Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

NTB har sendt ut nyheter om feil strømpris i fem måneder

Anbefalte innlegg

Ernie skrev (1 time siden):

Jeg er absolutt ikke overbevist her. Har du et godt eksempel på når det er nødvendig å dele tidsdata utelukkende i noe annet enn UTC?

Hvis man vil sammenligne strømforbruk sommer mot vinter er det viktig å ta hensyn til sommertid og vintertid. Når folk står opp og når de lager middag er relevante for sammenligning av topper i strømforbruk i løpet av dagen. Jeg ser for meg at dette er enklere om dataene er i lokal tid enn om de oppgis i UTC. Det er selvsagt ikke vanskelig å regne om fra den ene til andre hvis man er obs på dataene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Ernie said:

Jeg er absolutt ikke overbevist her. Har du et godt eksempel på når det er nødvendig å dele tidsdata utelukkende i noe annet enn UTC?

Det mest nærliggende eksempelet er jo nettopp tilfellet i saken her. Det hjelper ikke å vite tida i UTC om man ikke i tillegg vet hvilken tidssone tidspunktet gjelder. Alternativet til å lagre lokal tid (UTC+tidssone) er da å hardkode antakelser om tidssone inn i applikasjonen. Neppe en spesielt god idé, blant annet med tanke på kodegjenbruk og at tidssoner og regler for sommertid endrer seg over tid. Sånt er såpass komplisert at det er best å overlate til biblioteker for å håndtere dato og tid.

Et annet åpenlyst eksempel er en applikasjon for timeføring med ansatte fra forskjellige land. For å korrekt føre f. eks. overtidstillegg etter kl 18 eller 20 må man vite hva klokka er lokalt, ikke bare UTC. Den eneste korrekte måten å løse det på er å lagre tidssone sammen med tidsstempelet. Alle andre løsninger er i praksis stygge hacks.

Lenke til kommentar

TU.no kaller fortsatt strømpriser med mva feilaktig for spotpris. Spotpris er alltid UTEN mva. De kunne kalt dette hyttestrømpris eks påslag og nettleie. Husholdninger betaler IKKE denne prisen. Ei heller bedrifter.

Selvmotsigelsen markert:

581077283_Screenshot2022-09-10at19-38-32TekniskUkeblad-Nyheteromteknologiognorsketeknologibedrifter.png.3589258b8f0a3269f4bd6716a53138a7.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...