Gjest 481be...88b Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Som part i en byggesak sendte jeg dokumentasjon til kommunen. Senere opplevde jeg at kommunen har unntatt dokumentene jeg sendte inn fra offentlighet og at de har lagt inn uriktig dokument. Jeg kan ikke se at kommunen har hjemmel til å unnta dokumentene offentlighet da fremkommer noe i dokumentene som etter min vurdering tilsier at disse dokumentene skal unntas offentlighet. Jeg nekter å tenke at dette skyldes saksbehandlingsfeil da det er er flere dokumenter som er unntatt offentlighet. Dog er det riktig at jeg ved min dokumentasjon har påpekt at kommunen har begått en betydelig saksbehandlingsfeil. Spørsmål: Har det noen form for konsekvens for kommunen at den unntar opplysninger offentlighet når den ikke har adgang til dette? Anonymous poster hash: 481be...88b Lenke til kommentar
Gjest 481be...88b Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 krikkert skrev (18 timer siden): Nei. Kommunen har vel en plikt til å arkivere? Når denne plikten er innført, er det vel en grunn til det? Hva om unnlatelse av å offentliggjøre får konsekvenser for byggesaken? kan du utdype ditt svar krikkert? Anonymous poster hash: 481be...88b Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Kommuner gjør som de vil. Og om de taper i en rettssak, gidder de ikke en gang å betale bøtene eller rette seg etter lovene de skal følge. Du har med andre ord ingenting du skal ha sagt og kan bare glemme å bli hørt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Nei, det har ingen praktiske konsekvenser for kommunen om et dokument som skulle vært offentlig ikke blir offentliggjort. Konsekvensen for kommunen er at den må saksbehandle et innsynskrav som den kunne ha sluppet å saksbehandle dersom den opprinnelige klassifiseringen hadde vært riktig, altså at den må bruke ressurser på å rette opp feilen. Det samme gjelder for byggesaken. Får byggesaken galt utfall må kommunen bruke ressurser på å rette det opp. Lenke til kommentar
Gjest 481be...88b Skrevet 8. september 2022 Del Skrevet 8. september 2022 krikkert skrev (På 6.9.2022 den 10.38): Nei, det har ingen praktiske konsekvenser for kommunen om et dokument som skulle vært offentlig ikke blir offentliggjort. Konsekvensen for kommunen er at den må saksbehandle et innsynskrav som den kunne ha sluppet å saksbehandle dersom den opprinnelige klassifiseringen hadde vært riktig, altså at den må bruke ressurser på å rette opp feilen. Det samme gjelder for byggesaken. Får byggesaken galt utfall må kommunen bruke ressurser på å rette det opp. Svar fra Riksarkivet idag: En kommune er pålagt å journalføre alle inngående og utgående dokumenter som etter offentlighetsloven har verdi som dokumentasjon, jf. forskrift om offentlig arkiv § 9. Riksarkivaren har veiledning- og tilsynsansvar i offentlig virksomhet. Med hjemmel i arkivloven § 7 har Arkivverket rett til å inspisere et arkiv og føre tilsyn ved arkivholdet, samt gi pålegg om utbedring av eventuelle avvik for å oppfylle kravene i arkivloven. Anonymous poster hash: 481be...88b Lenke til kommentar
Gjest 481be...88b Skrevet 8. september 2022 Del Skrevet 8. september 2022 På generelt grunnlag er det anledning til å klage på manglende journalføring og/eller innsyn til Sivilombudet Anonymous poster hash: 481be...88b Lenke til kommentar
Gjest 481be...88b Skrevet 8. september 2022 Del Skrevet 8. september 2022 Ergo kan det få noen konsekvenser om kommunen ikke journalfører riktig. Anonymous poster hash: 481be...88b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå