Labelle Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Hei, Har en uisolert garasje fra 2012. Ønsker å sette inn 2 ventiler da vinduet får mye juling når det står åpent mye. Veggene er av asfaltplater og vindsperre. Hvor tenker dere jeg bør montere disse? Ønsker ikke å ha de lavt mtp innredning og det blir upraktisk. Hvilken side er det enklest å montere fra? Starte fra utsiden? Tenkte kanskje over utelyset under taket. . Og en på motsatt side bak. Blir dette for høyt? Vil det skal se estetisk pent ut også. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 10. september 2022 Del Skrevet 10. september 2022 Du får best effekt hvis du monterer en ventil lavt og en høyt - helst på hver sin side av bygget. Muligens kan du montere et enkelt ventilgitter i nedre høyre eller venstre hjørne på garasjedøren. Den andre oppunder mønet. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. september 2022 Forfatter Del Skrevet 11. september 2022 Ole3 skrev (15 timer siden): Du får best effekt hvis du monterer en ventil lavt og en høyt - helst på hver sin side av bygget. Muligens kan du montere et enkelt ventilgitter i nedre høyre eller venstre hjørne på garasjedøren. Den andre oppunder mønet. Ja jeg har hørt dette. Men er det så nødvendig? Hadde verken lyst å punktere porten eller ha en ventil lavt på veggen. Har aldri sett det før. Må se stusselig ut. Oppunder mønet? Er det ikke bedre rett under takutstikket på hver ende av garasjen istedenfor? Så ikke luften bare sirkulerer halvveis inn i garasjen? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 11. september 2022 Del Skrevet 11. september 2022 Poenget med dette arrangementet er å utnytte oppdriften som oppvarming av luft gir. Oppvarmingen vil skje både fra sollys og fra bilvarmen etter at den er kjørt. Dersom det er luftpassasje under døren (også om vinteren) bør det holde med en ventil plassert høyt oppe. Jo høyere oppe - jo kraftigere blir utskiftingen av luft. Jeg ville i utgangspunktet satt ventilen oppunder mønet. Under takutstikket går sikkert også greit, hvis du foretrekker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå