Gå til innhold

Hytteferie i vinter ?

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (11 timer siden):

En bolig på fjellet med strøm, varmekabler, jacuzzi osv er langt unna en "hytte". Det er et fritidspalass. Man har enorme utslipp under bygging og bruk av slike hytter. Mange kjører 40-50 mil tur-retur nesten hver helg på vinteren. Det er intet annet enn galskap for rikmannsfolk. Det har vært alt for billig å bygge ned naturen og forbruke fellesskapets ressurser på dette. Disse fritidspalass byggefeltene på fjellet overalt er svært lite pent og sier en del om hvor lite nordmenn egentlig har å bruke penger på. Det handler om å bygge ned natur og forbruke ressurser i en rykende fart.

Enig, det er lenge siden jeg var i hytteferie, det var ikke langt vekk fra hjemstedet. Hytten var en isolert bygning uten innlagt strøm eller vann, med bærbare toalett som måtte tas med når ferien avsluttes. De fleste hytter av eldre dato var av den typen hvor det eneste som var vektlagt, var isolasjon for vinteropphold. Vi hadde fjellhoteller som var sterkt populært for ferierende som ikke trengt annet enn det grunnleggende. Dette var virkeligheten fram til for under tretti år siden. 

Siden hadde man sett hvordan hyttekulturen tok en vending til det verste, og det var mye avisomtalelser som endt med at alt dette var tiet i hjel og ignorert, i de første årene. Meget mange kom med advarsler som har gått i oppfyllelse, uten å bli hørt av lokalmyndigheter som inngikk en allianse med eiendomsutviklere som mer eller mindre hadde fått frie hender siden midten av 1990-årene. Selv om det fremdeles finnes hytter av den sort jeg hadde skildret, har disse ofte vært ment for sommeropphold ettersom vinterhyllene av den eldre sorten forsvinner med tiden. Innlagt strøm og TV ble vanlig. 

Det gamle hyttelivet tok slutt etter hvert som eldre hytteeiere gikk bort i det første tiåret av dette århundret, og i 2010-2020 var det uregjerende tilstander, hele hyttebyer oppsto med innlagt strøm og vann. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri forstaatt det der med hytte jeg.

De fleste av oss kan ikke sette folk paa vedlikeholdet, men gjoer det sjoel.

Kjekt med en ekstra faktor, i tillegg, til den boligen du bor i.

Jippie, jeg har tre ukers ferie og da skal jeg male hytta, sage ned noen traer, drenere stien, osv

Nei takke meg til, jeg har nok vedlikehold.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Han har vel mye glede av skiferier med familie og venner.
Uten hytta ville han sittet og råtne i en blokkleilighet innen rimelig avstand til arbeidsplassen, hvor han vantrives, og det ikke finnes skimuligheter.

Med de pengene han bruker til hytta, ( kan jo vaere en god invistering da, forhaapentligvis staar pengene der, eller oeker )

kunne de dratt paa en luksusferie, til andre siden av jorden, to ganger i aaret i hvert fall i 30 aar om de ville.

Eller skal jeg heller si, tatt toget ned til varmere  land, mer klimavennelig det.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...