R2D2 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Heisan. Er det noen som kan anbefale en bærbar PC? Denne skal i utgangspunktet benyttes av en styreformann i et boligsameie. Skal hovedsaklig brukes til tekstbehandling, regneark, internett og mail samt "noe" bildebehandling (dog er ikke dette hovedbruken) og muligens noe database. Dvs at den ikke trenger å være siste skudd på stammen. Vurderer bærbar slik at man har alle data tilgjengelig når det blir skifte av styrformann eller når denne f.eks. er syk. Blir masse krøll når denne må bruke egen privat PC. (Er også enklere å bare overlate en bærbar til det nye styret istedet for en stasjonær) PC'en kommer til å bli koblet mot trådløst nettverk (802.11 b/g) så det gjør ingenting om den har dette innebygget. Vekt er ikke så veldig viktig (med mindre det er en slugger på flerfoldige kilo), den skal bare være enkel å flytte fra et sted til et annet. Vil derimot gjerne ha en god skjerm på 15". Videre tenker jeg meg 512 MB RAM, 40 GB HD og dedikert skjermminne (bildebehandling). Budsjett: Har ikke diskutert budsjett enda, men regner med at inntil 15k budre holde i denne klassen, eller? Håper noen av dere har tid til å komme med noen innspill på dette. mvh Poul Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Vel, jeg kan trygt anbefale min egen maskin Whitebox CL50. Det er en veldig bra maskin til en veldig bra pris. Den har dedikert skjermminne som du ba om, et trådløst kort av typen G er implantert og harddisken på 60 GB har en rotasjonshastighet på 5400 rpm. Den er relativt liten og lett; faktisk tynnere enn de fleste av dagens maskiner med samme spesifikasjoner. Skjermen er på 15.1" og har en oppløsning på 1400x1050, noe som gjør skjermen utrolig god. Er stillegående og blir ikke veldig varm, en komplett maskin i den prisklassen. Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Hei igjen:) Da har jeg fulgt med på forumet og sugd til meg det meste som har vært av tråder vedr. bærbare maskiner. Her spenner det fra den ene kanten til den andre, og det er jo bra. Får liksom ting belyst fra flere sider, men jeg kan ikke si at jeg har blitt så vedlig mye klokere med tanke på hva jeg skal velge. Imidlertid har jeg mer eller mindre landet på følgende maskiner: Dell Inspiron 8600 N1600WUT Multimedia (86002IA). Centrino 1.7 GHz 15,4” WSXGA+ (1680x1050) 512 MB RAM (2x256) 128 ATI 9600 PRO Turbo 80 GB HD 4x DVD/+RW internt 56 k modem, 10/100 nettverkskort WLAN 802.11b Win XP Pro, MS Office Small Business, Dell bæreveske. Kr. 17.085,- inkl. mva. Tundra 1557 P Centrino 1,5 GHz 15” SXGA+ (1400x1050) 512 MB RAM (1x512) 64 ATI 9600 60 GB HD 24x/10x/24x – 8x Combo CD/RW-DVD modem, 10/100 nettverkskort WLAN 802.11b Win XP Pro, MS Office Small Business. Kr. 17.856,- inkl. mva. Rent umiddlebart ville jeg tro at Dell er det gunstigste kjøpet da det gir mest for pengene. Imidlertid klarer jeg ikke helt å se nytteverdien med bredformat skjerm, selvom jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd den. Har som sagt fulgt med i forumet en stund og lest innlegg om Dell’s maskin, og det virker som om erfaringerne OG følelsene spenner fra himmel til helv..te; noen banner maskinen opp og ned, mens andre igjen er veldig fornøyd. 1557’en er såpass ny og derfor er det jo begrenset hvor mye erfaringer det er med denne enda (selv om det vel kommer etter hvert). Mye har vært skrevet om Whitebox, og maskinene er sikkert bra de, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å handle fra et såpass ferskt firma. At det er et enkeltmannsforetak gjør det ikke mer fristende for å si det slik. Tror nok jeg heller ville foretrekke tilsvarende maskin fra PS Data. Det er mulig begge disse maskinene er litt overkill, men det er jo sabla fristende da. Jeg har også vært innom bl.a. elkjøp, expert o.l., men har ikke spesielt lyst til å legge igjen pengene der. Dessuten; det som er billig i disse sjappene er gjerne "fjorårets" maskiner med celeron. "Normale" maskiner koster minst det samme i disse sjappene som fra nettbutikker. Jeg er, som dere skjønner, noe i tvil om hva jeg skal velge. Noen som kan gi meg et tupp i ræ..a og geleide meg i riktig retning? mvh Poul Edit: fjernet tomme linjer. Endret 30. januar 2004 av R2D2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå