asthma Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 Hei, har nylig fått 5g trådløst bredbånd hjemme fra telenor og helt nye rutere og forsterkere. Opplever at nettet kobler fra og på igjen (ute omtrent 30sek-1min) gjennomsnittlig ca hver time, har vært slik siden installasjon for noen par uker siden Jeg har koblet fra strøm på antenne og ruter, ventet og koblet til igjen uten at det hjelper. Opplever feilen på alle enheter så problemet ligger heller ikke på en enkelt PC e.l.. Er i kontakt med Telenor, men det går tregt og det ser ikke ut til at de finner feilen. Fikk vite av en kundebehandler at huset befinner seg midt mellom 4 basestasjoner, men det skal visst ikke bety noe fordi en skal være låst opp mot 1 basestasjon. Har lest litt om at kanaler kan bli "overfylte", men ruteren er ny og ser ut til å velge kanal automatisk. Kan ikke se noe valg på 2.4gHz/5gHz. Tips til noe som kan prøves? All hjelp mottas med stor takk! Ingen ekspert på hardware, men ikke helt akterutseilt på data generelt. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. august 2022 Del Skrevet 29. august 2022 (endret) Det som her kan være litt vanskelig å si, er hvor problemet ligger: Er det på mobilaksessen, er det på kabling mellom antennen og ruter eller er det på ruteren.... Skjer dette hele døgnet? Det jeg kanskje ville startet med, var å koble en PC direkte mot aksessen. Altså kabelen som ellers går inn i WAN-porten på ruteren, inn i nettverksporten på en PC. Videre da sjekke om dette i seg selv er stabilt. F.eks. ved å kjøre ping mot noen servere over en litt lengre periode. Hvis dette er stabilt, vil det kunne tilsi at problemet ligger på ruteren/hjemmenettet. Det stemmer at hvis det er veldig mye bruk av wifi i området, f.eks. i et leilighetsbygg med mange andre wifi-nett, vil det kunne gi problemer. Problemet er her imidlertid normalt sett redusert ytelse. Ikke at forbindelsen forsvinner helt. Hvis du bor i en enebolig e.l. er det nok trolig ikke wifi-forholdene som er utfordringen. Om det er wifi-forhold, er jo også noe som kan sjekkes med å ha en pc eller annet koblet med kabel til ruteren. Hvilken ruter bruker du? Endret 29. august 2022 av NULL Lenke til kommentar
asthma Skrevet 29. august 2022 Forfatter Del Skrevet 29. august 2022 5 hours ago, NULL said: Hvilken ruter bruker du? Takk for grundig og godt svar! Jeg bruker telenors egen medfølgte, hvit, "ruteformet". Kan ikke se noe annen info enn "telenor wifi ruter". Jeg skal teste med kabel, men i og med at det kan fungere noen timer uten problemer, finnes det noe nettsted/program jeg kan bruke for å måle og lagre oppetid uten at jeg behøver å være til stede? Er forøvrig enebolig, så nei, kanaler bør da ikke være noe problem. En annen ting, finner ingen mulighet for å velge mellom 2,4ghz og 5ghz, mulig telenor skjuler dette for å gjøre det enkelt for bruker, kan det være noen hensikt i å bytte mellom disse for stabilitet? Vet at rekkevidden er bedre på 2,4ghz, men Sitter stort sett 2m fra ruter så står nok ikke på det. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. august 2022 Del Skrevet 29. august 2022 8 hours ago, asthma said: Takk for grundig og godt svar! Jeg bruker telenors egen medfølgte, hvit, "ruteformet". Kan ikke se noe annen info enn "telenor wifi ruter". Jeg skal teste med kabel, men i og med at det kan fungere noen timer uten problemer, finnes det noe nettsted/program jeg kan bruke for å måle og lagre oppetid uten at jeg behøver å være til stede? Er forøvrig enebolig, så nei, kanaler bør da ikke være noe problem. Tja. En enkel test vil jo være 'ping -t 8.8.8.8' fra kommandolinjen (på en Windows pc). Tar man 'ping -t 8.8.8.8 > MinFil.txt' skrives det til en tekstfil man kan åpne og se i. Vil da ikke være noe tidsinformasjon - da må man evt. sette opp og kjøre et lite skript som også lagrer den informasjonen. Kanaler bør ikke være noe problem nei. Quote En annen ting, finner ingen mulighet for å velge mellom 2,4ghz og 5ghz, mulig telenor skjuler dette for å gjøre det enkelt for bruker, kan det være noen hensikt i å bytte mellom disse for stabilitet? Vet at rekkevidden er bedre på 2,4ghz, men Sitter stort sett 2m fra ruter så står nok ikke på det. Bruker Telenors ruter selv. Synes band steering'en (som styrer om en enhet skal være på 2,4 eller 5 GHz hvis den støtter begge båndene) ser ut til å fungere meget bra. Man kan sette opp ekstra nettverk som kun er 2,4 eller 5GHz inne på ruteradministrasjonssiden (wifi.telenor.no). Lenke til kommentar
asthma Skrevet 31. august 2022 Forfatter Del Skrevet 31. august 2022 On 8/29/2022 at 8:01 AM, NULL said: Det som her kan være litt vanskelig å si, er hvor problemet ligger: Er det på mobilaksessen, er det på kabling mellom antennen og ruter eller er det på ruteren.... Har nå kjørt et enkelt program som pinger hvert 5. sekund både trådløst og kablet. Et par interessante funn - det ser ikke ut som at tid på døgnet spiller noen stor rolle, trådløst kobler seg av omtrent annenhver time hele døgnet i ca 50sekunder før det kobler seg på igjen. Tidsintervallet er ikke jevnt, det kan gå 30min, deretter 3 t. Har nå kjørt samme program over kabel og ikke fått noen avkobling på 7t. Skal kjøre noen timer til, men dette tyder jo på at det er ruteren som er problemet. Tips til hva jeg nå bør gjøre / hva som kan være feilen? Forøvrig tusen takk for all hjelp så langt! Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. august 2022 Del Skrevet 31. august 2022 6 hours ago, asthma said: Har nå kjørt et enkelt program som pinger hvert 5. sekund både trådløst og kablet. Et par interessante funn - det ser ikke ut som at tid på døgnet spiller noen stor rolle, trådløst kobler seg av omtrent annenhver time hele døgnet i ca 50sekunder før det kobler seg på igjen. Tidsintervallet er ikke jevnt, det kan gå 30min, deretter 3 t. Har nå kjørt samme program over kabel og ikke fått noen avkobling på 7t. Skal kjøre noen timer til, men dette tyder jo på at det er ruteren som er problemet. Tips til hva jeg nå bør gjøre / hva som kan være feilen? Forøvrig tusen takk for all hjelp så langt! Du har dette stabilitetsproblemet på alle wifi-tilkoblede enheter, eller en spesifikk enhet? Dvs. det er ikke bare den aktuelle pc-en som har problemer, men også andre enheter som er koblet til via WiFi? På den enheten som du kjørte ping-kommandoen på - kan du kjøre ping mot 10.0.0.138 i stedet for det du pinget mot tidligere. Da ping-er du mot ruteren, så selve internettforbindelsen er ikke "involvert"... Lenke til kommentar
asthma Skrevet 4. september 2022 Forfatter Del Skrevet 4. september 2022 (endret) On 8/31/2022 at 9:12 PM, NULL said: Du har dette stabilitetsproblemet på alle wifi-tilkoblede enheter, eller en spesifikk enhet? Dvs. det er ikke bare den aktuelle pc-en som har problemer, men også andre enheter som er koblet til via WiFi? Alle enheter, bl.a to ulike PC'er og telefoner som frakobles/tilkobles samtidig. Skal få testet mot ruter, gir rapport :). Men tenker du da på å pinge mens jeg har kabel koblet til, altså at jeg ikke kjører trådløst? Takk igjen for oppfølging. Endret 4. september 2022 av asthma Lenke til kommentar
NULL Skrevet 4. september 2022 Del Skrevet 4. september 2022 1 hour ago, asthma said: Alle enheter, bl.a to ulike PC'er og telefoner som frakobles/tilkobles samtidig. Skal få testet mot ruter, gir rapport :). Men tenker du da på å pinge mens jeg har kabel koblet til, altså at jeg ikke kjører trådløst? Takk igjen for oppfølging. Poenget med å pinge ruteren i stedet for en side på internett, blir i hvert fall å sjekke om selve wifi-nettet fungerer. Så her kan du teste med wifi. Men gjerne også med en enhet på kabel også. Når nettet er borte, er det noe endring i lysene på ruteren? Lenke til kommentar
asthma Skrevet 7. september 2022 Forfatter Del Skrevet 7. september 2022 On 9/4/2022 at 11:05 PM, NULL said: Poenget med å pinge ruteren i stedet for en side på internett, blir i hvert fall å sjekke om selve wifi-nettet fungerer. Så her kan du teste med wifi. Men gjerne også med en enhet på kabel også. Når nettet er borte, er det noe endring i lysene på ruteren? Har nå kjørt over et døgn med pinging mot ruter og samtidig ping mot nettsted, disse er helt synkrone, altså fungerer enten begge eller ingen. Har bare fått pinget fra wifi foreløpig. Å se etter manglende lys er litt krevende siden avkoblingen skjer bare noen ganger hver dag og over kort tid, men skal se om jeg får sjekket det. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. september 2022 Del Skrevet 7. september 2022 Hvis man her også mister kontakt med ruteren i lokalnettet, så høres det jo ut som et problem som ikke er på selve bredbåndsaksessen.... var PC-en som kjører ping tilkoblet med wifi eller kabel? Lenke til kommentar
asthma Skrevet 7. september 2022 Forfatter Del Skrevet 7. september 2022 2 minutes ago, NULL said: Hvis man her også mister kontakt med ruteren i lokalnettet, så høres det jo ut som et problem som ikke er på selve bredbåndsaksessen.... var PC-en som kjører ping tilkoblet med wifi eller kabel? Den som nå kjørte ping mot ruter var ikke koblet med kabel, kun wifi, da oppstår problemet både mot ruter og mot nettsted en del ganger daglig og samtidig. Når PC er koblet med kabel derimot så fungerer ping, men har altså ikke pinget ruter med kabeltilkoblet PC. Men ja, virker vel som ruter er problemet her? Igjen, bare for å friske opp, den avkobler/rekobler i løpet av ca 40sekunder så det virker som det er noe ruteren gjør "bevisst", altså at det ikke er noen feil på selve nettilgangen. Men hvorfor den gjør dette er ikke jeg i stand til å avgjøre.. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. september 2022 Del Skrevet 7. september 2022 OK. Har du flere pc-er å teste med på wifi? Hvis alle pc-er får problemet, er det jo tydelig at wifi er utfordringen, mens hvis det er kun en av pc-ene, blir det vel at kanskje den spesifikke pc-en har wifi issues... Lenke til kommentar
asthma Skrevet 7. september 2022 Forfatter Del Skrevet 7. september 2022 6 minutes ago, NULL said: OK. Har du flere pc-er å teste med på wifi? Hvis alle pc-er får problemet, er det jo tydelig at wifi er utfordringen, mens hvis det er kun en av pc-ene, blir det vel at kanskje den spesifikke pc-en har wifi issues... Har testet flere PC'er og telefoner, alle kobler ut samtidig på wifi så feilen ligger nok ikke på de ulike enhetene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå