Gå til innhold

En elektrisk pickup man drømmer om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert en fin pickup for de som bare kjører korte distanser som rundt i byen. Men for de som ofte drar store hengere på lange strekninger, er nok en diesel pickup å foretrekke. I USA er det store distanser og man kan også trekke hengere i over 100 km/t. Med lav rekkevidde, få hurtigladere i forhold til bensinstasjoner, treg lading i forhold til fylling av diesel, dyrere strøm enn diesel/bensin (i enkelte delstater som Alaska lønner det seg ikke å bruke strøm istedenfor drivstoff), er det få intensiver. Med en stor henger kan man også regne med halvparten av EPA rekkevidde.

Flere steder i USA er nå bensinprisen under $3 per gal. Med en dollarkurs på 10 kr og mtp at en gallon er 3.785 liter, tilsvarer det 7.92 kr per liter.

Jeg tror ikke Lightning kommer til å utkonkurrere bensin og dieselvariantene av F-150 med det første.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
54 minutes ago, FrihetensRegn said:

Sikkert en fin pickup for de som bare kjører korte distanser som rundt i byen. Men for de som ofte drar store hengere på lange strekninger, er nok en diesel pickup å foretrekke. I USA er det store distanser og man kan også trekke hengere i over 100 km/t. Med lav rekkevidde, få hurtigladere i forhold til bensinstasjoner, treg lading i forhold til fylling av diesel, dyrere strøm enn diesel/bensin (i enkelte delstater som Alaska lønner det seg ikke å bruke strøm istedenfor drivstoff), er det få intensiver. Med en stor henger kan man også regne med halvparten av EPA rekkevidde.

Flere steder i USA er nå bensinprisen under $3 per gal. Med en dollarkurs på 10 kr og mtp at en gallon er 3.785 liter, tilsvarer det 7.92 kr per liter.

Jeg tror ikke Lightning kommer til å utkonkurrere bensin og dieselvariantene av F-150 med det første.

Vanskelig å si faktisk. Bensinprisene er på vei oppover i Amerika, og uten at jeg har sjekket detaljene nå leste jeg flere innlegg i går i en diskusjon på Reddit hvor folk refererte til priser på omtrent det dobbelte der nå. Det er også slik at Ford har fått såpass mange bestillinger fra Amerikanerne at de i lengre perioder har nektet å ta imot nye bestillinger, da det er bestillinger av biler til langt uti 2023. Hva angår rekkevidde er denne satt til 512km, men mest sannsynlig vil sikkert 400-450km være hva man kan forvente, så om man ikke drar henger burde ikke rekkevidden være det største problemet. Når bilen også er så tung vil ikke ekstra vekt påvirke den like mye som biler med mindre egenvekt, selv om man så klart ikke skal bagatellisere hvordan en henger vil påvirke rekkevidden. Men, alt i alt, om man ikke skal kjøre henger flere hundre kilometer daglig kan det være mye penger å spare over tid her.  

Lenke til kommentar
The Very End skrev (26 minutter siden):

Men, alt i alt, om man ikke skal kjøre henger flere hundre kilometer daglig kan det være mye penger å spare over tid her.  

Er ikke litt av poenget med en pickup at hengeren er integrert i bilen? 

Gjennomsnittlig kjører amerikanerne 63 km i døgnet, så rekkevidden burde holde for folk flest.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Vanskelig å si faktisk. Bensinprisene er på vei oppover i Amerika, og uten at jeg har sjekket detaljene nå leste jeg flere innlegg i går i en diskusjon på Reddit hvor folk refererte til priser på omtrent det dobbelte der nå. Det er også slik at Ford har fått såpass mange bestillinger fra Amerikanerne at de i lengre perioder har nektet å ta imot nye bestillinger, da det er bestillinger av biler til langt uti 2023. Hva angår rekkevidde er denne satt til 512km, men mest sannsynlig vil sikkert 400-450km være hva man kan forvente, så om man ikke drar henger burde ikke rekkevidden være det største problemet. Når bilen også er så tung vil ikke ekstra vekt påvirke den like mye som biler med mindre egenvekt, selv om man så klart ikke skal bagatellisere hvordan en henger vil påvirke rekkevidden. Men, alt i alt, om man ikke skal kjøre henger flere hundre kilometer daglig kan det være mye penger å spare over tid her.  

Mye av av svakhetene ved å slepe med en Lightning kommer frem her:

Godt under halvparten av normal rekkevidde på elbilen. Om min jobb gikk ut på å slepe henger ofte i USA, hadde jeg valgt en diesel pickup. Det hadde jeg forsåvidt valgt i Norge også. Det er en grunn til at neste VW Amarok kun kommer med dieselmotorer. Kanskje når vi får 300 kWt eller større batterier med 5 til 90% hurtiglading på under et kvarter blir en realitet kan det være mer attraktivt å bruke elbil til å slepe vogn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...