: Glemte å nevne at f.eks. Doom3 kommer til å ha SMP-støtte, og det blir nok tendensen på stadig flere spill.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar

Det som er litt gøy er vel at jeg "Vanligvis" ender opp som spillserver for en 16 personer og spiller selv også! + at folk gjerne er inne med ftp kontoer og henter "stuff". Så multitasking er extremt viktig for meg. Et annet + er at når Windows 64 Bit versionen kommer, så får du jo ENDA mer ytelse ut av systemet..

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Det som er litt gøy er vel at jeg "Vanligvis" ender opp som spillserver for en 16 personer og spiller selv også! + at folk gjerne er inne med ftp kontoer og henter "stuff". Så multitasking er extremt viktig for meg.

Greit nok, ditt valg. Jeg tror jeg heller ville hatt en tjener og en bruks-PC. Eller kanskje ditt forslag med 2 skjermer.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Hørtes veldig dyrt ut:

* Jeg tror jeg ville kuttet ut den andre raptroen (og raid0) for å senke sjansene for system-havari ved diskkræsj. Ytelsen OS-bruk synker neppe nevneverdig siden RAID-0 egentlig bare dobler transferrates, noe OS er minimalt begrenset av. Aksesstiden vil være like god og dermed OS-ytelsen også. (besparelse 1000kr)

* Jeg ville kjøpt en rimeligere DVD-brenner og kuttet ut DVD-spilleren. (besparelse: ca 1000kr)

* Jeg ville valgt 2x Opteron 240 nå og heller spart 4000kr til CPU-oppgradering om ca 12 mnd. (Da får du sikkert solgt CPU'ene til rundt 2x1000kr og dermed har du 6000kr å bruke. Noe som sikkert vil tilsi 2x Opteron 248/250 på denne tiden neste år.)

* Jeg ville nok også valgt 3x 200GB 8MB P-ATA fremfor 2x 250GB S-ATA. Prsen er lavere, du slipper å kjøpe S-ATA-kontroller i tillegg, og du får 100GB mer plass og ca 95% av ytelsen. (besparelse: ca 1000kr)

Total besparelse: ca 3000kr + at du får mer lagringsplass, og får oppgradering til råe CPU'er om et år med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Hørtes veldig dyrt ut:

* Jeg tror jeg ville kuttet ut den andre raptroen (og raid0) for å senke sjansene for system-havari ved diskkræsj. Ytelsen OS-bruk synker neppe nevneverdig siden RAID-0 egentlig bare dobler transferrates, noe OS er minimalt begrenset av. Aksesstiden vil være like god og dermed OS-ytelsen også. (besparelse 1000kr)

* Jeg ville kjøpt en rimeligere DVD-brenner og kuttet ut DVD-spilleren. (besparelse: ca 1000kr)

Sjansen for at en Raptor-disk havarerer er veldig liten uansett. 2 disker har ubetydelig større sjanse for å kræsje enn 1. Men du har rett i at det er liten vits i RAID 0 hvis det kun skal brukes til OS og pagefile.

Å kutte ut DVD-spilleren er en dårlig ide, med mindre han har en fra før. Utrolig kjekt å ha 2 CD/DVD, om ikke annet for reserve.

Lenke til kommentar

Raptordiskene skal partisjoneres slik :

10 Gig til opsystem

Resten til spillinstallasjoner og krevende applikasjoner som Pshop

(Er grafiker av hobby)

EDIT : Resten av diskene skal brukes til oppbevaring o.l

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Opteron 240 er "relativt trege" prosessorer (244 er ca 30% raskere), så hvis man har et ønske om god spillytelse så er nok ikke det særlig smart. 244 vil jo naturlig nok holde ganske mye lengere enn 244 også.

Er dog svært enig i at å droppe en Raptor-disk er ganske greit, for RAID0 har ikke så alt for masse å si i grunn. Raptor er riktignok praktisk talt laget for å fungere i RAID og har langt høyere driftsikkerhet enn vanlige 7200-disker, så sikkerhetsrisikoen er ikke så alt for stor, men som sagt: 1000 kroner å spare her også. En ekstra S-ATA-kontroller trenger han uansett ikke så vidt jeg kunne se (var vel bare 2 S-ATA disker der...)

Kutter du ut DVD-ROMen og kjøper en billigere DVD-brenner i tillegg, så sparer du ytterligere 1000 kroner (som nevnt), uten at du vil merke større forskjell.

En god og relativt billig 2-kanals P-ATA-kontroller finner du her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=8&s=pl

Ved de forandringene har du spart ca 1700 kroner, og kommet under den magiske 20k-grensen. Utvilsomt et dyrt beist, men svært kraftige saker også.

Du nevner at du vil bruke RAID0-arrayet til PhotoShop.... med 1 GB RAM, så er det ikke ofte man trenger å swappe til disk... egentlig "waste of money"...

Lenke til kommentar
Raptordiskene skal partisjoneres slik : 10 Gig til opsystem

Resten til spillinstallasjoner og krevende applikasjoner som Pshop (Er grafiker av hobby)

EDIT : Resten av diskene skal brukes til oppbevaring o.l

Jeg ser ingen grunn til å partisjonere opp raptoren din så lenge du skal ha innstallerte programmer/OS på alle partisjonene likevel. Legg alt sammen på en styk 36GB-partisjon. (evt reduser den til 10-20GB for å senke søketiden ytligere, og la resten stå upartisjonert, eller som bakup av noe vikrig fra de andre diskene)

I praksis tar:

OS og pagefile ca 3GB

Photoshop ca 0,5GB

Office ca 0,5GB

Alle andre programmer ca 0,5GB

10 gjennomsnittlige spill a ca 0,5GB = ca 5GB

Altså totalt: ca 10GB, beregn 50% ledig plass så ser ut at en partisjon på ca 20GB vil være best for OS'et. (med hensyn på søketid)

Og hvis du skal kjøpe ny raptor: Gå for 1 stk 74GB i stedet for to stk raptor 36GB i raid0. Dette vil du tjene på ytelsemessig pga lavere søketid og "Native Command Queing" som har mye å si for OS-ytelsen. Mye mer enn raid0 har å si for OS-ytelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...