Nøtteskriken Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Som dere ser av dette releet (til en Citroen Xantia) så går det en jernbøyle inn i releet. Kan det være at bøylen er en slags ekstra jording fordi det er koblet til ekstra strømkrevende apparater som kupevifte og kjørelys? Er det mulig å ta av lokket på et slikt relee på vanlig måte bare ved å sprette av lokket? Jeg har ikke en releplan for denne bilen, så derfor spør jeg. Jeg mener å huske at det var 6 pinner på releet. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 (endret) Hvis du ser etter er det jo et komplett diagram på siden av releet. Metallbraketten er akkurat det, en festebrakett. Den er ikke koblet til releet på noen måte. Ja, du kan nok sikkert ta ut releet fra den grønne plastboksen det sitter i med fare for å ødelegge det. Men releet er helt standard med unntak av den dioden du ser på pinne 30a. Ut fra skjemaet på siden er det 6 kontakter på dette releet ja. Endret 6. september 2022 av Woff 2 Lenke til kommentar
Nøtteskriken Skrevet 6. september 2022 Forfatter Del Skrevet 6. september 2022 Joda jeg så diagrammet, men jeg er ikke proff nok til å lese slike diagrammer, så det er derfor spør jeg her om hva slags rele dette kan være. Hva kan dioden på pinne 30a ha for slags funksjon da? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Ei diode koblet sånn vil lede spenningen (+12V) inn på pinne 30a og ut på de to andre i vekslingssettet. Den KAN ha blitt satt der for å forhindre overslag / gnister i det releet veksler. En annen effekt er at den setter ned spenningen med 0,7V, mulig det har betydning. Uten krets-skjema på det hele er det vanskelig å finne ut hva meningen er. 1 Lenke til kommentar
Nøtteskriken Skrevet 7. september 2022 Forfatter Del Skrevet 7. september 2022 Takk for svar Woff. Du har tydeligvis peiling på dette. Så dioden KAN ha blitt satt der for å forhindre overslag / gnister på grunn av hva? På grunn av at releet kan være koblet til ekstra strømkrevende apparater? Og hva er poenget med festebraketten da? De andre releene i bilen uten festebrakett spretter ikke akkurat ut av den grunn. Tvertimot, de kan være harde å få ut. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. september 2022 Del Skrevet 7. september 2022 (endret) Typical applications (Cross carline up to 40A) for example: ABS control, blower fans, car alarm, cooling fan, Electric Power Steering, energy management, engine control, fuel pump, heated front screen, lamps: front, rear, fog light, main switch/ supply relay, valves, wiper control. Hvis releet er til noe virkelig strømkrevende som f.eks. glødeplugger så vil du at det sitter dønn fast og ikke rikker på seg så mye som en mm pga. vibrasjoner og termisk ekspansjon og kontraktsjon. Det kan i teorien også være til kjøling av dioden. Endret 7. september 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Woff Skrevet 7. september 2022 Del Skrevet 7. september 2022 Nøtteskriken skrev (4 timer siden): Så dioden KAN ha blitt satt der for å forhindre overslag / gnister på grunn av hva? Dioden er fabrikkmontert, godt mulig fordi reléet kun skal godkjenne EN strømretning. Kan selvsagt også være for å dempe gnister ved last.. Festebrakett på et relé ikke er uvanlig hvis dette er ment montert alene og ikke stå i en sokkel. Se for deg at du skal montere ekstra lys og ønsker å benytte et relé. Da er det enkelt å kunne skru dette fast med en brakett. Braketten KAN selvsagt være en form for kjøling av dioden da jeg ikke har sjekket hvor stor strøm reléet er ment å takle, men tviler.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå