Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EXC 125 PROBLEM


Anbefalte innlegg

Hei. har noen en idee om hva som kan være galt med EXC èn vår 2016modell etter stempelbytte. Den har fått et annen gange og drar veldig dårlig. Den starter som et skudd. Vi har alså byttet stempel, ringer  og pakninger. Det ser også ut som om vi treffer med tanke på eksosventilen. Nå har vi hatt av sylinder 3ggr men det er like galt. Vi har gjort dette før men alså ikke truffet på dette problemet. Er det noen som kan hjelpe oss her, Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra du har sjekket at stempelet sitter riktig vei? Og at evt. ringene er montert riktig vei og i riktig spor hvis de er forskjellige? (Hvis det er flere enn 1).

Hvis ikke er veivhuskompresjon en ting man bør teste. Er ikke veivhuset tett vil den trekke veldig dårlig.

Edit: Stempelring-klaringene må også sjekkes og evt. justeres.

Spoiler

piston-ring-2.thumb.png.605c7b24b47b3d30d8f09b9dbcf130d9.png

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk for solid svar. Joda stempelet sitter rett vei( pil ut  mot eksos) ringer er montert med tekst opp ( ref montasje. Anvisning). Vi har satt inn likt mot likt( 53,97) sykkelen gikk som ei klokke før vi skiftet stemplet så det må være noe vi har bommet på. Vi har ikke trykk i veivhuset. Kan det være noe å sjekke på eksosventilsiden??

Lenke til kommentar

Det eneste eksosventilen skal sørge for er at det er bunndrag og toppdrag. Uten eksosventil så går den veldig dårlig på bunn, men du får et veldig bra kick over 7000 rpm, med eksosventilen i lukket stilling hele tiden vil du ha greit bunndrag, men toppdraget kommer aldri. 

Går den helt rent? Du skriver annen gange, kan du utdype?

Har du en video evt?

Lenke til kommentar

Takk for super hjelp så langt.Nå tok jeg den en tur: Det er slik at den sperrer på et vis, når du drar på drukner den på et vis. Den går greit når du tusler bortover men når du drar på så sperrer den. Den knatrer mere en normalt men det er kanskje normalt med litt høyere kompresjon etter stempelbytte. Motoren virker fin, ingen vibrasjoner..

Lenke til kommentar

Takk igjen for fine svar. Jeg tror likevel ikke dette er problemet. Alt dette oppsto etter vi hadde byttet stempel og ringer. Sykelen hadde ikke disse symtomene før vi byttet. Det er som om den ikke vil opp i turtall . Den stritter i mot på  ca 4-5000 rpm.??

 

Lenke til kommentar

Eksosventilen beveger seg avhengig av turtall. Ikke stempelposisjon. Som regel begynner de å åpne rundt 5000rpm. Ofte er det et deksel på siden hvor man kan se sentrifugalen og overføringa. Den vil bevege seg når turtallet stiger over et bestemt turtall.

Sjekk på ca 6:55 i videoen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...