Gå til innhold

Ammoniakk løser skipsfartens utslippsproblem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

" Bare ammoniakk kan erstatte diesel og tungolje for skip som skal seile lange avstander."

Det er vel ikke helt korrekt. Både LOHC og atomreaktorer har vært lansert, også av TU.  For passasjerskip vil jeg tro LOHC er det eneste realistiske. Dette på grunn av den lange evakueringstiden slike skip har.  Erfaringer med Viking Sky  og senest med Stena Scandica viser vel at det kan ta flere døgn med helikopteroperasjoner å evakuere slike skip. Det blir for lenge hvis det er lekkasje av giftig ammoniakkgass eller radioaktivitet. Noe helt annet er det å evakuere et frakteskip. Det kan gjøres på to minutt med en gasstett stuplivbåt. 

https://www.tu.no/artikler/pilotstudie-om-lohc-a-kutte-utslipp-fra-180-skip-krever-8-prosent-av-norges-elproduksjon/518260?key=WK30u9CY

https://www.tu.no/artikler/norge-kan-ta-lederrolle-pa-atomdrevne-skip/520295?key=DEYSao7r

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mærsk har bestilt åtte nullutslips kontainerskip med metanol som drivstoff. Det er også flere båter til havvindindustrien på gang som er planlagt for metanol. Så det er ikke alle som mener at det nødvendigvis er ammoniakk som går seirende ut som det nye drivstoffet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, vidarvale said:

Mærsk har bestilt åtte nullutslips kontainerskip med metanol som drivstoff. Det er også flere båter til havvindindustrien på gang som er planlagt for metanol. Så det er ikke alle som mener at det nødvendigvis er ammoniakk som går seirende ut som det nye drivstoffet. 

Jeg tviler litt på at metanol vil bli akseptert som nullutslipp-drivstoff. Jeg regner med at det blir press på karbonfangst, og da blir det litt rart å fange karbon, la det inngå i produksjon av metanol, og så slippe det ut igjen. Hvis man fanger det samme karbonet igjen ombord på båtene, og bruker det til ny metanolproduksjon,  så er det kanskje OK, da blir det jo et lukket kretsløp. 

Lenke til kommentar

Som ved hydrogen og ammoniakk så finnes også metanol i flere "farger"; grønn, blå og grå.

Grå metanol produsert fra naturgass har utslipp på linje med LNG, og kan ikke betegnes som nullutslipp, men har et betydelig lavere utslipp en diesel.

Grønn og blå metanol vil være nullutslipp, men som ved ammoniakk så må produksjon og etterspørsel oppskaleres betydelig dersom det skal bli et alternativ.

Både ammoniakk og metanol er vel i dette henseende å betrakte som en hydrogenbærer.Ammoniakk har flere fortrinn vs hydrogen med hensyn på lagring og bruk, metanol er enda enklere.

I tillegg til Mærsk så er det flere båter på gang:

https://www.tu.no/artikler/remoy-bestiller-havvindskip-med-hovedpropell-bade-foran-og-bak-blir-som-en-bil-med-firehjulstrekk/520940?key=2iJ7UXWG

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidarvale said:

Grønn og blå metanol vil være nullutslipp, men som ved ammoniakk så må produksjon og etterspørsel oppskaleres betydelig dersom det skal bli et alternativ.

Jeg ser ikke helt at metanol kan sidestilles med ammoniakk når det gjelder blå ihvertfall, for mens ammoniakk er fri for karbon, så inneholder jo metanol karbon, som vil slippes ut igjen når den forbrennes.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Hallvard The Horrible said:

"Han påpekte også at ammoniakktanker tar ganger mer plass enn diesel for samme energimengde."

Her mangler det vel et tall?

For samme energiinnhold  er det ca 3 for volum og 2 for vekt. Men selve tanken blir antagelig relativt sett noe større og tyngre også, da ammoniakk må kjøles eller trykksettes for å holdes i flytende form.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...