Mona Strande Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 Slutt på 130 år med fossil-drift 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 En batterivogn bør tilpasses batteribyttesystemet til Norled/Seam/Aarbakke, https://www.tu.no/artikler/batteribytte-robot-til-hurtigbater-skal-sta-klar-i-2023/516967?key=ljKvF38y Lenke til kommentar
ZHEGYZJR Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 Hvorfor akkurat 16,7 Hz ?. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) 1/3 * 50 Hz - en gammel standard for tog. Tipper man plasserte en generator og motor på samme aksling og ga 50 Hz-motoren 3 ganger så mange poler som generatoren og fikk da 16.6667 Hz ut. Når jeg tenker meg om... Har det kanskje (i tillegg) noe med 3-fas 'på land' og kun 1-fas (kun én kjøreledning) på toget å gjøre? Endret 28. august 2022 av trikola Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) 50Hz er vanlig frekvens på strømnettet i Norge. Dette er for høy frekvens for magnetfeltet i store, gamle elektromotorer i gamle tog. Så man omformer frekvensen til en tredel for jernbane. Mer moderne tog kjører selvsagt spenningen inn i en elektronisk boks, og gir motorene sine helt andre frekvenser ved behov. Men dette er den gamle standarden, som en del kjøretøy fremdeles krever for å fungere. Frekvensen er altså tilpasset motoren i gamle tog, i en tid før man oppfant moderne motorer og motorstyring. Endret 28. august 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 36 minutes ago, Mannen med ljåen said: .. Mer moderne tog kjører selvsagt spenningen inn i en elektronisk boks, og gir motorene sine helt andre frekvenser ved behov. Men dette er den gamle standarden, som en del kjøretøy fremdeles krever for å fungere. Frekvensen er altså tilpasset motoren i gamle tog, i en tid før man oppfant moderne motorer og motorstyring. Utrolig nok kjøres enda bl.a. lokomotivtypen EL14, med kommutatormotorer hvor farten reguleres ved å koble inn forskjellige viklinger i en transformator. Men de fleste lokomotiver og togsett har nå asynkronmotorer med frekvensregulering. Mange av de kan allerede skifte helt sømløst mellom 50Hz og 16 2/3 Hz- (siden for eksempel Tyskland bruker 16 2/3 Hz, mens Danmark og Frankrike bruker 50Hz). Men det visstnok ganske omfattende å bygge om forsyningene til kjøreledningene. . Det er 5 land som fortsatt bruker 16 2/3 Hz; Norge, Sverige, Tyskland, Sveits og Østerrike https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå