Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Service på «nybil»


discostu

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en bruktbil med nybilgaranti (22mnd gjenstår)

så, tid for første oljeservice, 5800kr inkl bytte av pollenfilter. Er ikke det litt vel stivt, eller helt normalt? Merkeverksted der jeg kjøpte bilen.

blir ikke helt klok på det med feks bruke mekonomen og beholde nybilgarantien, ryker den ved billigere service er det selvsagt ikke verdt det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5800,- høre ganske normalt ut for vanlig "småservice". Større servicer kommer ofte opp i rundt 10k som zanta nevner over.

Oljeskift og inspeksjon kom vel på ca samme på Golfen min på merkeverksted. De skulle ha nesten 2000,- til for å bytte luftfilter og pollenfilter men det bytta jeg selv.

Lenke til kommentar

Prisene har jo gått helt "idiot", så knappe 6 for en liten service kan være helt normalt på merkeverksted for endel biler.

I noen tilfeller kan det lønne seg likevel å ta det på merkeverksted, selvom det kanskje koster en lapp eller 2 mer. Det er ikke rent sjeldent at det ligger en oppdatering av programvare eller annen utbedring, som merkeverksted kan gjøre uten å informere deg eller å ta betalt for. Dette får du neppe gjort på et universalt verksted.

Eksempler er feks Toyota, som hadde motorfeil på noen modeller for noen år siden. Der byttet de hele motoren på alle biler som kom inn på service, uten engang å si noe til kunden. Men det er nå Toyota da, de er litt ekstreme.

Annet eksempel er Citroën, som jeg har hatt et par av. Der har jeg opplevd at de har byttet en hel del deler, samt oppdatert programvare, uten at jeg hadde nevnt noe. Den bilen var utenfor garanti, men hadde fått alle service hos merkeverksted. Forøvrig betalte jeg 1.800.- for sist service hos de, ca 2 år siden. Det var oljeskift og generell inspeksjon av bremser og understell. Så prisene varierer mye..

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hva slags bil? 5.800,- inkl. pollenfilter høres normalt ut, ikke noe annet utover vanlig oljeskift og ettersyn? Sjekk evt. om det er en bilklubb for merket som har rabattavtale med merkeverksted. Jeg har selv 20% på deler og 15% på arbeid (mener jeg) gjennom "min" bilklubb.

Kan jo nevne hva jeg har betalt (inkl. rabatt) på min MB C43 AMG (2018 modell reg. høst 2017):

1. service 2018: Kr 4.750,-

2. service 2019: Kr 9.124,- inkl. bremsevæskeskift og vindusviskere

3. service 2020: Kr 10.024,- inkl. tennplugger (kr 3.257,-)

4. service 2021: Kr 7.569,- inkl. bremsevæskeskift og EU-kontroll

Utover dette har det vært skiftet bremseklosser bak, samt at jeg har tatt et ekstra oljeskift på automatkassen utenom intervall. Nå står straks neste service for tur, den kommer nok på en del mer enn kr 10.000,- + at jeg må ha firehjuls-kontroll. Men alt i alt rimelig fornøydt med tanke på type bil og merke. Har selvsagt spart en del på å være medlem i bilklubben.

Lenke til kommentar

Mener det er en stor fordel med merkeverksted de første årene. De kjenner bilene og vet hva de skal gjøre. Kanskje bytter de deler eller utfører reperasjoner på goodwill eller med dekning fra fabrikken. Kanskje er der bolter som skal etterstrammes, og det må utføres riktig. Kanskje oppdaterer de software på bilen. Og går noe i stykker så kanskje lettere for at de tar det om de har service der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...