BBDL7S0D Skrevet 31. august 2022 Del Skrevet 31. august 2022 ANNONSE: Grønn jernbanesatsing kan spare veien for 40.000 trailere i året Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 31. august 2022 Del Skrevet 31. august 2022 Store deler av jernbanen går på diesel. Hva med å elktrifisere Trønderbanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen, for ikke å snakke om rassikring? Man kan vel regne med at de gode gamle jernbanebruene er tryggere enn de nye, eller? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2022 Del Skrevet 31. august 2022 80 000 TEU - det er fire turer med verdens største containerskip. Hvorfor ikke bruke sjøveien? Mye billigere infrastruktur ettersom det kun trengs laste og losse-områder, altså havner, og ikke lange strekninger med inngrep og sår i naturen, mye jern, betong, anleggsarbeid etc. Sjøstrekninger er til sammenligning gratis infrastruktur. Tog fungerer sikkert fint der man ikke har tilgang på havn, men det er jammen ikke billig eller inngrepsfritt. Containerne åpnes jo unasett ikke på jernbanestasjonene. De fraktes jo alltid videre et sted, med bil, før de kommer til destinasjonen, eller blir hentet hos avsender. 2 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 Fint med tog, men MYE mer bør bortimot tvinges over på skip. I dag får tungtransporten misbruke veien bortimot gratis mens for skipsfrakt må en bære absolutt alle kostnader selv. Den skjevfordelingen fører til langt flere drepte i trafikken og et veinett som ødelegges mye raskere enn det trenger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå