Gå til innhold

Norsk stempelmotor kan bli 45 prosent mer effektiv enn en moderne dieselmotor


Anbefalte innlegg

Den siste softwaren til faxen kom til kort i forhold til det nye alternativet. Det hjalp heller ikke med den siste super duper utgaven av filmrullen. Elektromotoren er fremdeles suverent overlegen både på energieffektivitet, vedlikehold og utslipp lokalt. Den største motstanderen er hva som er vedtatt i Ministerrådet og i EU Parlamentet. Stempelmotoren er vedtatt å bli forbudt. Heldigvis. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (12 timer siden):

Mao ikke så mye nytt under solen. Sliter med å se hvor markedet for en sånn motor skulle ligge.Dessuten er det ikke noe av dette som tyder på renere forbrenning, og det er jo den største utfordringen i dag.

I en dieselmotor ?

Nyere dieselmotorer slipper ut renere luft en den luften som motorene suger inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (13 minutter siden):

Stempelmotoren er vedtatt å bli forbudt. Heldigvis. 

Det er heldigvis veldig veldig lenge til i så fall. Det kommer til å bli produsert forbrenningsmotorer i minst 40 år til, og da gjelder det at de er mest mulig effektive og egnet til oppgaven. Ikke bare i biler, men for eksempel i nødaggregat, båter og mye annet. En av oppgavene til både stasjonære og mobile motorer er at de skal erstatte behovet for stor batterikapasitet. På den måten kan den begrensede ressursen batterier brukes på de stedene de gir mest nytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (23 minutter siden):

Den siste softwaren til faxen kom til kort i forhold til det nye alternativet. Det hjalp heller ikke med den siste super duper utgaven av filmrullen. Elektromotoren er fremdeles suverent overlegen både på energieffektivitet, vedlikehold og utslipp lokalt. Den største motstanderen er hva som er vedtatt i Ministerrådet og i EU Parlamentet. Stempelmotoren er vedtatt å bli forbudt. Heldigvis. 

Alle kan sikkert huske da EU forbød filmrullen og faxmaskinen.  Som kjent er forbud det som skal til for at noe overlegent skal kunne ta over.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (25 minutter siden):

Den siste softwaren til faxen kom til kort i forhold til det nye alternativet. Det hjalp heller ikke med den siste super duper utgaven av filmrullen. Elektromotoren er fremdeles suverent overlegen både på energieffektivitet, vedlikehold og utslipp lokalt. Den største motstanderen er hva som er vedtatt i Ministerrådet og i EU Parlamentet. Stempelmotoren er vedtatt å bli forbudt. Heldigvis. 

Forstår ikke helt tankegangen din her, noen produkter blir erstattet med bedre løsninger men bil skal man tvinges over på en annen løsning med og forby gode eksisterende løsninger. Du synes vel at DAB er en 100% fullgod løsning over hele Norge/verden ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (15 minutter siden):

Nyere dieselmotorer slipper ut renere luft en den luften som motorene suger inn.

aha, jeg husker da jeg bustet den påstanden for noen år siden. De hadde målt luftkvaliteten før luftfilteret, i stillestående kø-rushtrafikken i Hamburg en kald vinterdag med virkelig ille luft. Det var "utgangspunktet" som de skulle sammenligne mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

aha, jeg husker da jeg bustet den påstanden for noen år siden. De hadde målt luftkvaliteten før luftfilteret, i stillestående kø-rushtrafikken i Hamburg en kald vinterdag med virkelig ille luft. Det var "utgangspunktet" som de skulle sammenligne mot.

Luften som kommer ut er renere en luften som kommer inn i motoren, enkelt og grei påstand som holder vann.

 

Sitat

En uavhengig test publisert av Tysklands største bilmagasin Auto Motor & Sport viser at luften som slippes ut av nye dieselbiler er renere enn luften som blir tatt inn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (24 minutter siden):

Luften som kommer ut er renere en luften som kommer inn i motoren, enkelt og grei påstand som holder vann.

Nei, så skitten luft kommer ikke inn i motoren. Det er målt før luftfilteret. Lufta må gjennom det før den får slippe inn i motoren og da er den mye renere allerede. Motoren skitner til lufta. Men er utgangspunktet skittent nok så kan det altså i enkelte tilfeller være mer skittent før luftfilteret enn ut fra eksosen.

Nautica skrev (24 minutter siden):

En uavhengig test publisert av Tysklands største bilmagasin Auto Motor & Sport viser at luften som slippes ut av nye dieselbiler er renere enn luften som blir tatt inn.

Det er nettopp den "uavhengige testen" jeg dementerte for noen år siden. Merk også at det var gjort et titalls tester med ulik kvalitet på lufta inn, med ulike biler og det var kun én av kombinasjonene: Den skitneste lufta inn til filteret og den med best katalysator/eksosfilter som så vidt hadde motsatt resultat av det resten hadde, og som ga grobunn for den villedende overskriften.

Testen ble også utført sånn at bremsestøv og veistøv ikke fant veien til måleinstrumentet bak bilen. Det ble kun målt i lufta på vei inn foran.

Det var heller ikke alle de målte forurensningene som viste samme resultat. Det var kun de groveste partiklene PM10, som viste det oppsiktsvekkende resultatet, som ga grobunn for de villedende overskriftene. PM2,5, PM1, NOx, CO2, PAH osv viste som forventet dårligere luft ut bak enn inn foran.

PM10 har sitt opphav fra asfaltslitasje og bremsestøv. Men det ble altså ikke målt bak bilen. Det var kun eksosrøret som ble målt og der var det naturlig nok lite PM10. Det støvet som ble sugd inn i luftfilteret festet seg der og motoren produserer ikke nytt PM10.

Synd at slike urbane myter blant "dieselhoder" fortsetter å leve videre. Anbefaler deg å søke opp kilden, finlese den slik jeg gjorde og så slutte å holde myten i live.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

"Dieselmotorer kan rengjøre lufta"

Originalartikkel. Bladet kan forsåvidt overhodet ikke betraktes objektivt. Det er et bransjeblad fra tysk bilindustri, som på den tida var veldig innstilt på at diesel fortsatt var framtida. Artikkelen må sees på som et forsøk på å skape forvirring om diesel oppi dieselskanadalen, for å lage en motsetning som det kunne diskuteres videre på.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet med stempelmotorer i biler er at de ikke går med det mest effektive turtallet. Turtallet endres som kjent hele tiden, og med det synker effektiviteten kraftig.

En bensin- og dieselmotor burde gå med jevnt turtall hele tiden.

De fleste bruker også gasspedalen litt for heftig, noe som igjen drar ned effektiviteten. Jeg har flere ganger kjørt strekningen Oslo - Lofoten på sparebluss og spart 30% drivstoff sammenlignet med turer der jeg har kjørt (tidligere) "normalt."
Når prisen på drivstoff for lengst har passert kr 20,- er det penger å spare på å kjøre sparsomt.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Viggo Stenbekk said:

Den siste softwaren til faxen kom til kort i forhold til det nye alternativet. Det hjalp heller ikke med den siste super duper utgaven av filmrullen. Elektromotoren er fremdeles suverent overlegen både på energieffektivitet, vedlikehold og utslipp lokalt. Den største motstanderen er hva som er vedtatt i Ministerrådet og i EU Parlamentet. Stempelmotoren er vedtatt å bli forbudt. Heldigvis. 

For det første gjelder EUs forbud bare kjøretøyer, ikke annen bruk. For det andre gjøres det unntak for karbonnøytralt drivstoff. 

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (4 timer siden):

Problemet med stempelmotorer i biler er at de ikke går med det mest effektive turtallet.

Eller optimal belastning. Belastningen er vel så viktig for optimal virkningsgrad som turtallet.

Endret av mr. papp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er CO2 emisjoner men i dag og sikkert fremover kommer nok mange el biler til å kjøre på kullkraft. 

Spørsmålet er om hvordan el bi vs diesel kommer ut da. Ta NOx. Typisk rent kullkraftverk slipper ut ca 1g/kwh

Det er det samme som 1000mg Bruker elbilen 150wh pr kilometer blir utslippet 150mg NOx pr km 

Hva ligger en bensin eller diesel bil på? Grensa er 60mg/km, Mange ligger på ca 20mg/km

Så kan vi ta Svoveldioksid partikler bly radioaktivt materiale osv, Svært mulig at en moderne diesel bil er renere enn en elbil som kjører på kullkraft. Men det er helt klart kostbart for fabrikantene å lage så rene biler. Da er det bedre å la kullkraftverkene ta problemer med utslipp. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 timer siden):

Det gjorde bensinmotorer for 30 år siden også, under korntrollerte forhold. I praksis er imidlertid saken en helt annen. 

Ja, den praksisen ser jeg hver gang jeg ligger bak en dieselbil som akselererer kraftig og det slippes ut en diger, sort sky bak bilen som gjør at jeg må kaste meg på resirk-knappen. Eller en blå oljesky. 

Det er mye som fungerer fint når det er helt nytt og godt vedlikehold. Gjennomsnittsbilen er dog 10 år gammel og ofte ikke så veldig godt vedlikeholdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (41 minutter siden):

En ting er CO2 emisjoner men i dag og sikkert fremover kommer nok mange el biler til å kjøre på kullkraft. 

Spørsmålet er om hvordan el bi vs diesel kommer ut da. Ta NOx. Typisk rent kullkraftverk slipper ut ca 1g/kwh

Det er det samme som 1000mg Bruker elbilen 150wh pr kilometer blir utslippet 150mg NOx pr km 

Hva ligger en bensin eller diesel bil på? Grensa er 60mg/km, Mange ligger på ca 20mg/km

NOx er lokal forurensning. Så lenge kullkraftverket ikke ligger midt i en by er det ikke de NOx-utslippene som er problematiske. Det samme gjelder skip. Null problem med NOx så lenge de er ute på havet, men når de ligger til kai bør man satset på landstrøm for å få bukt med problematikken. 

NOx fra dieselbiler i Drevsjø er et ikke-problem (for lav konsentrasjon). NOx fra dieselbiler på ring 1 er et problem. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (37 minutter siden):

NOx er lokal forurensning. Så lenge kullkraftverket ikke ligger midt i en by er det ikke de NOx-utslippene som er problematiske. Det samme gjelder skip. Null problem med NOx så lenge de er ute på havet, men når de ligger til kai bør man satset på landstrøm for å få bukt med problematikken. 

NOx fra dieselbiler i Drevsjø er et ikke-problem (for lav konsentrasjon). NOx fra dieselbiler på ring 1 er et problem. 

NOx fra skip og land kraftverk er et problem. Det samme er svovel og partikler fra samme kilde. Kullos og aske også. Det er dette som pr def er forurensning-. Det eneste el biler gjør er å flytte hvor eksosen kommer ut. Den som kommer ut fra kullkraftverk er i alle fall værre enn en moderne dieselbil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det var noen som lanserte en brenselcelleløsning (egentig en brenselcelle+ en fuelconverter) som kunne gå på diesel eller bensin for noen år siden. Men det ser ikke ut til å ha fått noe gjennombrudd det heller. Selv om den ble hevdet å ha veldig høy virkningsgrad:

https://www.technologyreview.com/2011/12/02/86731/gasoline-fuel-cell-would-boost-electric-car-range/

 

Som linken viser sammenligner man ofte nye ting med det verste som er på markedet. Som sagt over så produserer man diesel og gass motorer i dag med over 50% virkningsgrad. Formel 1 har vist at dette er mulig på mindre motorer også. Problemet er at det er kostbart å utvikle og vanskelig med tanke på utslipp. Mye enklere å lage el motorer og batterier og la kraftleverandørene ta seg av co2 utslipp og annen forurensing.

Fra gamle dager

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (39 minutter siden):

Som linken viser sammenligner man ofte nye ting med det verste som er på markedet. Som sagt over så produserer man diesel og gass motorer i dag med over 50% virkningsgrad. Formel 1 har vist at dette er mulig på mindre motorer også. Problemet er at det er kostbart å utvikle og vanskelig med tanke på utslipp. Mye enklere å lage el motorer og batterier og la kraftleverandørene ta seg av co2 utslipp og annen forurensing. 

Selv i Polen med mye kullkraft kommer elbiler heldigere ut enn fossilbiler! Dernest vil utviklingen mot 100% fornybar strøm gå raskere og raskere.

Har sjekket me MUG-H og det sies at under akselerasjon er overskuddsenergi fra turbinen. Men noe tall for det finner jeg ikke. Også den høye virkningsgraden for F1 motorer er bare diffust beskrevet. Tidligere lå F1-motorer på 30% grunnet kort slaglengde (45 mm) og mye friksjon grunnet høye turtall (19.000). Siden er turbo kommet, halvert volum (og friksjon) , lavere turtall, kammer for initiell forbrenning og MUG-H. Men er alt dette nok til å heve virkningsgrad til 50+ målt på tradisjonell testbenk? Jeg tviler. Det som er et faktum er at forbruk er halvert i løp, men det betyr ikke at virkningsgrad har økt tilsvarende (grunnen er massiv regenerering).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...