Gå til innhold

Stor TV (rundt 85") med 4k, bra bilde, oppskalering

Anbefalte innlegg

Pusler litt med tankene på å skaffe meg en stor TV i løpet av året. Legger da mest mulig vekt på bildet og oppskaleringsmuligheter. Fotballsendinger er jo stort sett i dårlig oppløsning, men antar at 4k kommer "snart" der også - uansett viktig at TVen takler å skalere opp så dagens sendinger (parabol/Allente) ikke ser helt håpløse ut.

TVen skal hovedsakelig brukes til fotballsendinger via parabol, Netflix 4k abo, vanlige TV-sendinger samt Bluray-filmer.

Lyd kommer jeg til å kjøre via forsterker, så spiller ingen rolle hva TVen har innebygget der.

Maks fysisk størrelse er 200 cm x 115 cm (arealet på veggen jeg har til disposisjon).

Mye å velge mellom, endel med helt tullete priser selvsagt, men hva er det egentlig som i praksis er best/fornuftig til mitt bruk, uten at prisen er helt koko? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K er fremdeles i "startgropa" for allmenn bruk. En bør være spesielt interressert for å få ordentlig utbytte av det. Enn så lenge er det meste 1080p som tilsvarer 2K eller faktisk helt ned i 720p. Har hatt en 4K TV lenge nå, og føler det har gitt lite ekstra i forhold til 2K.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Linær er helt klart ikke 4k, men alle de store streamingtjenestene tilbyr serier og filmer i 4k nå. De har de vel gjort en god stund.

Lenke til kommentar

Må jo si hva budsjettet er, husk at det er som regel bedre å kjøpe en mindre tv med bedre bilde enn stor tv med mediokre bilde.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-85-qn95a-4k-neo-qled-tv-2021/293476?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Consumer Electronics

Den skal være ganske grei, ser den var nylig på salg for 30k hos power i forbindelse med salget de hadde i helga, tipper nok kommer tilbud på black friday hvis du kan vente,

Lenke til kommentar

Budsjettet er litt "svevende", det kommer jo helt an på TVen. Men den som du linker til onkel_jon, er helt innafor, spesielt når black friday kommer.

Er også klar over at det er en stund til 4k kommer for fullt, men kjøper jo denne TVen for at den skal vare ganske mange år.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Slettet-Lk8eL7iw said:

Linær er helt klart ikke 4k, men alle de store streamingtjenestene tilbyr serier og filmer i 4k nå. De har de vel gjort en god stund.

Det som streames i 4K er sammenlignbart oppløsningsmessig med 1080p Blu-Ray. Sat er normalt bedre enn Nett/IP. Får en HDR blir lys/farger litt bedre (Rec.2020 vs gamle Rec.709)

Lenke til kommentar
15 hours ago, NoBo said:

Lyd & Bilde har en del tester samt at
Flatpanels.dk også har testet noen større modeller.

Størrelsesmessig så har du vel plass til en 88" (<90") på veggen men hvor langt unna sitter du?

Lysforhold? Selve rommet og eventuelle lyskilder (vindu, lamper) som kan gi gjenskinn. Er rommet oftest lyst bør TV-en være lyssterk.

Fine oversikter over tester der! 

Lysforhold og avstand er ikke noe problem, sitteplasser er på 3 til 5 meters avstand, og lys regulerer jeg selv etter behov.

Skal grave litt i de testene og se hva jeg skal sikte meg mot når det blir tilbud.

Lenke til kommentar

Store tv-er og brukere av store tv-er har kanskke lett for å fokusere på film i man-caven med lite lys. Jeg er en av dem. Da er OLED uslåelig på alt utenom ett punkt: pris per tomme.

Hvis du har mye lys i rommet så er kanskje en lyssterk LCD å foretrekke.

Hvis du ser mye på direkte-sendt fotball så er nok kilden en viktig begrensende faktor. Jeg ville ha sjekket om tv-en tilbyr native 50/60 fps (de fleste gjør vel det), og om den har god rendering av bevegelser. For LCD så er (synkront) flimrende baklys en god måte å rendre raske bevegelser på. For OLED så er black frame insertion tilsvarende, men LG valgte å fjerne den funksjonen før release av min 2019 modell.

Alle tver lagd med 720p (HD) eller mer har oppskalering. Selv min crappy VideoSeven 37» fra 2006(?).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...