Tullballj Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Har en 09 modell Avensis 2,0 diesel som går i nødmodus hvis jeg trykker gassen i bånn mer enn noen få sekunder. Første gangen kom det opp feilmelding med OBD 2 leser som viste drivstoff lekkasje. Verkstedet mente det var filteret, så først fikk jeg byttet diesel filter. Da virket bilen ok en god stund. Etter hvert gikk den i nødmodus igjen. Da kom det opp feilmelding i forhold til lamdasonde. Den ble derfor byttet og bilen gikk fint igjen. Nylig gikk bilen i nødmodus og det kom opp feilmelding avlest med OBD2 med fuel leak slik som første gangen. Bilen virker helt normal så lenge jeg ikke trykker gassen i bånn og drar den ut på turtall i mer enn noen sekunder. De gangene den har gått i nødmodus har jeg tråkket ekstra hardt på pedalen i lange motbakker. Kjører jeg mer moderat skjer det ikke. Noen tanker? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Vi har det samme problemet med en Iveco lett lastebil, og finner ikke ut hva problemet er. Stor sjanse for at bilen går i nødmodus over 2500 omdreininger. Jeg unngår å kjøre den bilen, selv når det hadde vært lettere å komme fram. Tar heller den store tunge lastebilen som ikke har noen problemer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Gåen dysetetninger? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 4. september 2022 Forfatter Del Skrevet 4. september 2022 Dubious skrev (27 minutter siden): Vi har det samme problemet med en Iveco lett lastebil, og finner ikke ut hva problemet er. Stor sjanse for at bilen går i nødmodus over 2500 omdreininger. Jeg unngår å kjøre den bilen, selv når det hadde vært lettere å komme fram. Tar heller den store tunge lastebilen som ikke har noen problemer. Det er ikke turtallet som er avgjørende for når det den går i nødmodus. Jeg kan kjøre den på høyt turtall i lav gir. Det er når motoren må jobbe hardt den går i nødmodus. For eksempel opp en lang bratt bakke i tyngre gir. Høyt turtall går fint. En gang skulle jeg for eksempel kjøre forbi en bil i en tunnel i motbakke (Forbikjøringsfelt).Giret ned. Tråkket gassen i bånn. Skiftet gir igjen. Fortsatt gassen i bånn. Plutselig pip, pip. All motor kraft forsvinner. Bilen går i 5 km/t til nød lommen hvor jeg får koblet til obd2 og slettet feilkode. Da går den normalt igjen og jeg kan kjøre videre. Finner ikke noe lekkasje. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Skulle skrevet at det skjer i oppoverbakker, da det er kun der du har behov for 2500 omdreininger. Lastebiler trives best på lave turtall og det er stort sett bare i oppoverbakker vi dytter de maks. Problemet går bort av seg selv ved å stoppe motoren, og starte den på nytt. Sletter du feilkoden så finner ikke verkstedet noen feil. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Tullballj skrev (1 time siden): Bilen går i 5 km/t til nød lommen hvor jeg får koblet til obd2 og slettet feilkode. Da går den normalt igjen og jeg kan kjøre videre. Finner ikke noe lekkasje. Det kan hende lekkasjen er "intern". Hvilke kode dreier det seg om? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 5. september 2022 Forfatter Del Skrevet 5. september 2022 Feilkode er P0093#07E8 Fuel System Leak Detected Large Leak. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Hvor lenge/mange km er det siden du byttet filteret? Har du mye dritt på tanken så kan det tette seg igjen fort... Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 5. september 2022 Forfatter Del Skrevet 5. september 2022 Det er kanskje for 1500 kilometer siden. Bruker ikke bilen så mye til daglig. Mest helg/ferie. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Trykket i railen blir for lavt og den går i nødmodus, ta en sjekk av dysene og se om de er innenfor spesifikasjon på returmengden. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Mulig jeg får hets, men jeg bruker regelmessig dyserens i tanken, så ville anbefalt å ta en langtur med noe sånnt som et billig forsøk. Som andre er inne på så kan det være alt i fra filter, sensorer, egr-ventil, drivstoffpumpe til og med tanklokk som ikke tetter skikkelig og slipper vakum. Men jeg ville også tippet dyser som henger og skaper "fuel-leak", de trenger i såfall enten en rens eller utskifting Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 5. september 2022 Forfatter Del Skrevet 5. september 2022 mandodiao skrev (2 minutter siden): Mulig jeg får hets, men jeg bruker regelmessig dyserens i tanken, så ville anbefalt å ta en langtur med noe sånnt som et billig forsøk. Som andre er inne på så kan det være alt i fra filter, sensorer, egr-ventil, drivstoffpumpe til og med tanklokk som ikke tetter skikkelig og slipper vakum. Men jeg ville også tippet dyser som henger og skaper "fuel-leak", de trenger i såfall enten en rens eller utskifting Jeg bruker den mest på langtur. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Tullballj skrev (29 minutter siden): Jeg bruker den mest på langtur. Ja, jeg tenkte på tilsetningstoffer i dieseltanken, har du prøvd det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Tullballj skrev (8 timer siden): Feilkode er P0093#07E8 Fuel System Leak Detected Large Leak. Hvor langt har bilen/injektorene/drivstoffpumpen kjørt? "Røde" og "grønne" solenoides på drivstoffpumpen kan være problemet. Feil på injektorer som noen har nevnt er også høyt oppe på listen over mulig problem. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 5. september 2022 Forfatter Del Skrevet 5. september 2022 Bilen har gått ca 180k kilometer. Vet ikke om injektorer er byttet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Har den 1cd-ftv eller 1ad-ftv? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. september 2022 Forfatter Del Skrevet 6. september 2022 Det er adt270 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 (endret) Motoren i adt270 har motorkode 1ad-ftv. Den vanligste årsaken til P0093 er feil på SCV (Suction Control Valve). Rengjøring kan hjelpe (må monteres med ny o-ring som påføres ren motorolje). Injektorer som ikke holder tett kan også medføre P0093. Det er mulig det ble tatt fram en SCV med bedre design til motoren i din bil. Ved bytte til ny type scv skal programvaren i motorstyringen oppdateres til siste versjon. Endret 6. september 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå