Gå til innhold

Ukrainske flyktninger og tiden framover


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Musefella said:

Det var jeg som blandet kosovo og bosnia, en ærlig feil.
Bosnia krigen så var det bare 10% av 14000 som returnerte.

At nærmere 40% ble værende etter bosnia krigen så er det fortsatt et meget høy andel.

Okei, ja da stemmer det bedre.
Hvis du viste nok hensyn til leseren ved å inkludere kilde i det opprinnelige innlegget, ville du kanskje sluppet hele denne fadesen.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (3 timer siden):

Midlertidig kollektiv beskyttelse innebærer at de får flyktningstatus uten individuell behandling, intet mer, intet mindre.

Man kan legge paralleller til Kosovo krigen, da kom det 14000 flyktninger til Norge. Kun et fåtall av disse har returnert.

Når det er midlertidig beskyttelse betyr det at det er tidsbegrenset og at de skal hjem igjen når det er trygt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Kilder iNyheter har snakket med innenfor utlendingsforvaltningen sier trenden i flyktningmottaket er tydelig. Ryktene har spredd seg og Norge ansees som svært attraktivt også for ukrainere som har fått opphold i og har oppholdt seg i andre europeiske land."

https://inyheter.no/16/03/2023/norge-utpekes-som-ideelt-for-ukrainske-flyktninger-med-spesielle-behov-dette-blir-kostbart-de-strommer-pa/

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (På 10.3.2023 den 23.56):

Når det er midlertidig beskyttelse betyr det at det er tidsbegrenset og at de skal hjem igjen når det er trygt.

Det midlertidig er at dem får flyktningstatus uten individuell  behandling, det sier ingenting om oppholdstid eller evnt midlertidigheten av denne. Der er det standard nasjonale lover og regler som gjelder.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (28 minutter siden):

Det midlertidig er at dem får flyktningstatus uten individuell  behandling, det sier ingenting om oppholdstid eller evnt midlertidigheten av denne. Der er det standard nasjonale lover og regler som gjelder.

Oppholdstillatelsen deres er midlertidig, og den gjelder frem til det er trygt for dem å reise hjem igjen. Midlertidig opphold gjelder i utgangspunktet i 1-3 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (9 minutter siden):

Oppholdstillatelsen deres er midlertidig, og den gjelder frem til det er trygt for dem å reise hjem igjen. Midlertidig opphold gjelder i utgangspunktet i 1-3 år.

Det stemmer ikke, hvorfor lære dem norsk hvis det kun er for et opphold til krigen er over?

Støre har selv sagt i taler at mange kommer til bli værende her etter krigen om de så selv ønsker.

Det har vært normen i Norge i lang tid at flyktninger får statsborgerskap, så om de ikke endrer praksis så vil det samme skje med ukrainerne.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (44 minutter siden):

Det stemmer ikke, hvorfor lære dem norsk hvis det kun er for et opphold til krigen er over?

Støre har selv sagt i taler at mange kommer til bli værende her etter krigen om de så selv ønsker.

Det har vært normen i Norge i lang tid at flyktninger får statsborgerskap, så om de ikke endrer praksis så vil det samme skje med ukrainerne.

Man vet ikke hvor lenge krigen vil vare, i mellomtiden må de være i stand til å forstå nok norsk til å fungere i hverdagen.

Tidligere fikk flyktninger automatisk permanent opphold, det ble endret etter den store asylstrømmen i 2015, så det er ingen automatikk at de får bli og får statsborgerskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (12 minutter siden):

Man vet ikke hvor lenge krigen vil vare, i mellomtiden må de være i stand til å forstå nok norsk til å fungere i hverdagen.

Tidligere fikk flyktninger automatisk permanent opphold, det ble endret etter den store asylstrømmen i 2015, så det er ingen automatikk at de får bli og får statsborgerskap.

Vel de fleste flyktninger som kom ifra syria i 2015 og etter har fått permanent oppholdstillatelse. Ut ifra historikk så har jeg vanskelig å se for meg at ukrainske flyktning kommer til å miste sin oppholdstillatelsen uten at det skulle være ifra sitt eget ønske.

Helt greit å være for opphold, men det er absolutt ingen internasjonal konvensjon som sier at vi må gi flyktninger statsborgerskap etter et viss antall år.

Om folk syntes ting er dyrt nå, at valutaen er svak. At det er vanskelig å få seg bolig og samtidig være for masseinnvandring, ja da har man ikke rett på å klage. Faktisk så trur jeg ikke folk forstår hvor jævlig annerledes vi kommer til å få det i fremtiden, de som er etablert med bolig vil ikke få muligheten til å nyte materielle goder eller reise på ferie slik de er vant til. Men er de som er i etableringsfasen som virkelig må betale prisen, noe de allerede gjør.

 

Land etter land kollapser pga uregulert masseinnvandring, sist Tyrkia og Libanon.

 

Nordmenn som flyktet til Sverige under andre verdenskrig reiste hjem og bygde opp landet, ja selv de som flyktet fra nord norge der absolutt alt ble lagt i grus reiste tilbake.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 timer siden):

Helt greit å være for opphold, men det er absolutt ingen internasjonal konvensjon som sier at vi må gi flyktninger statsborgerskap etter et viss antall år.

Og det gjør vi heller ikke. Det ble som sagt endret etter asylstrømmen i 2015, nå gir vi først og fremst midlertidig opphold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror første hovedpoeng her er at man ikke vet hvor lenge krigen kommer til å være. Selv om Ukraina skulle kaste Russland ut, spesielt i Krim, kan Ukraina-krigen 2.0 lure et tiår eller to unna.

Videre ligger Ukraina an til å bli langt bedre integrert med resten av Europa sammenlignet med tiden før krigen. Hvis man ser på polske arbeidsinnvandrere, er det en del som reiser tilbake til Polen, til tross for at lønninger er høyere her. Mange opplever høyere levestandard med penger de har lagt opp her, noen pendler mellom landene, nye forretningsforbindelser og arbeidsmarkeder oppstår som et resultat av kapital fra utvandrerne, og noen reiser tilbake med norske pensjoner og boligformuer.

Hvis utgangspunktet er at ukrainerne selv må få velge hvor de vil bo i framtiden, er det greit å gjøre det til et reelt valg, blant annet ved å åpne dører for språkopplæring og utdanning. Det er heller ikke svart/hvitt når det er forsvarlig, eventuelt en god løsning, å flytte tilbake til de ulike delene av Ukraina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (4 timer siden):

Og det gjør vi heller ikke. Det ble som sagt endret etter asylstrømmen i 2015, nå gir vi først og fremst midlertidig opphold.

Alt er midlertidig til det blir permanent, noe det vil. Det kan jeg garantere.

Cascada81 skrev (4 timer siden):

Tror første hovedpoeng her er at man ikke vet hvor lenge krigen kommer til å være. Selv om Ukraina skulle kaste Russland ut, spesielt i Krim, kan Ukraina-krigen 2.0 lure et tiår eller to unna.

Videre ligger Ukraina an til å bli langt bedre integrert med resten av Europa sammenlignet med tiden før krigen. Hvis man ser på polske arbeidsinnvandrere, er det en del som reiser tilbake til Polen, til tross for at lønninger er høyere her. Mange opplever høyere levestandard med penger de har lagt opp her, noen pendler mellom landene, nye forretningsforbindelser og arbeidsmarkeder oppstår som et resultat av kapital fra utvandrerne, og noen reiser tilbake med norske pensjoner og boligformuer.

Hvis utgangspunktet er at ukrainerne selv må få velge hvor de vil bo i framtiden, er det greit å gjøre det til et reelt valg, blant annet ved å åpne dører for språkopplæring og utdanning. Det er heller ikke svart/hvitt når det er forsvarlig, eventuelt en god løsning, å flytte tilbake til de ulike delene av Ukraina.

Polsk masseinnvandring til Norge har vært en katastrofe for norsk velferd.

Lønnsnivået til ufaglært er nå på uanstendig lavt nivå pga dette, det medfører også at uføretrygd og andre ytelser blir meget lave pga arbeidslinjen.

Nå stopper migrasjonen litt opp ifra polen og det er faktisk pga at velferden i norge og polen nå nærmer seg i å være på samme nivå, boligpriser og slikt tatt i betraktning.

Det er også det som er poenget med EU og EØS at det skal være mer likt, er derfor man har et felles arbeidsmarked, og i stor grad felles sosiale ordninger etter kort opphold og at man gir eøs midler.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takket være uregulert masseinnvandring til Norge:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/03/10/na-blir-ogsa-folk-i-full-jobb-fattige-i-norge/

i full jobb og likevel fattig

https://e24.no/naeringsliv/i/gE4lVA/elkjoep-tilbyr-ansatte-3000-kroner-i-lojalitetsbonus-hvis-de-signerer-fratredelsesavtale

"Elkjøp tilbyr ansatte 3.000 kroner(250usd) i «lojalitetsbonus» hvis de signerer fratredelsesavtale"

https://www.laagendalsposten.no/akkurat-na-har-jeg-196-kroner-pa-kontoen-de-skal-holde-de-neste-sju-dagene/s/5-64-1267084

Nå har jeg 106 kr som skal holde de neste 7 dagene

https://www.ung.no/oss/06m73ZzAHuWKrbMJvVcHCJ

JEg er syk og har ikke penger til det mest nødvendige.

 

Jeg er gammel nok til  å huske hvordan det var her før EØS og før utvidelsen til Øst-Europa, det var paradis på jord.
Null komma null bekymringer og lønningene var verdens høyeste, man kunne bokstavelig talt banke på døra til hvilken som helst bedrift og man fikk jobb.
Man behøvde ikke å ha private helseforsikring da det offentlig uansett var verdens beste

Nå er absolutt alt et stort helvete, jeg kommer aldri aldri til å tilgi hvordan de har rasert norsk velferden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Musefella said:

Takket være uregulert masseinnvandring til Norge:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/03/10/na-blir-ogsa-folk-i-full-jobb-fattige-i-norge/

i full jobb og likevel fattig

https://e24.no/naeringsliv/i/gE4lVA/elkjoep-tilbyr-ansatte-3000-kroner-i-lojalitetsbonus-hvis-de-signerer-fratredelsesavtale

"Elkjøp tilbyr ansatte 3.000 kroner(250usd) i «lojalitetsbonus» hvis de signerer fratredelsesavtale"

https://www.laagendalsposten.no/akkurat-na-har-jeg-196-kroner-pa-kontoen-de-skal-holde-de-neste-sju-dagene/s/5-64-1267084

Nå har jeg 106 kr som skal holde de neste 7 dagene

https://www.ung.no/oss/06m73ZzAHuWKrbMJvVcHCJ

JEg er syk og har ikke penger til det mest nødvendige.

 

Jeg er gammel nok til  å huske hvordan det var her før EØS og før utvidelsen til Øst-Europa, det var paradis på jord.
Null komma null bekymringer og lønningene var verdens høyeste, man kunne bokstavelig talt banke på døra til hvilken som helst bedrift og man fikk jobb.
Man behøvde ikke å ha private helseforsikring da det offentlig uansett var verdens beste

Nå er absolutt alt et stort helvete, jeg kommer aldri aldri til å tilgi hvordan de har rasert norsk velferden.

Bare vant til NAV får samkjørt seg enda mer med det sørlige Europa. Stikkord: Brutal "arbeidsline" og  korrupt "behovprøving" innen NAV 🙂   Er du sleip nok, så kan det går bra med deg. De mindre sleipe kan ha vold i verktøykassa. Skal NAV-ansatte bedrive personlig/individuell behovsprøving så vil de ikke gå trygt på gata, så online tjenester kan bli viktigere.

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (På 17.3.2023 den 12.33):

Jeg er gammel nok til  å huske hvordan det var her før EØS og før utvidelsen til Øst-Europa, det var paradis på jord.
Null komma null bekymringer og lønningene var verdens høyeste, man kunne bokstavelig talt banke på døra til hvilken som helst bedrift og man fikk jobb.
Man behøvde ikke å ha private helseforsikring da det offentlig uansett var verdens beste

Nå er absolutt alt et stort helvete, jeg kommer aldri aldri til å tilgi hvordan de har rasert norsk velferden.

Snakk om dommedgasprofetier. Vi har høyere lønninger, sterk økonomisk vekst og har de siste årene nytt godt av lavere inflasjon og renter, og i stor grad takket være arbeidsinnvandringen fra Europa sluppet mangel på arbeidskraft som ville drevet opp lønningene og økt inflasjonen og renten. Europautredningen viste at vi nyter svært godt av EØS-avtalen som sikrer norske eksportører tollfri tilgang til Europa når de skal selge varer og tjenester, som har skapt titalls tusen arbeidsplasser i hele Norge.

Uansett hvor mye nasjonalistene skulle ønske det verken kan eller vil nordmenn reversere til tidlig 90-tallet med høye brune murer rundt landet og isolasjonisme. Nordmenn nyter godt av tollfri handel, passfrie reiser og tett samarbeid med våre naboland i Europa.

Endret av GP950mAh
  • Liker 6
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (54 minutter siden):

Snakk om dommedgasprofetier. Vi har høyere lønninger, sterk økonomisk vekst og har de siste årene nytt godt av lavere inflasjon og renter, og i stor grad takket være arbeidsinnvandringen fra Europa sluppet mangel på arbeidskraft som ville drevet opp lønningene og økt inflasjonen og renten. Europautredningen viste at vi nyter svært godt av EØS-avtalen som sikrer norske eksportører tollfri tilgang til Europa når de skal selge varer og tjenester, som har skapt titalls tusen arbeidsplasser i hele Norge.

Uansett hvor mye nasjonalistene skulle ønske det verken kan eller vil nordmenn reversere til tidlig 90-tallet med høye brune murer rundt landet og isolasjonisme. Nordmenn nyter godt av tollfri handel, passfrie reiser og tett samarbeid med våre naboland i Europa.

Svak lønnsutvikling og manglende inflasjon har nettopp forårsaket at Norges bank ikke kan sette opp renten tilsvarende det man ser i USA mfl. 

Og dermed er kronen svak og vi har nå langt lavere lønninger enn land som har hatt et mer rasjonelt bilde på innvandring.

Sveits er ikke medlem av EØS/EU, de har en kvote på hvor mange som kan komme ifra Øst-Europa. Samt på lik linje med Danmark strenge vilkår for statsborgerskap.

Vi kommer aldri til å bli enige, men er flott at du i det minste er fornøyd med utviklingen som Norge har gått igjennom.

Toll har heller ingenting med innvandring, bare se til Storbritannia, sveits, Danmark, Østerrike, Ungarn og mange andre land.

Du vil uansett ikke reise rundt i EU uten pass, spesielt når man flyr.

 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (42 minutter siden):

Svak lønnsutvikling og manglende inflasjon har nettopp forårsaket at Norges bank ikke kan sette opp renten tilsvarende det man ser i USA mfl. 

Og dermed er kronen svak og vi har nå langt lavere lønninger enn land som har hatt et mer rasjonelt bilde på innvandring.

Fordi lønningene er svake og renten og inflasjonen lavere trenger vi ikke å sette opp renten like mye som andre land. En svak krone er bra for norsk næringsliv, det gjør norsk eksport mer konkurransedyktig og skaper flere arbeidsplasser i Norge.

Musefella skrev (44 minutter siden):

Sveits er ikke medlem av EØS/EU, de har en kvote på hvor mange som kan komme ifra Øst-Europa. Samt på lik linje med Danmark strenge vilkår for statsborgerskap.

Og de sliter med mangel på arbeidskraft som følge av deres restriktive linje. Ingen land har blitt rike og velstående ved å bygge høye, brune murer rundt seg.

Musefella skrev (45 minutter siden):

Vi kommer aldri til å bli enige, men er flott at du i det minste er fornøyd med utviklingen som Norge har gått igjennom.

Ja, i likhet med flertallet av nordmenn er jeg fornøyd med EØS-avtalen som har gjort nordmenn rikere, gitt oss lavere inflasjon og rente og en lang rekke samarbeider som nordmenn flest nyter godt av. EØS-avtalen er ikke årsaken til alt som er galt her til lands, selv om nasjonalistene liker å hevde det, tallenes tale er klar, vi har fått det bedre takket være avtalen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (8 timer siden):

Fordi lønningene er svake og renten og inflasjonen lavere trenger vi ikke å sette opp renten like mye som andre land. En svak krone er bra for norsk næringsliv, det gjør norsk eksport mer konkurransedyktig og skaper flere arbeidsplasser i Norge.

Og de sliter med mangel på arbeidskraft som følge av deres restriktive linje. Ingen land har blitt rike og velstående ved å bygge høye, brune murer rundt seg.

Ja, i likhet med flertallet av nordmenn er jeg fornøyd med EØS-avtalen som har gjort nordmenn rikere, gitt oss lavere inflasjon og rente og en lang rekke samarbeider som nordmenn flest nyter godt av. EØS-avtalen er ikke årsaken til alt som er galt her til lands, selv om nasjonalistene liker å hevde det, tallenes tale er klar, vi har fått det bedre takket være avtalen.

EØS har gjort oss fattigere, mangel på arbeidskraft er et gode som fører til produktivitetsvekst, ellers så er jeg uenig med deg i absolutt alt.

Skal vedde på at minst ett av likene dine også kommer ifra en moderator, som er håndplukket av Schibsted pga sine politisk korrekte meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (29 minutter siden):

EØS har gjort oss fattigere, mangel på arbeidskraft er et gode som fører til produktivitetsvekst, ellers så er jeg uenig med deg i absolutt alt.

Dette høres ut som ønsketenkning, for det gir ingen logisk mening. Mangel på arbeidskraft er et kjempeproblem for økonomien, det er det motsatte av vekst.

Musefella skrev (30 minutter siden):

Skal vedde på at minst ett av likene dine også kommer ifra en moderator, som er håndplukket av Schibsted pga sine politisk korrekte meninger.

Må innrømme at jeg humret litt av denne, du må gjerne tro det hvis det er noe som passer inn i verdensbildet ditt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

EØS har gjort oss fattigere, mangel på arbeidskraft er et gode som fører til produktivitetsvekst, ellers så er jeg uenig med deg i absolutt alt.

Skal vedde på at minst ett av likene dine også kommer ifra en moderator, som er håndplukket av Schibsted pga sine politisk korrekte meninger.

Det du påstår er det stikk motsatte av Europautredningens konklusjon. Norge har nytt godt av åpen, tollfri handel og tilgangen på arbeidskraft gir økt vekst og lavere inflasjon og renter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...