Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forsinkelse - "antatt på lager" - når kan jeg ev foreta dekningskjøp?


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte en slik Best pris på DJI RS 3 Pro Combo - Se priser før kjøp i Prisguiden hos power via dnb tilbudet dvs 20% rabatt. Da var forventet/bekreftet levering 31.08, jeg betalte 11.08 og var ok med det. Så begynte datoene å endre seg fra at varen forsvant som kjøpbar til 06.09 -> 02.09 -> 31.08 -> til nå 21.09.

Jeg er jo litt nervøs at Power nå kan holde på slik i evigheten, og varen er betalt dvs jeg har fått kredittkort regning å betale selv om varen ikke har kommet. Når kommer skillelinjen for når jeg ev kan foreta dekningskjøp siden ganske mange andre begynner å få den på lager?

 

 

Tittet mer, jeg var litt rask å lage tråd så jeg, men hvis jeg legger

 

"

§ 6.Leveringstiden

Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.

Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens.

"

 

Til grunn så skal egentlig varen leveres innen 11.09, og hvis jeg sier "ok, dere kan ha til 21.09" men da er grensen nådd, så er jeg innafor?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som de har den på lager nå?

Men sto det forventet eller bekreftet levering? Forventet er ikke en bekreftet dato, og da kan de endre datoen ganske langt frem i tid (det er mange produkter som det er store leveringsproblemer på for tiden, som leverandører ikke kan lastes for), men du kan selvsagt velge å kansellere ordren hvis du synes det tar lang tid.

Hvis de skriver bekreftet levering, så vil jeg tro du kan benytte paragrafen du siterer.

Ellers kan de vel ikke belaste kortet før varen sendes fra deres lager?

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Nukleosid said:

Ser ut som de har den på lager nå?

Men sto det forventet eller bekreftet levering? Forventet er ikke en bekreftet dato, og da kan de endre datoen ganske langt frem i tid (det er mange produkter som det er store leveringsproblemer på for tiden, som leverandører ikke kan lastes for), men du kan selvsagt velge å kansellere ordren hvis du synes det tar lang tid.

Hvis de skriver bekreftet levering, så vil jeg tro du kan benytte paragrafen du siterer.

Ellers kan de vel ikke belaste kortet før varen sendes fra deres lager?

Ja, de fikk den på lager på tross av å ha sagt den ikke skulle komme. 

 

 

"Men sto det forventet eller bekreftet levering? Forventet er ikke en bekreftet dato, og da kan de endre datoen ganske langt frem i tid (det er mange produkter som det er store leveringsproblemer på for tiden, som leverandører ikke kan lastes for), men du kan selvsagt velge å kansellere ordren hvis du synes det tar lang tid."

 

Den delen er ikke jeg så sikker på, effektivt kan jo butikken da trenere enkelte varer som de føler for og dermed omgå en avtale av ymse grunner, derfor ønsket jeg å avklare det. Men i denne saken ble jo hele situasjonen snudd på hodet pga de først sa den skulle komme -> så utsatte -> så innen 24t fikk den på lager likevel...om de nå bare kunne sende skiten ville det jo vært fint 

Lenke til kommentar

Har en jobb som gjør at jeg kan svare litt mer utdypende... Det er få ordrer på dette produktet hos Power og bare en som heter Christian, så tror jeg fant ordren. 

Som skrevet lenger opp så er det leveringsproblemer i bransjen. Mye mer utsettelser enn før korona. Og noen ganger kluss med leveringsdatoer. Dette produktet fikk utsatt levering, ble endret flere ganger og kom så raskere til lager. Ordrene sendes ut de nærmeste dagene avhengig av fraktmåte.

 

Et par fakta: 

Ved bestilling var det oppgitt ubekreftet dato, ikke lovet leveringsdato. 

Det er ikke tatt betalt. Det er kun gjort en reservasjon. Betaling belastes når ordren sendes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr D said:

Har en jobb som gjør at jeg kan svare litt mer utdypende... Det er få ordrer på dette produktet hos Power og bare en som heter Christian, så tror jeg fant ordren. 

Som skrevet lenger opp så er det leveringsproblemer i bransjen. Mye mer utsettelser enn før korona. Og noen ganger kluss med leveringsdatoer. Dette produktet fikk utsatt levering, ble endret flere ganger og kom så raskere til lager. Ordrene sendes ut de nærmeste dagene avhengig av fraktmåte.

 

Et par fakta: 

Ved bestilling var det oppgitt ubekreftet dato, ikke lovet leveringsdato. 

Det er ikke tatt betalt. Det er kun gjort en reservasjon. Betaling belastes når ordren sendes.

Nå er vi uansett over i en teoretisk øvelse, siden varen en eller annen gang blir sendt fra Power. Du kunne kanskje ikke røpt bedre at du jobber hos Power undres jeg?

Når det gjelder fakta'ene;

1) KS mente også det, men viste til backend. Jeg spurte om hva som stod på nettsiden, da ble det stille - dvs hva ble vist meg som kunde. Det som var artig var jo at når jeg dro frem beskrivelsene for RS3 pro og Dji Mic så ble dette endret i etterkant dvs at teksten viste forventet ankommet dato, når jeg påpekte at hvis disse egentlig er usikre så bør man vel skrive det - det kom i etterkant, noe som taler for at hva jeg så ikke var så opplyst. Men det forandrer ikke saken for fremtidige forbrukere; for spørsmålet blir stadig når kan en forbruker si at det har oppstått en forsinkelse? 

 

(Så er det jo en nyanse som spiller inn; denne ble kjøpt via DNB kampanje, og hadde det ikke vært for den kunne man bare byttet til annen leverandør uten tap)

 

 

2) Litt usikker på denne, jeg sjekket faktura igjen nå og den var vekke så du har rett at jeg må ha trodd beløpet lå der, men det forandrer ikke saken i noe forstand ellers så vidt jeg kan skjønne. 

 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (4 timer siden):

Nå er vi uansett over i en teoretisk øvelse, siden varen en eller annen gang blir sendt fra Power. Du kunne kanskje ikke røpt bedre at du jobber hos Power undres jeg?

Når det gjelder fakta'ene;

1) KS mente også det, men viste til backend. Jeg spurte om hva som stod på nettsiden, da ble det stille - dvs hva ble vist meg som kunde. Det som var artig var jo at når jeg dro frem beskrivelsene for RS3 pro og Dji Mic så ble dette endret i etterkant dvs at teksten viste forventet ankommet dato, når jeg påpekte at hvis disse egentlig er usikre så bør man vel skrive det - det kom i etterkant, noe som taler for at hva jeg så ikke var så opplyst. Men det forandrer ikke saken for fremtidige forbrukere; for spørsmålet blir stadig når kan en forbruker si at det har oppstått en forsinkelse? 

 

(Så er det jo en nyanse som spiller inn; denne ble kjøpt via DNB kampanje, og hadde det ikke vært for den kunne man bare byttet til annen leverandør uten tap)

 

 

2) Litt usikker på denne, jeg sjekket faktura igjen nå og den var vekke så du har rett at jeg må ha trodd beløpet lå der, men det forandrer ikke saken i noe forstand ellers så vidt jeg kan skjønne. 

Ja, jeg jobber for Power, men vil ikke gjøre noe ut av det. Jeg svarer her som privatperson, ikke som offisielt svar fra Power. Jeg sjekket litt fordi jeg ble nysgjerrig på hvor mye som var gått galt etter å ha lest tråden. 

1) Det er logget at det var oppgitt ubekreftet dato ved bestillingstidspunktet. I ettertid har det blitt endret leveringsstatus/-dato flere ganger og status i nettbutikken vil da endres. Hvis leverandør gir en dato så blir det lagt ut i nettbutikken, men hvis det kommer ny/endret leveringstid fra leverandør så endres dette i nettbutikken. Derfor kan det (dessverre) være forskjellig dato f.eks. neste dag.

2) En faktura endrer seg ikke. Vil tro at du mener du har sett på bevegelsene i nettbank e.l. Beløpet er reservert, men synes ikke lenger etter et par uker hvis det er lang leveringstid. Dette endrer ikke saken, nei. Men det var informasjon om at påstanden om at det var tatt betalt ikke er korrekt. Hvis jeg fant riktig ordre så sendes den i morgen og betalingen belastes da i morgen eller onsdag. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr D said:

Ja, jeg jobber for Power, men vil ikke gjøre noe ut av det. Jeg svarer her som privatperson, ikke som offisielt svar fra Power. Jeg sjekket litt fordi jeg ble nysgjerrig på hvor mye som var gått galt etter å ha lest tråden. 

1) Det er logget at det var oppgitt ubekreftet dato ved bestillingstidspunktet. I ettertid har det blitt endret leveringsstatus/-dato flere ganger og status i nettbutikken vil da endres. Hvis leverandør gir en dato så blir det lagt ut i nettbutikken, men hvis det kommer ny/endret leveringstid fra leverandør så endres dette i nettbutikken. Derfor kan det (dessverre) være forskjellig dato f.eks. neste dag.

2) En faktura endrer seg ikke. Vil tro at du mener du har sett på bevegelsene i nettbank e.l. Beløpet er reservert, men synes ikke lenger etter et par uker hvis det er lang leveringstid. Dette endrer ikke saken, nei. Men det var informasjon om at påstanden om at det var tatt betalt ikke er korrekt. Hvis jeg fant riktig ordre så sendes den i morgen og betalingen belastes da i morgen eller onsdag. 

Vi får jo se på det med sending, først skulle den sendes fredag (epost) -> så skulle den sendes i dag (epost), men stadig ikke noe og nå er lager tom :)

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 5.9.2022 den 22.38):

Hvis du svarer her som privatperson men har vært og tittet på ordren til Christan, og gir opplysninger om denne her, så tror jeg kanskje du bør på GDPR-kurs. 

Huff, ja dette var ikke bra. 😳 Det var bare godt ment å forsøke å hjelpe, men slik skal det selvsagt ikke gjøres. Når man kjenner rutiner og praksis så ble jeg litt for nysgjerrig på hvor mye som egentlig var gått galt. Men må huske å holde jobben på jobben i fremtiden...

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Mr D said:

Huff, ja dette var ikke bra. 😳 Det var bare godt ment å forsøke å hjelpe, men slik skal det selvsagt ikke gjøres. Når man kjenner rutiner og praksis så ble jeg litt for nysgjerrig på hvor mye som egentlig var gått galt. Men må huske å holde jobben på jobben i fremtiden...

Jeg kommer ikke til å sladre :p men det forbausende hvor vanskelig det å levere denne pakken er for Power. I går var KS kjempesikker på at den skulle komme i dag, meeeen neida

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 5.9.2022 den 22.38):

Hvis du svarer her som privatperson men har vært og tittet på ordren til Christan, og gir opplysninger om denne her, så tror jeg kanskje du bør på GDPR-kurs. 

Er det egentlig et brudd på GDPR? Alt vi vet, er at han heter Christian, og at han har bestilt en DJI RS 3?

Bare nysgjerrig (vet det er strenge regler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...