Mads-b Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Denne prosessoren har nå holdt meg våken lenge. I BIOS sier den at den er på 59C etter et par timer med diverse aktivitet. Dette er med kabinettet åpent ogPC en liggende. Skal temperatur proben på hovedkortet berøre undersiden av prosessoren, eller skal den henge løst i lufta? Enda ett spørsmål: Har denne CPUen innebygd temperaturmåler, og evt. hvordan leser jeg av denne? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Vet du om det er Palomino kjerne på CPU'en? Ellers så skal det gå greit om du har festet kjøleren rett og hatt nok kjølepasta på. Også er det tilfeller der temperaturer blir lest av feil i BIOS og det kan fikses med en BIOS oppdatering. Sensoren skal være som den er, ikke rør den! Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 du har sikkert boxed vifte.. det er lurt å skifte ut den med en som er bedre... kanskje kjøpe en arctic silver 5 goop til prosessoren:D Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg har Palomino kjerne + med global win pasta, 15*10CM harikkepeiling aluminiums kjøleribbe + en Coolermaser som kjører på 4000rpm. Ribba er bare lunken. Gjør det SÅÅ mye hva slags pasta man har? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Pastaen har en del å si på overføringa ja, men du sier ribba bare er lunken? Da kan det være dårlig kontakt mellom kjernen og ribba. I tillegg kan det som tidligere nevnt være feil med sensoren. Prøv å ta av ribba og smør på litt ny pasta så kanskje det hjelper, og i tillegg kan du måle med en ekstern sensor på undersida av ribba, og et tredjeparts-program som mbm eller speedfan. Lykke til! Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Fatter`n sa at det kanskje var at aluminium ikke hadde gode nok varmeabsorberingsevner. Er dette sant? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Tipper dårlig kjøpepasta har max 5 grader å si.. Det kan dessuten godt hende at hovedkortet viser feil temp! Og hvis selve kjøleribba bare er lunka så kan du hvertfall slappe av. Prøv å re-installer kjøleribba, slik at du kan være sikker på at du har god kontakt mellom den og CPU Core! 1900+'en min ligger nå på noe over 30(med vannkjøling), men lå på 40+ med luftkjøling(Alpha PAL 8045 /m Papst). Endret 12. januar 2004 av Dr.X Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Fatter`n sa at det kanskje var at aluminium ikke hadde gode nok varmeabsorberingsevner. Er dette sant? Aluminium har greie C/W verdier , men ikke så mye i forhold til kobber. Dog, vekt og pris er også en avgjørende faktor. Tror nok heller det er en temp-sensor feil. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Takker for alle svar. Kanskje jeg kan sette på kabinettlokket nå Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Er du sikker på at du ikke har snudt kjøleribben 180 grader feil slik at den ligger mot forhøyningen på cpu-sokkelen? Gjorde dette i halvsvime en gang, og fikk slike symptomer som du beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå