Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skyvedør mellom bad og soverom

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper jeg har kommet rett. Er vanskelig å få hjelp lokalt med dette så jeg snur til nettet istedet for å få litt assistanse på ett lite prosjekt.
Har lite erfaring med bygging, konstruksjon og generelt hus. Har bare eid boligen i ett år.

Prosjektet:
Har ett soverom som har skyvedør til bad. Jeg har allerede en eksisterende dør for å komme inn.
For å unngå varmetap og hvis soverommet skal taes i bruk (per nå lager) så er det veldig lytt pga skyvedøra. 

Nå er det slik at jeg ønsker å få tatt bort døra helt og sette på smartpanel (hvis jeg har rett) for å matche resten av veggen i soverom. 
På andre siden (bad side) så er det flis fra før. Her er da planen å lage til spiler siden filsen som er brukt ikke eksisterer lengre.

Mine tanker er at det må gjøres slik:

1. Døra må bort
2. Skinnene må også bort (oppe og nede)
3. Dørkarm må taes bort
4. Ta bort parkett gulv som er i dørkarm?
5. Må sette opp nye staver (Loddrett) og de som går vannrett (Usikker på navn)
6. Sette på smartpanel
7. Jeg må få inn isolering på ett vis i hullet hvor døra trekkes inn og der dørkarmen er nå.
8. Legge plast på badsiden (Membran?) siden det er våtrom.
9. Deretter få en svart bakgrunn (Som tåler fukt) og deretter lage til spiler på badsiden. (Kom gjerne med forslag til noe som er bedre. Er litt begrenset størrelse på bad.

Problemer eller utfordringer: 
A. Hvordan kappe parketten på gulvet uten å skade noe? Må jeg i det hele tatt ta den bort? Hva hvis jeg skal skifte gulv på soverom iframtiden?
B. Hvordan er det å få det tett? Er det noe jeg har glemt?
C. Har jeg i det hele tatt lov å utføre dette på egenhånd? 
D. Isolering. Montering av isolering med kun tilgang fra der stavene skal stå?

Se bilder for hvordan det ser ut. 
Beklager for eventuelle skrivefeil.

Takker mye for fornuftige svar.

Mvh 
Tord

Dør ifra bad.jpg

Gulv ifra bad.jpg

Lukket, fra soverom.jpg

Open, fra soverom.jpg

rett over gulvlist.jpg

Vegg ifra bad.jpg

Øvre karm.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Er ikke sikkert du trenger å gjøre store inngrepet for å få dette til.

Bare husk at du må gjennomgående lufting inn på badet for at avtrekksvifte skal fungere skikkelig.

Da benytter du flat terskel.

Bad er et sensitivt rom som man egentlig ikke har lov til å gjøre så veldig mye. Så her ville jeg ha startet på soveromsdelen og fjernet vegg rundt dørkarm og bak bildet.

Membran skal være smurt bak flisen på veggen, så om du ikke bryter denne på noe vis trenger du ikke noe mer fuktsperre.

For meg ser dette ut som standard MDF veggplater.

Stendere skal ha 60cm avstand, så dette kapper du til å setter inn når skyvedøren er fjernet.

Sett så inn ny dør og karm i samme bredde som åpningen tilsier.

Skumming mellom stender og dørkarm kan gjøres for å bevare varme og støy.

Er absolutt ingen ekspert på dette området, men dette er slik jeg ville løst det.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (2 timer siden):

Hei

Er ikke sikkert du trenger å gjøre store inngrepet for å få dette til.

Bare husk at du må gjennomgående lufting inn på badet for at avtrekksvifte skal fungere skikkelig.

Da benytter du flat terskel.

Bad er et sensitivt rom som man egentlig ikke har lov til å gjøre så veldig mye. Så her ville jeg ha startet på soveromsdelen og fjernet vegg rundt dørkarm og bak bildet.

Membran skal være smurt bak flisen på veggen, så om du ikke bryter denne på noe vis trenger du ikke noe mer fuktsperre.

For meg ser dette ut som standard MDF veggplater.

Stendere skal ha 60cm avstand, så dette kapper du til å setter inn når skyvedøren er fjernet.

Skumming mellom stender og dørkarm kan gjøres for å bevare varme og støy.

Er absolutt ingen ekspert på dette området, men dette er slik jeg ville løst det.

Hei og takk for svar. 

Inngang fra gang (altså ikke skyvedøra) har en glipp under. Så hvis skyvedøra taes bort så vil det fortsatt være gjennomtrekk slik at avtrekken fungerer ordentlig (Håper jeg). Huset utifra tegningene har skyvedøra fra byggeår så den er original om det har noen betydning.
Bør jeg sjekke opp i regelverk rundt hva man kan gjøre på badrom. Dette involverer kun membran og "silikon stoffer" for å tette treverk mot fliser?

En ny dør? Jeg ønsker å tette veggen helt. Mulig det jeg ordla det slik at det ble misforstått, beklager for det isåfall.

Lenke til kommentar

Ja, jeg misforsto at du ville sette inn ny dør.

Om du skal bygge igjen må du nok ha flislegger på stedet som kan smøre ny membran og legge ny flis.

Problemet oppstår derimot om du ikke finner samme type flis som du har fra før av.

Isåfall blir det riving av eksisterende vegg på soveromsside for å ikke bryte membran og ødelegge flere flis enn nødvendig.

Ny sponplate på vegg på bad siden, vil anta at du må fjerne noe av eksisterende vegg for å få godt feste.

Ny MDF plate på soverom.

Om ønskelig kan du isolere imellom soverom og bad når veggen er åpen fra soverom side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...