Gå til innhold

Antallet hurtigladepunkter langs norske veier har passert 5.000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med tettheten av ladere, altså antallet ladere per elbil eller antall elbiler per lan\ding? Hvordan har dette tallet utviklet seg? Trenger ikke regne på det , for antall elbiler har økt drastisk, så her må det sannsynligvis langt flere ladere bare for å holde tritt.

Det eneste som kan stoppe eller redusere behovet for en kraftig økning av antallet hurtig/lynladere, er at det fylles på med destinasjonsladere. Kan man lade med tilstrekkelig hastighet når man uansett står parkert og gjør sine ærend, så trenger man ikke stoppe for å lade på de fleste turene.

Så må de da også fungere, og ikke kutte på grunn av enten app eller brikkeproblemer, eller rett og slett pga ustabile og ofte defekte ladere.

EDIT:

Var nødt til å sjekke artikkelen hos elbilforeningen, og ser ut som det faktisk går rette veien:

"I 2021 var det 114 elbiler per hurtiglader. Nå, i starten av september, er det tallet nede i 108."

https://elbil.no/bygget-like-mange-ladere-hittil-i-ar-som-i-hele-fjor/

EDIT 2:

Og regner jeg selv, basert på statistikk fra elbilforeningen, så ser det ut som tallet er forholdsvis jevne:

2019: 260 688 / 1914 hurtigladere + 449 lynladere = 110

2020: 337 201 / 1658 hurtigladere + 1630 lynladere = 102,56

2021: 455 271 / 1739 hurtigladere + 2392 lynladere =110,21

2022: 508565 / 1786 hurtigladere + 2857 lynladere = 109,53

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/ladestasjoner/

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...