hallgeirl Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Hei! I mai inngikk jeg en avtale med en håndtverker for en litt større jobb (~100 000kr), med oppstart 1. september. Vi har ikke skrevet kontrakt ennå - det skulle gjøres rett før oppstart - men har muntlig og skriftlig over SMS blitt enig om tidspunkt og blitt enige om at jeg har akseptert tilbudet han sendte meg. I august så prøver jeg å få tak i han for å bekrefte at vi er i rute. Umulig å få tak i. Prøvd flere ganger etter det - både skriftlig og ved å ringe - null svar. I dag er det 1. september, og ikke en lyd fra han. Avtaler er såvidt jeg vet bindende fra begge parter. Men når han ikke overholder sin del, hvor lang tid må det gå før jeg bare kan finne en annen håndtverker for jobben? Det er litt kjipt om han rett etter jeg har hyrt inn noen andre kommer og sier han skal starte opp, la oss si en uke senere, og begynner å kreve erstatning for brutt avtale eller noe annet BS. Hva er lurt å gjøre, og hva kan jeg gjøre med retten på min side? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Send han en melding der du skriver at du anser avtalen som avsluttet om han ikke svarer innen x dager. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Hvor lenge er x? Det må jo være en lov eller presedens. Dumt om det du sa ikke var juridisk bindende fordi du skylder ham en lengre frist enn det du sa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Jeg ville sendt melding i morgen å si at dere ikke lengre har en avtale, ettersom du ikke har hørt noe og at de heller ikke møtte opp til avtalt dato. Og se an om du får en form for respons før du engasjerer nye. Ta vare på alt av meldinger. Høres ut som en useriøs aktør, hold deg unna. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 1. september 2022 Forfatter Del Skrevet 1. september 2022 Takk for svar alle sammen! Ja, han ga inntrykk av å være veldig seriøs når han var på befaring. Så lett kan man bli lurt... Jeg tenker da å sende han en melding på mandag, om at jeg anser at vi ikke lenger har en avtale med mindre han svarer innen onsdag. Da føler jeg at jeg har gitt han godt med tid. Spesielt siden jeg også sendte han en melding (og forsøkte å ringe) senest i dag med klar beskjed om at jeg kommer til å se meg rundt etter alternativer om han ikke tar kontakt snarest. Virker dette rimelig? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Håndverkertjenesteloven § 10 annet ledd bestemmer at i tillegg til å overholde frister for avslutning, skal også avtalte frister for påbegynnelse og fremdrift overholdes. Her er oppstartsdato ikke overholdt. Da er man inne i lovens forsinkelseskapittel, og du kan heve avtalen hvis "forsinkelsen er av vesentlig betydning". Dette er en totalvurdering av alle omstendigheter (hvor stor er forsinkelsen, var den varslet, hvilket behov har forbrukeren for rettidig utført tjeneste, er det rimelig at forbrukeren skal kunne gå fra kontrakten), og litt forenklet kan man omskrive vurderingstemaet som "er litt av poenget med avtalen nå borte". Hvis avtale ble inngått i mai, oppstart 1. september ble avtalt i mai, det er fulgt opp flere ganger i august, og tjenesteyter har vært incommunicado i en måned før planlagt oppstart, vil vilkårene for heving antagelig være oppfylt senest 2. september, og antagelig også før dette. 5 1 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 90% av alle håndverkere jeg har hatt med å gjøre er noen surrehuer. En gjenganger er at de tar på seg mer arbeid enn de har tid til, også syntes de det er ubehagelig å gi beskjed til kunden om at de ikke rekker avtalt tid, så da slutter dem i stedet å svare på telefonen. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 TS kan eventuelt søke opp personen/virksomheten i Brønnøysundregistrene for å se om det er noen status der, type opphør/konkurs el. lignende. https://w2.brreg.no/kunngjoring/ Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 2. september 2022 Forfatter Del Skrevet 2. september 2022 9 hours ago, krikkert said: Håndverkertjenesteloven § 10 annet ledd bestemmer at i tillegg til å overholde frister for avslutning, skal også avtalte frister for påbegynnelse og fremdrift overholdes. Her er oppstartsdato ikke overholdt. Da er man inne i lovens forsinkelseskapittel, og du kan heve avtalen hvis "forsinkelsen er av vesentlig betydning". Dette er en totalvurdering av alle omstendigheter (hvor stor er forsinkelsen, var den varslet, hvilket behov har forbrukeren for rettidig utført tjeneste, er det rimelig at forbrukeren skal kunne gå fra kontrakten), og litt forenklet kan man omskrive vurderingstemaet som "er litt av poenget med avtalen nå borte". Hvis avtale ble inngått i mai, oppstart 1. september ble avtalt i mai, det er fulgt opp flere ganger i august, og tjenesteyter har vært incommunicado i en måned før planlagt oppstart, vil vilkårene for heving antagelig være oppfylt senest 2. september, og antagelig også før dette. Veldig opplysende - takk for grundig svar. Da er jeg ikke bekymret. 🙂 Takk alle sammen! Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 2. september 2022 Forfatter Del Skrevet 2. september 2022 7 hours ago, NoBo said: TS kan eventuelt søke opp personen/virksomheten i Brønnøysundregistrene for å se om det er noen status der, type opphør/konkurs el. lignende. https://w2.brreg.no/kunngjoring/ Ingen kunngjøringer der av relevanse som jeg kan se... Siste var en adresseendring for foretaket i 2020. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 9 hours ago, Opsat500 said: 90% av alle håndverkere jeg har hatt med å gjøre er noen surrehuer. En gjenganger er at de tar på seg mer arbeid enn de har tid til, også syntes de det er ubehagelig å gi beskjed til kunden om at de ikke rekker avtalt tid, så da slutter dem i stedet å svare på telefonen. Samme med vårt oppussingsprosjekt i november/desember i fjor. Følte meg som prosjektleder og kunde på likt, måtte komme med datoer om når ting skulle være ferdig, osv. Sist nå var det garantisak. Murer kom på tiden, men ikke kontraktør. Murer ringte til firma/person som skulle komme og jeg overhørte ham på telefonen "Å, det hadde jeg glemt". Lenke til kommentar
Minus Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Er det ikke muligheter for dekningskjøp i slike situasjoner? Man har en avtale som brytes fra håndverkeren sin side med en beløpsverdi på 100 000kr. Man leier deretter inn annen håndverker som gjør jobben for 130 000kr og fakturerer den ikke fremmøtte for mellomlegget. Hvis det ikke går eller er lov, skulle det jammen meg vært mulighet for det. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Minus skrev (59 minutter siden): Er det ikke muligheter for dekningskjøp i slike situasjoner? Man har en avtale som brytes fra håndverkeren sin side med en beløpsverdi på 100 000kr. Man leier deretter inn annen håndverker som gjør jobben for 130 000kr og fakturerer den ikke fremmøtte for mellomlegget. Hvis det ikke går eller er lov, skulle det jammen meg vært mulighet for det. En kan jo forsøke, men den regninga kan jeg aldri tro vil bli betalt. og en har heller ikke sjans til å få noe slikt inni håndtverkerkontrakten. Her jeg bor er også håndtverkere noe skikkelige surrehoder og tar på seg alt for mye. Og skriftlige kontrakter er det ikke noe vits med. Kun anbudspris. Samtlige er forsinket, så alle datoer en forsøker avtale ryker før en har rukket å snu seg. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Har vært borte i et visst antall håndverkere, både privat og i forbindelse med jobb. Etter hvert har man fått seg noen faste firma som er seriøse, men det hender man prøver å innhente tilbud fra andre/man har ikke noen faste firma som kan utføre jobben man ønsker. De fleste av disse... *Svarer ikke på henvendelser. *Sier de skal gi et tilbud, men det får jeg aldri. *Sier de skal komme på befaring, men kommer aldri. *Kan få en pris, men kommer ikke til avtalt tid og hører aldri fra seg igjen (betaler aldri på forhånd, selvsagt). Skjønner hvorfor så mange av disse går konk. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Håndverkertjenesteloven § 28 første ledd: "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av." Håndverkertjenesteloven § 30 første til tredje ledd (min utheving): "(1) Erstatningen skal svare til det økonomiske tap forbrukeren har lidt (utlegg, prisforskjell, tapt arbeidsfortjeneste, tingskade m.m.). Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av forholdet. (2) Forsømmer forbrukeren å begrense tapet gjennom rimelige tiltak, må forbrukeren selv bære den tilsvarende del av tapet. (3) Ansvaret kan settes ned dersom det vil virke urimelig for tjenesteyteren ut fra størrelsen av tapet i forhold til det tap som vanligvis oppstår i liknende tilfelle, og ut fra tilhøva ellers." 1 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 Noen ganger lurer jeg litt på om Krikkert er en bot. Litt som de som er på reddit som kommer med relevant informasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå