torest Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Ammoniakk løser skipsfartens utslippsproblem Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 (endret) Quote " Bare ammoniakk kan erstatte diesel og tungolje for skip som skal seile lange avstander." Det er vel ikke helt korrekt. Både LOHC og atomreaktorer har vært lansert, også av TU. For passasjerskip vil jeg tro LOHC er det eneste realistiske. Dette på grunn av den lange evakueringstiden slike skip har. Erfaringer med Viking Sky og senest med Stena Scandica viser vel at det kan ta flere døgn med helikopteroperasjoner å evakuere slike skip. Det blir for lenge hvis det er lekkasje av giftig ammoniakkgass eller radioaktivitet. Noe helt annet er det å evakuere et frakteskip. Det kan gjøres på to minutt med en gasstett stuplivbåt. https://www.tu.no/artikler/pilotstudie-om-lohc-a-kutte-utslipp-fra-180-skip-krever-8-prosent-av-norges-elproduksjon/518260?key=WK30u9CY https://www.tu.no/artikler/norge-kan-ta-lederrolle-pa-atomdrevne-skip/520295?key=DEYSao7r Endret 1. september 2022 av J-Å 1 1 Lenke til kommentar
Dnumiar Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Hva med lystgassutslippene ? (Lystgass har 273 ganger så stor klimaeffekt som CO2 i et 100-års perspektiv (GWP100).) Og NoX ? (bare 98% kan vel renses? hva med de resterende 2% ?) 1 Lenke til kommentar
vidarvale Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Mærsk har bestilt åtte nullutslips kontainerskip med metanol som drivstoff. Det er også flere båter til havvindindustrien på gang som er planlagt for metanol. Så det er ikke alle som mener at det nødvendigvis er ammoniakk som går seirende ut som det nye drivstoffet. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 13 hours ago, vidarvale said: Mærsk har bestilt åtte nullutslips kontainerskip med metanol som drivstoff. Det er også flere båter til havvindindustrien på gang som er planlagt for metanol. Så det er ikke alle som mener at det nødvendigvis er ammoniakk som går seirende ut som det nye drivstoffet. Jeg tviler litt på at metanol vil bli akseptert som nullutslipp-drivstoff. Jeg regner med at det blir press på karbonfangst, og da blir det litt rart å fange karbon, la det inngå i produksjon av metanol, og så slippe det ut igjen. Hvis man fanger det samme karbonet igjen ombord på båtene, og bruker det til ny metanolproduksjon, så er det kanskje OK, da blir det jo et lukket kretsløp. Lenke til kommentar
vidarvale Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Som ved hydrogen og ammoniakk så finnes også metanol i flere "farger"; grønn, blå og grå. Grå metanol produsert fra naturgass har utslipp på linje med LNG, og kan ikke betegnes som nullutslipp, men har et betydelig lavere utslipp en diesel. Grønn og blå metanol vil være nullutslipp, men som ved ammoniakk så må produksjon og etterspørsel oppskaleres betydelig dersom det skal bli et alternativ. Både ammoniakk og metanol er vel i dette henseende å betrakte som en hydrogenbærer.Ammoniakk har flere fortrinn vs hydrogen med hensyn på lagring og bruk, metanol er enda enklere. I tillegg til Mærsk så er det flere båter på gang: https://www.tu.no/artikler/remoy-bestiller-havvindskip-med-hovedpropell-bade-foran-og-bak-blir-som-en-bil-med-firehjulstrekk/520940?key=2iJ7UXWG Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 1 hour ago, vidarvale said: Grønn og blå metanol vil være nullutslipp, men som ved ammoniakk så må produksjon og etterspørsel oppskaleres betydelig dersom det skal bli et alternativ. Jeg ser ikke helt at metanol kan sidestilles med ammoniakk når det gjelder blå ihvertfall, for mens ammoniakk er fri for karbon, så inneholder jo metanol karbon, som vil slippes ut igjen når den forbrennes. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 "Han påpekte også at ammoniakktanker tar ganger mer plass enn diesel for samme energimengde." Her mangler det vel et tall? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 (endret) 59 minutes ago, Hallvard The Horrible said: "Han påpekte også at ammoniakktanker tar ganger mer plass enn diesel for samme energimengde." Her mangler det vel et tall? For samme energiinnhold er det ca 3 for volum og 2 for vekt. Men selve tanken blir antagelig relativt sett noe større og tyngre også, da ammoniakk må kjøles eller trykksettes for å holdes i flytende form. Endret 5. september 2022 av J-Å Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå