Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (8 timer siden):

Tror denne kulturen vil begrense seg selv, til at en ikke kan bruke disse bilene, saa mye, gjennom avgifter og begrensinger . De maa nok ha en El-bil i tillegg.

Jeg betaler  ca 750kr i forsikring året for to entusiastkjøretøy(bil og mc) hvor vilkårene er maks 8000km i året og at du må ha en annen bruksbil. Jeg må og ha kjøretøy igjennom en takst slik at det sikres at det er entusiastkjøretøy og verdien man ønsker å forsikre.

Forsikringen tilsvarer kasko på en ordinær bil, med enkelte endringer siden det er snakk om 30+ år gamle kjøretøy. 

I korte trekk, miljøet har allerede lagt gode insentiver for å minimere unødvendig bruk av slike kjøretøy ved å gjøre det billig for oss å eie. I tillegg kan man ofte forvente en verdiøkning over tid om man holder bilen i stand. Vi trenger da ingen pisk i form av ekstreme avgifter for å begrense bruken vår. 

Endret av Hansien
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (40 minutter siden):

Er det ikke elbilpolitikken folk hater og ikke elbiler? Jeg ser ikke problemet med elbiler så lenge ikke folk tvinges til å kjøre en mot sin vilje.

Jeg hater minst mulig. Hvis vi legger til grunn en folkelig forståelse av hat som "frustrasjon, kritikk" så er det vel som det kommer fram i denne tråden mange grunner til at folk tenker og snakker som de gjør. Både elbilene selv, politikken samfunnet fører ovenfor elbiler, og de menneskene som kjøper/bruker/argumenterer for elbiler kan føre til at noen føler for å heve en kritisk røst.

Vi lever i et samfunn hvor store verdier overføres fra borgerene til staten, for så å overføres tilbake igjen. Staten (representert av politikere vi velger) kan velge å bruke skatt, avgift og insentiver for å lede borgerene i den retningen som vi/de mener er fornuftig. Når det er dyrere å kjøre dieselbil enn elbil inne i sentrum av storbyen så er det et uttrykk for at mange nok av oss (til å gi de aktuelle politikerne støtte direkte eller indirekte) vil at flere skal vri bilkjøringen over på elektrisk. Alle stemmer ikke MDG og Venstre, men mange stemmer MDG i by (mens "ingen" stemmer på Venstre). Og selv blant de som ikke stemmer MDG så er det mange nok som stemmer på andre partier som er villige til å hestehandle med MDG sånn at politikken blir som den blir. Det er sånn demokratiet vårt funker.

Som er veldig mange ord for å beskrive at avgiftspolitikken er en slags soft tvang. Man kan si at dette har blitt realisert ved å fjerne ulemper for elbileiere, heller enn å påføre ulemper på ICE-eiere, men etterhvert som elbileierene har blitt mange så innebærer det i praksis en slags overføring av velstand fra ICE-eiere og til elbil-eiere. Det har nok også blitt lagt flere byrder på ICE-eiere ettersom elbiler oppfattes som fullgode alternativ for mange av oss, men det er lite trolig at ICE-biler ville ha fått massive avgiftskutt noensinne, selv om elbiler aldri hadde kommet på banen.

Jeg tenker at i dette tilfellet så er tvangen i stor grad berettiget. I by så påfører bensin og dieselbiler en ulempe på menneskene som befinner seg der, og når såpass gode alternativer finnes så er det ikke urimelig å prøve å dytte bilistene over på alternativ. Dette gir seg noen uheldige utslag for spesielle grupper (de som bor og kjører på et sted hvor forurensning ikke er noe problem, som har behov/økonomi/kjøremønster som gjør elbil lite egnet), men disse blir det stadig færre av.

Så har Norge en tradisjon for å melke og "straffe" bilister hardt tilbake til tida da bil ble ansett som et luksus-objekt og litt "syndig". Hvis man skulle ha anvendt proporsjonalitet så burde kanskje de som fyrer med ved, de som lager sement og mange andre grupper ha betalt langt mer avgift enn i dag. Men av en eller annen grunn så tenker vi at det å varme opp huset sitt på en umiljøvennlig måte eller industriarbeidsplasser som slipper ut mye CO2 eller støv er "nødvendig" mens bilkjøring er noe man gjør på søndager for kos og fordi man er rik. Noe som opplagt er flåsete fra min side, men bilister tilfører seg selv og samfunnet stor verdi ved at mor og far kan jobbe og samtidig ha barn, et godt liv. Det blir spennende å se hvordan diskusjon.no reagerer når uunngåelig betydelige avgifter blir lagt på bruk og kjøp av elbiler.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (39 minutter siden):

Jeg betaler  ca 750kr i forsikring året for to entusiastkjøretøy(bil og mc) hvor vilkårene er maks 8000km i året og at du må ha en annen bruksbil. Jeg må og ha kjøretøy igjennom en takst slik at det sikres at det er entusiastkjøretøy og verdien man ønsker å forsikre.

Forsikringen tilsvarer kasko på en ordinær bil, med enkelte endringer siden det er snakk om 30+ år gamle kjøretøy. 

I korte trekk, miljøet har allerede lagt gode insentiver for å minimere unødvendig bruk av slike kjøretøy ved å kjøre det billig for oss å eie. I tillegg kan man ofte forvente en verdiøkning over tid om man holder bilen i stand. Vi trenger da ingen pisk i form av ekstreme avgifter for å begrense bruken vår. 

Hortes veldig greit ut. Takk for inf.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (33 minutter siden):

Jeg har lyst på elbil, men ikke dagens elbiler.

Folk flest hater nok bare at de har lav lastekapasitet og kort rekkevidde.

Lav lastekapasitet ser ut til å være et stort problem. På elbiler spesielt men også på andre biler:

https://www.motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890

Men begynner ikke rekkevidde å bli ganske bra? For meg så er rekkevidde "i boks" hvis jeg vinterstid kan kjøre de 50 milene mellom Oslo ogTrondheim uten å tenke på lading, men heller stoppe når jeg blir lei, sulten eller ser noe spennende i veikanten. For så å lade på billig vis på destinasjonen mens jeg selv sover.

Hvis jeg alternativt kan lade noe dyrt ved en håndfull stasjoner langs veien og det tar meg under 20 minutter inklusive kø, så er det også "bra nok".

Er vi ikke snart omtrent der?

-k

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dubious said:

Med 50 mil effektiv rekkevidde så kan jeg kjøre nesten alle mine turer uten å lade på hurtigladere.

I praksis vil man typisk planlegge å lade en gang på en strekning som Oslo-Trondheim eller Oslo-Bergen. F.eks. starte hjemme med 100%. Kjøre ca 400 km til 20%. Lade til 80% .Komme frem med 60%. Bruke litt lokalt. Returnere med 50%. Kjøre 150km til 20%. Lade til 80%. Komme hjem med 10%. Da har en litt å gå på for dårlige veiforhold eller ladeutfordringer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (13 minutter siden):

I praksis vil man typisk planlegge å lade en gang på en strekning som Oslo-Trondheim eller Oslo-Bergen. F.eks. starte hjemme med 100%. Kjøre ca 400 km til 20%. Lade til 80% .Komme frem med 60%. Bruke litt lokalt. Returnere med 50%. Kjøre 150km til 20%. Lade til 80%. Komme hjem med 10%. Da har en litt å gå på for dårlige veiforhold eller ladeutfordringer.

22 mil til hytta, så 44 mil med 6 i reserve. 
Til nød så kan jeg treg-lade på hytta. 
Ikke min hytte så lader på hytta er ikke aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

22 mil til hytta, så 44 mil med 6 i reserve. 
Til nød så kan jeg treg-lade på hytta. 
Ikke min hytte så lader på hytta er ikke aktuelt. 

Hvis dette er noe du gjør sporadisk (neppe oftere enn en gang i uka, kanskje en gang i kvartalet?), kan et aggregat på hytta eller i bagasjerommet gjøre at du kan spare hundretusener på elbil ved å velge en brukt eller ny bil med kortere rekkevidde som passer bedre med den dagligdagse bruken din?

https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Hvis dette er noe du gjør sporadisk (neppe oftere enn en gang i uka, kanskje en gang i kvartalet?), kan et aggregat på hytta eller i bagasjerommet gjøre at du kan spare hundretusener på elbil ved å velge en brukt eller ny bil med kortere rekkevidde som passer bedre med den dagligdagse bruken din?

https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100

Det er slike kommentarer som gjør at folk hater elbiler.

Folk vil ha bil som kan brukes til alt, uten at en må ty til tulleløsninger. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Det er slike kommentarer som gjør at folk hater elbiler.

Folk vil ha bil som kan brukes til alt, uten at en må ty til tulleløsninger. 

Intensjonen min var ikke å irritere, men å foreslå en mulig (om enn sær) løsning på et problem.

Nå er det jo quirks med andre biler også. Hold drivstofftanken > halvfull om vinteren for å unngå vann i bensinen. Ikke kjør i sterkt magnetfelt med en bil med moderne tenningssystem. Ikke kjør tom en dieselbil med mindre du har lyst til å dra på verksted. Bensinpumpa passer i dieselbiler men ikke bruk den der. Ikke nødfyll dieselbilen med diesel fra traktoren med mindre du har lyst på hundre-tusener i bot. Ikke røyk mens du "lader" bensin-bilen. Pass på at ikke omreisende kriminelle stjeler katalysatoren din. Ikke glem bilen din "påskrudd" i en lukket garasje mens du ordner med noe verktøy.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Når det er bare veier vil i alle fall jeg ha muligheten til å kjøre 10-sylindret bensinbil med 8,4 liter motor og manual 6-gir. Ikke noen Tesla eller noe annet tull. Kombinert kjøring gir ca 1,5 liter per mil i forbruk. Skyld på spillet Need for Speed fra 1994. Ingen vei tilbake etter det. 

CO2-utslipp 363 g/km, mot ca 120-150 på en vanlig bil. Med 2-3000 km i året trenger man ikke å ha dårlig samvittighet. Det er under 1 tonn i året og en vanlig normann slipper ut minst 10. 1 tonn kvalifiserer ikke engang til en guilty pleasure. En lang flyreise kan ligge på 2-4 tonn per sete tur/retur.

Endret av BadCat
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Intensjonen min var ikke å irritere, men å foreslå en mulig (om enn sær) løsning på et problem.

Nå er det jo quirks med andre biler også. Hold drivstofftanken > halvfull om vinteren for å unngå vann i bensinen. Ikke kjør i sterkt magnetfelt med en bil med moderne tenningssystem. Ikke kjør tom en dieselbil med mindre du har lyst til å dra på verksted. Bensinpumpa passer i dieselbiler men ikke bruk den der. Ikke nødfyll dieselbilen med diesel fra traktoren med mindre du har lyst på hundre-tusener i bot. Ikke røyk mens du "lader" bensin-bilen. Pass på at ikke omreisende kriminelle stjeler katalysatoren din. Ikke glem bilen din "påskrudd" i en lukket garasje mens du ordner med noe verktøy.

-k

Halvfull tank gjelder kun gamle biler.  Nye biler har tette tanker.

Samme med tom dieselbil, kjøres den tom så er det bare å fylle på og vri om nøkkelen.

Vi har nødfylt en buss med avgiftsfri diesel, men vi ringte politiet og varslet først.

Røyking forbudt på hele bensinstasjonen, som inkluderer laderne for elbiler.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (59 minutter siden):

Tror du at bensin og diesel bare magisk oppstår av seg selv? 😉

Nei, det tror nok ingen som tror det. Men du kan godt få belegge påstanden din, og ikke bare stille tullespørsmål tilbake.

Til din opplysning  – Mongstad leverer omtrent halvparten av total dieseletterspørsel i Norge, og  i overkant av seks prosent av bensinen.

Så gleder vi oss til din forklaring.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (34 minutter siden):

Nei, det tror nok ingen som tror det. Men du kan godt få belegge påstanden din, og ikke bare stille tullespørsmål tilbake.

Til din opplysning  – Mongstad leverer omtrent halvparten av total dieseletterspørsel i Norge, og  i overkant av seks prosent av bensinen.

Så gleder vi oss til din forklaring.

Og 99% av strømproduksjonen i Norge er fornybar.

Har du sjekket hoved inntaket til Mongstad og måleren? Jeg har ikke sett på Mongstad, men Kårstø. Går en del strøm igjennom det anlegget der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Nei, det tror nok ingen som tror det. Men du kan godt få belegge påstanden din, og ikke bare stille tullespørsmål tilbake.

Til din opplysning  – Mongstad leverer omtrent halvparten av total dieseletterspørsel i Norge, og  i overkant av seks prosent av bensinen.

Så gleder vi oss til din forklaring.

Først må vi se på den faktiske produksjonen av diesel og bensin.

Tallene fra 2021, forutsetter at bilen har et gjennomsnittlig forbruk av drivstoff som i Norge ligger på 0,8 liter pr mil:  (link)
Produksjon av en liter diesel : 2,13 kilowattimer strøm. Altså cirka 1,7 kilowattimer pr mil.
Produksjon av en liter bensin : 1,63 kilowattimer. Cirka 1,3 kilowattimer pr. mil.

Elbil bruker cirka 1,9 kilowattimer pr. mil.

Link

Sånn sett ser det ut som bensin/dieselbilene kommer best ut, spesielt bensinbil. Men det er mange tillegg her:

*Oljeplattformene bruker enorme mengder energi, og disse skal elektrifiseres. Det er beregnet et behov på 15 terrawattimer pr. år (link). Dette kommer da i tillegg til selve produksjonen av drivstoff. Til sammenlikning ville 7,6 millioner elbiler brukt totalt 18,5 terrawattimer pr. år.

*Diesel og bensin pumpes inn i tankbiler, og disse bruker på sin side diesel for å frakte dette ut til bensinstasjonene, noen veldig langt fra nærmeste raffineri. Det fører til at selv om bilen bruker 0,8 liter pr. mil må det legges på noe for drivstoffet som brukes til å frakte drivstoffet til pumpene (en tankbil bruker naturlig nok mer enn 0,8 liter pr. mil).

*Bensinstasjonene bruker strøm til pumper, utstyr, lys og lignende.

Det kan også nevnes, at i 2020, så brukte 350.000 elbiler 0,52% av strømforbruket i Norge.

Synes dere 0,8 liter pr. mil høres mye ut, så er det i dette regnestykket tatt med køkjøring, tomgang, småturer osv...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (6 timer siden):

Diesel og bensin pumpes inn i tankbiler, og disse bruker på sin side diesel for å frakte dette ut til bensinstasjonene, noen veldig langt fra nærmeste raffineri. Det fører til at selv om bilen bruker 0,8 liter pr. mil må det legges på noe for drivstoffet som brukes til å frakte drivstoffet til pumpene (en tankbil bruker naturlig nok mer enn 0,8 liter pr. mil).

Det fraktes for det meste med båt langs kysten, også med tankbil fra tankanleggene. 

 

Nukleosid skrev (6 timer siden):

Elbil bruker cirka 1,9 kilowattimer pr. mil.

Inkludert småkjøring og sånt? Det var såvidt jeg klarte det med min i3. En bil som bruker 0.8l/mil er nok betydelig større enn i3. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sjørøver said:

Inkludert småkjøring og sånt? Det var såvidt jeg klarte det med min i3. En bil som bruker 0.8l/mil er nok betydelig større enn i3. 

Skjedd litt siden 2013. Her er ett tilfeldig eksempel med en Model 3 Performance, altså en kraftig bil med firehjulsdrift.

FB_IMG_1662277913123.jpg.56786694d9a62f08913189cb97d25a0e.jpg

Nederst viser snitt under det som ble sakt over, og bilene blir vel bare enda mere effektiv fremover.

Er jo dog en del biler som drar godt andre veien. Du har jo nevnt at forbruket på Polestaren din er temmelig høyt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...